Hull på äldre hund?

Unafraid

Trådstartare
Fick hem en schäfer på 11 år igår, husse hade dött och han behövde ett sista hem, jättefräsh vad jag kan se.

Dock tunn, men hur ska man tänka med en äldre hund? Såklart ett bra foder, men ska man försöka få upp honom i hull eller ha honom lite mer tunn för att spara på leder?

Har haft tre schäfrar i familjen förut, dock ingen som har varit så pass gammal.

Fick hem en schäfer på 11 år igår, husse hade dött och han behövde ett sista hem, jättefräsh vad jag kan se.

Dock tunn, men hur ska man tänka med en äldre hund? Såklart ett bra foder, men ska man försöka få upp honom i hull eller ha honom lite mer tunn för att spara på leder?

Har haft tre schäfrar i familjen förut, dock ingen som har varit så pass gammal.

Hur tunn menar du? Muskelfattig? Har den artros eller andra ledproblem idag?

Ge vettig seniormat. Lite osäker på exakt hur du menar, men jag skulle inte vilja ha den tunn i betydelsen omusklad och spenslig. Muskler skyddar lederna också. Däremot ska du inte låta den få en massa mage bara såklart.

Jag har ju en Schäfer på nio bla...men hon är åt andra hållet. Visa henne en matbit och man ser nästan hur hon sväller upp :meh:

Men jag säger också ge seniorfoder. Kanske lite extra glucosamin eller grönläppad mussla (ger iaf våran det)
Våran sätter inte muskler lika lätt längre som förr så hon får en kapsel om dagen från en burk vi köpt på Redog. Minns ej vad det hette men du hittar säkert på deras hemsida. Det var vår fysioterapeut som rekomenderade kapseln.

Många trappar ner på motion när hundar blir gamla i tron om att de inte behöver det längre. Mentalt kanske de inte har samma aktiveringsbehov längre men det är superviktigt att hålla igång den fysiskt så att de håller. De tappar snabbt muskler och jan gå upp/ner i hull. Motionera i gång henne lite försiktigt. Ta det varsamt med tanke på ålder och bristen på muskler. Gå i blåbärsris, diken med lite vatten (inte för djupt så hon blir kall) och annat som ger motstånd men är skonsamt är nyttigt.

Tack för svaren! Det är en hel del päls så det är inte lätt att se exakt hur han ser ut. Vet ingen historia alls då det är via polisen vid dödsfall. Men den lilla info som mellanhanden har gett så har han varit frisk. Med tunn menar jag lite för smal , känner lite för mycket ryggrad och smal midja.
.
Vi ska börja lära känna varandra några dagar, bor lite för långt norrut så både diken och blåbärsris ligger under en eller två dm snö än så länge. Tänkte börja med lite vanliga promenader och så är han med mig lös ute på gården några timmar varje dag.

Tack för tipsen!

Gamla hundar ska inte vara allt för smala, de har inte samma motståndskraft som yngre hundar mot t ex magsjuka utan faller snabbt ur och då behöver de lite att ta av. Men de får inte bli tjocka så lederna belastas för mycket utan det är en balansgång.

Min erfarenhet av gamla hundar är att de behöver äta lite mindre kalorier när de är i "övre medelåldern" men när de börjar bli riktigt gamla så ska de ha mer energirik mat igen. Var din hund befinner sig är omöjligt att säga men eftersom den är för tunn nu så hade jag utgått från att den ska ha mycket energi i sin mat.

Är den hälsokollad? Det är jättesvårt/nästan omöjligt att bygga muskler på gamla hundar, men en förutsättning är att de kan röra sig smärtfritt. Nästan alla gamla hundar har lite artros och då kan det hjälpa med kosttillskott för rörliga leder. Ibland räcker inte det utan hunden måste äta smärtstillande vid behov eller t o m dagligen. Men det avgör din veterinär.

Och passa på att njuta nu, det är något alldeles speciellt med gamla hundar :love:. Hoppas att ni får några riktigt fina år tillsammans.

Våra schäfrar har blivit 12, 8 och 13år gamla, alla har fått senior foder för stora hundar och såklart lite hemkokt kött (lever, hjärta osv) med mycket spad på det :d. För är det inte ngt extra gott på så är det ju inte värt att äta måndagens frukost förens tisdag kväll :cautious:..

Aldrig mött en matglad schäfer.. förra kunde tvinga i sig fläskfilé gryta om man matade med sked de 10 första bitarna :rofl:.

Gamla hundar ska inte vara allt för smala, de har inte samma motståndskraft som yngre hundar mot t ex magsjuka utan faller snabbt ur och då behöver de lite att ta av. Men de får inte bli tjocka så lederna belastas för mycket utan det är en balansgång.

Min erfarenhet av gamla hundar är att de behöver äta lite mindre kalorier när de är i "övre medelåldern" men när de börjar bli riktigt gamla så ska de ha mer energirik mat igen. Var din hund befinner sig är omöjligt att säga men eftersom den är för tunn nu så hade jag utgått från att den ska ha mycket energi i sin mat.

Är den hälsokollad? Det är jättesvårt/nästan omöjligt att bygga muskler på gamla hundar, men en förutsättning är att de kan röra sig smärtfritt. Nästan alla gamla hundar har lite artros och då kan det hjälpa med kosttillskott för rörliga leder. Ibland räcker inte det utan hunden måste äta smärtstillande vid behov eller t o m dagligen. Men det avgör din veterinär.

Och passa på att njuta nu, det är något alldeles speciellt med gamla hundar :love:. Hoppas att ni får några riktigt fina år tillsammans.
Tack, då vet jag hur jag ska tänka!

Ingen hälsokoll, men vad jag kan se rör han sig mjukt och är inte ett dugg stel när han ska kliva upp eller liknande. Jag gav min förra häst nypon mot artros så han kan ju få det också. :)

Han är en riktig gentleman, jag hoppas att han kommer må bra länge!

Våra schäfrar har blivit 12, 8 och 13år gamla, alla har fått senior foder för stora hundar och såklart lite hemkokt kött (lever, hjärta osv) med mycket spad på det :d. För är det inte ngt extra gott på så är det ju inte värt att äta måndagens frukost förens tisdag kväll :cautious:..

Aldrig mött en matglad schäfer.. förra kunde tvinga i sig fläskfilé gryta om man matade med sked de 10 första bitarna :rofl:.
Haha! Två av våra tre tidigare åt allt! Så länge man kastade det åt dom inne i köket, då hann dom inte smaka! :rofl:

Den här äter artigt upp sin mat, så det går nog att få i honom det han behöver :D

Då är du välkommen hem till oss. Här är alla matglada. Inte ens pepparkakshuset som stod högt upp i ett fönster ovanför köksbänken fick vara ifred :D

Då är du välkommen hem till oss. Här är alla matglada. Inte ens pepparkakshuset som stod högt upp i ett fönster ovanför köksbänken fick vara ifred :D
ja det kanske är ngt fel på oss :o. Alla har blivit kräsna/ långsam-ätare här, Även lilla Norton låter gamla katten på 19år stå och knapra på valpfodret samtidigt som hon äter :p.
Men ja kommer det ngn från bordet så går det alltid ner direkt ^_^, och plockar man det själv från trädgården eller stallet så är det mumsigt.. (jordgubbar och hästgodis är det bästa som finns efter ost ;))

Nu har jag mer info, vi har varit hos veterinären och åtgärdat lite småsaker, värst ett sår vid analsäckarna, men det läker bra.

Har fått obekräftade uppgifter om att hunden varit med sin döda husse i två veckor, inte konstigt att han är mager :(

I varje fall så har han övergått till att inte visa ett större matintresse och enligt Google så är det bästa att plocka bort skålen om han inte äter och ge det några dagar. Dock vill jag verkligen att han får i sig sin mat. Han äter om jag tjatar. Kan jag hålla på lite gott, typ fil, så han äter, eller skapar jag matvägran längre fram?

Jag är ju ett fan av fri tillgång. Inte alla hundar vill äta stora mål och de flesta funkar fint på att knapra i sig när de vill, men vill man inte ha fri tillgång till en snålätande hund, så skulle jag hälla över olja och äggula på maten. Dels för att hunden då får i sig extra fett, vilket ju inte är en nackdel om den är tunn och dels för att "lura" i den maten.

Kan ju också vara så att den behöver få aptiten igångtriggad om den varit utan mat helt en längre period.

Matlusten kan även ha med flytten att göra - ny omställning osv.
Jag tycker inte det är minsta fel att toppa maten med något gott. Kanske färskt såsom Mush och lägga på en bulle eller två på torrfodret.

Att tjata vid maten skapar stress, så låt hunden få lugn och ro när den äter och äter den inte så ta bort och prova vid nästa måltid. Gäller om hunden inte har magproblem :) Vissa hundar äter bara en gång per dag.

Jag har hällt på en skvätt grädde och då han han ätit, så jag tror absolut att problemet är lätt löst den vägen. Tror inte han äter om jag slänger ut det på marken, han tycker inte det är så intressant med fodret. Om det är kvar lite så ligger det där tills det är dags för nästa mål, så jag tror inte fri tillgång skulle göra skillnad.

Men jag fortsätter toppa maten med gott samvete :up:

Jag har hällt på en skvätt grädde och då han han ätit, så jag tror absolut att problemet är lätt löst den vägen. Tror inte han äter om jag slänger ut det på marken, han tycker inte det är så intressant med fodret. Om det är kvar lite så ligger det där tills det är dags för nästa mål, så jag tror inte fri tillgång skulle göra skillnad.

Men jag fortsätter toppa maten med gott samvete :up:
Grädde är nog inte det bästa, ge hellre olja eller ister :)

Nä, det blev bara några droppar i brist på annat. Får prova olja :)

Vi har uteslutande äldre stora hundar, tar omplaceringar så det blir inga ungdomar.

Ett bra seniorfoder är A & O, jag brukar faktiskt numera introducera med någon form av magstabilisator (precis som jag gör med hästar som kommer nya). Brukar själv köra FortiFlora i småkuvert, som strös över maten.

Med kinkiga vovvar brukar jag kosta på en säck med rejält smaskigt foder, RC är inte min favorit normalt, men jag brukar ta något av deras skonfoder om jag har problem att få i dem mat. Då vet jag att det är smakligt och att inälvorna inte behöver arbeta extra.

Äter voven mjukmat? Rester från bordet? Kattmat? kokt kött?
Att ge lite mindre torrfoder och toppa med ngt gott brukar få upp aptiten :), att maten får ta slut vid varje mål och kanske att man istället klämmer in ett extra mål efterhand.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 733
Senast: Enya
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar