Jag har för mig att du tidigare sagt att i ditt område är det hovslagarbrist..att då dina kunder förut haft problem förvånar mig inte,jag antar också att de förut haft längre intervaller mellan verkningarna och kanske dessutom verkats/skotts av mindre lyckade hovisar..Kanske verkats av nån som inte ens har nån utbildning ..
Jag tror nog man kan lära sig ngt från barfotaverkare
,genom deras erfarenheter osv ,men tycker det är mkt konstigt att utbildade hovslagare går denna utbildning..
Varför?
Behöver de en ny inkomstkälla?Skolkade de på sin hovslagarutbildning och missade grundkunskaperna i verkning?Har de dåliga resultat med sitt utförda arbete,isåfall varför?Var de inte motiverade på sin hovisutbildning?Saknar de talang?Saknar de självkritik?
Nu skall jag vara riktigt ärlig
..det finns säkert några få utbildade hovisar som med nöd och näppe klarat sin grundutbildning,precis som i andra utbildningar utexamineras folk som kanske inte har talang för yrket praktiskt ,eller inte har nåt läshuvud heller..
De klarar utbildningen med nöd och näppe och tror att det räcker att ha fått körkortet,inte att försöka bli bättre och bättre, och ständigt ha självkritik.
Vissa har mkt snack och liten verkstad,när jag gick min utbildning så var de manliga eleverna redan proffs första dan,innan de ens börjat
efter ett tag blev de ngt ödmjukare..
Jag tror en bra hovslagare måste ha lite vett i huvet och dessutom ha känsla för form.Det är ingen slump att de duktiga hovslagarna ofta har konstnärliga talanger.
Man måste kunna teorin OCH vara duktig praktiskt,alla klarar inte det.
Varför har nu då dessa sk hovslagare sökt sig till denna din utbildning?
Är det rent av så att de var misslyckade hovisar som inte kunde verka/ sko en häst i balans,..slöade de sig genom sin utbildning?
Var deras ambitioner på sin hovslagarutbildning att klara godkännandegränsen på proven,inte att verkligen försöka göra sitt bästa?
Självklart är det då lättare om man saknar talang att låta naturen göra det mesta jobbet åt dem,en barfota häst klarar en dålig hovis bättre, än om den skos illa av dito..
Jag är ingen motståndare till barfotahästar, tvärtom,det är inte så mkt som skiljer din och min verkning i praktiken heller,det som stör mig lite är att okunniga hästägare inte inser vikten av att verka sin häst OFTA.
Skulle din verkningsmetod kunna trolla om du får tillgång till kundens häst var tionde/tolfte vecka tex?Nä precis!
Jag antar att du liksom jag försöker styra upp hästarnas verkningsintervaller ,men man kan bara råda inte tvinga nån att verka sin häst med vettiga intervaller,de som missköter sina hästar för mkt får man säga upp som kund,jag vill inte stå som hovslagare på en häst där jag får tillgång till hästens hovar en gång i halvåret..totalt meningslöst.
Du vet ju lika väl som jag att även hästägaren måste vara engagerad för att man skall få bra resultat på hovarna,varken du eller jag kan genom vår verkning trolla bort problem på hästen som beror på felaktig foderstat,feltränad häst,tandproblem,för lång tid mellan verkningar,kronisk skada osv osv.
Jag tycker dessutom man skall döpa om barfotametoden till Bootsmetoden
vore barfotametoden så extremt annorlunda och magisk så skulle ju inte boots behövas på så många hästar,eller hur?
Bara en liten tanke..