"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hugg" med innersporre

Slarvläste där, såg inte att hon hade skrivit att man måste "peta fram hästen" hela tiden, svarade bara om passage- och piafftakt.

Om jag säger såhär då, jag tycker inte att det är för mycket begärt av en 15årig häst som går MSV dressyr att flytta undan för skänklarna. Det lär man hästarna vid tidig ålder.

Exemplet om att hästen svänger ut baken framför en bil var rätt bra, om hästen aldrig har behövt flytta undan för skänkeln hur ska den veta vad du vill när du försöker göra det då?

Senast ändrad:

Tillägg: Piaff och passagetakt går att ange med sätet också :idea:

Vilken skillnad gör man då i piaff resp. passage? Piaff kan jag tänka mig att man gungar lite sida sida med rumpan, men jag antar att man inte ska (som folk här uttrycker det) "juckar" fram i passagen? :P

Klart det mesta är ryttarens fel. Det är ju vi som låter hästen göra fel. Om vi red bra nog skulle de ju aldrig göra fel.
Enormt mycket sitter i sitsen på en ryttare. Men inte allt.
Precis som oss kan hästar ha olika humör och vara olika villiga att arbeta.

Vi måste se till att ridningen blir trevlig för dem, för att motivera dem. Men att sitta och rida i en hälsovådlig form bara för att "vara snäll" anser jag är mer djurplågeri än att faktiskt säga ifrån en gång. Jag förespråkar inte straffridning, övervåld eller missbruk av sporrar och spön. Men säga ifrån med skänkeln om hästen inte går fram, svarar på energi-önskan eller åt sidan, så länge den är frisk och kan hjälpen, har styrka etc anser jag vara självklart.

Jag betalar mat och husrum åt min häst. Han kan gott jobba en tim om dagen. Så länge som jag håller det på ett hälsosamt och trivsamt plan med mycket beröm och eftergift då han gör rätt.

Senast ändrad:

Mkt bra, håller helt och hållet med dej:bow:

Nej men den dagen nu själv rider ett GrandPrix program så kan du se hur lätt det är att rida mjukt hela tiden, man vill ju faktiskt göra så bra ifrån sig som möjligt och då kanske man tar till sporrarna mer än vad man igentligen vill.

Då kanske man inte är mogen att rida på den nivån,eller?

/b

Du menar att denna typ av "hjälp" är Okey om man rider ett lite svårare sto? Då är du fel typ av ryttare för ston I så fall.

/b

Fel person och säga det till, hon är mycket duktig på att rida ston.
Hon menar inte att själva hjälpen i sig är rätt, men att man måste kunna säga till och rätta en häst.

Detta gör man om hästen inte svarar och den inte reagerar på skänkeln. När hästen väl har lärt sig att den ska lyssna på skänklarna så behöver man inte förstärka hjälpen heller. Ett väldigt utbrett träningsfenomen ja!.

Precis så är det :bow:

Klart det mesta är ryttarens fel. Det är ju vi som låter hästen göra fel. Om vi red bra nog skulle de ju aldrig göra fel.
Enormt mycket sitter i sitsen på en ryttare. Men inte allt.
Precis som oss kan hästar ha olika humör och vara olika villiga att arbeta.

Vi måste se till att ridningen blir trevlig för dem, för att motivera dem. Men att sitta och rida i en hälsovådlig form bara för att "vara snäll" anser jag är mer djurplågeri än att faktiskt säga ifrån en gång. Jag förespråkar inte straffridning, övervåld eller missbruk av sporrar och spön. Men säga ifrån med skänkeln om hästen inte går fram, svarar på energi-önskan eller åt sidan, så länge den är frisk och kan hjälpen, har styrka etc anser jag vara självklart.

Jag betalar mat och husrum åt min häst. Han kan gott jobba en tim om dagen. Så länge som jag håller det på ett hälsosamt och trivsamt plan med mycket beröm och eftergift då han gör rätt.

Vettigt skrivet :bow:

Men det ska väl räcka med att man håller om med skänklarna och inte ger efter i tygeln:confused: Inte ska man väl behöva sitta och peta fram hästen i piaffen heller?!?

Är det någonting man måste och bör lära sig från början är att man INTE håller kvar i tygeln när man rider piaff och passage - det är en rörelse man rider ENDAST under fullständig eftergift och med HALVHALTER!

*kl*
Nu kommer väl jag få hela buke på mig men jag får stå för det jag säger och jag tycker att i denna tråden delas verkligen buke i två tydliga delar - de som faktiskt kan rida och gör det på en "högre" nivå och har insikt om sin egen ridning och dom som tittar på andra duktiga ryttare och läser i böcker...

Förövrigt tycker jag att Tuaphua(stavning) skrev så klockrent att det egentligen borde kunna avsluta hela dikussionen - finns typ inget mer att tillägga:D :bow:

/Z. - som kommer bli förd till galgbacken:p

Jo fast det beror på vad man har att göra med, mitt sto är en riktig bitch, älskar igentligen att arbeta men hon bara måste testa, se om hon kan skrämma.. Det finns dagar då man kommer ut i stallet och det räcker att titta på henne och man upptäcker att det nog igentligen är bäst att lämna stallet för dagen.

Du kan få prova om du vill.

Du menar att denna typ av "hjälp" är Okey om man rider ett lite svårare sto? Då är du fel typ av ryttare för ston I så fall.

/b

Hon skrev att hästen blir förbannad när ryttaren gör fel, men ston har precis som kvinnor har, humörsvängningar :p Tror inte att jag är fel typ av ryttare på ston då jag inet har några problem alls att få stona att arbeta mer än gärna. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII