hund och kanin

G

gosebus

jag ska skaffa hund om nåt år eller så och jag har två kaniner. jag undrar om det är någon som vet om det går att lära dem att bli vänner (hunden kommer vara valp)och hur man gör? eller om det är någon som har erfarenhet av hund och kanin eller något liknande?

snälla säg att det går, jag vill inte välja mellan kanin och hund!

Sv: hund och kanin

Det kan gå jättebra men du får nog vara beredd på att kaninen kan trigga hundens jaktbeteende och helt enkelt hugga om kaninen börjar springa... Aldrig lämna hund och kanin ensama tillsammans, helt inte båda lösa utan kontroll ihop... Jag skulle inte riskera det ärligt talat...

Jag har både kanin och 2 hundar och det funkar bra.

Ta det lugnt när du låter dom träffas, låt inte valpen vara för framfusig. Vet faktiskt inte hur man bäst vänjer dom vid varandra då min kanin har växt upp tillsammans med hundar och har vart van vid dom sen han var nyfödd.

Min kanin är 9 år gammal nu och han har överlevt våra hundar. Brukar faktiskt ligga och sova med dom :D

stampeamulle_orig_SE.jpg

bevis på att dom kan bli kompisar ;)

Senast ändrad:

Våran hund kom när vi hade kaniner . . . och han är otroligt försiktig med dem . . .
Fast börjar de springa så springer han efter med viftande svans och tror att det är lek . . . :angel:

Grannhunden dock tror att det är små hundar och hoppar på dem... samt nafsar dem lite i öronen . . . :o

Se min avatar . . . :banana:

Senast ändrad:

Jag har tog hand om en föräldralös hare för nått år sedan.. Pricken, min Parson funkade det jätte bra med, han behövde bara vänja sig.. Men jag rekomenderar dig att aldrig lämna hund och kanin ensamma tillsammans.. Även den snällaste hunden kan bli för hårdhänt om något triggar instinkten..

Det går säkert alldeles utmärkt. Lycka till!!

Min förra hund (drever - jagar rådjur och hare) smet en dag och hämtade grannens kanin ur dess bur som stod ute på baksidan. Tack och lov överlevde den, men endast på grund av att vi var snabba och såg vad som hänt. Min mamma och granntanten blev aldrig vänner... Hmmm...

Just nu har jag hund (labbe) och kanin och jag kommer säkert få många reaktioner nu, men de två lämnar jag ensamma hemma - lösa! Detta för att jag litar på denna hund som jag aldrig gjort med någon hund och troligtvis aldrig kommer göra.

Väntar valp hem om några veckor och jag kommer presentera henne för kaninen med detsamma. Just för att hon ska förstå att han bor här och att där (del av köket) är hans hem, där han ska få vara ifred.

Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt att lära henne att inte nafsa i kaninens öron (vem litar på en liten valp med sylvassa tänder ;) ) men jag kommer inte lämna de två ensamma för allt i världen. Inte ens när den vuxna hunden är hemma.
Dock är planen att de ska kunna leva ihop och vara lösa tillsammans i lägenheten när folk är hemma!

Se till att lära valpen från början vem kaninen är och att den faktiskt får bo i huset, så tror jag det går bra. Se till att det inte blir avundsjuka mellan dem (som det kan vara här just nu, får den ena nåt att äta vill den andra också ha :crazy: ).

tack för alla bra tips!
känns mycket bättre nu när jag vet att det kan gå :)

vad är det för ras på bilden?

Min hund tycker om alla små djur. min kanin var 9 år när vi fick hem våran lilla valp. Dom hälsade på varandra kaninen var inte rädd kaninen kunde gå och lägga sig mot hunden och han slicka ren han. Kaninen vart 10 år sen fick vi lov att ta bort den pga av ålderna och en hjärnblödning. Men några kompisar har hund och marsvin. Våran hund älskar alla hundar men så fort vi kommer hem till dom och får av han kopplet rusar han upp till marsvinet och kan ligga där i flera timmar och bara kolla.

vad är det för ras på bilden?

Min hund tycker om alla små djur. min kanin var 9 år när vi fick hem våran lilla valp. Dom hälsade på varandra kaninen var inte rädd kaninen kunde gå och lägga sig mot hunden och han slicka ren han. Kaninen vart 10 år sen fick vi lov att ta bort den pga av ålderna och en hjärnblödning. Men några kompisar har hund och marsvin. Våran hund älskar alla hundar men så fort vi kommer hem till dom och får av han kopplet rusar han upp till marsvinet och kan ligga där i flera timmar och bara kolla. Men skulle aldrig lämna min kanin och hund utan uppsikt när kaninen var lös men när kaninen är i burer så litar jag på min hund.

Mina hundar funkar jättebra med både kaniner och marsvin. De vaktar och tar hand om dem. Kanske det beror på vad man har för ras också. Jag har vallhundar som knappt har någon jaktinsitinkt (drar inte efter smådjur ute i naturen osv).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård