Hund i sovrummet, eller?

Ingen av våra hundar har fått varit i sängen, våran nuvarande får inte vara i sovrummet men det är som jag har skrivit tidigare pga utrymmes brist, ligger man i sängen så når man med handen utanför dörren och det är där han sover, oftast, ibland ligger han i sin bur (utan dörr) lite längre bort i hallen och ibland ligger han i sin korg i köket. När han var valp så sov vi på golvet med honom den första veckan, sen sov han utanför sovrummet med en hand i närheten. :D Nuvarande huligan får inte heller vara i soffan, han fick som valp och körde då race över både soffa och barn, när han sen pga operation blev förbjuden att hoppa, gå i trappor osv under en period så vande vi bort soffan och det gjorde familjelivet trevligare för alla. Däremot får han vara i hammocken utomhus med mig så där ligger han gärna en stund och myser på våren. På sommaren ligger han helst i skuggan. I sommarstugan ligger han gärna i mitt knä när jag sitter i fåtöljen eller soffan och det är tillåtet, han ligger inte i någon annans knä, till husse och lillmattes bedrövelse. ;) Jo självklart om någon lyfter upp honom och tvingar honom att ligga i knät men han kopplar inte av, i mitt knä somnar han... Vilket även mina ben brukar göra :crazy:

Självklart sover hundarna i sängen under täcket. Just nu har jag extrahund i 10 dagar och det är lite trång med 3 hundar i en 120 säng. Värst är dock att lilla italienaren inte klarar att hålla sig hela natten, utan måste ut en gång, jobbigt att knöla sig ner i sängen igen :D

Jag tror att Anders Hallgren har sagt någon om det här i VBV-podden, förresten.
Typ att vi är så bra på att plocka ut vissa delar och säga "det är naturligt för så gör hundar mot hundar", men att det inte alls är självklart att ha hunden i sängen - trots att just samsovning är väldigt grundläggande för hundar och det är så en flock gör. De sover tillsammans.
Mina hundar ligger aldrig någonsin tätt intill varandra, men däremot vill dom ligga tätt intill mig. Tur jag inte är så liten :D

Den stora långhåriga får inte sova i sängen (förutom när jag är själv hemma ;) ) så han ligger antigen bredvid eller under sängen. Ibland på sommaren kan han gå ut i hallen om han blir för varm.

I början då maken flyttade in hos mig ville han inte ha hundarna i sängen så vi stängde dörren och lät dom sova i vardagsrummet. Hundarna verkade okej med det (trygga självständiga amstaffar), men jag hade oerhört dåligt samvete.... :cry:

Mina sover i sovrummet men inte i sängen. Den äldre gjorde det förr (innan den yngsta flyttade in) och jag gillade det men han är 11 år nu, kortbent och sängen är väldigt hög så vill inte att han ska hoppa upp och ner för den eller ramla ner från sängen (vilket han gjorde lite då och då iom att han föredrar att sova precis vid sängkanten...) och skada sig. Den yngre snurrar mycket under natten (ställer sig upp, snurrar runt och dunsar ner) så med honom i sängen hade det inte blivit mycket sömn :p

Jag tycker inte att hunden är så jobbig att dels säng med, han är bara mysig. Sambon däremot! :D Så bäst sover jag när jag och hund delar sängen för då har jag fötterna mot hans rygg och så ligger han halvt under täcket :love:

Vi har även en bädd i sovrummet så Svansson kan välja vart han vill sova och så har vi haft det sedan han var valp och vägrade stanna bakom ett kompostgaller. När han var yngre föredrog han typ alltid mattan, golvet eller sin bädd men nu verkar han ha blivit gammal och bekväm så han är snudd på omöjlig att få bort från sängen :D Så ja, både han och katten får komma och gå som dom vill i sovrummet och sängen :)

Jag ville att fina Floke skulle sova i sängen. Icke, där vill han bara busa. Är han riktigt, riktigt trött, alltså så trött att han knappt orkar gå hem, då kan han sova i sängen i tio minuter, sedan blir han varm och hoppar ner.
Jag investerade då i en dyr, luddig, mysig bädd som han kunde ligga i bredvid min säng. Icke. Han vill hellre sova på det kalla hårda stengolvet i hallen :confused:
Klart att man kan undra om han är otacksam, men en jäkla tur att han är söt ändå! ;)

Justja, jag kan tillägga att jag inte har speciellt mycket hundbäddar eller så heller. Det är ingen idé eftersom hundarna ändå föredrar soffor och sängar. Jag har dessutom sängen vid fönstret, så att hundarna ska kunna ligga i den och spana ut. De är nog lite bortskämda :angel:

Jag har hundbäddar, Biabädden använder hanen främst till att kräkas i men även buren går bra vid behov. :angel:

Tror förövrigt att mina hundar skulle göra uppror om jag bestämde att de inte fick sova i sängen, de är otroligt närhetstörstande och allra helst hanen vill alltid ligga nära, nära. De få gånger jag sagt åt honom att han inte får har han dessutom smugit upp senare på kvällen när jag somnat.

Den ena sover i sängen, jag lyfter upp honom på kvällen och så hoppar han ner på morgonen. Den andra ligger mestadels på ett fårskinn på golvet men går ibland upp för att dricka och kan då sova ett tag på något annat ställe. Han vill komma upp på morgonen och bli klappad i sängen men vill inte sova där.

Av praktiska skäl har vi en av tikarna i sovrummet på nätterna (hon har fått för sig att hon stör sig på en av de andra tikarna och behöver därför hållas från den tiken när vi inte kan ha uppsikt över dem). Under flera år hade vi dessutom mopsen i sängen varje natt men de är slut med det då hon och jag alltid slogs om MITT benutrymme i sängen... Hon låg i vägen för där jag ville ha mina ben, så jag puttade/föste/knuffade bort henne med mina fötter, vilket gjorde att hon suckande klev upp och gick tillbaka och lade sig på exakt samma ställe igen...
Jag sover däremot väldigt djupt på nätterna, så snarkande hundar är inget som stör. Äktenskapliga aktiviteter är heller inga problem, då hundarna verkar veta att de inte ska störa då.

Jag bor ju i en etta så Ruben är alltid i sovrummet :D
Självklart sover han med mig i sängen, det är så himla mysigt att ligga och klia honom på magen innan man somnar.
Har jag herrbesök lägger han sig i sin korg självmant.

Mina har alltid fått vara i sovrummet, inga problem. När jag hade ensamhund sov vi tillsammans i sängen men när den gick bort och vi skaffade två så fick vi inte plats alla 4 i en säng så de sover på golvet på en skummadrass jag klippte av lite.

Ska vi mysa så får vovvarna gå ut annars står de om slickar oss på fötter och rumpor :o

Min hund är välkommen i sovrummet, men han föredrar att krypa in och lägga sig under vår säng eller dotterns spjälsäng. Förra hunden föredrog också att ligga på golvet, antar att det blev alldeles för varmt för henne i sängen.
Ang mysandet med maken så har hundarna alltid varit det minsta problemet.. för tillfället har båda mina två små barn fått för sig att de ska sova med oss, så mysandet lyser med sin frånvaro :D Om det mot förmodan skulle mysas nån gång så har hundarna bara sovit vidare utan att bry sig

Hunden sover på sin bädd i sovrummet - får inte vara i sängen - hon är lite för stor för det och framförallt är det katternas plats. vi sover ofta med altandörren på glänt och med ganska kallt i sovrummet och det trivs hon med. Hon är en väldigt enkel hund och har inte vaknat en enda gång utan sover hela nätterna - kan gå upp och gå nån runda på natten och dricka lite vatten men kommer och lägger sig sen igen. om sambon och jag har lite "kel" får hon gå ut om hon inte sover vidare. :p skulle hon tex ställa sig och stirra eller vilja vara med hade det känts konstigt ;)

Vår hund sover i en större bur i köket, vi har vårt sovrum på övervåningen. Däremot får han vara över allt annars där vi är, tex i soffan. Jag kan inte sova med djur i sängen och jag sover redan dåligt som det är, så det får vara så. Funkar för oss alla.
Katterna ligger i bland i vår säng dagtid, inte mycket att göra åt om man inte håller dörren stängd.

Dom hundar jag varit hundvakt åt har alla sovit i sängen trots att dom aldrig fick göra det hemma och släpp in en hund här och den hittar själv till soffan trots förbud hemma. :p

Förresten så har jag tom. haft häst i sovrummet, på förra stället så stod ju ytterdörren öppen dygnet runt när det var varmt och hästen gick lös så vad förväntar man sig av det egentligen? :D När hösten kom och dörren blev stängd så var det fler än en kväll jag somnade i hennes box när jag bara skulle läsa tidningen och vaknade vid att hon snarkade mig i örat :o där hon nästan låg på mig utan att jag vaknade när hon la sig tätt intill. :love:

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 168
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon