Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

lite OT så var jag och hämtade foder idag och pratade lite med foderbilsgubben. han berättade att bara 20 % av de svenska schäfrarna blir äldre än 9 år. kan det stämma?

Det skulle ärligt talat inte förvåna mig ett enda dugg.

Tillägger:

Dock tycker jag att programmer är något felvinklat. Man talar om renrasavlen som boven i sig vilket jag för mitt liv inte kan hålla med om.

Nehej, vem ska man skylla på då ?

Jag blir också ursinningt jävla fuckeing förbannad :mad::mad:

Nehej, vem ska man skylla på då ?

Jag blir också ursinningt jävla fuckeing förbannad :mad::mad:

Insinuerar du att all renrasavel är åt helvete?
Jag ser iaf ingen anledning att skylla en sämre sida av renrasaveln på all renrasavel. Tämligen ologiskt med tanke på att många uppfödare av renraser verker för sundhet på sina djur.

Nej det insuerar jag inte, men mycket av den...har du inte sett filmen?
Dom som föder upp bl a cavalierer, bullterrier, showsch mm tycker säkert alla att dom gör rätt...eller ??
Fy faen säger jag.
jag tror jag ska viga mitt liv till dessa stackars hundraser som plågas för människors egos skull :mad:

Men du kan ju inte dra alla över en kam? Flera uppfödare verkar för att göra sina raser sundare och SKK kom ju nyligen ut med dokument med hundraser som måste hållas under uppsikt och liknande, bara det är ju ett steg i rätt riktning. Majoriteten av blandrasaveln är också åt helvete, mycket större del än renrasaveln i mina ögon. Men nu var det ju kanske inte det det handlade om.

Nog anser jag att rasaveln( läs utställningsaveln) som den ser ut idag bär den största skulden. Dels genom avsiktlig avel på en osund exteriör o del genom den enorma splittringen på fler o fler raser med allt snävare avelsbas, även om man lyckas håll inavelsgraden på en rimlig nivå blir det ändå svårt att välja bort hundar som inte är riktigt friska o incitamentet till att dölja fel blir starkt.
Inte konstigt att folk får för sig att vilken korsning som helst är bättre! Rent fysiskt är de ofta det om raserna inte är närbesläktade men man blir ju mörkrädd över den mentala biten i många korsningar.
Kattaveln har samma problem men när man nämner det blir man beskylld för att vilja utrota alla raskatter o att snacka skit bakom ryggen på sina kunder med raskatter.
PL

Jag blev helt chockad.

Jag kan absolut ingenting om hundar så halshugg mig inte.
Varför har man kvar en sån hund? Den lider ju uppenbarligen.

Har inte sett hela filmen än, ska göra det idag men jag antar att det kan bero att hunden har en bra stamtavla och de inte vill göra sig av med en hund som de kan tjäna pengar på genom avel. Men, är inte en del av deras sjukdomar genetiska? T.ex boxerns "epilepsianfall" (osäker på om det var det, kollade så snabbt)?

Annars så kan det bero på att djurägaren ignonerar en hel del för den vill ha kvar, kanske intalar sig själv att djuret lider inte och h*n vill leva?

Jag vill inte säga att många rasuppfödaren är dåliga, det finns de som verkligen tar sitt ansvar och väljer en sundare hundar och avlar inte om det finns en chans för sönderavel. Så alla uppfödaren vill jag heller inte dra över en kam.

skillnaden är att en blandrashund inte får lika många valpar som en crufts-vinnare och därmed inte kan sprida sina anlag på samma sätt. skrämmande att den där cavalieren med för trång skalle hade fått 30-någonting kullar! finns det inga spärrar som säger att man inte får ta så många kullar på en och samma hane?

Nej , det var inte blandrasavel det handlade om, det har du aldeles rätt i. Jag har blivit så förbannad i många herrans år av denna plågsamma hundaveln som pågår. Ingen jävel säger nåt. Varför i h-e föder folk upp schäfrar som ser ut som Ufon och som inte ens kan ha kontroll över sin egen kropp...Det är på ´tiden att SKK tar tag i detta men jag tror knappast det kommer att h'nda nåt...det skulle för det första inte ens behövt gå så långt. Djurplågeri är bara förnamnet.
Här avlas det det hejvilt på neurologiskt sjuka djur...MEDVETET.......och det är garanterat inte bara i England det...:mad:

...ursäkta, jag måste andas o räkna till minst 1000 innan jag blir som folk igen......

Nog anser jag att rasaveln( läs utställningsaveln) som den ser ut idag bär den största skulden. Dels genom avsiktlig avel på en osund exteriör o del genom den enorma splittringen på fler o fler raser med allt snävare avelsbas, även om man lyckas håll inavelsgraden på en rimlig nivå blir det ändå svårt att välja bort hundar som inte är riktigt friska o incitamentet till att dölja fel blir starkt.
Inte konstigt att folk får för sig att vilken korsning som helst är bättre! Rent fysiskt är de ofta det om raserna inte är närbesläktade men man blir ju mörkrädd över den mentala biten i många korsningar.
Kattaveln har samma problem men när man nämner det blir man beskylld för att vilja utrota alla raskatter o att snacka skit bakom ryggen på sina kunder med raskatter.
PL

:bow::bow::bow:

finns det nån form av förening som kan arbeta emot denna formen av djurplågeri ?

Nej det insuerar jag inte, men mycket av den...har du inte sett filmen?
Dom som föder upp bl a cavalierer, bullterrier, showsch mm tycker säkert alla att dom gör rätt...eller ??
Fy faen säger jag.
jag tror jag ska viga mitt liv till dessa stackars hundraser som plågas för människors egos skull :mad:

Men har du inte läst mina tidigare inlägg??:crazy:

jo, men jag svarade på det du svarade mig...såklart är inte alla raser osunda, men dom som är det räcker väl...folk som föder upp såna är ju antingen idioter eller så skiter dom i djuren. INGA djur ska behöva plågas oh definitivt inte på rasavelsgrunder som människor hittar på.

Nej, men det är ju precis det jag själv skrivit så det var därför jag blev så förvånad över att du riktade dina inlägg till moi.

Det borde ligga på jordbruksverkets ansvar att se till att de regler som finns faktiskt följs.
PL

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 180
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka