Han är utbildad hovslagare så han kan ju det där, så han har ju gått med flera andra och sett hur dom har verkat och så vidare.
Bra hovbensvinklar eller benvinklar? benet skall vara rakt, inte utåt tåat eller inåttåat, det skall se bra och balanserat ut helt enkelt. Dock kan föl vara en aning utåt tåade eller fransyska som man säger och det vore dumt att försöka rätta till det då de brukar räta upp sig rätt bra.
Hovbens vinklar, hovbenet skall ligga plant med sulan (finns många hovslagare som verkar och skor så trakten blir alldeles för hög och detta händer flera tävlingshästar hästar.
X bent är när hästen står med bena som ett X (knänen är den mittersta punkten i X:et) min ettåring stod så med frambenen ett tag men detta redde upp sig med hjälp av bringan och rätt verkning.
Parallel förskjutning vet jag faktiskt inte så mycket om än att tåtrånga hästar biljarderar ofta och det är vanligt att dessa även har en paralellförskjutning i framknät.
På en fransysk häst är hela benet utåt roterat. En uttåad häst är ju bara så att säga vinklad utåt. Mitt föl va ju så och man bör ta i beaktande att unga hästar ofta är och skall vara aningen fransyska under uppväxten eftersom bringan breddas när fölet blir äldre och då försvinner ofta ”fransyskheten”.
Om jag ser några avvikelser skulle jag inte våga göra något åt det, jag vågar inte ens verka hästarna själv, jag tycker att jag kan på tok för lite för att göra en sån sak, skall praktisera hos en hovslagare i ett år å se om man kan lära sig något mer.
När hoven sätts ned i marken tas stöten och vikten upp av strålen och den elastiska putan. Strålen och den elastiska putan pressas i genomtrampet mellan marken och den djupa böjsenan då kronbenet sänks. Elastiska putan pressas då ut åt sidorna, strålen plattas ut och genom press från hörnstöden vidgas hovens bakre delar då hovbrosk och traktväggar pressas utåt. Detta är en del i stötdämningsmekanismen vilken sörjer för hovens näringstillförsel.
Denna mekanism hindras om man har skor på hästen vilket försämrar blodtillförseln i hoven.
Spiktramp. Det är ganska vanligt att hästar trampar in vassa föremål i hoven, till exempel spikar. Det är särskilt farligt om det främmande föremålet gått in i strålens mellersta tredjedel eftersom det då finns risk för skador in till strålbensbursan, djupa böjsenan mm. jag skulle låta en veterinär undersöka hästen.
Nu orkar jag inte skriva mer, jag hoppas du fick svar på några av frågorna
Jag vore dum om jag gav mig på att verka hovarna på egen hand efter en ynka hovvårdskurs, ja menar, vem gör det!? Men jag litar på hovslagaren som jag var hos, han vet vad han snackar om iallafall.
Du trodde jag inte kunde nått va..?
En fråga till dej är: vad är strålröta..?