Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

zillax89[QUOTE skrev:
Kursledarna var även på oss att se helheten, hela benets ställning osv, vilket hovslagare inte ofta lär sig på sin utbildning, många är tydligen så fokuserade i själva hoven att de glömmer att se helheten.
Det är precis tvärtom.
Hovisarna har gedigen anatomikunskap, medan barfota folket inte har det alls.
Hur mkt lärde du dig av det under din kurs.
Hur ser bra benvinklar ut?
Vad är X-bent, parallellförskjuten o fransysk benställning mm?

Kan du se dessa avvikelser o vad gör man åt dessa?
Vilken funktion har elastiska Putan?

Vad kan hända vid ett spiktramp i strål fårorna?

Olika sjukdomstillstånd- vad kan hovis göra för åtgärder..

Fölungar som är gravt skeva i sina ben.

Listan kan göras oändligt lång.:crazy:

Ponyta skrev:
En hovslagare verkar efter att sko. de tar lite här och lite där och tittar inte så nog på hur hoven ser ut. Medans en hovvårdare verkar efter hur hästens hov ser ut, jag blev väldigt beundrad när jag första gången hade hovvårdare han tog sig verkligen tid och kollade hur hoven såg ut och verkade efter de, det tig ungefär 2h första gången han verkade henne. Det är väldigt svårt att förklara! Jag tycker man kan ta ni allt man hör från alla och lära sig om båda delar.

bara-undrar då varför du inte då tagit till dig läran utifrån hovisarnas arbetssätt och kunskap. Kan det vara så enkelt att du aldrig har haft en riktigt utbildad hovis???

En riktigt utbildad hovis som även genomgått dagens fortbildningsblock och innehar Gesällbrev tror jag har mer kunskap än en hovvårdare, mig veterligt så innehar INGEN hovvårdare för dagen Gesällbrev:angel:

Detta käns som oändliga upprepningar hela tiden på otaliga trådar och börjar bli skit tröttsamt då man verkar skriva för vissa blinda men tvingar hovis till ett sista försök.

Hovis: Hej tjejen, kul att en tonåring här innehar så mkt kunskap som du har samt erfarenhet av hoven.

Jag vill börja med att det första man får lära sig på utbildningarna är att alla hästar föds barfota och det bästa samt mest naturliga för den enskilda individen är att vara barfota. Det första man i utbildningen är läran om hovens anatomi, nedre benets anatomi samt slutligen hela hästens anatomi. Vid detta skede har man hela hästens anatomi klar för sig vilket innefattar skelett,muskler,senor,ligament,organ samt tänder.

Extriören är nästa steg då extriören är av helt avgörande betydels för hästens hållbarhet. Extriör skulle enkelt kunnas omskrivas i den enskilda individens förutsättningar och extriör innefattar även arvsanlag samt den enskilda individens förutsättningar samt miljö.

Om vi nu håller oss enbart till falangerna så känner du ju till att hovens balans är olika beroende på falangens extriör likväl gaffelbanden,ytliga senan samt djupa böjsenans inverkan utifrån nedre benets isättningsfas,belastningsfas samt överrullningsfas.

Vi tar ett mkt enkelt exempel här, en individ med fransysk benställning. Som du redan känner till har denna individ en utåt roterad benaxel med en medial isättningsfas för att sedan i belastningsfasen rotera över till den laterala hovsidan, i överrullningsfasen så återgår den laterala belstningen mer eller mindre till en medial kastbåge med nystande benföring i svävningsfasen. Denna individ kommer ofelbart att p.g.a. av sin fransyska benställning skapa en större slitning i hovens laterala tådel vilket kommer exponera en ökad roterad nystning med överbelastad bogmuskelatur som följd.

Jag vill bara här poängtera att detta kan endast ske så vida hästen arbetas dagligen under ryttare eller vagn. Går den enbart i hage och utan mänsklig påverkan så kommer den naturliga tillväxten i vägghornet att hålla hela benet i balans.

Det som förvånar mig lite utifrån ditt inlägg är att din erfarenhet verkar vara att utbildade hovisar inte gör ngn skillnad på en verkad hov för bekväm barfotagång kontra en bekväm skoverkning.

Det är väl inom hela kåren (utbildade hovisar) sedan årtusenden erkänt att så snart en enskild individ ömmar i sina hovar så avlastas den eller dom hovarna och en avlastning i en kroppsdel ger ofelbart en överbelastning i en annan kroppsdel.

Jag personligen utifrån mitt yrkesutövande finner det som ett kall att i alla lägen försöka utföra ett fysiologisk balanserat arbete för den enskilda individen med optimal balans i hoven.

För mig har en optimalt balanserad hov symetriskt vägghorn samt i belastningsfasen upptar belastningen i benets styvaste riktning. Tyvärr går detta inte alltid att återskapa då det föreligger så oändligt många andra faktorer som påverkar detta, typ individens övriga skador,ryttarens inverkan mm mm.

Du vet ju vad jag menar så varför tjata om allt detta här.

Jag önskar Er alla som bara tittar på hoven lycka till!!!

bettysmatte skrev:
Han förstår sig dock inte på "inbitna" barfotaverkare som tycker att skor är ett fördärv, och att ALLA hästar kan gå barfota ALLTID.

Jag håller inte med där,,, ALLA hästar kan gå barfota, det är absolut inga problem. Däremot så är det väldigt få hästar som kan prestera ngt mer vettigt än "mulle ridning" barfota.

Vill man bara ut o lufsa i skogen lite då och då samt stanna för en korvgrillning ja da ska den absolut inte ha skor på sig utan vara barfota. Allt annat vore förödande för hästens hovar.

Jag har kommit fram till att det finns hovslagare. Dom är bra; verkar och skor rätt, är trevliga mot hästen och ägaren, lyssnar och ger goda råd osv.

Sen finns det dåliga hovslagare, dessa är inte hovslagare enbart utan har en "dålig"-stämpel på sig och placeras i en annan kategori.

Sen finns det barfota-tailbaner som är överlag rätt knäppa, genom att vara oerfarna o verka själv med mera :eek: :eek:

Men det är ingen som fattar att det finns två helt skillda metoder inom barfota-verkning?
En är naturlig alla hästar blir bra/lider inte (man går efter hur en vildhäst fungerar, helt naturligt även för en tamhäst) och den andra har orsakat mkt ömma hovar på en hel del hästar...?!

Citat: (www.harmonyhorse.se) "Ove Linds verksamhet är granskad och accepterad av Djurskyddsmyndigheten."
Länk
Länk (Ove Lind)

Det är lite skillnad om man jämför med Strasser!
Länk (aftonbladet)

Så har jag fattat det, men det kanske inte är nån skillnad?? :confused:

/L

öhh,va?!

"det heinz strudel så framgångsrikt gjort är att han har opererat in en 4tums titanskruv,samma som används till människor vid höftoperationer. en kort beskrsivning av steloperering.
se bild ovan.
hästen fick efter denna bild en kronisk piaf,vilket inte är otrevligt för ögat! "

alltså hallå..

sörflickan lisa skrev:
öhh,va?!

"det heinz strudel så framgångsrikt gjort är att han har opererat in en 4tums titanskruv,samma som används till människor vid höftoperationer. en kort beskrsivning av steloperering.
se bild ovan.
hästen fick efter denna bild en kronisk piaf,vilket inte är otrevligt för ögat! "

alltså hallå..

Var har du din humor???;)

Var kan man beställa verksågen?
Den kan vara ett nytt universalhjälpmedel:idea:
till både hovar o träd- kanon:D

[
"naturlig (verkad) hov" (Det tar tid för hoven att ställa om sig. Men när den väl gjort det till fullo blir det inte nån bryten (tåaxel/benaxel/vinkel kommer inte ihåg vad :o) som så många hakat upp sig på :()

/L[/QUOTE]

så har mina hästar hovarna och jag har alltid trott att det är fel.. men så bra att de ska se ut så :)

Hejsan.
Måste bara säga att nya tankegångar är alltid bra.
Hästar som på riktigt lever i det vilda skulle nog efter ett par generationer utveckla sina förhårdningar på så sätt att de klarar av att gå barfota. I australien finns det vildhästar som anpassat sig på så vis.

Tyvärr är det så idag att vi lägger på minst 100 kg på våra hästars ryggar och sedan rider på alla slags underlag.
Detta innebär att hästen måste verkas och skos. Dock på rätt sätt.

Jag skulle nog vara mer kritisk mot de som använder outbildade hovslagare. Att bli hovslagare idag kräver stor kunskap och utbildning. Alla har rätt enligt lag att kalla sig för hovslagare. Men för att få sitt gesällbrev och därmed sitt medlemskap i Hovslagarföreningen så krävs ett prov. www.hovslagarforeningen.se
Kolla att din hovslagare är medlem där om du är osäker.

Mvh Thomas

Det krävs inte gesällbrev för medlemskap i HSF.
Det krävs examen från godkänd utbildning, och en av dessa är just gesällbrevet.

När man tar examen på t ex Lernia eller Hovslagarskolan får man inget gesällbrev,
men dessa examen berättigar till medlemskap i HSF.

Hug your horses!
/Mike - fortfarande korkad hovslagarlärling :)

Mike skrev:
Det krävs inte gesällbrev för medlemskap i HSF.
Det krävs examen från godkänd utbildning, och en av dessa är just gesällbrevet.

När man tar examen på t ex Lernia eller Hovslagarskolan får man inget gesällbrev,
men dessa examen berättigar till medlemskap i HSF.

Hug your horses!
/Mike - fortfarande korkad hovslagarlärling :)

Vilket jag tycker är jättesynd. Fullt medlemskap borde enligt mig innebära Gesällbrev, övriga examen borde innebära provmedlem och innefatta max två år. Sedan ska man avlägga Gesällbrevet etter helt enkelt åka ut.

Som det är i dag så finns det ingen "press" på den enskilde att avsluta sin grundutbildning utifrån som i alla andra hantverk, avsluta det med avläggande av Gesällbrev.

Det finns ytterligare en poäng med att inneha Gesällbrev och det är att man innehar en högre status Internationellt än om man inte har det. Som i UK t.e.x. så går det inte att köpa ut varesig söm eller skor utan att uppvisa sitt fina inplastade Certifikat av Gesällbrevet utskivet på fyra olika språk. Står det dessutom Sweden ja då jävlar stiger man i rang.:smirk:

Hovslagarutbildningen i England ska tydligen vara på fem år, kan tänka mig att det höjer statusen på yrket. Kanske vore en idé här också? Innebär ju att utbildningen blir nästan lika lång som en veterinärs. Hovarna och deras ställning och kvalitet är ju a och o för mkt av hästens gång etc och för att förebygga hältor och andra skador. Enda nackdelen är väl att hovslagarräkningen skulle bli betydligt dyrare...

Har haft flera olika hovslagare av olika kvalitét om man säger så. Beroende på hovslagare har hästens hovar sett olika ut och ibland ömmat. En del av dom har varit bra riktigt bra men alltid fullbokade. Vill egentligen inte ställa mig på någon sida men det är bra att en debatt kommit igång nu. Bra vore om barfotaverkningen lyftes fram för den tycker jag personligen är bäst. Sen spelar det mindre roll om det är en hovvårdare eller hovslagare som gör det, bara det blir bra.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Har också börjat anlita en hovvårdare från AANCHP...och han har verkat min shettis. Tycker verkligen att dom börjar se väldigt bra ut!
Men jag har naturligtvis kvar min ordinarie hovslagare, han är en gammal legend från Karlstad, som oxå är en släkting till mej, och jag vill ha kvar honom ifall jag behöver hjälp med mitt travsto om det behövs....
Och jag är väldigt nyfiken o öppen för allt som är nytt.
Min shettis har haft en liten släng av fång, han hade väldigt ont när han gick så han stod mest o så har man haft veterinären ute o gett honom medicin som jag gav i 8 dar med finadyne.
Efter detta blev han någorlunda bättre, o jag började lusläsa allt jag kunde om AANCHP, och sedan började jag anlita en kille o han kom, han kollade på shettisen fötter o han förklarade mej hur detta funkar.
Jag säger bara att sålänge man aldrig haft nån kontakt med en hovvårdare från AANCHP skall man inte yttra sej om man inte vet vad dom gör egentligen...tycker bara det är så tråkigt med folk som är trångsynta o inte vill se eller pröva sej fram om man har en s.k. fånghäst.

Men alla har faktiskt rätt till sina egna åsikter, jag kommer inte in hit för att försöka få er att ändra på era åsikter alls, utan jag vill bara berätta lite o tycker att hovvårdaren från AANCHP har faktiskt hjälpt min shettis. Han har blivit en helt annan häst, gladare liten rackare har jag numera o han springer runt med sin gamla shettis-dam på ett magert bete o mår faktiskt förvånansvärt bra! :)

Hej!

Är benägen att hålla med dig!
Eftersom min egen utbildning ligger 'utom skola', så är mitt mål att ta min examen genom gesällbrev när det är dags.
Det är mycket jobb att komma dit.
Det är ju viss skillnad på gesällprovet och Hovslagarskolans examen om man säger..... :)

Ride on!
/Mike

Och jag är väldigt nyfiken o öppen för allt som är nytt.
Visst, men måste sålla lite oxå
..Min shettis har haft en liten släng av fång.tycker bara det är så tråkigt med folk som är trångsynta o inte vill se eller pröva sej fram om man har en s.k. fånghäst.
Jag har inte lust att experimentera med min STORA tävlingshäst i samband med sjukdom, när det finns beprövade o väl fungerande metoder för detta.
Som absolut sista utväg- möjligen.

Jag tänker inte prova med en metod när det inte finns ngt dokumenterat underlag för att de flesta hästarna blir bra med denna metod.

Det är stor skillnad på en shettis vs en stor hästs belastning

Vill bara inflika att det experimenteras dagligen i våra djursjukhus.

Allt för att utvecklingen ska gå frammåt.

Det är klart, när inget annat hjälper.

Men att vara försökskanin i onödan- nej tack

axel skrev:
Han är utbildad hovslagare så han kan ju det där, så han har ju gått med flera andra och sett hur dom har verkat och så vidare.
Bra hovbensvinklar eller benvinklar? benet skall vara rakt, inte utåt tåat eller inåttåat, det skall se bra och balanserat ut helt enkelt. Dock kan föl vara en aning utåt tåade eller fransyska som man säger och det vore dumt att försöka rätta till det då de brukar räta upp sig rätt bra.
Hovbens vinklar, hovbenet skall ligga plant med sulan (finns många hovslagare som verkar och skor så trakten blir alldeles för hög och detta händer flera tävlingshästar hästar.
X bent är när hästen står med bena som ett X (knänen är den mittersta punkten i X:et) min ettåring stod så med frambenen ett tag men detta redde upp sig med hjälp av bringan och rätt verkning.
Parallel förskjutning vet jag faktiskt inte så mycket om än att tåtrånga hästar biljarderar ofta och det är vanligt att dessa även har en paralellförskjutning i framknät.

På en fransysk häst är hela benet utåt roterat. En uttåad häst är ju bara så att säga vinklad utåt. Mitt föl va ju så och man bör ta i beaktande att unga hästar ofta är och skall vara aningen fransyska under uppväxten eftersom bringan breddas när fölet blir äldre och då försvinner ofta ”fransyskheten”.

Om jag ser några avvikelser skulle jag inte våga göra något åt det, jag vågar inte ens verka hästarna själv, jag tycker att jag kan på tok för lite för att göra en sån sak, skall praktisera hos en hovslagare i ett år å se om man kan lära sig något mer.

När hoven sätts ned i marken tas stöten och vikten upp av strålen och den elastiska putan. Strålen och den elastiska putan pressas i genomtrampet mellan marken och den djupa böjsenan då kronbenet sänks. Elastiska putan pressas då ut åt sidorna, strålen plattas ut och genom press från hörnstöden vidgas hovens bakre delar då hovbrosk och traktväggar pressas utåt. Detta är en del i stötdämningsmekanismen vilken sörjer för hovens näringstillförsel.
Denna mekanism hindras om man har skor på hästen vilket försämrar blodtillförseln i hoven.

Spiktramp. Det är ganska vanligt att hästar trampar in vassa föremål i hoven, till exempel spikar. Det är särskilt farligt om det främmande föremålet gått in i strålens mellersta tredjedel eftersom det då finns risk för skador in till strålbensbursan, djupa böjsenan mm. jag skulle låta en veterinär undersöka hästen.

Nu orkar jag inte skriva mer, jag hoppas du fick svar på några av frågorna :p
Jag vore dum om jag gav mig på att verka hovarna på egen hand efter en ynka hovvårdskurs, ja menar, vem gör det!? Men jag litar på hovslagaren som jag var hos, han vet vad han snackar om iallafall.
Du trodde jag inte kunde nått va..?

En fråga till dej är: vad är strålröta..?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur