Hund i sängen

Sv: Hund i sängen

Nja nu skrev h*n väl inte att just säng saken leder tillledarproblem, utan att oklara saker för hunden kan leda till det i slutändan.Så uppfattar jag det som ialla fall.Och nej mina får absolut inte sova i sängen.Vilket jag håller hårt på,och vi stänger till sovrummet när vi inte är där. Fruktansvärt ohygieniskt att låta hundar och katter vara i sängen.
 
Sv: Hund i sängen

nope, ingen hund får ligga i våran säng.. det på grund av två saker..
1. sängen blir full av hundhår
2. hunden som är i lägre rang ska inte ha samma plats som oss med högre rang..
jag vet hur det kan bli med hundar som vet att dom har lika stor rättighet till våra platser..
 
Sv: Hund i sängen

Jo, så fungerar det. I grund och botten handlar det bara om att vänta på ett varsågod.

Konsekvens är inte att göra likadant varje dag, jämt och ständigt. Konsekvens är att vad jag säger, det gäller alltid.

En hund kan läras att fråga innan den kliver upp i sängen. Ibland får den då tillåtelse och ibland inte. Det är inte konstigare att hunden ska vänta på tillåtelse innan den får hälsa på annan människa eller hund. Ibland blir det ja och ibland blir det nej, men det svar som ges ska alltid efterföljas.

Min hund får i normalfall ligga i både säng och soffa utan att fråga, men det finns tillfällen då hon beordras att gå ned för att någon annan ska få plats i soffan eller jag tycker hon tar för mycket plats. För henne blir det inte konstigare än om jag flyttat på henne från en plats på golvet där hon låg olämpligt.
 
Sv: Hund i sängen

Du jämför med fel kommando. Ligg är ett aktivt kommando som utgår från att hunden ska göra något. Varsågod ligger närmare till hands att jämföra med och det är i princip vad det handlar om. En hund får ju lägga sig ned på eget initivativ, men den får inte dra iväg till annan hund utan varsågod, hoppa ur bilen eller stoppa huvudet i matskålen. På samma vis kan de läras att sängen är förbjudet område om inte föraren sagt varsågod.

Det immebär mer träning än om soffa/säng alltid är förbjudna, men hunden blir inte förvirrad och det påverkar sällan ledarskapet om det görs rätt.
 
Sv: Hund i sängen

hehe min hund sover i både sängen o soffan. men han är inte till besvär, bara mysig! :love: han är inte i soffan om man har besök, bara när jag är själv hemma, då kravlar han sig upp och lägger sig brevid mej med huvudet i mitt knä och ska gossa :love: han är ganska stor, en vit herde , väger väl 35 kg skulle ja tippa på (inte fullvuxen än) och sängen kommer han gärna upp i om han får, han "frågar" om lov först :) sen ligger han o sover i fotändan tills det blir för varmt, då går han o lägger sig på golvet eller i sin korg, där han lägger sig på rygg med tassarna upp i bokhyllan bakom och snarkar :) han är så söt o mysig, en riktig soffpotatis när han är hemma :) Jag får bara hoppas på att han skärper till sig när man e ute med honom också.. är i en jobbig könsmognadsperiod nu :/ men de har gått bättre denna veckan iallafall :)
 
Sv: Hund i sängen

:( det är inte kul när dom blir sjuka. men våra tappra lilla tik blir bättre och bättre och inga fler anfall har hon fått så vi hoppas på det bästa!
 
Sv: Hund i sängen

Vår vovve får sova i sängen helt klart :D Hunden är ju en av flockens medlem. Varför tycka sin hund är äcklig? När den ligger i sängen med löss och fästingar. Man kan ju kolla genom hunden efter fästingar..och löss ska man ju undvika att hunden får.
Tycker man att det är ohyginiskt när hunden ligger i sängen, då är det lika ohyginiskt när den är i soffan/fotöljen golvet...
Min hund är då aldrig äcklig o får gärna sova i sängen med mig :)

Fast det är klart, det är ju inte alltid hon vill det säjlv.

//Ida
 
Sv: Hund i sängen

kl.


Min lilla vovva får ligga i sängen om hon vill, har gjort det sen jag köpte henne:a


Stora vovvan sover i soffan på mitt rumm, för att det blir för varmt och trångt om hon också ska upp, både jag och hon behöver lite svängrum;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i sängen

*kl*

Vovvan får lov att vara både i sängen och soffan. Hon sover antingen tryckt mot min rygg eller på mina ben på natten. dessutom är hon en riktig knähund som gärna ligger i knät när man sitter i soffan å ser på tv. Egentligen var det inte meningen att hon skulle få lov att vara i sängen, men två veckor efter att vi hämtade hem henne kunde husse inte stå emot hennes valpögon längre. :D :love:
Tur att hon bara väger 4 kg. :D

Hon får lov att vara i sängen och soffan när hon vill, men hon får snällt ge plats om nån vill sitta i soffan eller sängen. Matte och husse ska ha rätt att välja plats först. Hon har inga problem med att flytta sig till en annan plats eller hoppa ner om jag säger åt henne.
Hon har en korg som är bara hennes där ingen stör henne.
 
Sv: Hund i sängen

Jag kan ju säga att när en stor rottweiler-hane hoppar upp i sängen så är det inte fullt så mysigt, haha.
Men visst, jag har passat en chihuahua tidigare och att ha hoom i sängen var ju en fröjd.

Men nej, bäst tror jag att man sover själv, eller med endast en annan människa.

/Fanny.
 
Sv: Hund i sängen

Min DSG ligger UNDER täcket ...alltid... :love: Det är så gött när han trycker sig intill o myser :D

Så gör min med ... även i somras när det var 30 grader varmt i sovrummet .....

Till skillnad från några andra här, så tycker jag inte det är något hygienproblem. Hunden är ren. Lakan och täcken kan skakas och tvättas.
 
Sv: Hund i sängen

min hund får ligga i sängen, hon är så mysig ju :) Hon fäller inget vilket är skönt och så måste hon vara torr om hon ska sova där med. Det som är jobbigt är att hon snarkar nåt så in i norden så det gäller att somna först :rofl:
 
Sv: Hund i sängen

öm var det ett svar till mej eller var det tänkt som ett knapplån? :confused:
 
Sv: Hund i sängen

Min mor jobbar natt så hon sover på dagen. från klockan 9-14.00 så sover våran otroligt pigga *hostatack* hund bredvid henne. vi har inget emot det..:angel:
 
Sv: Hund i sängen

*knapplån*

Min första hund fick sova i sängen...hmm, nog antagligen för att jag lät henne (kommer inte ihåg längre) och sen dess har det bara blivit likadant med nästa hund också. Ett tag sov vi alla tre i min säng...

Min husky får ligga i sängen bäst hon vill o på nätterna bjuder jag in henne till halvan bredvid mig. Min säng är 140cm bred, så vi får plats. Har inga problem de gånger hon inte får plats, för då vet hon att hon ska hålla sig till soffan, golvet eller sin egen bädd. Så om pojkvännen eller en massa grejer ligger på sängen, hoppar hon inte upp. :bow:

Vet inte varför, men min hund verkar gilla att ha sovplatsen på högre platå. Har det med rang att göra? Eller nåt annat logiskt?
 
Sv: Hund i sängen

*kl*

Min foppe sover gärna i sängen. Han är en riktig gosekille och ska alltid hoppa upp och gosa om kvällarna:love: Han får även vara i soffan o dylikt, men hoppar alltid ner på kommando när någon annan vill få plats:)

zicco_Zzz.jpg

P1010310.jpg


:love: :love:
 
Sv: Hund i sängen

Vi har olika syn på det. Jag är konservativ i min uppfostran av mina hundar. De vet vad de får göra och inte får göra. Jag låter dem tex inte kräla i sängen ibland och ibland inte. Det skulle bara förstöra inlärandet. T ex vid apportering. Ibland får ni komma och ibland inte...Nej det håller inte.

Du menar kanske att du är konsekvent i din uppfostran?
 
Sv: Hund i sängen

Mina whippets har en barnsäng i sovrummet, den ena sover där ibland men oftast har jag 2 varma mysiga whippetar under täcket.
 
Sv: Hund i sängen

jag tycker att det är endel av hundägandet att ha dom i sängen ^^ Skulle dom inte få vara i sängen så tycker jag det blir jätte tomt :eek: Nu har jag ju sån otur ändå att oftast vill dom inte sova hos mig, utan hanen kommer upp å gosar i fem-tio minuter sen går han ner...tiken däremot kan komma upp å gosa åsså somnar man å hon ligger kvar när man vaknar ^^
Det är mysigt :)
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
12 353
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
519
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp