Sluta ha katten i sovrummet

Ni som som (av olika skäl) inte kan ha katten i sovrummet på nätterna, hur gör ni? Hur reagerar katten? Skriker eran katt utanför sovrumsdörren? Om ja, hur hanterar ni det?
Vår katt får inte vara i sovrummet på natten för han kan inte sköta sig utan håller på och springer omkring, galopperar över en, öppnar garderobsdörrar osv.... Han accepterar att sova någon annanstans och då SOVER han - inget lekande mitt i natten, men någon gång per år får han under ett par dagar för sig att han vill något och då krafsar han på dörren (sen om man går upp så vill han inget utan ville bara ha sällskap eller att man skulle starta kranen i badrummet....). Han har lärt sig att jag inte vill att han krafsar, så han krafsar på dörren och om jag rör mig i sängen springer han därifrån (jag ser skuggan under dörren) och kommer sen tillbaka och krafsar om jag är stilla. Så när vi är i en sån period har jag en kudde vid sängen som jag kastar på dörren när han krafsar 😅 Då slutar han...
 
Jag tillåter inte katterna att vara i sovrummet när jag inte är hemma alternativt vaken, för de respekterar inte riktigt det här med fönstret och kan råka riva ner både lampa och krukväxter om jag inte har koll på dem. Katterna har ett eget rum som de sover i på natten, där har de sin mat, sitt vatten och sin kattlåda. De har också grejer att klättra på och sova i, så de är nöjda.

Jag har försökt låta dem vara ute i resten av huset på nätterna. Den ena hade det funkat med, men den andra satt bara utanför sovrumsdörren och skrek hela tiden. Jag fick ge upp och låta dem vara i "sitt" rum eftersom det är den enda gången hon inte skriker.
 
Såhär brukar Megara sova. När jag vaknade låg jag på sidan med krokiga ben och hon låg bakom mig i knävecket.

20240815_093515.jpg
 
Jag har en kattsäng bredvid mig i sängen som jag lägger Sune i om jag störs av att han ligger på mig, 7kg känns :D. Det funkar bra, han verkar fatta det och ligger kvar, fram tills en möjlig lillbus får för sig att lägga sig där och brottas :rofl: och allt övergår till jakt.
Haha ja vars, vår drygt 6 kg tunga ungkatt känns när han mellanlandar på magen,bröstkorgen osv 😅
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 187
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 712
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag skulle vilja ha lite egna erfarenheter (och inte bara tyckande) om hur det fungerar? Vår katt är som vårt barn och vi planerar inte...
Svar
12
· Visningar
3 763
Senast: malumbub
·
Övr. Katt Jag har en drygt femårig kastrerad siameshona som senaste två åren levt med en äldre hankastrat, också siames. De två var mycket goda...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp