Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

leksaks_tigern skrev:
då kan de som inte ser det som positivt skapa en egen tråd där de lägger fram allt dålig med hovvårdare, så har jag min här där vi är positiva!

Klubben för inbördes beundran eller?:rofl:

leksaks_tigern skrev:
HAHA! Det var fan inte många som uppmärksammande det där ordet POSITIVA! Om ni vill bråka så gör det nån annanstans, jag ville ju bara diskutera med sådana vettiga människor som tycker ungefär lika som jag.. inte starta värsta kriget. omogoetomoget hörrni. Fajtas någon annanstans och låt mig få ha min tråd POSITIV!

Bra sagt mycket bra!;) Jag pratar gärna om massa positiva saker för de finns de många när de gäller hovvård!

jag kollade på första sidan när jag skrev inlägget.. såg sen att det var på skämt.. dock väldigt sant verkar det som...

_L_ skrev:
Jag visste inte att de som inte är hovslagare kallades "hovvårdare"...
Min fång ponny har inte haft så mkt förväxta hovar! Hovslagaren hade ju kunnat rättat till det i så fall :crazy:
Här en bild tagen efter att hovslagaren verkat, han tyckte det skulle se ut sådär. Har är med i svhf och är utbildad.
Tyvärr har jag inte "före" bilder.
Men jag tänkte låta nån annan hovs alt hovverkare titta på hennes hovar nästa verkning, för jag tycker inte trakterna behöver vara såå höga, även om hon har haft fång.
Ponnyn är iaf pigg och glad och går runt i hagen, (efter att jag verkat trakten lite :angel: (Som om ni aldrig slagit på/dragit av en tappad sko nån gång!)

/L

:eek: Hur har du kunnat låta det gå så långt??? Är man inte med vid skoning eller???

Min hovslagare lyssnar iaf på vad jag tycker och har synpunkter på

Blir lite trött på att man som anhängare av "barfotaverkning" drar all traditionell skoning över en kant. Man läster och hör ofta om hur skoningen förstör hoven, precis som om all skoning skulle vara likadan.
Felaktig skoning förstör hoven, vilket troligtvis felaktig barfotaverkning också gör.
Självklart behöver inte alla hästar skor på hovarna. Det hänger på vad det är för häst, vad vi gör med den och ffa hur miljön i hagar och rid/kör områden ser ut.
Det är ju lite synd att säga att aveln under de senaste 500 åren främjat hållbara hovar, så att jämföra med vildhästen känns ju lite taskigt mot våra, idag ganska domisticerade, tamhästar. Vildhästen hade ju heller inga extra 50 - 100 kg på ryggen (ryttare + sadel (för den som inte fattade det)) och kunde i viss mån själv välja sina vägar. Trots det så klarar inte alla vildhästar av den "naturliga" verkningen, utan får problem med hovarna och faller förr eller senare offer för den skoningslösa naturen i form av utmattning el rovdjur.

Sitt nu inte och tro att jag är emot all form av skoningslösa hästar, nej då, klarar hästen av det vi kräver av den utan att få problem med hovarna så är det fullständiskt idiotiskt att sko den. MEN det är inte svart el vitt, alla hästar klarar det inte och då är det rent djurplågeri att inte kosta på ett par skor.

Det är ju ingen vacker hov
Inte för att försvara den hovslagaren men det är nog inte så jä... lätt att verka en sådan "klump". Någonstans där inne finns ett hovben som troligtvis både har roterats och sänkts och det ser du inte annat än på röntgen. Skulle han då råka verka för mycket och hamna i hovbenet, då kan du säga farväl till din häst på en gång.
Därför väljer han nog att ta "lite" mindre, vilket tyvärr inte blivit så bra.
Jag tycker hästen ska in och röntgas så man med säkerhet kan säga vad som hänt och verka hovarna i samråd med vet.

leksaks_tigern skrev:
då kan de som inte ser det som positivt skapa en egen tråd där de lägger fram allt dålig med hovvårdare, så har jag min här där vi är positiva!

Önskar man bara svar från vissa människor får man använda sig av PM. Det här är ett diskussionsforum, och man får räkna med att få alla sorters svar, både sådana man tycker om och sådana man ogillar.

Något jag tycker är skrämmande är att jag har kollat användarprofilen på några som skriver här. Det visar sig att vi har 15- och 16-åringar som talar varmt för barfotaverkare, och som t. o. m. har lärt sig att verka sina hästar själva. Hur kan man, vid en så ung ålder, ha lärt sig såpass mycket att man vågar sig på att verka sin hästs hovar alldeles själv? Hur kan man vid den åldern se ner på hovslagare med utbildning och mångårig erfarenhet?

bettysmatte skrev:
Önskar man bara svar från vissa människor får man använda sig av PM. Det här är ett diskussionsforum, och man får räkna med att få alla sorters svar, både sådana man tycker om och sådana man ogillar.

Något jag tycker är skrämmande är att jag har kollat användarprofilen på några som skriver här. Det visar sig att vi har 15- och 16-åringar som talar varmt för barfotaverkare, och som t. o. m. har lärt sig att verka sina hästar själva. Hur kan man, vid en så ung ålder, ha lärt sig såpass mycket att man vågar sig på att verka sin hästs hovar alldeles själv? Hur kan man vid den åldern se ner på hovslagare med utbildning och mångårig erfarenhet?
Jag kollade den här tråden mest för att jag hade en stund att slå ihjäl och var lite nyfiken på vad man tycker och tänker i den här frågan. Inget som har skrivits här har fått mig att ändra min åsikt i alla fall. Jag är hårdnackad motståndare till alla typer av extrema åsikter. Oavsett vilken fråga det gäller. En gnutta ödmjukhet kommer man långt med.

Det som fick mig att svara var just det där med att kolla användarprofilerna. Det brukar jag också roa mig med. På avelsforumet, där jag håller till mest, har jag lagt märke till att det ofta förekommer vältaliga och till synes mycket insatta inlägg av 13-15-åringar. Det tycker jag egentligen inte är så konstigt. Man kan inte förvänta sig att en 14-åring ska vet att man inte kan så mycket i den åldern. Det ligger liksom i ålderns natur. Det jag tycker är så skrämmande är att men sedan ser vuxna människor som tar till sig deras åsikter utan att ifrågasätta dem. Var finns källkritiken?

Carina på Silver Arabians

PS! For the record - alla mina hästar är oskodda och verkas av en vanlig utbildad hovslagare...

:confused:
Undrar bara vad du menar "tar till sig deras åsikter utan att ifrågasätta"? Är det inte det vi gör, ifrågasätter alltså.
Eller tolkar jag ditt inlägg galet?

I det här läget tycker jag inte åldern spelar nån roll , eller förresten det kanske det gör då det är övervägande unga männinskor som fanatiskt hoppat på barfota rörelsen och en och annan gamling också kanske.
Som du säger så tror man att man kan och vet allt när man är ung och ju äldre (och ödmjukare då man lär sig av sina mistag) man blir desto mer inser man hur lite man vet.
Faran här är ju att tredje part (hästen) drabbas när vi människor står fast vid vår övertygelse om vad som är rätt eller fel.
Därför blir väl det lite sandlådenivå ibland, man blir som man umgås:rofl:

Gud va flummigt mitt inlägg blev:eek: men summan av kardemumman
Barfota, ja om det går annars sko. Det är väl det vi försöker övertyga folket här på forumet om.;)

bettysmatte skrev:

Man har lärt sig genom att gå på kurser och föreläsningar och läst om det. Sen har man diskuterat med andra. Jag är 17år och verkar min häst själv, jag har gått en kurs där man lärde sig verka. visst de tar ungefär 4h för mig att verka alla hovarna. Och är jag osäker på något kan jag bara ringa och fråga min Hovvårdare. Det gäller bara att sug i sig alla fakta om allt som man tycker låter bra. Jag har inget ont mot hovslagar, jag säger bara att jag tycker inte de rätt att verka hästen och sko så som en hovslagare gör. Fråga gärna om du undrar något :) / Sofie

Sazalamel skrev:
:confused:
Undrar bara vad du menar "tar till sig deras åsikter utan att ifrågasätta"? Är det inte det vi gör, ifrågasätter alltså.
Eller tolkar jag ditt inlägg galet?

I det här läget tycker jag inte åldern spelar nån roll , eller förresten det kanske det gör då det är övervägande unga männinskor som fanatiskt hoppat på barfota rörelsen och en och annan gamling också kanske.
Som du säger så tror man att man kan och vet allt när man är ung och ju äldre (och ödmjukare då man lär sig av sina mistag) man blir desto mer inser man hur lite man vet.
Faran här är ju att tredje part (hästen) drabbas när vi människor står fast vid vår övertygelse om vad som är rätt eller fel.
Därför blir väl det lite sandlådenivå ibland, man blir som man umgås:rofl:

Gud va flummigt mitt inlägg blev:eek: men summan av kardemumman
Barfota, ja om det går annars sko. Det är väl det vi försöker övertyga folket här på forumet om.;)
Det var kanske jag som var lite flummig. Jag tänkte mest på inläggen på avelsforumet. I den här tråden ifrågasätts det hej vilt...;)

Det jag också menade var att när man inte ifrågasätter, så drabbas hästen. Man kan inte alltid utgå ifrån att den som ger uttryck för en åsikt eller teori vet vad hon eller han pratar om. Och det har kanske inte så mycket med ålder att göra, men det troliga är att ju högre ålder desto mindre kategoriskt uttrycker man sig.

Carina på Silver Arabians

Fast jag förstår inte hur man kan vara kunnig nog att verka sin häst själv efter att ha gått en endagarskurs (för det är de väl, om jag förstått rätt?) i hovverkning?

Jag tittade på hovslagarskolans (Skara) hemsida. Deras utbildning är 2-årig, och är, enligt hemsidan, upplagd så här:

"Utbildningens längd och omfattning
Utbildningen omfattar totalt 4 terminer (80 veckor). Av detta är ca 20 veckor schemalagd undervisning på skolan och ca 60 veckor distansuppgifter eller praktik hos en praktikvärd.

De moment vi går igenom är bl.a.

Allmän hästkunskap
Hästens biologi och vanligaste sjukdomar samt foder, utrustning och avel.

Hovvårdslära
Nedre benets anatomi, fysiologi och biomekanik, hovvård samt olika behov av hovvård.

Hovsjukvård och ortopedi
Hovsjukdomar och hur dessa kan behandlas samt ortopediska sjukdomar och beslagsåtgärder.

Beslags- och materiallära
Förekommande beslag och deras användningsområde samt tillverkning av beslag genom bearbetning av järn och stål.

Företagande
Grundläggande bokföring, företags- och skattelagstiftning, försäkringar och marknadsföring".

Ponyta skrev:
Man har lärt sig genom att gå på kurser och föreläsningar och läst om det. Sen har man diskuterat med andra. Jag är 17år och verkar min häst själv, jag har gått en kurs där man lärde sig verka. visst de tar ungefär 4h för mig att verka alla hovarna. Och är jag osäker på något kan jag bara ringa och fråga min Hovvårdare. Det gäller bara att sug i sig alla fakta om allt som man tycker låter bra. Jag har inget ont mot hovslagar, jag säger bara att jag tycker inte de rätt att verka hästen och sko så som en hovslagare gör. Fråga gärna om du undrar något :) / Sofie

bara-undrar vad den stora skillnaden ligger i mellan din syn på hur en korrekt verkning skall vara utförd till skillnad mot en korrekt utförd verkning av en hovis.

Ponyta skrev:
Man har lärt sig genom att gå på kurser och föreläsningar och läst om det. Sen har man diskuterat med andra. Jag är 17år och verkar min häst själv,
jag har gått en kurs där man lärde sig verka.
Och efter EN helgkurs är du färdigutbildad?
.
Det gäller bara att sug i sig alla fakta om allt som man tycker låter bra
.
Jag tycker att det låter bra att Jorden är platt, är det samma sak som att den är det?
Jag har inget ont mot hovslagar, jag säger bara att jag tycker inte de rätt att verka hästen och sko så som en hovslagare gör. Fråga gärna om du undrar något :) / Sofie
Hur många hovslagare har du sett sko?
17 år gammal o vet bättre än de med låång erfarenhet.
Tycker att det låter som att du har blivit såld på barfotaverkarnas försäljningsargument -Hovisar kan inte verka- lilla gumman:crazy:
Så du tycker att du har den stora hästerfarenheten att du kan svara på frågor?

Ponyta skrev:
Vilken hemsk sida!!!

bara-undrar vad som är mer hemskt med denna sida
http://www.hovvardsforbundet.se/
än med denna sida http://www.friskahovar.se/ eller med denna sida http://www.hovvardsforbundet.org/

Det enda hemska jag kan se med dessa tre sidor är väl att det finns hästägare som för dagen på fullt allvar ser sig intresserade att anmäla sig till dessa utbildningar utifrån alla TRE hemsidorna.

Det uppfattar jag som både hemskt och okunnigt och påvisar bara hur lätt det är att för dagen tjäna pengar på hästens bekostnad.

Hmmm... jag tror att jag skulle skämmas så att jag inte skulle vilja erkänna mig som ägare till mina egna hästar om deras hovar såg ut som på bilderna... :o
Min (utbildade) hovslagare säger att det bästa för hästen är att gå barfota... om den klarar det!Han förespråkar barfota om jag vet att de inte ska arbeta på 2 verkningsperioder (vilket för oss innebär 14 veckor) utom för min mycket ömfotade fjording som inte ens klarar att gå barfota i gräshage sommartid (var tvungen att köpa easy-boots till honom).
Jag har fullt förtroende för min hovis. Jag känner en stor skeptis inför den nu så aktuella "barfotaverkningen" eftersom våra hästar inte lever fria på stäpp eller prärie utan arbetas under ryttare/för vagn på många olika underlag, däribland grusvägar.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur