Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

Min häst verkades av samme verkare i nästan 2 år och inte såg min häst hovar ut sådär. Inte ens i närheten...

Inte heller deras vision vill att hovens ska se ut sådär...

sweep skrev:
hela hoven är ju missformad.. det hade varit OK om dom gjort sådär först och sen fixat mera och mera senare tills den såg normal ut men nu anser ju dom att den är OK så som den är..
och jag tycker otroligt synd om hästen som fått lida så länge..

Nejdå, jag lovar och svär att de inte tycker att det där ser bra ut!
Om du läser texten så ser man att ponnyn i fråga avlivades pga en bogskada, och därmed hann man kanske inte fixa hovarna helt klart. Vidare står det även att den som verkade själv var tveksam till om detta verkligen skulle kunna gå till sig.

Om man missköter en hov så kan de få de mest vidriga former, och det är tragiskt att hästen fått lida så länge som den måste ha gjort eftersom hovarna såg så j**liga ut. Men ingenstans står det om hästen sedan tidigare skötts av hovvårdare eller vanlig hovis.

Hur tror du att en vanlig hovis hade gjort med en hov som såg ut sådär?

_L_ skrev:
Jag visste inte att de som inte är hovslagare kallades "hovvårdare"...
Min fång ponny har inte haft så mkt förväxta hovar! Hovslagaren hade ju kunnat rättat till det i så fall :crazy:
Här en bild tagen efter att hovslagaren verkat, han tyckte det skulle se ut sådär. Har är med i svhf och är utbildad.
Tyvärr har jag inte "före" bilder.
Men jag tänkte låta nån annan hovs alt hovverkare titta på hennes hovar nästa verkning, för jag tycker inte trakterna behöver vara såå höga, även om hon har haft fång.
Ponnyn är iaf pigg och glad och går runt i hagen, (efter att jag verkat trakten lite :angel: (Som om ni aldrig slagit på/dragit av en tappad sko nån gång!)

/L

Om det där är en nyverkad hov, verkad av en hovis tycker jag att du ska byta omedelbart! Det finns INGET normalt i den där formen och jag skulle nog anmäla det till djurskyddsmyndigheten om jag såg en häst i en hage som såg ut sådär!
Se till att få hästen fixad NU! :mad:

Hästfrälst skrev:
Det kanske finns bra hovvårdare, precis som det finns bra hovslagare. Det konstiga i det hela tycker jag är att man under sina 17 år med hästar aldrig hört talas om hovvårdare. men man lär sig något nytt varje dag :bow:

Hovvårdare har inte funnits så länge i Sverige, men nu är det fler och fler som utbildar sig.
Jag har själv gått en kurs och lärt mig verka efter hästens naturliga hov. Jag är helt förundrard att man kan hjälpa hästarna så mycket genom bara göra så lite. Jag har själv haft en fång häst som fick skor med olika sullor i massor! Vi va när att avliva henne för att hon va så sjuk. Och nu när jag va på kursen berättade Ove hur man skulle verka en fång häst för att hjälpa den. Jag förstår inte varför inte hovslagarna satt på massa olika skor när hon bara behövdes verkas rätt :crazy:
Jag tycker verkligen de har en stor possitiv skillnad! Min häst ömmar inte alls så mycket längre och så är hon mycket gladare sen jag börja med hovvård! :)

skuggi skrev:
Men ingenstans står det om hästen sedan tidigare skötts av hovvårdare eller vanlig hovis.

Hur tror du att en vanlig hovis hade gjort med en hov som såg ut sådär?

"Den här hästen gick och bar på obehandlad Borelia i tre års tid innan den fick rätt medicinsk behandling. Borelia ger ju ofta fångsymptom så man kan ju säga att hon gick med akut fång i tre års tid. Under dessa år plus ytterligare ett år efter fick hon traditionell skoning av en traditionell hovslagare."

en hovis som kan sko hade inte låtit hoven bli sådär ifrån början. nu verkar det som om dom hade en dålig hovslagare.

det står inte heller NÄR hästen avlivades och hur länge hov"vårdaren" verkade hästen..

sweep skrev:
hela hoven är ju missformad.. det hade varit OK om dom gjort sådär först och sen fixat mera och mera senare tills den såg normal ut men nu anser ju dom att den är OK så som den är..
och jag tycker otroligt synd om hästen som fått lida så länge..

Men dom kanske inte kunde göra mer just då utan hov måste själv få tid att ställa om sig. De kan ta flera månader och jag tro hästen lider mindre nu än vad den gjorde innan. Och nästa gång blir det ännu bättre. Det hade ju varit hemskt om hästen aldrig hade blivit bra, eller hur?
Du borde ta reda på lite fakta innan du säger för mycket. Jag kan inte allt, men jag har snappat åt mig en hel del genom att gå på föroläsningar osv.:cool:

ja hästen är ju död nu så den lider nog inte..

det är ju det att det verkar som om dom är nöjda med hoven där och att sådär nu ser den bra ut.. alltså inte sådär nu ser den ok ut och nästa gång gör vi såhär.. utan sådär nu är vi klara

*Knapplån*

Jag tror inte att det går att lösa hovvårdsdebatten genom att kategoriskt säga att det ena eller andra är bättre i alla lägen. Utbildning och kunskap tror jag är det som är viktigast. En outbildad hovslagare tillsammans med en okunnig hästägare alt. en outbildad barfotaverkare tillsammans med en okunnig hästägare innebär för det mesta katastrof för hästens hovar.

Tyvärr kan även utbildade hovslagare/barfotaverkare och okunniga hästägare bli katastrof för hästen när ägaren inte följer de råd som ges av resp. Sedan blir det hovslagarens eller barfotaverkarens fel att det inte funkade. Katastrof för hästen blir det också när hästägare läser på nätet eller går kortkursen i hovvård och därefter tar på sig hela ansvaret för hästens hovvård.

Det bästa för hästen är när ägaren är kunnig i hovvård och anlitar en utbildad hovslagare alt.barfotaverkare som gör jobbet.

Det viktigaste hos både hovslagare och barfotaverkare är att de hänger med i utvecklingen och inte bara skor och verkar slentrianmässigt utan att se till hästens unikhet.

Jag tror alltså att det är fel att kategoriskt säga att det ena eller det andra alltid är bäst, för det beror alltid på.....

Men snälla någon. Jag måste säga att den översta bilden .. Så ser inte en hov ut efter hovslagare. Isf bör man byta hovslagare ! Och varför skulle inte det vara bra för hästens hovar och ben ? Ibland förstår jag faktiskt itne hur hästägare tänker och fungerar. Det "gamla" sättet som ni kallar det, har funkat suveränt, och inga hästar har blivit lidande. elelr ?!!

Jag bara tog snabbsvar från dennes sida.. Men är det itne LITE skillnad på sveriges "paddock / ridhus" elelr skogsmullar än mustanger??! Mustanger är inte att mäta sig med våra hästar riktigt.

Ellinor * skrev:
Men snälla någon. Jag måste säga att den översta bilden .. Så ser inte en hov ut efter hovslagare. Isf bör man byta hovslagare ! Och varför skulle inte det vara bra för hästens hovar och ben ? Ibland förstår jag faktiskt itne hur hästägare tänker och fungerar. Det "gamla" sättet som ni kallar det, har funkat suveränt, och inga hästar har blivit lidande. elelr ?!!

Det finns många hästar som lider men de ingen som vet vad de beror på. Men kan hjälpa många hästar om man verkar dom rätt. Man kan tro att de sitter i ryggen men om man verkar rätt så kanske spänningen släpper för hästen kan röra sig rätt när den inte har inte i hovarna :rofl:

sweep skrev:
ja hästen är ju död nu så den lider nog inte..

det är ju det att det verkar som om dom är nöjda med hoven där och att sådär nu ser den bra ut.. alltså inte sådär nu ser den ok ut och nästa gång gör vi såhär.. utan sådär nu är vi klara

oj jag visste inte att hästen blev avlivad.!
Men det finns många olika hovvårds metoder. En tyskland som är hemsk! De e verkligen djurplågeri! Men enligt "friska hovars" har jag aldrig hört att någon häst har blivit sämre snarare bara bättre och bättre. En hovvårdare berättad om en häst som inte kunde gå, men ägaren vill inte avliva han för han va en väldigt fin godkänd hingst. Så de sista han gjorde innan han tänkte avliva han var att ringa till ove (en hovvårdare). Hästen kunde inte gå för dens trakter va alldeles för höga, naklerna för långa och den gick på stårlen. Hästen hade allså väldigt ont! Han började verka den och tog bort 8cm på trakterna de 3 första gångerna hästen verkligen älskade han för att han tog bort allt som gjorde ont. Den häst är nu helt frisk i hovarna, tänk om de blivit avlivad för att vetrenär och hovslagare sagt att de inte fanns något att gör!
http://www.friskahovar.se/ gå gärna på någon av Ove Linds föreläsningar!

Hästens avlivades ju inte för hovarna och hovarna var antagligen så dåliga från början att de skulle ta väldigt lång tid att åtgärda! Och det står inget om att är okej som dom ser ut utan att de ser bättre ut som de gör på bilderna. Jag hoppas dom flesta förstår att denna häst inte fått någon bra hovvård tidigare och var väldigt sjuk.

Ideaal skrev:
*Knapplån*

Jag tror inte att det går att lösa hovvårdsdebatten genom att kategoriskt säga att det ena eller andra är bättre i alla lägen. Utbildning och kunskap tror jag är det som är viktigast. En outbildad hovslagare tillsammans med en okunnig hästägare alt. en outbildad barfotaverkare tillsammans med en okunnig hästägare innebär för det mesta katastrof för hästens hovar.

Tyvärr kan även utbildade hovslagare/barfotaverkare och okunniga hästägare bli katastrof för hästen när ägaren inte följer de råd som ges av resp. Sedan blir det hovslagarens eller barfotaverkarens fel att det inte funkade. Katastrof för hästen blir det också när hästägare läser på nätet eller går kortkursen i hovvård och därefter tar på sig hela ansvaret för hästens hovvård.

Det bästa för hästen är när ägaren är kunnig i hovvård och anlitar en utbildad hovslagare alt.barfotaverkare som gör jobbet.

Det viktigaste hos både hovslagare och barfotaverkare är att de hänger med i utvecklingen och inte bara skor och verkar slentrianmässigt utan att se till hästens unikhet.

Jag tror alltså att det är fel att kategoriskt säga att det ena eller det andra alltid är bäst, för det beror alltid på.....

:bow: :bow: :bow: :bow:

Cecely skrev:
Har du träffat en häst som verkats enligt AANHCP?

Har du någonsin sett en ägare själv verka en hov enligt den metoden och vet du varför hon gör det?

Hade du vetat det så hade du inte skrivit att det är livsfarligt för så illa är det verkligen inte (med undantag för att det finns ett å annat rötägg men det har inget med kursen eller metoden att göra).

Då vill jag bara inflika med att om det inte va livsfarligt för hästen, hur kommer det sig då att det finns flera anmälningar som ligger hos åklagare och även ett o annat fall där även utövaren blivit fälld utifrån svensk djurskyddslag.

Det mest pinsamma är väl att det är inte utfört av "rötägg" utan av dels en av dom två lärarna för en metod och flertalet certifierade utövare för en annan metod. Nu blir det ramaskri igen och massa påhopp om förtal mm men om jag skriver så här, anmälda fall som är dokumenterade och ligger under utredning samt domslut är sedan länge till Djurskydds myndighetens kännedom.

Vem är det igentligen som är "rötägg"??

hovis skrev:
Då vill jag bara inflika med att om det inte va livsfarligt för hästen, hur kommer det sig då att det finns flera anmälningar som ligger hos åklagare och även ett o annat fall där även utövaren blivit fälld utifrån svensk djurskyddslag.

Det mest pinsamma är väl att det är inte utfört av "rötägg" utan av dels en av dom två lärarna för en metod och flertalet certifierade utövare för en annan metod. Nu blir det ramaskri igen och massa påhopp om förtal mm men om jag skriver så här, anmälda fall som är dokumenterade och ligger under utredning samt domslut är sedan länge till Djurskydds myndighetens kännedom.

Vem är det igentligen som är "rötägg"??

Att du orkar:crazy:
du som tydligen vet alla dessa fall, kan inte du då ge oss som lever i ovisshet en liten glimt av VART du får all denna information? eftersom inte ens de du påstår är dömda vet om att de är det...

om du inte kan styrka dina påståenden,(som du gärna skrike rut lite här och var) kan du väl iaf hålla k--ft och låta faktan tala för sig själv?

/Migo

Anledningen är väl att dom flesta inte ser det som positivt att låta hästar gå och ömma i onödan, då får du räkna med att vi reagerar;)

Sazalamel skrev:
Anledningen är väl att dom flesta inte ser det som positivt att låta hästar gå och ömma i onödan, då får du räkna med att vi reagerar;)

då kan de som inte ser det som positivt skapa en egen tråd där de lägger fram allt dålig med hovvårdare, så har jag min här där vi är positiva!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?