Hovvårdare!

Sv: Hovvårdare!

den hästen har INTE friska hovar och kan den verkligen GÅ?
jag anser att när hovarna ser ut sådär så är det djurplågeri

men fine lev i din lilla perfekta värld där du har rätt och alla andra fel

_L_ skrev:
3 hovslagare verksamma inom Uppland vet jag lämnar höga trakter. De skor väl 4-5 hästar om dagen/vecka...

nu måste jag fråga vilka dessa är? jag tycker generellt att hovisarna här i uppland skor/verkar med relativt låga trakter och har en vettig hovform. är de utbildade?

Ja de flesta är relativt bra bara tre som är mindre bra...
Två har utbildning men en har det inte, två skor dessutom "svart"
Ant är de utbildade för längesen. Alla hovslagare som sätter sig in i mordern forskning vet ju att "det gamla sättet" är mindre bra, och lär om sig.

Två av hovslagarna jag räknade upp var "privata" och skodde/verkade bara bekantas och deras egna hästar, men det är ett bra tag sen de slutade :smirk:

En annan sak som är bra att känna till är; att till skillnad från Ove Linds (AANHCP "vildhäst verkning") verksamhet som
http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm skrev:
är granskad och accepterad av Djurskyddsmyndigheten
är Strassers metod inte lika populär hos (Vi=) "högt uppsatta veterinärer och hovslagare" ;
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html skrev:
Vi menar att en metod som medvetet leder till mycket smärta och lidanden för hästen måste fördömas eller förbjudas. Alla har visserligen rätt till sina idéer eller personliga åsikter, och det är fritt att dela med sig av dem till andra. Dock vänder vi oss emot de ”certifierade Strasser verkare, CSHP” som finns på marknaden. Dessa tror inte bara på idéen utan kommer att utföra den på hästar med allt det lidande detta kommer att innebära för de enskilda hästarna.

Intressant läsning, på vissa hästar fungerar Strassers verkning.

Denna sida är oxå intressant att kika på :D

Det finns många hästar med bra skodda hovar skötta av hovslagare. Det finns många bra barfota hovar samt det finns hästar som har pga av hovslagare eller barfotaverkare mkt dåliga hovar!

Jag tycker individen måste väga tyngst, hur ont den har samt vilken framtid den kommer få. Olika hästar har olika hovar och det säger sig självt att de då måste ha olika skötsel, alla kan inte verkas lika!

sweep skrev:
den hästen har INTE friska hovar och kan den verkligen GÅ?
Hästen har fång men efter att den har blivit verkad sådär kan den gå mkt bättre!

sweep skrev:
jag anser att när hovarna ser ut sådär så är det djurplågeri
Ja, men det har inte mkt att göra med barfota verkare. Hästen hade blivit skött av hovslagare och det står att hovarna hade sett värre ut än så där! :eek:

sweep skrev:
men fine lev i din lilla perfekta värld där du har rätt och alla andra fel

Du har stenkoll, vet bäst och har 100% rätt hela tiden? :devil: :p :cool:

/L

Lilla Skutt skrev:
Är du hovvårdare?
Du som hade en fångponny med förväxta hovar!:crazy:

Har du låtit nån veterinär och riktig hovslagare titta på din fångponny än?

Eller verkar du den själv fortfarande..:crazy:

Jag visste inte att de som inte är hovslagare kallades "hovvårdare"...
Min fång ponny har inte haft så mkt förväxta hovar! Hovslagaren hade ju kunnat rättat till det i så fall :crazy:
Här en bild tagen efter att hovslagaren verkat, han tyckte det skulle se ut sådär. Har är med i svhf och är utbildad.
Tyvärr har jag inte "före" bilder.
Men jag tänkte låta nån annan hovs alt hovverkare titta på hennes hovar nästa verkning, för jag tycker inte trakterna behöver vara såå höga, även om hon har haft fång.
Ponnyn är iaf pigg och glad och går runt i hagen, (efter att jag verkat trakten lite :angel: (Som om ni aldrig slagit på/dragit av en tappad sko nån gång!)

/L

hahahaaaa underbart!!! du har gjort min dag! kommer skratta mig igenom hela arbetspasset efter läst detta :rofl: :rofl: :rofl:

Tycker mest att det är tragiskt och helt livsfarligt när denna metod sprider sig genom landet, flera och fler börjar verka sina hästar själva utan att ha en aning om vad de pysslar med * HJÄLP *

WB

Det finns ett talesätt som säger att man inte ska kasta sten i glashus.

Jag har erfarenhet av bode skor och barfota och kan säga att jag är lika glad för båda! Många hästar i detta land borde få gå utan skor för att det är det bästa för dem sen finns det de som måste ha skor för att det är bäst för dem.

Anledningarna till varje "läger" har vi nog redan rabblat upp på det här forumet 1000000000 gånger.

Men att kasta skit om sådant man inte har en j'vla aning om är helt onödigt.

Ta reda på mer säger jag till alla här så ni har någon sådär koll på era egna hästars hovar istället, det är så lätt att säga att min häst hovar så fina så men när de i sjvälva verket inte är så fina...

Tragiskt och livsfarligt är de som skor sina hästar med 8-12 veckors intervall bara för att alla andra gör det!!

Tack hej

_L_ skrev:
Ja de flesta är relativt bra bara tre som är mindre bra...
Två har utbildning men en har det inte, två skor dessutom "svart"
Ant är de utbildade för längesen. Alla hovslagare som sätter sig in i mordern forskning vet ju att "det gamla sättet" är mindre bra, och lär om sig.

Jag vet fler än så som är rent usla på att sko, men som hästägare har man ansvaret för sin häst och kan därför lätt byta precis när som helst utan tvekan. Om din häst lider av en skoning/verkning, så är det alltså du som hästägare skyldig att göra något åt det och inte hovis/hovvårdaren. Om du sen väljer att någon utför detta åt dig, det är en annan sak, ansvaret vilar trots det ändå på dig och ingen annan. Precisera gärna vad det gamla sättet är för något, och vilken den nya metoden skulle vara. Man vill ju gärna lära sig något nytt, nyfiken som man är.

Senast ändrad:

sweep skrev:
tycker ni som "avgudar" hovvårdare att detta verkligen är OK?

http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab5.htm

FK1.jpg

FK3.jpg

FK4.jpg

Vad exakt menar du inte är OK?
Det står väl inte på harmonyhorse att de tycker att det där är så det ska se ut? Dumt och dåligt exempel tycker jag.
Det där är ju uppenbarligen en mycket dåligt skött hov som någon har börjat försöka göra om till en bra hov. Hur skulle en hovis gjort i det fallet då menar du?

På vilket sätt kastar jag sten i glashus?

Ingen aning? Vad vet du om vilken aning jag har?

Självklart ser man om sin hästs hovar när det är dags
oberoende av veckointervall.

WB

Fniss:rofl: :rofl: :rofl:
Vet inte om du märkt det men.......bilden på en hovslagarverkad hov är TECKNAD
*ASGARV*:rofl:
Det är det som gör hela debatten så sjuk.
Varje gång barfotafolket ska visa en förstörd hästhov som är skodd eller verkad på "vanligt" sätt så är det teckningar.:crazy:

Skulle vilja se RÖNTGENbilder på traditionellt verkade och "barfota" verkade hästar.
Först då kommer sanningen fram;)

Har du träffat en häst som verkats enligt AANHCP?

Har du någonsin sett en ägare själv verka en hov enligt den metoden och vet du varför hon gör det?

Hade du vetat det så hade du inte skrivit att det är livsfarligt för så illa är det verkligen inte (med undantag för att det finns ett å annat rötägg men det har inget med kursen eller metoden att göra).

"Hästen har fång men efter att den har blivit verkad sådär kan den gå mkt bättre!"

varför ser hoven ut så för att den haft fång?! dom kan väl se helt normala ut ändå!

"Ja, men det har inte mkt att göra med barfota verkare. Hästen hade blivit skött av hovslagare och det står att hovarna hade sett värre ut än så där! :eek:"

ja då var det EN dålig hovslagare och då blir helt plötsligt ALLA hovslagare dåliga..

"Du har stenkoll, vet bäst och har 100% rätt hela tiden? :devil: :p :cool: "

Nej det har jag inte sagt men du tar däremot hela tiden och visar att du är "bäst" och kan "bäst".
Jag är 21 och jag kan verkligen inte allt och jag är mycket väl medveten om detta men att verka hästar på det där sättet är mer eller mindre djurplågeri

skuggi skrev:
Vad exakt menar du inte är OK?
Det står väl inte på harmonyhorse att de tycker att det där är så det ska se ut? Dumt och dåligt exempel tycker jag.
Det där är ju uppenbarligen en mycket dåligt skött hov som någon har börjat försöka göra om till en bra hov. Hur skulle en hovis gjort i det fallet då menar du?

hela hoven är ju missformad.. det hade varit OK om dom gjort sådär först och sen fixat mera och mera senare tills den såg normal ut men nu anser ju dom att den är OK så som den är..
och jag tycker otroligt synd om hästen som fått lida så länge..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka