Hund som ylar inne

Smurfoff

Trådstartare
Min hund är van vid att vara ensam hemma några timmar per dag. Men igår åkte vi till Turkiet och bor i lägenhet här och hon ylar så fort jag går utanför dörren.. Kan inte ha henne ute mitt på dagen av värmen. Imorse gick vi en runda på 2 timmar för hon skulle bli trött men ikke!

Hur kommer de sig att hon håller på såhär nu?? Är riktigt jobbigt då jag blir låst att vara hemma med henne hela tiden

Sv: Hund som ylar inne

för att hon är otrygg. Det är inte ovanligt att sådant bryter ut just i början när man lämnar hunden på nya ställen.

Man får ofta ta hela processen från början, så som man gör med valpar.

Först några sekunder ensam, sen minuter o.s.v.

Tog mina, vanligtvis tysta, hundar ca 3 månader innan de slutade skälla/yla i vår nya lägenhet.

För hunden är det inte skillnad på träning och utförande. Alltså är det "ensamträning" varje gång den lämnas ensam.

Att byta miljö är att förändra ett baskriterie (speciellt till främmande land med andra dofter/ljud/miljöer) och man bör därför börja om med väldigt låga förväntningar på övriga kriterier. Öka i den takt hunden klarar av. Vissa generaliserar snabbt och blir trygga fort, andra tar det månader för.

Tjugo minuter eller tjugo månader. Beror på hunden och dig.

Jag har haft två hundar man kunnat dumpa varsom helst utan problem, en som stressade lite första gången han var ensam påkonstiga ställen men lugnare ned sig snabbt och en som det tar MÅNADER innan han vänjer sig Om det ens går...

Ta det lugnt, hunden har ju precis åkt flyg (för första gången i sitt liv?) så det är klart att allt är en stor omställning.
Kan ni skaffa Adaptil adapter (finns det i Turkiet eller går det att beställa från Sverige via nätet tro?)? Det skulle nog kunna underlätta träningen.
Men som de andra säger, det är bara att börja om med träningen. Och se till att hunden är lugn innan ni går, så ni inte tar en promenad och sen lämnar hunden direkt.

Vi ska bara vara här en vecka. Sen nästa ställe kommer hon få vara med ute mer men det går inte här då det är mitt i centrum. Ska prova imorgon lite kortare stunder. Innan låg jag vid poolen och hon var ute på balkongen så hon såg mig men blev helt galen och försökte hoppa ut. Så stängde jag in henne i lägenhet och då yla hon. Jag gick in och sa till henne bestämt att hon skulle gå och lägga sig. Sen gick jag på toa och då pep hon igen. Men senare på dagen gick det lite bättre jag stängde in mig i olika rum för att se om hon var tyst samt stod utanför.

Varför kan hon inte vara med dig ute? Det måste väl finnas någon skuggig plats för henne att vara på om du inte gör nåt mer avancerat än att ligga vid poolen? Onödigt att stressa upp hunden för bara det, speciellt när du snart ska vidare.

Poolen går bra.. Men om jag ska till stranden, det är runt 38grader och tar en kvart att gå. På kvällen tar jag alltid med henne när vi är på resturang osv. Men hon tål värmen väldigt bra jag lider mer än henne.

varför har du öht tagit med en hund på semester i ett sånt varmt land p bara en vecka?! du måste ju ha vetat om hur hunden är på nya ställen?!
och vad du skulle göra på dagarna.... ?!
stackars hund!!
kan man inte anpassa semestern efter att ha hunden med sig så lämnar man den hemma på pensionat eller hos hundvakt, eller näre vänner!!! :(

Vi ska bara vara här en vecka. Sen nästa ställe kommer hon få vara med ute mer men det går inte här då det är mitt i centrum.

Spelar ingen roll hur mycket hon är ute, det är inte det det handlar om. Hon är på ett nytt ställe som låter och luktar ovant, klart hon blir otrygg om du då lämnar henne ensam direkt? Det kommer förmodligen att återupprepas igen på nästa ställe.

Jag fattar inte heller varför hon är med, är det nån långsemester du är ute på eller? Jag trodde du skulle flytta och därför ta med henne.

Du får nog ställa in dig på att anpassa dig efter henne om du nu har tagit med henne till utlandet, dvs ta med henne till poolen och ägna dig åt hundanpassade aktiviteter.

men varför går du och lägger dig vid poolen och lämnar hunden själv?

Varför har du med dig hunden öht?

Min hund är van vid att vara ensam hemma några timmar per dag. Men igår åkte vi till Turkiet och bor i lägenhet här och hon ylar så fort jag går utanför dörren.. Kan inte ha henne ute mitt på dagen av värmen. Imorse gick vi en runda på 2 timmar för hon skulle bli trött men ikke!

Hur kommer de sig att hon håller på såhär nu?? Är riktigt jobbigt då jag blir låst att vara hemma med henne hela tiden

Och jag blir lika förvånad varje gång en sån här fråga kommer upp. Har man inget sunt förnuft eller tänk överhuvudtaget...

Poolen går bra.. Men om jag ska till stranden, det är runt 38grader och tar en kvart att gå. På kvällen tar jag alltid med henne när vi är på resturang osv. Men hon tål värmen väldigt bra jag lider mer än henne.

Gå inte till stranden då?

Grana som anpassar sig till sina hundar heeeela tiden dag efter dag, år ut och år in!!!

Jag ska vara här i två månader.. Tog med henne till stranden igår och det gick bra. Hon flåsa inte ens. Har alltid vatten med och hon väljer själv att ligga i solen. Jag träffa även en norsk som alltid har med sina hundar hit, även om hon bara är här i 3 veckor. Dem ser inte plågade ut.. Det hade varit mer plågsamt att lämna kvar hunden hemma och låta hon vara ensam 9 timmar per dag... Men inte enligt er kanske

Det hade varit mer plågsamt att lämna kvar hunden hemma och låta hon vara ensam 9 timmar per dag... Men inte enligt er kanske
Det är väl inte det enda alternativet man har när man lämnar bort hunden. Finns flera pensionat och privatpersoner med gott om tid som kan passa hundar.

Jag hade aldrig tagit med någon hund till ett sådant annorlunda land.
Och nu när du har gjort det så måste du ju anpassa dig efter hunden helt enkelt!

Jag ska vara här i två månader.. Tog med henne till stranden igår och det gick bra. Hon flåsa inte ens. Har alltid vatten med och hon väljer själv att ligga i solen. Jag träffa även en norsk som alltid har med sina hundar hit, även om hon bara är här i 3 veckor. Dem ser inte plågade ut.. Det hade varit mer plågsamt att lämna kvar hunden hemma och låta hon vara ensam 9 timmar per dag... Men inte enligt er kanske

Jag skulle aldrig vågat ta med min hund dit för alla konstiga sjukdomar och smittor de kan få. Men det visste du ju om innan och nu är du redan där så nu får du väl helt enkelt göra det bästa av situationen för din hund och är det så kort period det handlar om är det ju inte så svårt för dig att avstå vissa saker.

Senast ändrad:

Det är era val. Det finns många här som har hund. Och har inte råd att lämna på pensionat i två månader och vet ingen som kan passa. Men jag har löst det nu. Hon har hund vakt på dagarna här

Liknande trådar

R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 310
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Valp 2025
  • För lika namn?