Hundattack - vad hade ni gjort?

Kusebuse

Trådstartare
En märklig, och lite löjlig händelse;

Igår cyklade jag till vår lokala hundklubb. Där var ett ekipage som tränade, och en kvinna med hund satt och tittade på. Kvinnans hund började skälla intensivt så fort den fick syn på mig, och det hördes på skallet vad den var ute efter.
Jag brydde mig inte om det eftersom hunden var bunden, det var många meter emellan oss, och jag skulle inte gå åt deras håll.

Hunden gjorde ett ryck i kopplet och kom loss, var på den flög som en raket mot mig.
Jag sänkte min väska ner mot marken för att få den emellan mig och hunden, och de första två huggen tog mycket riktigt i väskan.

Det tredje hugget tog i mitt ben, och då som först reagerade kvinnan.
Hon kom fram, utan större brådska, tog sin hund och gick.
Jag hörde henne säga till sin hund; "Fy *** du får inte bitas.

Hon sa inte ett enda ljud till mig, inget "hur gick det" ingen ursäkt...ingenting!

Jag blev så fullständigt paff av hennes beteende att jag gick därifrån.
Med ett blödande ben och trasiga favoritbyxor.

Det känns lite löjligt att blivit attackerad av en liten hund, men mest är jag arg på kvinnans totala nonchalans över händelsen...

Vad hade ni gjort?
Försökt få tag i kvinnan för att...ja..vad?
Släppt det hela en erfarenhet rikare?

Sv: Hundattack - vad hade ni gjort?

Polisanmälan!

Inget snack om saken. Nästa gång kan det vara ett litet barn som blir anfallet.

Jag hade självklart polisanmält och gjort kvinnan en erfarenhet rikare.

Om det hände på en SBK-klubb ska du kolla klubbens försäkring, kan det vara värt.

Sen kan man ju undra hur en liten hund kan komma loss, satt den inte fast ordentligt?

Svarar båda;
Polisanmälan verkar så drastiskt på något sätt. Dessutom leder en anmälan sällan till något.
Svårt också att polisanmäla någon helt okänd. (Jag har bara lyckats få fram hennes förnamn).

Jag önskar att klubben kunde belägga aggressiva hundar med munkorgstvång när de vistas på klubbens område. Det kanske skulle ge ägarna en sporre att träna sina hundar lite mer.

Hunden var vad jag kunde se, bunden, men på ett sådant dåligt sätt att den utan problem kom loss.

Jag tackar min lyckliga stjärna att min son inte var med, för då vet man inte hur det kunnat gå!

Jag hade också tagit reda på kvinnas fullständiga namn och polisanmält. Det är inte drastiskt, sån SKA man göra om man stöter på aggressiva hundar. Även om undersökningen skulle läggas ner, så ligger ändå din anmälan kvar ifall det skulle hända igen så att det då kan bli hårdare tag med ex munkorgstvång.

Varför anser du det "drastiskt" att anmäla den? Bara för att den var liten? Skulle du inte anmäla även om det var en större hund som attackerade?

Jag önskar att klubben kunde belägga aggressiva hundar med munkorgstvång när de vistas på klubbens område. Det kanske skulle ge ägarna en sporre att träna sina hundar lite mer.

Ang detta, det finns måååååånga ägare som inte anser sina hundar vara aggressiva, även efter att de attackerat folk (jag har en bekant som fick armen söndersliten av en leonberger, och ägaren ville inte sätta på den munkorg "för då kunde ju folk tro att den var aggressiv" :eek::eek:").

Så en sån bestämmelse skulle nog vara rätt tandlös. Däremot om den blivit belagd med munkorgsförbud från ex. polis så vore det ju lite tyngd bakom.

Jag hade blivit jättearg, lagt min hund plats och gått efter samt frågat henne vad hon sysslar med. Hade min hund bitit någon hade jag bett om ursäkt tills jag blivit blå i ansiktet, lämnat mitt nummer och kontaktat mitt föräkringsbolag.

Finns inget värre än ägare till hundar som attackerar/bits som bara går sin väg och inte säger något! Så respektlöst och oansvarigt :mad:

Jag har aldrig blivit attackerad förut, så jag kan inte säkert säga vad jag skulle göra om det var en större hund.

Spontant känner jag väl att storleken inte spelar någon roll, men jag tror att mycket beror på ägarens reaktion och skadornas omfattning.

Precis! Om min hund skulle bita någon skulle jag bli olycklig! Det skulle inte finnas tillräckligt många sätt att be om ursäkt på!

Jag är fortfarande skapligt irriterad över kvinnans totala nonchalans, och något i hennes sätt säger mig att det inte var första gången det hände.

Men jag tycker lite synd om hunden. En hund som totalt oprovocerat attackerar en annan varelse kan inte må så bra, och jag hoppas att kvinnan inser det och gör något åt det innan det är för sent.

DU, min förra hund blev ihjälbiten på MIN gårdsplan av hundar som är aggressiva och som hållit grannskapet i skräck i 10 år. INGEN har vågat anmäla innan jag gjorde det.

Hade anmälningar gjorts tidigare hade många människor o djur (både hästar o hundar) sluppit blessyrer.

Även om det inte är hundarnas fel i grunden är de lika förbannat farliga för sin omgivning.

Vad hade ni gjort?
Försökt få tag i kvinnan för att...ja..vad?
Släppt det hela en erfarenhet rikare?

Jag hade 1) Gjort en polisanmälan. 2) Anmält det till min klubb.

Man har rätt att vara på sin klubb utan att riskera att man själv och hunden blir påhoppade av någon annans hund. Att ha sin hund så dåligt uppbunden att den kommer lös, är faktiskt inte tillåtet. Då brister man i sitt lagstadgade ansvar.

Det jag gör att jag tycker det är självklart att anmäla, är att hunden har ryckt sig lös, det har bitit upprepade gånger, du har blödande sår som kan bli infekterade, ägaren bad inte om ursäkt och har ett ersättningsansvar som den har ignorerat genom bara att vända ryggen och gå..

Hade du med din egen hund och den lilla hunden hoppar på och biter dig oprovocerat?!
Hur liten var hunden egentligen?

Varför inte lära den lilla agresiva hunden att det kan vara mycket otrevligt att flyga på främmande mäniskor.
Jag skulle aldrig tolerera att bli angripen av en hund. Hunden läser mäniskan mycket bra och en frisk hund läser att det inte är värt att bråka medden där gubben...

Klappat till den med väskan istället!

Innan ngn får hjärtinfarkt.
Har haft med hundar att göra sedan blöjåldern.
Har aldrig blivit hundbiten, har heller aldrig behövt försvara mig mot hundar.

Har aldrig slagit en hund över huvudtaget. Men skulle en hundj**el hugga* då smäller det, saklöst.
* Naturligtvis har jag blivit nypt då man ex hjälp skadade eller rädda hundar som suttit fast men det är ju en helt annan situation. Då har hunden ont och är rädd.

Senast ändrad:

Jag hade inte med mig min hund. Tack och lov för det!

Jag var där för att min hund är väldigt osäker på andra hundar, och jag ville helt enkelt se om det fanns någon passande kurs vi kunde gå för att lära henne att umgås med andra hundar på ett sunt sätt.

Landsbygdsbo:
I det tillstånd den hunden befann sig hade en däng med väskan snarare triggat den ännu mera, och inte avbrutit attacken.
Nog kunde jag sparkat hunden all världens väg, men jag vill inte skada djur och det hade inte gjort någon nytta i längden.

Självklart ska du polisanmäla!

Det tycker jag man måste göra när sånt händer, för att förhindra eventuella framtida attacker mot andra vuxna och barn, och andra djur.
Dessutom borde en sådan människa få sig en redig läxa, fy tusan för att inte ens be om ursäkt osv! :eek:

Jag hade blivit jättearg, lagt min hund plats och gått efter samt frågat henne vad hon sysslar med. Hade min hund bitit någon hade jag bett om ursäkt tills jag blivit blå i ansiktet, lämnat mitt nummer och kontaktat mitt föräkringsbolag.

Finns inget värre än ägare till hundar som attackerar/bits som bara går sin väg och inte säger något! Så respektlöst och oansvarigt :mad:

Varenda gång i liknande trådar så är det folk som är ursinniga för att andra inte beter sig på sättet de förväntade sig.
Är det så svårt att fatta att alla reagerar olika? Jag tror att varenda människa vet att man borde be om ursäkt, kolla hur det gick osv... Men i en sådan situation blir man rätt chockad och då funkar inte hjärnan som den ska. Vissa drar upp ursäkter (fastän de vet att det var deras fel), andra skyller ifrån sig på offret, en del går därifrån utan att säga nånting alls för att de är så chockade.
Men jag kan lova att de alla, med sina olika reaktioner (rädsla, ilska, chock, överraskning..), vet vems fel det egentligen var och hur de borde betett sig istället och ångrat sig när upprördheten gått över.

Men då har man ju redan gjort bort sig och då är det ÄNNU värre att krypa till korset och be om ursäkt. Därför struntar vissa i det.
Är det svårt att förstå?

Men man måste ju få reagera på att människor beter sig på ett sätt som man inte tycker är rätt.
Sen vad orsaken är att de beter sig illa är i det läget mindre intressant.

Det finns säkerligen hundratals trådar som handlar om någon som är arg/besviken/förvånad över hur folk beter sig.
Ska dessa inte få finnas av anledningen att människor beter sig olika i olika situationer, så blir det inte många trådar kvar.

Förstå det är väl inte så svårt, men att acceptera att en människa gör så i den här situation är inte ok. Man får nog lära sig att reagera på rätt sätt, eller se till att hunden inte kommer lös och bär munkorg.

MVH Russin8

Men hur mycket ska man komma undan med bara för att man "reagerar olika"? Har din hund bitit någon kan du väl inte mena att du ska slippa ansvar för att du inser att du gjort bort dig och tycker att det är pinsamt att gå tillbaka för att be om ursäkt?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 210
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 738
Senast: fryckan
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 420
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka