"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hugg" med innersporre

Nu handlar ju visserligen tråden om just sporrar, men jag tycker ditt resonemang är lite konstigt, var tog alla andra hjälper vägen? Skänkel, säte, spö osv.

Både den hyfsat välridne hästen och den gnetade borde rimligtvis svara på rätt sätt om en ryttare sitter upp och ber på rätt sätt, dvs en korrekt avvägd hjälp vid rätt tillfälle. Annars har man gett fel hjälp, eller så hästen kanske har ont eller protesterar av annan, ur hästens synsätt legitim, anledning.

Till exempel så red jag förut en välutbildad valack som för det mesta när jag red drog emot stenhårt i handen, fick baxas runt med muskelkraft runt volter, sprang bara omkring utan att lyssna osv. Sen veckan efter ett helkasst ridpass och efter en helkass framridning lyckas min tränare få mig att sitta rätt och helt plötsligt fick jag anstränga mig för att inte göra för mycket istället. "dum fråga får dumt svar" och det tycker jag gäller för hästar, ber man på fel sätt får man ett motsvarande svar.

:bow: :bow: :bow:

Jag ställer mig lite frågande till detta med definitionen av att "hugga". Det som jag upplever att de flesta uppfattar detta ordet så är det att ryttaren skulle ut med benet och smälla till i sidan? Det är helt omöjligt om de höll på med att träna på piaff. Där måste man vara snabb och det finns ingen tid till att göra riktiga "hugg". Däremot kan man göra snabba mindre "kickar", men kom ihåg att man måste vara snabb och det finns ingen tid till att "ta sats" med skänkeln.

Knackig engelska kan jag mkt väl tänka mig kan bli "hit her" när han vill förmedla att hon ska bli ngt snabbare i skänkeln så hon hinner med o kan hjälpa hästen i takten. Att hästen sen blev sur på honom kan lika gärna bero på att h*n är en enmanshäst/känsligt sto/ kinkig när man kommer åt och h*n måste jobba (precis som nån annan tidigare skrivet, naivt att tro att alla hästar vill vara en till 100% till lags alltid, slipper man att ta i den där sista biten så varför inte?)

När man rider en häst så kan man ena dagen rida med jättefina små hjälper, men nästa dag så krävs det mer - tex pga väderomslag (plötslig värme) eller mkt annat. Med det menar jag att ingen, varken människan eller hästen är några maskiner. Det många av er tar upp om hur det ska vara är hur det perfekta ekipaget ska rida, men det finns ingen som är perfekt, man kan bara ha som mål att bli perfekt så kommer man så långt man kan. När man sen ska lära in en ny sak så måste man vara tydlig i sina hjälper - precis som när man ska lära en unghäst skänkelvikning så kan man inte sitta o knappt röra vid sidan så flyttar hästen sig, utan man får ge tydliga hjälper och kanske även någon som går bredvid och hjälper till? Svårt att jämföra skänkelvikn med piaff, men ni förstår ändå vinken, man måste vara tydlig ibörjan för att på bästa sätt få hästan att förstå och sen gör man finare och finare hjälper. Sen finns det alltid undantag (tyvärr inte så vanliga som man kanske önskat), de som har mkt lätt för vissa grejer och man knappast behöver någon inlärningsperiod alls.

BancoB: Den ryttaren gjorde det knappast med mening, antagligen så la hästen ner totalt eller liknande. Inte för att jag tycker att straffridning är rätt, inte alls, men att anta att personen skadade hästen med mening är inte en rättvis bedömning. Man måste veta hur personen är (känna h*n), hur hästen är och veta vad som hänt.

Jag förstår vad du menar. Men frågan kvarstår, är det okej att påföra en häst smärta för att få igenom sin vilja/påskynda träningen? Vad uppnår man med en sån typ av träning i längden?

Jag kan bara prata för mina, men skulle jag huggit min häst med sporren så skulle jag antagligen ligga på marken illa kvickt. Och om jag mot förmodning skulle sitta kvar, så skulle dte vara kört att göra nåt arbete alls efter det, då hästen skulle bli spänd och rädd och blockerad....

Var det ett svar till mig?

Kanske ska förtydliga mig om att jag inte menade att de kanske tränade piaff, det var bara ett exempel längre ner i mitt svar som inte hörde till vad TS skrev egentligen...:D

***När man sen ska lära in en ny sak så måste man vara tydlig i sina hjälper - precis som när man ska lära en unghäst skänkelvikning så kan man inte sitta o knappt röra vid sidan så flyttar hästen sig, utan man får ge tydliga hjälper och kanske även någon som går bredvid och hjälper till? *** Nästan exakt vad jag skrev, att man inte från början kan lära en häst en ny rörelse med dom exakta förfinade hjälper man använder i slutprodukten!

/Z.

Jag kan bara prata för mina, men skulle jag huggit min häst med sporren så skulle jag antagligen ligga på marken illa kvickt. Och om jag mot förmodning skulle sitta kvar, så skulle dte vara kört att göra nåt arbete alls efter det, då hästen skulle bli spänd och rädd och blockerad....

Samma här. På de hästar jag har nu hade jag också antingen fått mig en flygtur eller inte kunnat göra något resten av passet :p .

ah, det är lunch, jag misstänkte det eftersom att det var väldigt lika åsikter med det jag skrev:p

Jag ställer mig lite frågande till detta med definitionen av att "hugga". Det som jag upplever att de flesta uppfattar detta ordet så är det att ryttaren skulle ut med benet och smälla till i sidan? Det är helt omöjligt om de höll på med att träna på piaff. Där måste man vara snabb och det finns ingen tid till att göra riktiga "hugg". Däremot kan man göra snabba mindre "kickar", men kom ihåg att man måste vara snabb och det finns ingen tid till att "ta sats" med skänkeln.

Måste bara få fråga:angel:

Menar du att man hela tiden ska sitta och peta hästen i sidan när man gör piaffer(eller ja, vad som helst egentligen)?? Jag har lärt mig så att man ska ge efter och vara stilla så fort hästen gör rätt. Så att den förstår att den gör rätt:idea: Då ska man ju inte fortsätta peta hästen i sidan utan bara be om energi om man känner att man håller på att förlora den, eller??

Nu har jag ju absolut inte kommit så långt att jag kan göra piaffer eller så(har precis börjat göra hyffsade tendenser till sluta:angel: ) men det här tankesättet gäller ju hela tiden man rider... Även om man bara kan göra öppna eller om man kan göra piaffer och passager så sitter man väl inte och hela tiden ber om mer och mer och mer!?! Hur ska hästen då förstå att den gör rätt?:crazy:

Eller det kanske inte alls var så du menade?? Hur menade du i så fall? Har jag fel tycker du?? Är bara lite nyfiken och har extremt lite att göra:D :angel:

Jag vet att du fårgade Victovie men jag måste meh få svara:D

Natuligtvis måste man ge hästen fortsatta impulser för attd en ska fortsätta piaffera, slutar du inverka är det ju meningen att hästen ska sluta utföra rörelsen!

Men jag är med på vad du menar men jag trr inte Victovie menar att man ska sitta och kika på hästen hela tiden:D

Jag vet att du fårgade Victovie men jag måste meh få svara:D

Natuligtvis måste man ge hästen fortsatta impulser för attd en ska fortsätta piaffera, slutar du inverka är det ju meningen att hästen ska sluta utföra rörelsen!

Men jag är med på vad du menar men jag trr inte Victovie menar att man ska sitta och kika på hästen hela tiden:D

Men det ska väl räcka med att man håller om med skänklarna och inte ger efter i tygeln:confused: Inte ska man väl behöva sitta och peta fram hästen i piaffen heller?!?

För mig är dressyr symboliserad av harmoni och då ingår inga hugg. Vill man ha ett sto med sig ialla väder så behandlar man henne bra och får dubbelt igen. Jag vill gärna kunna rida svår dressyr, men om det skulle innebära ojyssta metoder såsom att vara elak mot sin häst så avstår jag.

Fast hjälperna man använder är ju "designade" just för att hästen förstår dem. Poängen med att skänkla är att hästen per reflex drar åt sig rumpan lite extra då. Tar man en halvhalt via bäckenet gör en uppmärksam häst likadant. För det ingår i deras naturliga betéendemönster att göra likadant som chefen.

Som jag ser det går inte hästen emot om man har gett den rätt förutsättningar för att göra rätt, dvs att den är frisk, i kondition, rätt utrustning, rätt hjälper allt sånt. Att kräva nånting av hästen när nån av de förutsättningarna saknas tycker jag är fel, då får man vänta sig att hästen svarar med samma sak. Och det handlar absolut inte om att låta hästen bestämma, utan att ta sitt fulla ansvar som flockledare och se till att hästen vill göra rätt.

Självklart gäller detta enbart i ofarliga situationer, svänger hästen ut rumpan framför en bil tex gör jag allt som krävs för att ordna upp det. Men förhoppningsvis går ju inte dressyr ut på att överleva, utan att uppnå harmoni och samspel.

På de hästar jag har suttit på måste man göra "piafftakt" för piaff och "passagetakt" för passage.

Men har aldrig suttit på någon riktig "elithäst", så vet faktiskt inte hur det är med dem?

Som jag ser det går inte hästen emot om man har gett den rätt förutsättningar för att göra rätt, dvs att den är frisk, i kondition, rätt utrustning, rätt hjälper allt sånt. Att kräva nånting av hästen när nån av de förutsättningarna saknas tycker jag är fel, då får man vänta sig att hästen svarar med samma sak. Och det handlar absolut inte om att låta hästen bestämma, utan att ta sitt fulla ansvar som flockledare och se till att hästen vill göra rätt.

Har du någon gång prövat rida ett sto :rofl:

Som sagt var det sporranvändadet som diskuteras (trodde att man skulle förstå att det inte bankas in sporrar i hästarna av nöje), anta att allt det andra stämmer på dessa hästar. Ryttaren sitter rätt i balans, ger korrekta hjälper, hästen har inte ont, det ska bara krävas lite mer av den och då blir det protester.

Om man har med korrekta hjälper bett hästen om att flytta sig för skänkeln eller gå framåt och det inte funkar?

Det här är bara funderingar så...

Som jag ser det är det ryttarfel ändå. Är hästen inte mogen för de högre kraven? Är den stark nog? Var de korrekta hjälperna korrekt avvägda, tog ryttaren kanske i lite för mkt?

Funkar det inte har man missat nån av förutsättningarna för att hästen ska kunna och vilja göra "rätt".

Tillägg: Piaff och passagetakt går att ange med sätet också :idea:

Ja :crazy: Några stycken i alla fall :D Fast jag skyller fortfarande på mig själv om de blir förbannade.:p

För mig är dressyr symboliserad av harmoni och då ingår inga hugg. Vill man ha ett sto med sig ialla väder så behandlar man henne bra och får dubbelt igen. Jag vill gärna kunna rida svår dressyr, men om det skulle innebära ojyssta metoder såsom att vara elak mot sin häst så avstår jag.

:bow: :bow: :bow:

Precis som zanzan skrev så måste man ge fortsatta impulser för att hästen ska veta att man ska fortsätta rörelsen. Jag menar inte kickande utan impulser. I piaffen har jag lärt mig att man ska trycka höger-vänster med skänklarna (små impulser då) för att sen fram i passage använda höger o vänster samtidigt i varannat steg (men man brukar mest använda vaderna då). Detta är ialf vad jag har fått lära mig o så jag rider i piaff på ponnyn här hemma vilket funkar mkt bra.
När jag har testat att sätta igång piaffen och sen gradvis låta hjälperna "försvinna" har h*n blivit förvirrad, kommit av sig och undrat om h*n missat ngt o vi skulle ha gjort ngt nytt. H*n är mkt ambitiös o vi fick vara mkt tydliga ibörjan innan h*n förstod vad vi ville, sen har vi rätt snabbt kunnat övergå till allt mindre o mindre hjälper.

Gör du alltid saker som folk ber dig om. Även om du inte förstår VARFÖR du ska göra det? För en häst ser inte varför. Inte om man inte lär den att den ska göra det för att det blir behagligt att göra rätt. De ser inte att "ah, jag ska alltså göra den här övningen för att vi vill träna upp mina muskler/stretcha dem/whatever. De har inte den slutledningsförmågan. Att jobba rätt är jobbigt för en häst. Då måste den aktivera och arbeta med musklerna istället för att hänga i skelettet.
JAG tycker det är otroligt mycket skönare att stå och hänga i mitt skelett. Varför skulle inte en häst göra det? Varför skulle den vilja aktivera sina muskler om vi inte lär den att det är rätt. Det kan trots allt vara ganska jobbigt att träna. Det vet man ju av egen erfarenhet.
Och skulle du sätta dig på en vildhäst skulle den nog inte automatiskt göra som du ville bara du satt rätt. Det krävs oftast lite mer skolning/träning/ridning än så för att få en häst dit. Visst finns det signaler som stimulerar aktivitet på olika sätt i en häst, på bra och dåliga sätt. Men en del av signalsystemen har vi lärt in.

På de hästar jag har suttit på måste man göra "piafftakt" för piaff och "passagetakt" för passage.

Men har aldrig suttit på någon riktig "elithäst", så vet faktiskt inte hur det är med dem?

Men piaff och passage är ju samlade rörelser i 100% balans där hästen verkligen sätter sig på baken... Har man kommit så långt ska det väl räcka med att be om passage eller piaff. Det är ju naturliga rörelser som bildas när hästen är så pass samlad att den verkligen sätter sig och är fullständigt rakriktad. Man ber ju bara om något som hästen redan kan och om hästen faller ur takten kan man ju hjälpa den med sitsen... Eller??

Har ju inte ridit piaff eller passage som sagt så jag vet ju inte riktigt hur det fungerar, men jag har sett det många gånger och då sitter ryttaren minsann inte och petar med sporrarna/fötterna i hästens sidor hela tiden:crazy:

Aja, spånar vidare jag, eftersom jag inte har nått bättre för mig:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar