"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hugg" med innersporre

Jo, då är det helt okej enligt mig:bow: Men att använda sporrarna på det sättet som TS beskriver tycker jag låter hemskt:cry:

Ja det låter inte som jag skulle göra det skulle inte funka på hästen heller så.

Det kan vara värre för hästen att en nybörjare eller halvdan ryttare sitter och skumpar med händerna ostadiga och inte stilla med ryck i munnen i varje steg som följd, än att en duktig ryttare nån gång lägger till sporren när det behövs. Jag tycker INTE att de flesta duktiga man ser hackar med sporren, i så fall oftare bland mindre duktiga......

Sen ser man händer som hoppar upp och ner på en hel del filmer här på buke också så...Jag tror inte hästen föredrar det framför en skicklig ryttare som kan använda sporren rätt.

Man kan väl per definition inte vara en duktig ryttare om man inte kan hantera sina sporrar. Tycker jag åtminstone. Antingen har man dem och använder dem på ett sätt som inte gör ont på hästen, eller så lämnar man dem i stallet. Spark i magen är aldrig speciellt snällt, med sporrar är det ju bara rent förkastligt, oavsett anledning. (såvida det inte gäller nåns liv, men det verkade inte så nu?) Sporrspark är snarare nåt jag skulle använda som Vapen mot rånare eller våldtäktsmän. Har provat att sparka mig lite lagom på smalbenet, det gjorde hysteriskt ont.

Man kan väl per definition inte vara en duktig ryttare om man inte kan hantera sina sporrar. Tycker jag åtminstone. Antingen har man dem och använder dem på ett sätt som inte gör ont på hästen, eller så lämnar man dem i stallet. Spark i magen är aldrig speciellt snällt, med sporrar är det ju bara rent förkastligt, oavsett anledning. (såvida det inte gäller nåns liv, men det verkade inte så nu?) Sporrspark är snarare nåt jag skulle använda som Vapen mot rånare eller våldtäktsmän. Har provat att sparka mig lite lagom på smalbenet, det gjorde hysteriskt ont.

Rider du med sporrar? Har du använt det någon gång?

Självklart SPARKAR man inte med den.

Nu vet jag ju inte hur det såg ut eller någotting, men personligen tycker jag det är bättre att rida med skarpare sprorrar och säga till hästen en gång än att sitta och småhacka konstant med skänkeln helatiden. Vad jag har förstått är det vanligare i tyskland och övrigare europa att rida på skarpa sporrar än med spö då det är skänkeln man vill att hästen ska gå undan för och inte spöt. Hästar är ju inte dumma och vet när man har spöt med sig. Vet många som har hästar som "dör" när de lägger undan spöt. Sen finns det ju rötägg överallt som kanske överdriver användandet av skarpa sporrar. Vilket naturligtvis inte är varken tillåtet eller akseptabelt.

Nej det är ju det jag sa? Att sporrsparkar, "hit her", hugga med dem osv inte är okej. Ja, jag rider med sporrar då och då. Därför har jag provat på mig själv, för att veta hur det känns på hästen. Och det är förvånansvärt stor skillnad på ett lagomt pet och en spark, också då en spark som utan sporre skulle klassas lätt. Det jag menar är väl att på vilken nivå man än rider på måste man ju tänka på att det är levande djur man har att göra med. Varje gång jag ridit med mina sporrar kollar jag hästen noga efter märken och skulle jag hitta nåt så skulle sporrarna ryka illa kvickt.

Jag hoppas du inte tolkade det som att jag ifrågasatte ditt inlägg, kanske var otydlig med det. Jag mest hakade på den fetstilta meningen ;)

Här måste man ju vara väl medveten om de nästan obligatoriska fel språksvårigheter medför... Om han nu var Tysk(?) och översatte till engelska så blir det ju ordagrannt oftst vilket kan låta missvisande...

*kl*

Nu vill inte jag vara sån men det är inte heller alltid lätt för en ridskoleryttare att förstå träning på en högre nivå (jag har inget emot ridskoleryttare så haka inte upp er på det).

Jag har lärt mig att man kan gå på hästen nästan hur mycket som helst med skänkeln (om man gör det rätt) så länge man inte använder handen samtidigt, det är när man "sparkar på och håller emot" som det börjar bli riktigt farligt!

Håller förövrigt med Lancet om att man inte vet hur svårt det är att rida piaff, passage, seriebyten, piruetter osv, förrens man gör det - visst ser det lätt ut och varför tror ni att det gör det? Inte sitter man och lär in dessa rörelser med finfina hjälper från början... (missuppfatta mig rätt jag menar inte att man använder sådana grova hjälper som det pratas om här, vilket jag förövrigt ändå undrar om det stämmer och inte bara TS är oerfaren och inte kan läsa mellan raderna?)

Och värflr är det som vanligt i de flesta trådar på Buke att eliten rider fel, hårt osv. och bredden alltiiiiiiid gör rätt och vet hur det ska vara? Bara en lite tanke:p

visst kan man knacka/hacka till med sporren ngn gång för att få den att lyssna.. men inte hela tiden :crazy:

Men även om man inte håller emot med handen, så gör det ändå rejält ont att få en sporre insparkad i magen. Testa själv....

Detta handlar ju inte om att kritisera "eliten", men onödigt hårda hjälper som orsaker stor smärta för hästen!

Och jag är väl medveten om att en nybörjare kan vara väl så plågsam för en häst, men dom gör det trots allt inte med flit. Det är värre att använda sig av såna metoder när man vet och kan bättre...

Mm, jag tror inte jag behöver testa för att fatta det:p

Men jag tror inte att det finns nån som sparkar in sporren i magen på hästen med full kraft, eller det finns det säkert men nu pratar vi om extrema ytterligheter vilket jag inte har lust att diskutera.

Men fakta är att det är en tmuregel - man kan gå på med skänkeln väääldigt mkt om man inte håller i handen - beaktas bör att man kan gå på med skänkeln på 100 olika sätt utan att sparka sporren i magen!

/Z.

jodå det är klart. men TS skrev ju att ryttaren HÖGG sporren i magen. och det låter ju bara hemskt. :(

Men man kan ju inte riktigt jämföra hästens känsel och din...

Två exempel:

En häst, hyfsat välriden, går emot vänster skänkel. Lägger man till vänster skänkel så svarar den med att svänga ändan MOT skänkeln. Är det inte rätt att tillrättavisa den med sporren då? Eller ska man bara ta att den går emot?

En annan häst, superfin, men slö då många har suttit och gnetat på den. Gör byten, piaff och passage med rätt ryttare. Sitter man å gnetar å trycker händer igenting, men kickar man till den någon gång med sporrarna så vaknar han och går som en klocka, behöver inte använda skänklarna nästan nånting. Är det fel? Är det bättre att hästen får gå och sega och trycka mot skänklarna?

Nu handlar ju visserligen tråden om just sporrar, men jag tycker ditt resonemang är lite konstigt, var tog alla andra hjälper vägen? Skänkel, säte, spö osv.

Både den hyfsat välridne hästen och den gnetade borde rimligtvis svara på rätt sätt om en ryttare sitter upp och ber på rätt sätt, dvs en korrekt avvägd hjälp vid rätt tillfälle. Annars har man gett fel hjälp, eller så hästen kanske har ont eller protesterar av annan, ur hästens synsätt legitim, anledning.

Till exempel så red jag förut en välutbildad valack som för det mesta när jag red drog emot stenhårt i handen, fick baxas runt med muskelkraft runt volter, sprang bara omkring utan att lyssna osv. Sen veckan efter ett helkasst ridpass och efter en helkass framridning lyckas min tränare få mig att sitta rätt och helt plötsligt fick jag anstränga mig för att inte göra för mycket istället. "dum fråga får dumt svar" och det tycker jag gäller för hästar, ber man på fel sätt får man ett motsvarande svar.

Hästar förstår inte varför de ska utföra en rörelse. Och inte hur, om vi inte lär dem det. Hästar har alltså inte motivationen att utföra de här uppgifterna om inte vi motiverar dem.
Att säga att hästar alltid gör som man vill är aningens naivt. Oftast gör de det, för de är godhjärtade djur. Men ibland har de ingen lust.

Att då låta 600 kg bestämma själv tycker jag är att gå till överdrift. För det är ju vad man gör om man låter dem gå emot. Hur många varv i ridhuset hade du tänkt ge hästen att lyssna på säte etc om den inte har lust? Hur lär man då hästen att det här är inte det jag vill att du ska göra?

För mig är skänkel och hand hjälper som kommer efter sitsen. Men svarar hästen inte för sitsen får man ju ta till annat. Går de emot skänkel eller hand får man förstärka tills de svarar. Låter man dem gå emot lär man dem att det alltid ska behövas så mkt gnetande för att de ska göra det man ber om.
Eller att det är ok att ignorera hjälperna.
Man ger dem chansen att göra rätt först. Sen får man se till att de gör rätt. Och sedan motivera dem att tycka det är trevligt att göra rätt, genom beröm och eftergift etc.

Det kan bli jäkligt farligt om 600 kg och med sämre slutledningsförmåga än vi hamnar i farliga situationer och förväntas få lösa dem själv.
Jag vill tex inte att min häst svänger ut arslet i en väg framför en bil och ignorerar skänkeln.

Som sagt var det sporranvändadet som diskuteras (trodde att man skulle förstå att det inte bankas in sporrar i hästarna av nöje), anta att allt det andra stämmer på dessa hästar. Ryttaren sitter rätt i balans, ger korrekta hjälper, hästen har inte ont, det ska bara krävas lite mer av den och då blir det protester.

Om man har med korrekta hjälper bett hästen om att flytta sig för skänkeln eller gå framåt och det inte funkar?

Det här är bara funderingar så...

Detta gör man om hästen inte svarar och den inte reagerar på skänkeln. När hästen väl har lärt sig att den ska lyssna på skänklarna så behöver man inte förstärka hjälpen heller. Ett väldigt utbrett träningsfenomen ja!.

om detta behöver användas ofta för att påkalla hästens uppmärksamhet,har hjälperna redan blivit alldeles för hårda.
lite samma som hästar som är barrerade,det måste liksom underhållas,men det fungerar inte efter att en viss gräns är nådd,då hästen trubbas av helt enkelt.har mkt svårt för sådant.i vissa fall får man sänka ribban i förbli där hästen har naturlig kapacitet att vara.det är tyvärr många som inte lyssnar på detta.

/b

kl Tycker det låter helt befängt! Har fått höra om en svensk ryttare som straffred sin häst och tvingande in den i piaff eller om det var passage.. så att det började blöda efter sporren och i munnen :crazy: Jag mår illa! Tror faktiskt det finns många som är kapabla att hugga med sporren för mycket..

Visst, man vill få en känslig häst och använder därför sporre, men vid det stadiet när man ska börja piaffera borda man väl redan ha en såpass känslig häst så man inte ska behöva hugga med sporren :smirk:

Jag har lärt min häst från nästintill skänkeldöv till super känslig för sidförande skänkel utan att använda sporrar.. nu är han nästan för känslig :p Den dagen jag ska börja piaffera med honom så låter jag det hellre ta tid en att hugga med sporren.. :(

Är inte alls emot sporrar, tvärtom, men så som TS beskrev är väl ändå att gå för långt :crazy: :smirk:

/B

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar