Hrvatski ovcar/Kroatisk fårhund

paradiset

Trådstartare
Finns inga i Sverige va? Kan man se det ngnstans om det finns? Är säkert ingen ras för mig men vet inte om den har vallbehov a lá sheltie eller som BC. Vad jag vet är att jag träffat flera i Kroatien och att de är supermjuka till lynnet, kloka och lättlärda. Min mormor växte upp med en. Är mest nyfiken. Nästa hund borde vara en som INTE har så stort behov av att vara nära flocken hela tiden för vill inte ha nya ensamhetsproblem;)

Sv: Hrvatski ovcar/Kroatisk fårhund

Kolla med SKK.
Om inte...någon måste ju vara först med import!
Varför inte du?:idea:
Förutsatt att rasen passar dina behov naturligtvis.

Sheltie lär ju inte ha något behov av vallning öht då dessa inte vare sig avlas eller används till vallning.

Hittade detta när jag googlade:
http://vovve.net/Raser/Hrvatski-Ovcar/
En annan sida angav ursprungsland som Afghanistan, låter ju mindre trovärdigt, men det är ju en sanning med modifikation eftersom alla Ortjavkor med diverse olika stavning har ett gemensamt dunkelt förflutet, en bra sida kring historik o ursprung av den Kaukasiska varianten finns här:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

En källa uppger:
"Dom har samma ursprung på ett eller annat sätt med den Tibetanska Mastiffen.
Alexander den Store hade t.ex med sig stora krigshundar av denna typ (inte mastifftypen som så många tror) på sina erövringståg långt bort i Indien."

men den kroatiska är väl ingen herdehund?

-kollade runt lite, och det står att den vaktar också. men det är ju ingen stor hund, 40-50 cm och inte lik mastiffraserna varken till utseende eller sätt.

det finns ju en del mindre vallhundar söderut på kontinenten, som de ungerska och de franska. kan tempramentet tänkas vara liknande?

Senast ändrad:

Visst finns det det.
Hade lite dödtid på jobbet så jag luskade lite. (google).

Eftersom jag kan kroatiska har jag läst på deras sidor oxå. Det är en vall och vakthund. Min mormor berättade den var med jämt även när de övernattde i bergen med fåren MEN att den aldrig skulle klarat skydda dem från vargen det fick de göra själva genom att lura vargen att de hade gevär. DE drog med stavar längs med ett trästaket. ( Min mormor är från Bosnien/kroatien och vaktade får ensam& barfota med storebror som 5 åring ( det ni !) Hon är född -34...

Rasen är mjuk och har stort behov av närkontakt med människor. Mjuk och förig men ändå med skärpa och mod. Men som sagt ingen ovtjarka och inte malleskärpa. Mycket lättlärd och klok enligt mormor det var som om hunden förstod allt man sa. Den tränades aldrig utan bara "lärde sig av sig själv". Bra på att läsa människor anar jag då. Av det jag sett har den en otroligt tjock vågig päls med mindr elockar på vissa ställar som står emot alla väder.

Men jag skulle tro rasen behöver arbeta faktiskt.

Hej! Min kompis väntar på att få in den första Kroatisk vallhund i Sverige. Så den första Kroatisk vallhund kommer snart att registreras om blodproven går bra.

Vet inte om det är fler som ska köpa Kroatisk vallhund i Sverige, men jag har köpt en och kommer hämta hem honom från Kroatien i november :) Då kommer han befinna sig i Småland!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 303
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 304
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX