Sv: Hovvårdare!
Ursäkta, tänker inte starta ngt bråk här
Jag har ju faktiskt helatiden sagt att jag har även en utbildad hovslagare med riktiga kunskaper. Men! Hovvårdaren som hjälpte min shettis gick faktiskt ingen helgkurs, om det var det du trodde.
De som vill /är intresserade av att lära sej går väl på såna där helgkurser, för att sedan fortsätta typ steg 1, steg 2 och så vidare.
Mitt travsto har ju inga problem med sina hovar än sålänge hon har samma hovslagare, som kan verkligen sin sak.
Han har alltid sagt att barfotagången är bäst, visst det gör det faktiskt, MEN! nu är det så att stoet är dräktigt och jag vill helst ha kvar honom för det kommande fölet som ligger i stoets mage ska ju jag ha till trav, så detta föl kan ju i princip inte gå BARFOTA året om om hästen nu funkar mkt bättre att tävla vid vintertid och det kan jag inte riktigt tänka mej att låta hästen gå barfota om den ska tävla trav.
Men nu är det ju min shettis som jag vill att han skall slippa få ont.
Min veterinär har sagt att hans hovar inte behöver röntgas om inte det är riktigt allvarligt, och min hovslagare har sagt att det inte var nån fara med shettisens fötter.
Och jag ska hämta hem min shettis snart,så ska min hovslagare komma o kolla på hans fötter o höra hans åsikter. Han har väldigt bestämda åsikter, så jag lyssnar givetvis på honom.
Så tro inte nu att jag bara är en sån där som "blundar" bara för att jag anlitat en hovvårdare, som faktiskt har hjälpt min shettis.
Det där med hovvinklar och benställningen, jag har också diskuterat detta med hovvårdaren och han har sagt att han tittar först o främst på hur hästen ser ut i sin benställning och hur hovbenet sitter.
Alltså, han har verkat shettisen 2 gånger nu och nästa gång blir det om drygt 4veckor.
Har kontakt med kvinnan, som har min shettis hemma på ett magert bete ihop med hennes 17-åriga shettis-dam. Har även varit o hälsat på min shettis, och sett att han mår bra och är en jätteglad liten rackare. Full rulle på honom hela dagarna.
Givetvis kan jag förstå er att ni är skeptiska till detta, men om inte shettisen hade haft nåt problem med sina fötter hade nog min hovslagare verkat honom fortfarande.