Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

.
Visst dom riktar kanske skon efter hoven, men dom måste verka en yta som dom kan sätt skon på. Och hur naturligt är det för en häst att ha en järnsko på foten? Den får bara minimal stödyta att går på.
Och om man tar bort halva hovväggen -vilken yta har de att stå på då?

Han är utbildad hovslagare så han kan ju det där, så han har ju gått med flera andra och sett hur dom har verkat och så vidare
.
Vem är utbildad hovis o sen gått barfotaverkning?
Din hovvårdslärare?

Senast ändrad:

Carolrita skrev:
*lånar knapp*

Har också börjat anlita en hovvårdare från AANCHP...och han har verkat min shettis. Tycker verkligen att dom börjar se väldigt bra ut!
Men jag har naturligtvis kvar min ordinarie hovslagare, han är en gammal legend från Karlstad, som oxå är en släkting till mej, och jag vill ha kvar honom ifall jag behöver hjälp med mitt travsto om det behövs....
Och jag är väldigt nyfiken o öppen för allt som är nytt.
Min shettis har haft en liten släng av fång, han hade väldigt ont när han gick så han stod mest o så har man haft veterinären ute o gett honom medicin som jag gav i 8 dar med finadyne.
Efter detta blev han någorlunda bättre, o jag började lusläsa allt jag kunde om AANCHP, och sedan började jag anlita en kille o han kom, han kollade på shettisen fötter o han förklarade mej hur detta funkar.
Jag säger bara att sålänge man aldrig haft nån kontakt med en hovvårdare från AANCHP skall man inte yttra sej om man inte vet vad dom gör egentligen...tycker bara det är så tråkigt med folk som är trångsynta o inte vill se eller pröva sej fram om man har en s.k. fånghäst.

Men alla har faktiskt rätt till sina egna åsikter, jag kommer inte in hit för att försöka få er att ändra på era åsikter alls, utan jag vill bara berätta lite o tycker att hovvårdaren från AANCHP har faktiskt hjälpt min shettis. Han har blivit en helt annan häst, gladare liten rackare har jag numera o han springer runt med sin gamla shettis-dam på ett magert bete o mår faktiskt förvånansvärt bra! :)
Men du hade ju inte ens röntgat din ponny för att kunna veta om han bara hade "lätt" släng av fång, dessutom har du låtit ponnyn bli verkad utan att veta hur den ser ut innuti hoven med sänkning o rotation. Det kan många gånger göra mer skada än nytta. Hoppas du har en bra försäkring som täcker även om du låter en outbildad karva i din hästs hovar.

Outbildad? är killen outbildad, sa du?
Hur vet du då att han skulle vara det om du nu inte läste mina tidigare inlägg?
Han har ju faktiskt varit över till USA och utbildat sej till hovvårdare.
Det där med barfotaverkningen är nog säkert en sån hemsk sak i dina ögon, kanske?
Kan du inte för en gångs skull läsa deras hemsida på www.friskahovar.se och sen kan väl du tala med folk som har haft kontakter med såna?
Jag börjar faktiskt bli lite irriterad just nu, för att såna folk som inte vet ett skit om vad detta med barfotaverkningen innebär ska inte yttra sej FÖRRÄN man sett med egna ögon eller har haft kontakter med folk.
Jag kan faktiskt tänka mej röntga shettisens hovar, men ska jag det nu när han blivit riktigt bra igen?
Har kontakt med min veterinär,så jag kan ju alltid ta opp detta med henne igen fastän hon hade sagt att man inte behövde det om inte det här var verkligen allvarligt.
Att man hjälpt till hästen tidigare så inte han får mer problem i framtiden.

Va snäll o läs ett av mina tidigare inlägg där jag har skrivit ner vad min hovvårdare har antecknat angående min shettis ;)

Carolrita skrev:
Outbildad? är killen outbildad, sa du?
Hur vet du då att han skulle vara det om du nu inte läste mina tidigare inlägg?
Han har ju faktiskt varit över till USA och utbildat sej till hovvårdare.

Tyvärr kan jag bara hålla med. Han är outbildad och du tyvärr en okunnig hästägare som går på sol o vårare. Att det för dagen "kanske" fungerar betyder tyvärr inte att det kommer göra det på sikt. Och mkt hur det för dagen fungerar beror helt på hästägarens kunskap och lyhördhet utifrån att inte "blunda"

Att du blundar för verkligheten förstår man snabbt utifrån att du hela tiden länkar till en hemsida där man utifrån djurskyddslagen som "lärare" själv blivit anmäld från högre instans och även kommit till Djurskyddsmyndighetens känndom.

Skulle jag vara du så skulle jag liksom alla hovvårdare för dagen, ligga lite lågt med vad jag delger på ett forum.

okunnig hästägare? ;)
det kanske jag är, fast det har väl funnits ganska många med hästar som blivit verkade av såna från aanchp, enbart för att man som ägare vill ha hjälp av såna till sina hästar att bli helt bra igen.
Jag har också kvar min ordinarie hovis, och han kommer att verka mitt travsto i fortsättningen o han ska även titta på shettisens hovar o sen höra vad han tycker om dem.
aanchp o strasser är nog inte samma sak, vad jag har förstått har ove lind fått ta emot mycket skit från hästfolk som tror att han har verkat hästar på ett "fel" sätt.

Min hovvårdslärare är utbildad hos ove lind, och han fick ett par superhemska hovar se fina ut igen efter en verkning och hästen ömmade inte alls. Att Ove Lind skulle verka fel förstår jag inte, så länge man följer just "den" hovens linjer så kan det inte bli så mycket fel. Alla hovar har sin historia och nej, Ove Lind verkar inte som Strasser. Strasser säger "så här skall hoven vara oavsett hur den egentligen såg ut från början, den skall ha den och den vinkeln osv"
Men om hoven har sin egen form och så kommer någon och ordnar med detså det blir en helt annan form, då blir det ju fel.
Men alla strasser verkare är säkert inte såna, det finns bra och dåliga som i allt annat säkert. Finns säkert jättehemska barfota verkare som det finns jättehemska hovslagare, men jag har tur som bara träffat en barfota verkare som verkar väldigt bra.

_L_ skrev:
Jag har kommit fram till att det finns hovslagare. Dom är bra; verkar och skor rätt, är trevliga mot hästen och ägaren, lyssnar och ger goda råd osv.

Sen finns det dåliga hovslagare, dessa är inte hovslagare enbart utan har en "dålig"-stämpel på sig och placeras i en annan kategori.

Sen finns det barfota-tailbaner som är överlag rätt knäppa, genom att vara oerfarna o verka själv med mera :eek: :eek:

Men det är ingen som fattar att det finns två helt skillda metoder inom barfota-verkning?
En är naturlig alla hästar blir bra/lider inte (man går efter hur en vildhäst fungerar, helt naturligt även för en tamhäst) och den andra har orsakat mkt ömma hovar på en hel del hästar...?!

Citat: (www.harmonyhorse.se) "Ove Linds verksamhet är granskad och accepterad av Djurskyddsmyndigheten."
Länk
Länk (Ove Lind)

Det är lite skillnad om man jämför med Strasser!
Länk (aftonbladet)

Så har jag fattat det, men det kanske inte är nån skillnad?? :confused:

/L

Du har helt rätt

Precis som för min hovvårdare som är utbildad hos Ove Lind, men han har även varit över till USA.
Om det är något får du gärna PM:a mej, börjar bli ganska trött på trångsynta människor som ska klanka ner på hästägarna som börjat anlita hovvårdare från AANCHP.
Säger du och säger jag att våra hästar blivit bättre tack vare hovvårdarna, så undrar jag varför folk härinnepå Bukefalos ska vara negativa till detta?? Det låter inte bra alls.

Jag vet att Strasser och AANCHP inte är samma sak, alls.....Syftet med AANCHP är att dom följer hästens sula precis som du sa, och att hästen själv sköter hur hoven ska sitta därefter.

Men jag har också ett travsto, som är dräktig med en travhingst...
Har faktiskt inte ens tänkt tanken att låta min egen uppfödning gå barfota på travet året om, för hur ska man grejja med travaren när det är vintertid? Is på vägarna när man ska travträna den?
Jag har funderat lite om ungtravarna, deras hovar ska man låta bli att sko förrän den blir 2-3år....Kanske med tåskor, det sägs att travaren får bra hovkvalité om den inte blivit skodd alltför tidigt.
Ska fråga min mkt välutbildade hovis,som också är en legend.

Han vet vad han pratar om, och han kan sin sak;)
Och det tror jag att hovvårdarna oxå gör. Detta med AANCHP är ganska nytt för mej, faktiskt...

Vet ni vad?
Bärsa på, det är värmeböljan som gör oss lite tokiga........;)

Jag skulle ställa mig frågan.- Hur länge o hur delaktig har han varit i AANHCP´s verkning i USA?

Kunde han med sin röntgenblick se att din ponny inte hade ngn defekt efter sin ev. Fång.

Om mina hästar skulle få bestämma hur de skulle "sitta":confused: så skulle det vara både snett o vint o platt.

Att barfota är bäst, vet vi alla- men om det inte funkar:confused:
En hovis följer inte bara sulan, utan ser till hela hoven-benet i förhållande till dess kropp.

Tycker du ska läsa reportaget i HÄSTFOCUS om hovslagare så kanske du får upp ögonen lite. Det är viktigt ur många aspekter att ha en utbildad hovslagare. Att ha gått en helgutbildning hos Ove Lind är inte att ha gått en utbildning, isåfall kan jag oxå utbilda folk på en helg för jag kan oxå verka en häst fel garanterat.:bump: :bump:

Ursäkta, tänker inte starta ngt bråk här :)
Jag har ju faktiskt helatiden sagt att jag har även en utbildad hovslagare med riktiga kunskaper. Men! Hovvårdaren som hjälpte min shettis gick faktiskt ingen helgkurs, om det var det du trodde.
De som vill /är intresserade av att lära sej går väl på såna där helgkurser, för att sedan fortsätta typ steg 1, steg 2 och så vidare.
Mitt travsto har ju inga problem med sina hovar än sålänge hon har samma hovslagare, som kan verkligen sin sak.
Han har alltid sagt att barfotagången är bäst, visst det gör det faktiskt, MEN! nu är det så att stoet är dräktigt och jag vill helst ha kvar honom för det kommande fölet som ligger i stoets mage ska ju jag ha till trav, så detta föl kan ju i princip inte gå BARFOTA året om om hästen nu funkar mkt bättre att tävla vid vintertid och det kan jag inte riktigt tänka mej att låta hästen gå barfota om den ska tävla trav.

Men nu är det ju min shettis som jag vill att han skall slippa få ont.
Min veterinär har sagt att hans hovar inte behöver röntgas om inte det är riktigt allvarligt, och min hovslagare har sagt att det inte var nån fara med shettisens fötter.
Och jag ska hämta hem min shettis snart,så ska min hovslagare komma o kolla på hans fötter o höra hans åsikter. Han har väldigt bestämda åsikter, så jag lyssnar givetvis på honom.

Så tro inte nu att jag bara är en sån där som "blundar" bara för att jag anlitat en hovvårdare, som faktiskt har hjälpt min shettis.

Det där med hovvinklar och benställningen, jag har också diskuterat detta med hovvårdaren och han har sagt att han tittar först o främst på hur hästen ser ut i sin benställning och hur hovbenet sitter.
Alltså, han har verkat shettisen 2 gånger nu och nästa gång blir det om drygt 4veckor.
Har kontakt med kvinnan, som har min shettis hemma på ett magert bete ihop med hennes 17-åriga shettis-dam. Har även varit o hälsat på min shettis, och sett att han mår bra och är en jätteglad liten rackare. Full rulle på honom hela dagarna.
Givetvis kan jag förstå er att ni är skeptiska till detta, men om inte shettisen hade haft nåt problem med sina fötter hade nog min hovslagare verkat honom fortfarande.

han har sagt att han tittar först o främst på hur hästen ser ut i sin benställning och hur hovbenet sitter.
Han har alltså röntgensyn.
min shettis, och sett att han mår bra och är en jätteglad liten rackare. Full rulle på honom hela dagarna.
det är stor skillnad på prestation, mellan en liten Shettis som lullar runt i hagen o på en stor tävlingshäst

Ponyta skrev:
En hovslagare verkar efter att sko. de tar lite här och lite där och tittar inte så nog på hur hoven ser ut. Medans en hovvårdare verkar efter hur hästens hov ser ut, jag blev väldigt beundrad när jag första gången hade hovvårdare han tog sig verkligen tid och kollade hur hoven såg ut och verkade efter de, det tig ungefär 2h första gången han verkade henne. Det är väldigt svårt att förklara! Jag tycker man kan ta ni allt man hör från alla och lära sig om båda delar.

Snälla du! Nu måste jag få be att protestera! :devil:
"En hovslagare verkar efter att sko"!? Var har du fått det ifrån? Det finns säkerligen en och annan av Sveriges alla hovslagare som inte bryr sig och som är så ointresserad och stressad att han/hon verkar likadant av bara farten men var snäll och generalisera inte! :( Min utbildade hovis gör verkligen skillnad när han verkar för att sko och när hästen ska gå barfota. Han är dessutom mycket noga med att studera hur just min häst "vill ha" sina hovar.

Vår pållehar nu varit barfota i mer än 6 månader och det är min duktige och välutbildade hovis som har sett till att det har funkat så bra. Jag tänker inte lägga mig i debatten om de olika "skolorna" men var snäll och hitta inte på egna "fakta" om hovisarna. :(

Alltså allvarligt!! Vad tjafsar ni om?

Alla tycker olika, jag själv föredrar skodda hovar och har en bra hovslagare(som ÄR utbildad och dessutom jobbar på klinik). Har aldrig haft ngr problem, med vare sig tappskor eller annat. Då har min häst ändå speciella hovar efter en hovbensrotation för många år sedan (innan jag ägde henne) så hovarna är olika stora, men han fixar dem till någorlunda lika storlek.

Vill ni ha barfotahästar visst, ha ni det, men blunda inte för om hästen får ont eller far illa på annat sätt.

Men att vuxna(?) människor sitter och tjafsar om vem som har rätt eller vad som är bäst är patetiskt!

Jag vet inte vad det är för veterinär, hovslagare o hovvårdare du har men alla verkar ha en jäkligt bra röntgensyn eftersom ALLA vet att din ponny inte drabbats hårt av sin fång.

Min ena fångis visade knappt några tecken på fång bara lite stel gång men hon hade ändå ganska kraftig sänkning o rotation, den andra hade kraftiga syptom som din o hade oxå både rotation o sänkning. Trots att min hemma veterinär inte tyckte att fången i sig inte var av kraftigt slag, så valde jag att röntga för att veta hur HOVEN såg ut INNUTI för att sedan hjälpa hästen till rätt verkning, o minimera smärtan.

Det är alltid hästägaren som bär fulla ansvaret till o ha en utbildad hovis. En hovvårdare från friska hovar eller vad det nu kommer från är inte utbildade, för de som "utbildar" dem är inte heller utbildad för att den har varit i USA o sett någon verka en häst. Det finns fortafarande ingen hovvårdare som har ansvarsförsäkring så du står slätt om det skulle hända din hästs hovar nått.

Röntgensyn eller icke.
Tror inte att du läst mina tidigare inlägg på en annan tråd härnånstans där jag skrev ner vad han antecknat.
Han har ingen röntgensyn.
Och sedan har jag en hovslagare, som är superbra. Den bäste jag haft hittills, och jag får nog beställa en tid för röntgen för att fastställa att det inte är nån fara med shettisens hovar.
Än sålänge verkar han pigg och kry, om det var fång eller icke, det vet man faktiskt inte om man inte gjort nån röntgen ;)
Jag avvaktar under denna sommaren eftersom det var inte sålängesedan som han hade ont, och nu ser han ut att inte ha ont fast jag avvaktar o ser hur det blir till hösten.

Nu drar jag härifrån och tänker njuta av sommaren utan nåt tjaffs ;)

Glömmer folk helt bort att skorna förstör hela hovmekanismen..?
Om ni prompt måste ha skor, sätt på tåskor då!
Sen å andra sidan om man skall tävla trav osv så e d ju en annan sak men asså tänk på att skorna hindrar blodet från att pumpas i hoven.
Sen blev ja lite paff över vad någon sa tidigare att vi behöver skor för att vi rider på annat underlag!? liksom hallå!? Det finns vildhästar som går på hårt underlag året om, torra hårda grässlätter i australien till exempel, de till o med galopperar på grusvägar utan att behöva ha skor och dom fötterna anpassar sig, precis som våra fötter skulle göra om vi gick barfota hela tiden.
Många kanske tror att skorna skyddar fötterna på hästarna, men jag tycker det verkar som om det är tvärtom, skorna gör inget annat än förstör hela hovmekanismen som är livsviktig för hovens funktion!
Och det här med utbildning, man kan gå hur lång utbildning som helst och ändå inte lära sig att se varje hovs identitet, precis som med hästar, du kan gå en utbildning på fem år men ändå inte kommunicera med olika hästar.
Jag tycker många här skall ta sig en funderare, gå ut och läs på interne tom hovens uppbyggnad, låna böcker! diskutera mer med hovslagaren och fråga vad han tycker om skor!
carolrita diskuterar ju ed sin hovis och håvvårdare och detta är otroligt viktigt, detta har jag lärt mig de senaste månaderna att kommunikationen mellan dig och hovslagaren måste fungera och du måste själv hålla koll på vad exakt hovslagaren gör med hästens ben för det är ju ändå du som sen tar ansvar för hästens hovar om det händer något.
Jag tycker att alla hästägare har en skyldighet att lära sig om framför allt hästarnas hovar innan dom ens skaffar sig häst..!
Inga hovar - ingen häst.

Bra skrivet! :bow: :bow: Kunde inte ha skrivit bättre själv!
Jag kommer att ha kontakt med både min hovslagare och hovvårdaren.
För att lära mej något om detta, så ställer jag oftast frågor och får många bra svar på dem och oftast har dom alla svar.
Är jättenöjd med svaren man fått på sina frågor, och som någon sagt, man är ALDRIG fullärd utan man lär sej hela livet om såna här saker.
Precis som du sa, inga hovar, ingen häst. Det brukar min hovslagare säga ;)

Ha en skön sommar,allihopa!
Ta en bärs, det hjälper en litegrann :D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?