Sv: En "galen", "slaktfärdig" och "sinnessjuk" "problemhästs" historia och resa.
Vad härligt att höra att det löste sig!
Jag fick problem med mitt varmblod också. Det var min första häst och det var honom eller ingen. Egentligen var han både för stor och för ung för en 12 åring att hantera, men han var snäll mot mig, han förstod att jag var ömtålig.
Sen fanns det perioder då han var svår att hämta i hagen, väldigt tråkigt så klart menjag lyckades alltid reda ut det, tills det femte året.
Det som tillslut tog knäcken på mitt tålamot och självförtroende var att han även vek undan för mig när jag bara ville gå ut och hälsa på honom i hagen. Jag kände mig totalt o värdig hans behandling, hade alltid varit snäll mot honom och ansträngt mig för att vara lika lyhörd mot honom som han var mot mig. Men där i kom min osäkerhet, jag var FÖR själv kritisk och detta kände han.
Det slutade med att jag sålde honom. Jag erkände för mig själv att vi var färdiga med varandra, att det var nu vi skulle skiljas om ingen av oss skulle komma till psykiska oläkbara skador.
För mig var det här ändå rätt beslut, jag hittade genast hans nya matte. Hon var betydligt mer självsäker än jag, och det behövde han eftersom han själv var så väldigt dominant.
Dock så pajjade mitt självförtroende helt, jag blev osäker. Detta känner jag fortfarande, även med min nya häst även fast hon aldrig givit mig anledning till att misstro henne. Jag blir alldeles stel, det knyter sig i mig när jag går ut i hagen eller träffar henne i stallet och framförallt förut - skulle sätta på henne en grimma (vilket iallfall har gått över nu). Jag blir aldrig osäker när jag rider (inte henne dock för hon är inte inriden än) eller när jag har henne i grimskaft och leker med henne.
Med tiden läker nog det här med, men jag får nog acceptera att det kommer ta sin tid och undertiden kan jag bara prisa Soraya (nya hästen) högt för att hon är så tålmodig med mig fast jag känner som jag gör.