"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hugg" med innersporre

Vi måste se till att ridningen blir trevlig för dem, för att motivera dem. Men att sitta och rida i en hälsovådlig form bara för att "vara snäll" anser jag är mer djurplågeri än att faktiskt säga ifrån en gång. Jag förespråkar inte straffridning, övervåld eller missbruk av sporrar och spön. Men säga ifrån med skänkeln om hästen inte går fram, svarar på energi-önskan eller åt sidan, så länge den är frisk och kan hjälpen, har styrka etc anser jag vara självklart.

Jag betalar mat och husrum åt min häst. Han kan gott jobba en tim om dagen. Så länge som jag håller det på ett hälsosamt och trivsamt plan med mycket beröm och eftergift då han gör rätt.

Ja inte bara det, men jag tror du är inne på en mkt viktig sak här, och det är att många har en missuppfattning att de "är snälla" när de inte använder en stark hjälp, säger ifrån ordentligt osv. istället sitter de och smågnager med skänkel/nöter med hand, eller så kräver man saker ett varv på volten och slappar till nästa varv, varpå signalen blir ännu otydligare hos hästen vad som är Ok och vad som förväntas av den. HUR är det snällt mot hästen? Inte bara blir det obehag utan eftergift - men det som är MINST snällt av allt är att man då är otydlig. Hästen förstår inte vad man vill, för man är inte tydlig och inte konsekvent. det är INTE att vara snäll mot sin häst - tvärtom!

Min tränare jämför hästarna med autistiska vuxna i fråga om hur viktigt det är för hästarnas trygghet och komfort känsla att VETA vad ryttaren vill och önskar sig av den. VET de, och ryttaren är tydlig, med väl avvägd eftergift och hjälper, och en TYDLIG korrigering i rätt sekund med omedelbar eftergift när den tar korrigeringen, så blir hästen LÅNGT mycket nöjdare och tryggare än med en ryttare som är otydlig och sitter och säger endera ditten och endera datten, och smågnetar lite planlöst med hjälperna. Hästen vet då vad som gäller och vad som förväntas av den, och har en ärlig chans att uppfylla ryttarens önskningar - vilket de oftast gör, när de förstår vad de ska göra för att de har tydliga direktiv som ej varierar i fråga om budskapet.

DÄR ligger problemet som jag ser det, dvs uppfattningen hos folk om vad som är "snällt" och inte. Och tyvärr är det nog så att utbreddheten i hur många ryttare som tror de kör den "snälla" stilen är MYCKET stor.

Är det någonting man måste och bör lära sig från början är att man INTE håller kvar i tygeln när man rider piaff och passage - det är en rörelse man rider ENDAST under fullständig eftergift och med HALVHALTER!

Jag menade absolut inte att man ska hålla emot i piaffen eller passagen utan typ bara, om man ger efter "ordentligt" på tygeln och samtidigt ger en drivande hjälp framåt så borde ju hästen söka sig fram till tygeln och förstå att man inte ber om mer samling, eller??

Har absolut ingen aning om hur man rider piaff eller passage men jag spånar vidare och det är väldigt intressant att läsa:bow:

Självklart ska hästen söka sig framåt om man ger en framåtdrivande hjälp....
Det är skillnad på framåtdrivande och samlande hjälper.
En välskolad häst samlar sig mera när man ber om det, och går framåt om man ber om det.

Men SÅ hårt ska man ändå inte behöva ta i. Det är skillnad på att vara tydlig, vilket man såklart ska vara, och att vara onödigt våldsam.

Tråden handlar ju om en ryttare och tränar som upprepade gångar sparkade hästen med sporren av all kraft. Inte att dom nuddade hästen med sporren i piaffen, vilket alla gör, mer eller mindre.

Att hästen inte exploderade totalt visar bara hur dumsnälla hästar kan vara.. och jag tycker det är väldigt sorgligt att så många riktigt duktiga ryttare anser att detta är rätt väg att gå.

:bow: :bow: Precis vad jag ville skriva men inte hunnit - och nu slipper jag:bow: :bow: Och igen - man kan ju fråga hästen vad den tycker om tex glappande tyglar, händer som hoppar upp och ner, ryttare som åker omkring i sadeln och skumpar eller duttar lite planlöst med skänkeln:crazy:

Vad som är "av all kraft" är väldigt relativt.
Många har så dålig teknik med skänkeln att de oavsett hur mkt de tar i inte lyckas påverka hästen så som de vill. Kycklingvingar brukade en ridlärare jag red för för länge sen kalla det.

Men SÅ hårt ska man ändå inte behöva ta i. Det är skillnad på att vara tydlig, vilket man såklart ska vara, och att vara onödigt våldsam.

Tråden handlar ju om en ryttare och tränar som upprepade gångar sparkade hästen med sporren av all kraft. Inte att dom nuddade hästen med sporren i piaffen, vilket alla gör, mer eller mindre.

Att hästen inte exploderade totalt visar bara hur dumsnälla hästar kan vara.. och jag tycker det är väldigt sorgligt att så många riktigt duktiga ryttare anser att detta är rätt väg att gå.

Jo men eftersom bara en här sett det hela så blev det en diskussion om vad alla föreställer sej att det gick ut på och det ledde till både det ena och det andra och att man enligt en del inte ens ska behöva nudda med sporren osv.

man kan ju fråga hästen vad den tycker om tex glappande tyglar, händer som hoppar upp och ner, ryttare som åker omkring i sadeln och skumpar eller duttar lite planlöst med skänkeln

Min gillar det inte, då får man sig en tur i vild panik runt ridbanan 20 varv :crazy: om man har otur.
Han behöver ngn som är tydlig, bestämmer och rider i varje steg, annars funkar det inte.

Jo det är klart. Men då kanske man skulle precisera hur man tolkar det? För detta var vad jag uppfattade, och jag uppfattar det också som att ni försvarar denna typen av ridning. En sån sporrbruk hamnar för mig i samma kategori som sågning och att knyckla ihop hästen med graman. Och är det nåt man verkligen behöver göra för att rida svår dressyr så är det inget jag önskar mig längre...

Så det kanske vore bra att reda ut begreppen, är ni för att banka sporrarna i hästen för hårda livet? eller menar ni bara att man ger en tydligare hjälp?

Jag menade absolut inte att man ska hålla emot i piaffen eller passagen utan typ bara, om man ger efter "ordentligt" på tygeln och samtidigt ger en drivande hjälp framåt så borde ju hästen söka sig fram till tygeln och förstå att man inte ber om mer samling, eller??

Det är där halvhalterna kommer in i bilden;) Eftergift handlar ju inte om att man ger efter ordentligt på tylarna heller... Jag tror detta kan vara jättesvårt att ta till sig om man inte har ridit piaff/passage eller åtminnstonne tendenser till det! Men det kommer klarna...

*kl*
Håller med Mackan fullständigt!:bow:

Det som verkar vara "problemet" i dessa diskussioner är att den vanliga åsikten är att bara för att man rider utan sporrar/spö/hjälptyglar/skarpa bett så rider man snällt och bekvämt för hästen. Så är ju inte fallet (vilket flera redan påpekat:bow: )

Jag brukar säga till min elever (som i huvudsak är tonårstjejer) att de måste vara tydliga i hjälpgivningen och med vart de ska/vad de vill det är enda sättet att få hästen att lita på sin ryttare - att den känner att piloten har koll på läget!

Kom ihåg Det beror inte på VAD man gör utan HUR man gör det

Men visst har Centaur rätt i att diskussionen inte längre handlar om det som TS från början skrev om - inte tycker jag att det är rätt att sparka hästen i sidorna med sporrar upprepade gånger!

/Z.

samtidigt är det ju skitsvårt, vi var inte där och såg.. kan bara tolka informationen från TS här.

Kicka till gör jag när min häst inte lyssnar.. lixom mer "knacka till" i stället för att gnugga som också är lätt hänt att gemene man gör.. så även jag ibland

Säger han "hit her", kan vara syftningsfel, missuppfattning.. eller så ville han verkligen att han skulle banka in sporren i sidan så hästen i princip snart börjar blöda och DET mina vänner ställer jag mig utanför. Visst ska man vara snabb och korrigera och lyssnar inte hästen får man vara extra tydlig, i min värld att man "knackar till". Det är sällan jag gör det också med sporrar, det behövs inte. Däremot utan sporre så kan jag knacka till för att förstärka tex innerskänkel som han ibland negligerar, men det blir ju en annan sak - eller dutta till med spö, ej slå.

Är det som så att han tycker att man i princip ska misshandla hästen med sporrarna till piaff och passage så tycker jag att det är fel väg att gå, och jag tror ingen här heller tycker det är en sådan bra idé.

Nu tycker jag vi sitter och fabulerar om och hur och i så fall vad, i en stor gråzon! Vi vet inte, vi tolkar och vi har ingen aning. Ingen vill misshandla sina hästar och alla är nog överrens om att det är bättre att säga till en gång ordentligt än gnussa så hästen blir döv. Men det var inte i mina ögon en "normal" tillsägelse som TS beskriver, utan mer åt misshandelhållet, såvida det inte ÄR en missuppfattning av vad som hände.

slutsvamlat från min sida!

Senast ändrad:

jag tror nog det. :)

En välriden häst på högre nivå borde också vara så lätt på hjälperna att "knacka" med sporren inte behövs.

Att jämföra en sådan med en häst som har slutat lyssna på ryttaren på grund av massa onödiga hjälper som hästen bara har stängt av kan man däremot behöva "väcka" men det är väl en helt annan diskussion

kl
Jag tror faktist att jag vet och har andvänt denna typ av "korrigeringsridning" själv och behöver kanske säga att det är inte alla hästar som detta behövs på men de allra flesta....

Träffat minst 2 tränare på högre nivå som andvänt detta "kickande" för att få hästen att andvända sina bakben vid skänkel-samlande hjälper rätt.

Anledningen är förmodligen att hästen inte kommer under sig och vinklar sina leder rätt och lyfta sin framdel.
En ytterligare anledning är att få hästen framför hjälperna som är av största betydelse när man ska gå snäppet upp till svår dressyr där för mig betydelsen av driv-samlande hjälper måste tas rätt....alltså MED bakbensaktivitet.

De allra flesta hästar tar bara en hopp framåt så man får faktist upprepa detta kickande tills hästen tar korrigeringen "rätt".
Att denna tränare var grov är väll en sak då hästen kanske blev överaskad av den bryska behandlingen men det kommer man faktist inte ifrån....jag har själv fått lära mig och min häst detta och andvänder mig av detta så fort jag ridit fram för att få honom framför hjälperna och vinkla rätt.
Kanske behöver man bara andvända vad på underskänkeln på en del känsliga individer...bättre då än sporre och de finns mjukare och grövre "kickande"....

Däremot behöver jag inte andvända sporren längre då hästen nu förstår vad jag vill....bara andvända vad som kick.
Om jag inte gör detta får jag nöta och har hundra kilo häst i handen och då kan man fråga sig vad som är bäst för hästen....
Om jag andvänder spöt så flyger han i luften och blir stressad istället :eek:
Sen har jag alltid dragit bak underskänkeln en bit vid denna korrigering så för det mesta behöver jag bara dra bak och trampa ner för att få effekt men detta är jö en del av skolningen-utbildningen !
Lika med ökade traven...där har jag skolat på att dra fram skänklarna och andvänder sätet för halhalter-samlande.....då behöver man inte andvända drivning i varje steg, med sporre som man ofta ser på tävlingsbanorna :eek:

Tycker att det är en del av er som avfärdar detta som "misshandel" utan att själv eller ha insikt vad det som behövs för att hästen skall bära rätt och samla och komma upp med front.
Det krävs en del kanske nu för de som inte är där ...viss typ av ridning som de allra flesta aldrig kommer till men tycker såååå mycket om......

(såg rubriken nu och ville bara förtydliga att detta jag beskrivet handlar om bägga skänklarna samtidigt...inte bara inner )

Senast ändrad:

En välriden häst på högre nivå borde också vara så lätt på hjälperna att "knacka" med sporren inte behövs.

Fast som med allt annat är även lydnad en färskvara - upprätthåller man den (rider bra själv och är konsekvent i hjälpgivningen) behöver man sällan förstärka hjälperna, men precis som tuaphua skriver:
Klart det mesta är ryttarens fel. Det är ju vi som låter hästen göra fel. Om vi red bra nog skulle de ju aldrig göra fel.
Enormt mycket sitter i sitsen på en ryttare. Men inte allt.
Precis som oss kan hästar ha olika humör och vara olika villiga att arbeta.
beror det på hur hästen rids.
Har man inte varit konsekvent nog själv får man backa tillbaka och renodla hjälperna, och då kan det kanske behövas en förstärkning av ex skänkeln.
Oavsett vilken nivå man befinner sig på.

Sporrar ska anvandas for att fa hasten att ga langsammare.

Later knasigt men det ar det inte. Sporren anvander man for att man inte far hasten att ga framat ordentligt och att hasten inte har viljan att ga framat,

nar hasten gar framat ordentligt och har viljan att ga framat sa behoves den inte ridas fort framat for att rora sig ordentligt.

Sjalvlart ska ingen hast huggas med sporren och ingen hast ska reagera med att forsoka kasta sig ivag fran en hjalp, om man gor nagot sa att hasten forlorar lungnet och vill fly sa ar det inte en hjalp, det ar bestraffning.

KLart att hasten maste svara for skankelhjalpen och att man maste krava svar fast inte pa det sattet.

och man kan och ska absolut kuna anvanda sig av en hjalp i taget, att be hasten framat bettyder inte att man behover anvanda bada skanklarna Samtidigt. MAn behover inte alls anvanda skanklarna alla ganger, en tillbakagiven halvhalt eller att pucha med sattet gar oxa.

Fast som med allt annat är även lydnad en färskvara - upprätthåller man den (rider bra själv och är konsekvent i hjälpgivningen) behöver man sällan förstärka hjälperna, men precis som tuaphua skriver:

beror det på hur hästen rids.
Har man inte varit konsekvent nog själv får man backa tillbaka och renodla hjälperna, och då kan det kanske behövas en förstärkning av ex skänkeln.
Oavsett vilken nivå man befinner sig på.

Ja, ja.. apselut.. men som jag skrev.. tror inte att man behöver banka in sporren mellan revbenen på hästen, om det var det som tränaren avsåg. Däremot tycker jag att det kan vara befogat att "knacka till" så hästen verkligen lyssnar.

Jag vet inte om du tvivlar på vart jag står. Så jag svarar, om jag varit otydlig.

Nej, jag försvarar inte ridning där man hackar hästen i sidorna i full kraft. Men diskussionen tyckte jag glev iväg från ämnet lite. Och jag svarade på andra frågor.

Jag tycker dock att man kan knacka till hästen med skänkeln, utan sporren om den inte lyder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII