Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

Du måste vara mycket naiv som jämför vilhästar med ridhästar. För det första så ser vildhästar ofta bedrövliga ut i fötterna. De som har för dåliga fötter dör. Sen så rids inte vildhästar ( kom inte med att ston går dräktiga). Om man ska ha sina hästar barfota så ska man anlita en duktig hovslagare inte en klåpare som gått helgkurs hos herrarna OL o LÖ. Deras utbildning består av 2 veckor i USA. Den ena av dom har innan det inte överhuvudtaget hållt på med hästar innan. De är väldigt seriösa av sig. Det mesta gör dom svart. Det dom håller på är att tjäna en massa pengar på godtrogna människor.

Jag tycker att alla hästägare har en skyldighet att lära sig om framför allt hästarnas hovar innan dom ens skaffar sig häst..!
Inga hovar - ingen häst.

Nej det är fel av dig, det är hästägarens skyldighet att lära sig uppfylla hästens krav och behov. Om det sen omfattar med eller utan skor är totalt likgiltgt, kan hästen gå utan skor så fine. Men klarar den inte det så får man vackert acceptera det och inte stoppa huvudet i sanden som en struts, trots allt så slipper vilda hästar en vinglig ryttare på ryggen som orsakar ett stort slitage på såväl kropp som hov.

zillax89 skrev:
Jag tycker att alla hästägare har en skyldighet att lära sig om framför allt hästarnas hovar innan dom ens skaffar sig häst..!
Inga hovar - ingen häst.

Jag håller med dig! Kan inte du föregå med gott exempel. Det här va det enda vettiga och sakkunniga i hela ditt inlägg. Resten av allt du skrev påvisar bara hur okunnig du själv är och hur väldigt långt kvar det är för dig att ens börja fundera på egen häst.

Bara så urkorkat barnsligt och okunnigt skrivet så man skulle kunna tro att du citerat det.

Carolrita skrev:
Precis som du sa, inga hovar, ingen häst. Det brukar min hovslagare säga ;)

bara-undrar vad då din hovvårdare brukar säga.

Samma sak fast med en helt annan innebörd???

Har aldrig skådat nåt värre.har man någon kunskap om hästar så kan väl vem som helst se att det e katasrof med dessa bilder. Alla hästar föds barfota,men vi "använder" våra hästar och sliter på dessas hovar på ett helt annat sätt än dom gör i det fria,alltså ska hästen arbetas och ridas regelbundet så bör den ha skor. Även en häst man använder till skogsritter om hästen inte rör sig korrekt. Jag undrar hur många dumma människor som förstör sina fina djur genom att helt plötsligt tro att de ska gå barfota.....och alla dessa jä.... tränare som inte säger något fast hästarna rör sig så förbannat illa. Det verkar som om klassisk dressyr och barfota människor går hand i hand,rätta mig om jag har fel,är sådant som jag ser på min anläggning dagligen.

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad då din hovvårdare brukar säga.

Samma sak fast med en helt annan innebörd???

Hovvårdare? Jag menade faktiskt min HOVSLAGARE, som sa det där. Även när han fick åka över till USA för att en gammal travhingst fick problem med sina fötter, som de inte kunde göra något åt så fick min hovslagare åka dit för att fixa till detta innan han kunde starta på trav. Det där var väl på 80-talet, och då sa han det där.
Till mej sa han att, inga hovar, ingen häst!

Har aldrig skådat nåt värre.har man någon kunskap om hästar så kan väl vem som helst se att det e katasrof med dessa bilder. Alla hästar föds barfota,men vi "använder" våra hästar och sliter på dessas hovar på ett helt annat sätt än dom gör i det fria,alltså ska hästen arbetas och ridas regelbundet så bör den ha skor. Även en häst man använder till skogsritter om hästen inte rör sig korrekt. Jag undrar hur många dumma människor som förstör sina fina djur genom att helt plötsligt tro att de ska gå barfota.....och alla dessa jä.... tränare som inte säger något fast hästarna rör sig så förbannat illa. Det verkar som om klassisk dressyr och barfota människor går hand i hand,rätta mig om jag har fel,är sådant som jag ser på min anläggning dagligen

ok e det så här man svarar,så man inte råkar svara till någon pers

"och alla dessa jä.... tränare som inte säger något fast hästarna rör sig så förbannat illa."
Vilka tränare syftade du på nu då?
Inte travtränare, hoppas jag.

Har du ens läst vad jag skrivit? Har aldrig skrivit en rad om trav...

Förresten, suckar här tungt just nu.
Även om endel barfotaförespråkare säger att ALLA hästar kan visst gå barfota, fast det kanske inte alla kan.
Just nu är det faktiskt shettisar även endel ponnyer med fångtendenser som vi pratade om här.
Endel behöver gå barfota och andra kanske måste gå med sjukbeslag. Beroende på hur allvarligt detta är.
Som i mitt fall med min shettis var detta inte så allvarligt, eftersom detta var bara en lindrig fång, och det var ytterst bara spekulationer ifrån veterinärens sida och hovvårdaren sa att shettisen KAN ha fått detta genom att han blev felverkad från tidigare.
Sedan så sa min ordinarie hovslagare INNAN jag började anlita hovvårdaren att shettisen hade en LITEN släng av fång.

Vad man nu kan se honom IDAG är att han verkar må bättre och är en glad liten rackare. Han kan t o m springa runt utan några problem.
Naturligtvis kommer hans fötter att röntgas så småningom, och då får man se hur hovarna ser ut inuti via röntgenplåtarna.
Jag är inte negativ till shettisens fall, hoppas bara att det inte är några allvarliga "fel" på hans fötter. Dom ser väldigt fina ut. Flera tycker likadant.

OK! ber om ursäkt här. Ställde faktiskt frågan bara ifall du menade just travtränare, men nu sa du att så var inte fallet.

Fång kommer sig av en rubbning i mag och tarmfloran, som följd uppstår en förgiftning där resultate visar sig i hovarna. Orsaken beror inte på en felverkning.

Jag akn hålla med om att en shettis inte behöver gå med skor om den inte används jättemycket, men den lille kanske änå får skor så småningom.har en i stallet med ringskor runt om as gulligt.

Jo,det stämmer att ena orsaken är en förgiftning i mag-och tarmfloran....och även kraftigt bete kan orsaka fången. det var nån annan som sa att det kan oxå bero på fel näring i höet.

Carolrita skrev:
Just nu är det faktiskt shettisar även endel ponnyer med fångtendenser som vi pratade om här.
Endel behöver gå barfota och andra kanske måste gå med sjukbeslag. Beroende på hur allvarligt detta är.
Som i mitt fall med min shettis var detta inte så allvarligt, eftersom detta var bara en lindrig fång, och det var ytterst bara spekulationer ifrån veterinärens sida och hovvårdaren sa att shettisen KAN ha fått detta genom att han blev felverkad från tidigare.
Sedan så sa min ordinarie hovslagare INNAN jag började anlita hovvårdaren att shettisen hade en LITEN släng av fång.

Vad man nu kan se honom IDAG är att han verkar må bättre och är en glad liten rackare. Han kan t o m springa runt utan några problem.
Naturligtvis kommer hans fötter att röntgas så småningom, och då får man se hur hovarna ser ut inuti via röntgenplåtarna.
Jag är inte negativ till shettisens fall, hoppas bara att det inte är några allvarliga "fel" på hans fötter. Dom ser väldigt fina ut. Flera tycker likadant.
Hur kan du fortsätta att hävda att din ponny fått lindrig fång när du fortfarande inte röntgat den? Det är försent att röntga o rätta till det som blivit fel efter flera månader, hästen kan ju må bra nu, inte pga av verkningen utan för att den är behandlad med medicin. Vad händer om några månader när hovbenet kanske har lagts fel? jo du får tyvärr avliva hästen i så fall pga den kraftiga smärtan det medför. Det är iof ditt val, men det är din jä**a skyldighet att se till så hästen inte lider.

Mina fånghästar springer oxå glatt omkring i hagen trots att de är verkade av hovslagare. Röntgade är dom oxå.

Ja det är foderrelaterad fång, sen finns belastningsfång, dräktighetsfång osv.

jo, det stämmer. Alla 3 orsaker....men hur är det då med fel på näringen i höet? har ju bara hört talas om såna 3 orsaker som utlöser fång.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?