Professorn blev för varm i sängen så han sov på en handduk på golvet nedanfär fotändan (han valde handdukar över allt annat så till slut gav vi upp försöken att hitta nåt annat åt honom
).
Sherlock sover utan att röra en fena hela nätterna sen han var typ 12 veckor och gör detta bredvid våra kuddar varje natt. Skulle han hålla på och röra sig, hoppa ner osv så skulle jag nog få hindra honom från att vara i sängen eftersom min sömn är tillräckligt kass som den är. Men nu gosar han ju ner sig och stannar där så det är inga problem alls. Bara mysigt. Det blir också tydligt om nåt är knas så det känns tryggt.
Han ligger också kvar antingen där eller längs med långsidan avsängen som står mot väggen även om vi... sysslar med andra saker.
Är jag ensam om att vara så kinkig?
Ensam är du inte och kinkig är väl inte ordet jag skulle använda. Olika människor har olika syn på saker, olika åsikter och olika behov. Hundarna också! Inga konstigheter och inget är rätt eller fel (så länge man inte låter hundarna lida på nåt vis).
Vi får hem en ny valp om ett par veckor, hur hade ni gjort för att få den trygg nog att alltid sova utanför sovrummet?
Första tiden med båda valparna vi haft så sov sambon med dem på annan plats eftersom jag bland annat var rädd att de skulle trilla ner från den höga sängen annars.
Med Professorn så lade vi helt enkelt en madrass nedanför sängen där husse och hund fick sova. Det tog ett bra tag (månader) innan sambon kunde flytta tillbaka upp i sängen utan att lillen blev orolig. Men sen gick det finfint att sova "själv" och han valde ju att sova där före att sova med oss.
Med Sherlock var det lite annorlunda då vi fick ha hundarna i olika rum för att de inte skulle störa varandra så sambon sov i vardagsrummet med Sherlock. Sherlock hade en valphage där han trivdes som sjutton så sambon satte upp extrasängen bredvid den och så sussade de sött där.
Så det är väl tipset jag kan komma med, att sova med hunden i det rum ni vill att sovplatsen ska vara till dess hunden är trygg med att vara där själv. Träna som med ensamträning. Lämna hunden ensam på platsen korta, korta stunder i taget och sedan utöka till dess hunden kan lämnas där en hel natt. Typ?