Hull på äldre hund?

Äter voven mjukmat? Rester från bordet? Kattmat? kokt kött?
Att ge lite mindre torrfoder och toppa med ngt gott brukar få upp aptiten :), att maten får ta slut vid varje mål och kanske att man istället klämmer in ett extra mål efterhand.
Bara torrfoder, någon enstaka godbit när vi kommer in. Bara för att han har varit ganska lättmutad hittills har han stenvägrat att röra sin kvällsmat..:meh: provade olja och ägg, inte alls gott. Tänkte köpa en liter fil imorgon och testa. Blandade i lite kyckling som han sorterade ut så fint, erkänner mig överlistad idag :p

Vi har uteslutande äldre stora hundar, tar omplaceringar så det blir inga ungdomar.

Ett bra seniorfoder är A & O, jag brukar faktiskt numera introducera med någon form av magstabilisator (precis som jag gör med hästar som kommer nya). Brukar själv köra FortiFlora i småkuvert, som strös över maten.

Med kinkiga vovvar brukar jag kosta på en säck med rejält smaskigt foder, RC är inte min favorit normalt, men jag brukar ta något av deras skonfoder om jag har problem att få i dem mat. Då vet jag att det är smakligt och att inälvorna inte behöver arbeta extra.
Jag fick med en halv säck från pensionatet som han bott på några dagar, ska kika på annat foder så fort den är slut. Tack för tipsen!

Bara torrfoder, någon enstaka godbit när vi kommer in. Bara för att han har varit ganska lättmutad hittills har han stenvägrat att röra sin kvällsmat..:meh: provade olja och ägg, inte alls gott. Tänkte köpa en liter fil imorgon och testa. Blandade i lite kyckling som han sorterade ut så fint, erkänner mig överlistad idag :p

Alltså, jag tycker inte det är riktigt lyckat med mejeriprodukter till en så gammal hund. Jag hade hoppat över det.

Alltså, jag tycker inte det är riktigt lyckat med mejeriprodukter till en så gammal hund. Jag hade hoppat över det.
Okej, visste inte att det inte var bra för dom, kommer bara ihåg att vi gav någon valp som inte ville äta lite fil och det fungerade toppen. Har du något annat tips? :)

Okej, visste inte att det inte var bra för dom, kommer bara ihåg att vi gav någon valp som inte ville äta lite fil och det fungerade toppen. Har du något annat tips? :)
Bättre ge kött av något slag, för är hunden inte van vid mejeriprodukter kan det bli galet bakslag med magen. Toppa med färskfoder (innehåller även bra naturliga animaliska fetter för hunden), lite burkmat, lite köttfärs eller vad som bara det är mer köttbaserat :)

Jag brukar toppa med en ägg-gula lite då och då. På mer regelbunden basis hade jag också valt färskfoder, finns fryst i skivor som är praktiskt att ta fram, tina över natten och sedan blanda med torrfoder.

Helst väljer jag dock ett smakligt torrfoder istället.

Köp en portionspåse med kattmjukmat och häll över torrfodret.

Annars är det som fungerar bäst för alla kräsna här att ta lite god mat på en tesked och mata sked för sked ;) och berömma när sötnosen "tvingar i sig" den hemskt oätliga oxfilén i sås :rofl:.
Oftast så tar det bara ngn sked innan de börjar äta själva och insett att det är gott :) och då brukar det slinka ner torrfoder också.

Nu är det inga stora mängder, men flera avråder från kattmat till hund p g a olämplig proteinsammansättning/mängd. Särskilt olämpligt till en äldre hund som inte helt sällan har känsliga njurar.
Tänkte mer som ett prova på om mjukmat kan anses som tillräckligt gott för att äta :p. Vet inte om det fina enstaka portions förpackningar till hund. Bara sett för katt. Är det som mumsigt enligt hunden så är det ju bara att köpa hundmjukmat :)

Tänkte mer som ett prova på om mjukmat kan anses som tillräckligt gott för att äta :p. Vet inte om det fina enstaka portions förpackningar till hund. Bara sett för katt. Är det som mumsigt enligt hunden så är det ju bara att köpa hundmjukmat :)

Fast då kan man ju köpa hundmat?
delikatess-kalv--and--lever-150g-1578909153.jpg

Eller helt enkelt blanda ut med köttfärs.

Jag brukar toppa med en ägg-gula lite då och då. På mer regelbunden basis hade jag också valt färskfoder, finns fryst i skivor som är praktiskt att ta fram, tina över natten och sedan blanda med torrfoder.

Helst väljer jag dock ett smakligt torrfoder istället.
Ägg fungerade inte. Ska titta på nytt torrfoder. Ska kika på färskfoder också. :)

Fast då kan man ju köpa hundmat?
delikatess-kalv--and--lever-150g-1578909153.jpg

Eller helt enkelt blanda ut med köttfärs.
Tänkte inte på sånna ^_^, kokar som sagt mest själv (så får man mycket spad som gör allt gott), burkmat för hund har jag sen inte sett som bitar i sås, vilket brukar vara mer mumsigt än sånt i pastej format.

Voff har bitar i sås. Får jag fråga varför du kokar hundmat?
Var till gamla tiken på då 12-13 år som tappade aptiten ordentligt de sista åren, var hjärta, lever, sönderfryst vilt från frysen osv som hon fick då. Vanlig hundmjukmat var :yuck: då så testade med hemmagjord. Gick från underhull och matvägrande till bra hull (plus lite till) och en hund som för första gången i sitt liv bad om mer mat :).
Hade kvar i frysen så det räckte under valpens korta period av matvägrande också.

Detta var alltså bara kött bitar kokta med ngt lagerblad för att det inte skulle lukta allt för mycket i köket. Sen strimlat och fryst in med spadet.
Så anledningen till att vi först började var då en kombination av frysen full av dåligt fryst rådjur och gammal sjuk hund.

Min erfarenhet är faktiskt att gamla hundar kan behöva lite extra mat för att inte tappa i hull. Jag har haft två tikar som blev 14 resp 15 år gamla. Båda var kastrerade pga pyo tidigare i livet och var under ett antal år efter det på en ganska strikt kosthållning för att inte lägga på sig för mycket. När de blev äldre (typ runt 12 år) så magrade de ur av samma mängd mat som tidigare hållit dem i bra hull, så jag fick öka på maten för att de skulle ha ett lagomt hull.

Min erfarenhet är faktiskt att gamla hundar kan behöva lite extra mat för att inte tappa i hull. Jag har haft två tikar som blev 14 resp 15 år gamla. Båda var kastrerade pga pyo tidigare i livet och var under ett antal år efter det på en ganska strikt kosthållning för att inte lägga på sig för mycket. När de blev äldre (typ runt 12 år) så magrade de ur av samma mängd mat som tidigare hållit dem i bra hull, så jag fick öka på maten för att de skulle ha ett lagomt hull.
I och med att jag inte har någon aning om vilka mängder han har ätit tidigare så blir fokus nummer ett att han ska gå upp några kg i vikt, men han är lite kräsen så jag försöker få i honom så mycket det går. Ska som sagt prova byta sort. Tänkte vänta någon vecka och prova väga honom igen och se om det har hänt något. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 733
Senast: Enya
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3