Hund som biter ihjäl kaniner.

C

Cairo

Idag hände något fruktansvärt. Min hund fick upp ett spår och efter en stund kommer han tillbaka med en död kanin i käften. Hur normalt är det att hundar gör så? :confused:

Sv: Hund som biter ihjäl kaniner.

Fullt normalt, oavsett ras ..

Frågan är varför du är oansvarig och har hunden lös för ?

Idag hände något fruktansvärt. Min hund fick upp ett spår och efter en stund kommer han tillbaka med en död kanin i käften. Hur normalt är det att hundar gör så? :confused:

Du kanske inte vet att det är koppeltvång nu?
Fullt normalt från hundens sida dock.

HÅLL hunden kopplad när du har så taskig ordning på den:cool:

man måste hålla hunden kopplad. det är väldigt många människor som tror att dom kan ha hundarna lösa. "dom är ju så snälla"....

det är fullt normalt för en hund att ta en kanin men det hade inte hänt om du hade haft hunden kopplad.

Jojo kopplad skulle den vart men gjort är gjort så jag tycker inte vi ska sitta och säga varför hon gjorde si och så för hon ångrar sej antagligen stort. men tänk på det tills nästa gång Hunden kopplad

Den var inte död innan då?
Nu är ju det inget konstigt beteende hos en hund, men en kanin/hare i dödsögonblicket låter så hjärtskärande, så du borde nästan hört något.

O ja. det hörs! Var en räv som tog en kanin utan för min stuga härom natten. Blev skit rädd då jag först trodde grannen blev mördad. Låter så mänskligt!

Han har jag väl koll på annars. Han är alltid lös i stallet. Vi skulle precis rida iväg. Han är nämligen med mig på uteritter, så det brukar alltid gå bra. Nu lyssnade han dock inte alls och ja.. bet ihjäl den. :crazy:

Du hade nån Bc labbe korsning va? Den var väl inte så gammal så du kanske inte fått upplydande på den tillräckligt. Ut och träna så han kommer i alla väder även om det springer upp en kanin framför nosen.

Träna med störning och be en kompis dra en lina fastbunden i en trasa eller liknande (nåt han tycker är jätte kul) framför honom när du kallar in. (obs han måste föst klara inkallning oklanderligt utan störning)

Sen försätt dig inte i situationer som du och hunden inte klarar av. Släpp inte hunden om den inte kan inkallning till 100%

Han har jag väl koll på annars. Han är alltid lös i stallet. Vi skulle precis rida iväg. Han är nämligen med mig på uteritter, så det brukar alltid gå bra. Nu lyssnade han dock inte alls och ja.. bet ihjäl den. :crazy:

Så säger alla jag har koll på den annars men inte just denna gång. Då har du inte koll på den o MÅSTE ha den kopplad...

Så säger alla jag har koll på den annars men inte just denna gång. Då har du inte koll på den o MÅSTE ha den kopplad...

Förstår hur du menar och håller väl med MEN om det går bra alla ggr och så helt plöstligt så sticker hunden - hur vet man då att man inte har koll på den för den har ju inte gjort så förut?

Det kan jag svara på och vet man Genom att träna hunden med olika störningsmoment i kontrollerade situationer. Man kanske inte kan träna med en levande hare men man kan föröka efterlikna situationen med nåt annat.

Normalt är det. Men du måste ju kolla din hund även om du tror att den inte skulle göra nå,å speciellt nu när man SKA ha den kopplad.
Lilla kaninen... Men å andra sidan fick du ju se att du har en hund med jakt i sig :rofl::rofl::rofl:

Det kan jag svara på och vet man Genom att träna hunden med olika störningsmoment i kontrollerade situationer. Man kanske inte kan träna med en levande hare men man kan föröka efterlikna situationen med nåt annat.

Jo visst kan man det men jag tror faktiskt inte att man kan vara helt säker ändå. Det är ju ändå levande djur det handlar om.

Nä men man kan undvika många risker. Och är man inte just HELT säker så ska man ha koppel på sin hund i alla fall när det faktiskt råder koppeltvång. Och nu är det så att jag hyser stora tvivel om att ts hade ens en halvbra lydnad på sin hund då jag läst flertalet trådar där hon tydligt bevisar sin bristande hundkunskap.

I mitt hushåll är det vanligt :angel: (har hundar avlade för harjakt - whippet) :D Har hänt några gånger genom åren... Har inte min hund lös MEN hon har slitit av kopplet någon gång utav ren&skär jaktinstinkt!

Som de andra säger, det ÄR koppeltvång och din hund har just "bevisat" att han måste vara kopplad. När de en gång dödat är det näst-intill omöjligt att få det ur dem... Köp ett syntetkoppel och håll i dig :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka