Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

estrin skrev:
Hejsan.
Jag skulle nog vara mer kritisk mot de som använder outbildade hovslagare. Att bli hovslagare idag kräver stor kunskap och utbildning. Alla har rätt enligt lag att kalla sig för hovslagare. Men för att få sitt gesällbrev och därmed sitt medlemskap i Hovslagarföreningen så krävs ett prov. www.hovslagarforeningen.se
Kolla att din hovslagare är medlem där om du är osäker.

Mvh Thomas

Det finns många utbildade hovslagare som inte är medlemmar där, så bara för att den hovslagare man har inte står med så kan man inte vara säker på att sen saknar utbildning, min hovslagare är inte med (varför vet jag inte men jag ska fråga nästa gång) men han är ändå utbildad.

hovis skrev:
Jag håller inte med där,,, ALLA hästar kan gå barfota, det är absolut inga problem. Däremot så är det väldigt få hästar som kan prestera ngt mer vettigt än "mulle ridning" barfota.

Vill man bara ut o lufsa i skogen lite då och då samt stanna för en korvgrillning ja da ska den absolut inte ha skor på sig utan vara barfota. Allt annat vore förödande för hästens hovar.

Där håller inte jag med dig, vi har nämligen en häst i stallet som varit barfota i närmare TRE ÅR, den vill inte ens gå över stallplaen som är av veäldigt fint grus utan försöker allt vad den kan att klättra upp i gräskanterna, hur den har det på frusen mark utan snö ska vi inte ens prata om.

Ponyta skrev:
En hovslagare verkar efter att sko. de tar lite här och lite där och tittar inte så nog på hur hoven ser ut.Medans en hovvårdare verkar efter hur hästens hov ser ut, jag blev väldigt beundrad när jag första gången hade hovvårdare han tog sig verkligen tid och kollade hur hoven såg ut och verkade efter de, det tig ungefär 2h första gången han verkade henne. Det är väldigt svårt att förklara! Jag tycker man kan ta ni allt man hör från alla och lära sig om båda delar.

Jag håller inte med dig!
På vilka grunder kan du säga att en hovslagare verkar lite här & där!?
Självklart finns det dåliga/slarviga hovslagare men precis lika många dåliga/slarviga "hovvårdare".
Min hovslagare är väldigt noga med att se hur hoven ser ut & sen verka efter det.
Hur kan du säga att du tycker att man ska "ta ni allt man hör från alla och lära sig om båda delar" när du drar alla hovslagare över loppkammen & höjer hovvårdarna till skyarna?

/M.

ALLA barfotamänniskor tycker inte att ALLA hästar ALLTID ska gå barfota. ALLA verkar inte hela tiden själva efter en helgkurs. Många här har en hemsk historia att berätta om hovslagare eller barfotahästar. Dessa "exempel" används sedan som argument för eller emot någon av metoderna. Jag, liksom några till i denna tråd, önskar större förståelse för eller åtminstone tolerans för att vi gör olika och att olika passar olika hästar och människor. Det är tråkigt att höra barfotafolk prata illa om hovslagare och hovslagare om barfotafolk.
Det finns, enligt senaste Hästfocus, tack och lov hovslagare som är öppna för det nya och har lärt sig AANHCPs metod. Det verkar lovande. Avslutningsvis: börjar min häst ömma och det inte går över på en rimlig tid så kommer jag att sko helt enkelt.

Choklad skrev:
Det finns många utbildade hovslagare som inte är medlemmar där, så bara för att den hovslagare man har inte står med så kan man inte vara säker på att sen saknar utbildning, min hovslagare är inte med (varför vet jag inte men jag ska fråga nästa gång) men han är ändå utbildad.

...sen finns det dem hovslagare som inte ens vet om att de själva måste anmäla sig till listan som ligger på nätet, eller ens har den önskan! Hovslagare och datorer/internet brukar inte vara den bästa kombinationen har jag märkt...

Hur orkar ni sitta och kasta skit på varandra i tråd efter tråd:crazy:

Varför kan det inte få finnas några olika metoder att fixa hovarna på, bara syftet är det rätta?

Jag vill säga till alla skeptiker att det är faktiskt skillnad på barfotametoderna till att börja med, för det andra så finns det väl bra och dåliga hovvårdare likväl som hovslagare varför drar ni bara upp extremfallen till diskussion? För det tredje blir man inte fullärd hovvårdare efter en helgkurs som en del tycks tro, man lär sej att underhållsverka (raspa) en frisk hov och då naturligtvis sin egen häst.
Hur många är det inte som har fått instruktioner av sin hovslagare för att kunna sätta på en tappsko? Var är skillnaden? Skon förståss, men för övrigt.

Jag har hållit på med hästar i 40 år haft egen/na häst/ar i 32 år jag anser mej nog vara kapabel att fatta egna beslut rörande mina hästars hovar, och om jag går en hovvårdskurs för att sköta deras hovar själv med hjälp av en utbildad hovverkare enligt AANHCP modellen anser jag mej inte behöva bli idiotförklarad för det. Ja, jag är kapabel att se om min häst absolut inte kan gå utan skor, ja, jag är tillräckligt klyftig för att fatta att det kanske inte enbart handlar om hovverkningen som faktiskt inte skiljer sej särskilt mycket från den traditionella verkningen en hovslagare gör utan det handlar om hästarnas hela livsföring. Hovverkaren har inte sagt att en häst som tillbringar större delen av dygnet i en box klarar av att gå barfota. Därför måste naturligtvis en del hästar skos för att kunna fungera utifrån det liv dom lever.

Till trådskaparen vill jag säga eftersom det var det du undrade över egentligen. "Om vi har några positiva kommentarer till skillnaden mellan en hovvårdare och en hovslagare" Jag måste då säga att jag inte förstår frågan riktigt. :confused:
Jag har då bara positiva erfarenheter av de flesta hovslagare som jag har haft genom åren och den jag inte varit nöjd med har jag naturligtvis bytt ut.
Hovverkare har jag inte samma erfarenhet av eftersom det inte finns så många men han jag har anlitat har jag varit lika nöjd med som med min hovslagare. Och som jag sagt tidigare så är inte skillnaderna så enormt stora som en del tycks tro och nu pratar jag bara om AANHCP eftersom jag absolut tar avstånd från Strasser.

För övrigt kan jag låta meddela att mina hästar fungerar mycket bra barfota den ena är 4 år och har aldrig varit skodd (en av anledningarna till att jag blev intresserad av att prova metoden) den andra har varit skodd i nästan hela sitt liv (23 år). Men jag försöker också så långt det är möjligt att erbjuda ett lite annorlunda leverne för mina hästar än tidigare med mera rörelse och utevistelse lite annorlunda foder. Och detta gör jag för att jag älskar mina hästar och jag är en ganska öppen och nyfiken människa som inte vill vara kvar på stenåldern utan jag vill gärna utveckla mej på alla plan och är öppen för nya saker. Jag har tex. anammat NH, centrerad ridning, etc. nya grejor som absolut inte fanns då jag började med hästar.

Ursäkta det långa inlägget men jag skulle gärna vilja mäkla lite fred mellan dom här två lägren som har uppstått helt i onödan kan jag då tycka. Tack för ordet :bow:

mårran skrev:
Hur orkar ni sitta och kasta skit på varandra i tråd efter tråd:crazy:

Varför kan det inte få finnas några olika metoder att fixa hovarna på, bara syftet är det rätta?

Jag vill säga till alla skeptiker att det är faktiskt skillnad på barfotametoderna till att börja med, för det andra så finns det väl bra och dåliga hovvårdare likväl som hovslagare varför drar ni bara upp extremfallen till diskussion? För det tredje blir man inte fullärd hovvårdare efter en helgkurs som en del tycks tro, man lär sej att underhållsverka (raspa) en frisk hov och då naturligtvis sin egen häst.
Hur många är det inte som har fått instruktioner av sin hovslagare för att kunna sätta på en tappsko? Var är skillnaden? Skon förståss, men för övrigt.

Jag har hållit på med hästar i 40 år haft egen/na häst/ar i 32 år jag anser mej nog vara kapabel att fatta egna beslut rörande mina hästars hovar, och om jag går en hovvårdskurs för att sköta deras hovar själv med hjälp av en utbildad hovverkare enligt AANHCP modellen anser jag mej inte behöva bli idiotförklarad för det. Ja, jag är kapabel att se om min häst absolut inte kan gå utan skor, ja, jag är tillräckligt klyftig för att fatta att det kanske inte enbart handlar om hovverkningen som faktiskt inte skiljer sej särskilt mycket från den traditionella verkningen en hovslagare gör utan det handlar om hästarnas hela livsföring. Hovverkaren har inte sagt att en häst som tillbringar större delen av dygnet i en box klarar av att gå barfota. Därför måste naturligtvis en del hästar skos för att kunna fungera utifrån det liv dom lever.

Till trådskaparen vill jag säga eftersom det var det du undrade över egentligen. "Om vi har några positiva kommentarer till skillnaden mellan en hovvårdare och en hovslagare" Jag måste då säga att jag inte förstår frågan riktigt. :confused:
Jag har då bara positiva erfarenheter av de flesta hovslagare som jag har haft genom åren och den jag inte varit nöjd med har jag naturligtvis bytt ut.
Hovverkare har jag inte samma erfarenhet av eftersom det inte finns så många men han jag har anlitat har jag varit lika nöjd med som med min hovslagare. Och som jag sagt tidigare så är inte skillnaderna så enormt stora som en del tycks tro och nu pratar jag bara om AANHCP eftersom jag absolut tar avstånd från Strasser.

För övrigt kan jag låta meddela att mina hästar fungerar mycket bra barfota den ena är 4 år och har aldrig varit skodd (en av anledningarna till att jag blev intresserad av att prova metoden) den andra har varit skodd i nästan hela sitt liv (23 år). Men jag försöker också så långt det är möjligt att erbjuda ett lite annorlunda leverne för mina hästar än tidigare med mera rörelse och utevistelse lite annorlunda foder. Och detta gör jag för att jag älskar mina hästar och jag är en ganska öppen och nyfiken människa som inte vill vara kvar på stenåldern utan jag vill gärna utveckla mej på alla plan och är öppen för nya saker. Jag har tex. anammat NH, centrerad ridning, etc. nya grejor som absolut inte fanns då jag började med hästar.

Ursäkta det långa inlägget men jag skulle gärna vilja mäkla lite fred mellan dom här två lägren som har uppstått helt i onödan kan jag då tycka. Tack för ordet :bow:

Andas!!! Så bra då att det äntligen kom in en här med lite erfarenhet.

Då kanske du kan förklara hur en hov i balans ska vara verkad för att hela benaxeln skall ta upp belstningen i benets styvaste riktning vilket brukar kallas för fysiologisk verkning samt hur benet och hovens skelett, senor, muskler, ligament arbetar och belastas i rörelsens fyra faser (svävningsfasen,isättningsfasen,belastningsfasen,överrullningsfasen).

Jag vore oxå tacksam om du kan delge i vilken fas den största risken för skada föreligger samt vilka faktorer som påverkar detta och hur man kan påverka att minimera skaderisken i just den fasen.

Anser du att hästens extriör har ngn inverkan på hästens hållbarhet och i så fall, vilken extriör anser du ha dom minst goda förutsättningar för hållbarheten.

Vilka övriga faktorer anser du ha inverkan på hästens hållbarhet under förutsättning att den används som ridhäst vilket jag tycker vi skall utgå ifrån.

Äntligen kanske vi kan börja diskutera här i denna tråd.

Tack för ditt inlägg, detta skall bli mkt givande och lärorikt.

Jag betackar mej för din cynism och tycker att du kan fortsätta i dina invanda spår eftersom du inte är mottaglig för något annat.

Finner inte ditt inlägg värt att kommentera.

Tack mårran för ditt inlägg! Liknar i mkt min ståndpunkt, men jag orkar inte bemöda mig att själv formulera mina protester mot denna pajkastning som pågår.

Å vad gäller hovis inlägg, börja med att berätta hur DU (hovis) tänker, så kanske man blir mer intresserad av att föra en debatt vidare. Som du framkastar frågor av högtravande karaktär så känns det mer som om du är ute efter att såga ner vederbörandes ståndpunkt. Återigen pajkastning m a o... Tråkigt!

Håller med . Min hovis tar inte fram skorna från han är färdig med hoven, sen ändrar han skon efter hur hoven är . hmm, lite klöddigt, men hoppas ni förstår :)

Knapplån

Hehe, nu har jag inte läst allt och jag har ingen stor erfarenhet av hovar. Men, ridhästar används och arbetar ju inte på samma sätt som vildhästar gör. Jag håller med er som har skrivit att det är olika från individ till individ. Endel kan ha utmärkta hovar med barfotametoden och andra kan ha perfekta hovar med skor.
Jag tror att båda metoderna kan funka. På mina/våra hästar har vi skor och en vanlig hovslagare kommer till oss.
Och, jag tror också att en person, 2, 3, 5, 10 eller 50 personer som sitter på ett forum på internet kan bestämma vad som är bäst för alla hästar. Man behöver vara på plats och se allt från olika synvinklar och prata med olika människor för att kunna veta säkert. Och även om man är det så finns det ännu fler människor som har andra åsikter och andra idéer.

Och, det viktigaste är att man ser att hästen mår bra för tillfället och också förebygga och förhindra att problem kommer i framtiden. Och visst barfotahovar och barfotaben kanske håller längre. Men jag blir inte gladare av tanken på att min hästs ben skulle ha hållt tills den var 50 när den ändå dör långt innan.

Nu har jag gjort något modigt. Skrivit här och riskerat att få många sura och bittra galningar efter mig.:d Och har jag skrivit något dumt och ogenomtänkt nu så skyller jag på oerfarenhet. För det är faktiskt vad jag är, oerfaren. Men, så här går min tankegång i allafall.

Ja den sidan måste vara ett skämt!

E ju så man ryser :mad:

*Knapplån*

Jag tror inte att det går att lösa hovvårdsdebatten genom att kategoriskt säga att det ena eller andra är bättre i alla lägen. Utbildning och kunskap tror jag är det som är viktigast. En outbildad hovslagare tillsammans med en okunnig hästägare alt. en outbildad barfotaverkare tillsammans med en okunnig hästägare innebär för det mesta katastrof för hästens hovar.

Tyvärr kan även utbildade hovslagare/barfotaverkare och okunniga hästägare bli katastrof för hästen när ägaren inte följer de råd som ges av resp. Sedan blir det hovslagarens eller barfotaverkarens fel att det inte funkade. Katastrof för hästen blir det också när hästägare läser på nätet eller går kortkursen i hovvård och därefter tar på sig hela ansvaret för hästens hovvård.

Det bästa för hästen är när ägaren är kunnig i hovvård och anlitar en utbildad hovslagare alt.barfotaverkare som gör jobbet.

Det viktigaste hos både hovslagare och barfotaverkare är att de hänger med i utvecklingen och inte bara skor och verkar slentrianmässigt utan att se till hästens unikhet.

Jag tror alltså att det är fel att kategoriskt säga att det ena eller det andra alltid är bäst, för det beror alltid på.....

:bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka