"Hugg" med innersporre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hugg" med innersporre

Jo, det är ju sant:bow: Och jag tycker inte att det är roligt att se(ser det själv på mina filmer ibland:( ) att ryttaren inte sitter stilla med händerna... Och det är ju samma sak, det har du helt rätt i!!

Men alltså, om man rider på GP-nivå ska man väl ändå kunna sitta så pass stilla att man inte rycker hästen i munnen eller ständigt hackar med sporren...:confused:

Aja, kanske borde l'mna den här disskutionen nu eftersom det inte verkar vara någon som håller med mig eller som förstår vad det är jag syftar på...

Att Hugga med sporren är alltid fel, oavsett vilket syfte man har med det. Det enda det visar är brist på medkänsla! Fatta att det gör ONT för hästen... :crazy:
Okej att man gör en tydlig hjälp men inte sååå hårt!

Vissa tycker att målet heligar medlen, men jag är inte bland dom. Får heller ta den tid det tar.

Precis:bow: :bow: Det skapar ju bara spänningar!! Visst kan man lägga till sporren lite försiktigt om hästen inte lyssnar, men inte hacka!!

(även lite till flashlight och break_a_leg)
Hm, förklaring... nä inte vad jag uppfattade (taskig engelska från båda sidor). Hjälpen användes vid samling och även strax före nya övningar i båda varven, alltså som en typ av halvhalt. Tror ni kan ha en poäng i det ni säger även om jag tycker det var lite väl hårt.

Till alla:
Kan ju även lägga till att hästens ägare lyckades med hjälpen på ett mycket bättre sätt än tränaren. Med henne såg man att hästen satte sig, när tränaren satte upp blev det mycket mer protester från hästens sida. Men detta kan ju även ha andra orsaker såklart.

Edit: Spånar vidare. Borde det inte ge samma effekt att peta till hästen med ett spö? Borde inte det vara mildare för hästen, eller är det bara något jag fått för mig? Fast lyssnar hästen inte på en "vanlig" sporrhjälp så kanske den inte lyssnar på ett spöpet heller och då vet jag ärligt talat inte vad som är "hästvänligast". Sen kan ju det ju vara så att hästen är spörädd och därför inte kan ridas med spö....

Senast ändrad:

Men tycker du att det som TS beskriver är rätt anv av sporren? Att upprepade gångar hugga hästen så stackarn hoppar högt?

Hon gjorde det kanske inte lika hårt?

Ah jo det är ju den ganska uppenbara anledningen :idea: Men då kan man ju ställa sig frågan varför tränaren (=den skickligare av dem rimligtvis) tog i så hårt när det uppenbarligen inte behövdes? Okej (för att svara på min egna fråga) han kanske behövde göra det pga att han krävde mer samling än ägaren, samt att hästen troligtvis var ganska trött efter 20min hårdträning under ägaren.

Ida spånar fritt.

Nej, jag gillar inte att hacka med sporren och gör det inte och inte heller med spö. Men spö blir faktiskt mer störande för hsäten tycker jag eftersom det är svårt inverka med det utan att det inverkar även med handen, så på en känslig häst blir det störande i munnen.

Jag kan som sagt se gånger när man kan göra så med sporren men jag kan inte påstå att det är något jag gör ofta, eftersom hästen svarar bra oftast. När jag däremot faktiskt knackar till med sporren mest är när hon tjafsar vid sladden i hörnet:mad: oftast i början av passet när den är liiiika farlig varje gång:crazy: Om hon är på det humöret. Sen har jag väldigt korta sporrar så...

Nej, jag gillar inte att hacka med sporren och gör det inte och inte heller med spö. Men spö blir faktiskt mer störande för hsäten tycker jag eftersom det är svårt inverka med det utan att det inverkar även med handen, så på en känslig häst blir det störande i munnen.

Smart! :idea:

Kan det inte vara så att hästen kanske är känslig och reagerar rätt kraftigt på en tillsägelse med sporren?
En känslig häst behöver inte mkt sporre för att reagera rätt stort.
Jag förstår att det handlar om ngn form av korrigeringsridning. Hade det varit en clinic kunde du ju ha fått veta varför och på vilket sätt de korrigerade.

MVH

Som sagt, en känslig häst kan i stort sett gå i taket om man lägger lite lite sporre på den.. Det är inte alltid att reaktionen visar hur mkt sporre ryttare använt

MVH

nej, min häst går i taket för väldigt lite, rider jag med sporrar så används dom nästan aldrig, så det är jag väl medveten om.

men ts skrev ju att dom sparkade till riktigt hårt. :crazy:

detta är tyvärr ett utbrett fenomen inom vissa kretsar i dressyren......:crazy: :cry:

jag tycker att det alltid är fel sett att gå tillväga på om man måste ta till övervåld..... att hacka med sporren deffenitvt övervåld!

men bara för att en ryttare är "GP" ryttare betyder inte att ryttaren är skicklig! och samma gäller för en tränare!

Svårt att avgöra, beror ju helt på vad man har för referensramar - vad man menar med "hugga"......
Bad tränaren ryttaren att uttryckligen "hugga" med sporren, eller var det du som uppfattade det så?

Jag tycker att om hästen ignorerar skänkeln kan man _ibland_ behöva kicka till med sporren en gång el två för att förstärka skänkelhjälpen och tala om för hästen att det inte är ok att stänga av för skänkeln. I samma syfte som man petar till med spöet, men på vissa hästar funkar sporren bättre som förstärkning.

detta är tyvärr ett utbrett fenomen inom vissa kretsar i dressyren......:crazy: :cry:

jag tycker att det alltid är fel sett att gå tillväga på om man måste ta till övervåld..... att hacka med sporren deffenitvt övervåld!

men bara för att en ryttare är "GP" ryttare betyder inte att ryttaren är skicklig! och samma gäller för en tränare!

:bow: :bow: :bow: Bra skrivet!!

Som sagt, en känslig häst kan i stort sett gå i taket om man lägger lite lite sporre på den.. Det är inte alltid att reaktionen visar hur mkt sporre ryttare använt

MVH

Men om hästen nu är så känslig och uppmärksam(vilket är jättebra ju), VARFÖR I HELA FRIDEN ANVÄNDER MAN SPORRAR DÅ?!?

För att förfina hjälperna ännu mer för om du har sporrar så kan du använda 20 singnaler till som du inte kan göra lika fina om du inte har sporrar.. Vänta bara tills du ska börja med serie byten, piruetter och piaff o passage..

För att förfina hjälperna ännu mer för om du har sporrar så kan du använda 20 singnaler till som du inte kan göra lika fina om du inte har sporrar.. Vänta bara tills du ska börja med serie byten, piruetter och piaff o passage..

Jo, det är klart:bow: Men att sitta och hacka med sporrarna i sidan tycker jag ändå låter helt sjukt:confused: :mad:

Och man ska väl bara använda sporrar om man behöver det. Om hästen flyger i luften när man använder dem beror det ju antingen på at man använt dem fel eller att man inte behöver/att det inte förbättrar något när man använder dem... Och det är ju egentligen mest sitsen som man rider med, inte tyglarna och sporrarna, det är korrigeringsmedel om hästen inte är uppmärksam nog, eller hur?

Men om hästen nu är så känslig och uppmärksam(vilket är jättebra ju), VARFÖR I HELA FRIDEN ANVÄNDER MAN SPORRAR DÅ?!?

Därför att man kan behöva förstärka en sk hjälp även på en känslig häst. Man behöver då bara ge en mindre hjälp än utan sporrar. Sporren används bara när den behövs.

Därför att man kan behöva förstärka en sk hjälp även på en känslig häst. Man behöver då bara ge en mindre hjälp än utan sporrar. Sporren används bara när den behövs.

Jo, då är det helt okej enligt mig:bow: Men att använda sporrarna på det sättet som TS beskriver tycker jag låter hemskt:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 560
Senast: Pettsson
·
Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar