Hund för att vakta hästar?

Sv: Hund för att vakta hästar?

Nja, jo på så vis att du kanske inte tar fram allt som finns i hunden och att det som ändå kommer fram hålls under kontroll av dig. Dock kräver det sistnämnda att du finns där och kan styra om något händer, för annars går hunden på så hårt den själv vill.

Det finns ju svårare och lättare herdehundar och en del släpper in, men inte ut. Det verkar dock mest bero på individ och inte ras, så man vet inte vad man får. Dock äter de inte upp inkräktaren om denne schappar fort som attan. De förföljer och nedlägger inte som en skyddshund. Istället jagar de bort, men stannar hos hjorden. Om de förföljde skulle hjorden bli sårbar för andra attacker.

Jag är dock tveksam till om du får släppa ut hund i en hage utan att bo direkt bredvid. Herdehunden skulle klara det, men kanske inte svensk lagstiftning.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

vi har haft en pyreneer som vaktade vårat hus väldigt bra, absolut inte aggressiv!!! hennes dotter vaktade också men hon var samtidigt kelsjuk, myspys. vi tog bort henne i fredags :cry:

nu har vi en vit herdehund och han vaktar tamefan hemmet skitbra. har inte ens lärt honom det. kolla på den rasen ;) bara för att göra lite reklam, hehe.

kolla länkarna:

www.vitherdehund.com

www.vitherdehund.dinstudio.se (syrrans o min hemsida)
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Haha ja kanske åker på en Jack Russel "på foder" (om det är okej för husägaren). DEN kan säkert vakta ;)

Nej men annars låter ju faktiskt som en himla bra idé.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

För en massa år sedan så brukade mina ponnyer vara utlånade till en familj med barn om somrana. Ponnyerna fick gratis bete och barnen fick " nästan egna ponnyer".

Familjen hade en rottweilertik som väldigt gärna var med hästarna, var jättekul att se hur hästarna tog upp henne i "sin"flock och hur hunden uppfattade hästarna och även hagen som "sitt". Dom blev jättegoda vänner.

Hagen var intill en väg där många människor gick och om någon ville klappa hästarna över staketet när hunden var ute så sprang hunden och ställde sig eller satt mellan hästarna och staketet. Hon skällde inte eller nåt, bara satt och stirrade.

Inte nån som vågade gå in i den hagen som inte hörde dit. Tiken gick heller aldrig utanför hagen. (Vanlig eltråd med två trådar på lagom c-ponnyhöjder).

/kt
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Vad häftigt!
Där så fanns ju massor av informaion.
Och foldrar om hur man skall göra.

Det är tydligen fullt möjligt i Sverige.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Jag har St Bernhard som hästvakter, det fungerar utmärkt. De är våra vanliga, trevliga sällskapshundar (barnens bästa vänner) - men när vi inte är hemma (jobb, dagis, skola) är de i stallet eller i hagen med hästarna. Och på natten. Hästarnas vanliga elstängsel räcker bra, hundarna har respekt för det och håller sig innanför. (De är så stora och tunga så de försöker sig varken på att hoppa över eller krypa under.) Man får ha en egen koja till hundarna, där de kan dra sig undan från ibland griniga shettisar. St Bernhard är inte skarpa (inte våra i alla fall, men rejält "vaktiga" och har ett mäktigt skall, så jag tror inte många okända skulle våga sig på att gå in i den hagen). Dock älskar de ALLA, främlingar som bekanta när de är unga, så den vaktiga sidan kommer inte riktigt fram förrän de är runt 4 år.
Rekommenderar verkligen rasen!
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

En hund som skäller, står i och ser farlig ut och gör attacker skrämmer bort de flesta och en sådan hund skadar inte folk. Jag ser inget problem med lagstiftningen med att ha en sådan hund lös i en hästhage. Det finns flertalet hundar som beter sig på det viset. Men det som saknas är väl viljan att vara med flocken och inte inne med matte, samt en päls utrustad för alla väder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 355
Senast: Lillefrun
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp