Hovslagarpriser

Sv: Hovslagarpriser

Jag tror att IronWill menar just de, att det inte alls är dyrt med det arbetet. IronWill reagerade liksom du på någon annan i tråden som tyckte att det var svindyrt. Dock tror jag inte att den första tänkte på att även om skorna läggs om så är det just sula och så som ska fixas också.

Jag betalade själv över 2000 kr för att få ringskor fram med silikon i + verkning bak.

Så jag undrade hur i all sin dar man kan tycka 1500 kr är dyrt för rigskor + silikon fram och vanliga skor bak.

Är du dum på riktigt eller läser du inte inläggen?

Då kommer försäkringsbolaget kräva in kvitton som styrker vem som har utfört hovvården, vilka intervallar hovvården är utförd under, vilken typ av hovvård som är utförd, vilken typ av beslag som använts och vilken utbildning den som utfört hovvården innehar.

Ska allt det stå på kvittot? Alltså vilka beslag och allting? För det står det inte på mina kvitton jag får. Tror inte det stått på något kvitto jag fått av någon hovslagare.

Hur många månader tillbaka vill försäkringsbolaget titta på kvittorna?

Ska allt det stå på kvittot? Alltså vilka beslag och allting? För det står det inte på mina kvitton jag får. Tror inte det stått på något kvitto jag fått av någon hovslagare.

Har aldrig varit med om att Försäkringsbolaget krävt in kvitton för en hovslagare ......Eller hört talas om det ....

Dock kan jag tänka mig om man brustit i att sköta /verka/sko hästens hovar och dessa verkligen är misskötta att F-bolaget vägrar betala ut ersättning , men inte för att man betalat en hovslagare Svart ...

Bevis för att hovis är utbildad torde dom dock kunna kräva om pålle blivit så felverkad så man blivit tvungen att slå ut hästen , då kanske man behöver styrka det men för det behövs inget kvitto ,då finns det väll andra sätt att styrka det på ?

Mia

Jag betalade själv över 2000 kr för att få ringskor fram med silikon i + verkning bak.

Så jag undrade hur i all sin dar man kan tycka 1500 kr är dyrt för rigskor + silikon fram och vanliga skor bak.

Är du dum på riktigt eller läser du inte inläggen?

Är frågan riktat till mig eller till dig själv?

Men du får kvitto specificrat på alla produkter du köper i mataffären???

Typ 2 liter ekologisk mjölk a 9,38kr liter ex ex ,,,,,,,

Värst av allt,, det är inget snack om faktura eller övrig kredit...

Vad försäkringsbolagen har för enskilda normer avseende kvitton vet jag inte men när det rent allmänt gäller bokföringslagen så är det 10 år + löpande.

Vad gäller godkända hovslagares journalföring enligt Jordbruksverket så är det 5 år.

Hur ska man kunna jämföra priser när man tar så olika i varje län i vårt avlånga land? Stockholm t ex ligger kanske ca 300 + än i ett angränsande län. Eller hur är det tänkt vad tråden ska visa? Man vet ju inte var ni alla bor?

Nej de kan begära in kvitton vid t ex olika typer av hovskador, men har varit med om att bolag begärt kvitton vid spatt. I ett fall fick ägaren ingen ersättning då denne använt sig av en hovis som inte hade en godkänd utbildning, i ett annat fall ingen ersättning därför att hovslagaren inte var godkänd för uppgiften vilket var helt nyligen.

I mitt fall är det Skåne. Jag betalar alltså 1250 kr för helskoning. Min hovslagare är utbildad, erfaren (klinikerfarenhet) samt godkänd.

*knapplån*

500 kr för verkning
950 kr för halvskoning
1350 kr för helskoning

Priser inklusive moms för utbildad hovslagare.

Men du får kvitto specificrat på alla produkter du köper i mataffären???

Typ 2 liter ekologisk mjölk a 9,38kr liter ex ex ,,,,,,,

Värst av allt,, det är inget snack om faktura eller övrig kredit...

Vad försäkringsbolagen har för enskilda normer avseende kvitton vet jag inte men när det rent allmänt gäller bokföringslagen så är det 10 år + löpande.

Vad gäller godkända hovslagares journalföring enligt Jordbruksverket så är det 5 år.

Jo, men jag har aldrig varit med om någon hovslagare som skrivit in i detalj hur den skodde, vilken typ av hovvård den gjort eller helt enkelt sådana detaljer. Det som står på kvittot är typ 4 skor, snösulor om det har köpts typ.

Kanske bäst att filma varje skoningstillfälle istället för att vara riktigt på den säkra sidan. Ta kort före och efter varje gång.

Å andra sidan så har ju som sagt hovisen 10 års ansvar över sin bokföring, och namnet finns ju på kvittot med orgnr osv. Så det bör ju inte bli ett problem för dig, vill de ha reda på vad som gjorts eller använts så kan de ju vända sig direkt till den som ställt ut kvittot.

Nej de kan begära in kvitton vid t ex olika typer av hovskador, men har varit med om att bolag begärt kvitton vid spatt.
Det har vart för att hästen fick spatt pga felvinklade hovar då? Att hästen skulle varit frisk med bra skött hovar?
I ett fall fick ägaren ingen ersättning då denne använt sig av en hovis som inte hade en godkänd utbildning, i ett annat fall ingen ersättning därför att hovslagaren inte var godkänd för uppgiften vilket var helt nyligen.
Vad har det varit för skador? Har det varit olika typer av hovskador eller har det varit slitage på leder som kommit pga hovarna?

Min tanke är ju lite att om det gått så långt som till att hästen faktiskt har fått slitage i övriga kroppen pga hovarna så har hästen gått väldigt länge med dåligt skötta hovar. Eller felskötta hovar kanske bättre att skriva.

Jag kan mycket väl förstå att försäkringsbolagen undrar vem som skott om hästen till och med har fått slitage på leder och kroppen pga hovarna.

Å andra sidan så har ju som sagt hovisen 10 års ansvar över sin bokföring, och namnet finns ju på kvittot med orgnr osv. Så det bör ju inte bli ett problem för dig, vill de ha reda på vad som gjorts eller använts så kan de ju vända sig direkt till den som ställt ut kvittot.

Det är så jag tänkt, jag vet en annan i stallet som har haft stora problem med sin häst och där har min hovslagare tillsammans med den veterinären kollat på plåtar och tänkt ut en skoning som passar den hästen, pratat med klinikhovisen. Tror till och med han var med på kliniken en gång för att kolla upp allt.

Där har det ju inte varit tal om kvitton eller liknande även om det varit jobbiga problem och dom har fått ändra om hela skoningen för att få hästen att fungera.

Det har vart för att hästen fick spatt pga felvinklade hovar då? Att hästen skulle varit frisk med bra skött hovar?

Nej i det här fallet fick ägaren ut ersättning, men tydligen ville FB veta vilken plan och schema hästen hade skotts på och det var hovisen som faktiskt sa till om att något var fel.

Vad har det varit för skador? Har det varit olika typer av hovskador eller har det varit slitage på leder som kommit pga hovarna?

I det fall jag känner till så var det en strålbens skada, i det fallet skulle hästen ha tagits om hand av en JB godkända hovisar. Så blev det inte, och då uteblev ersättning.

I det fall jag känner till så var det en strålbens skada, i det fallet skulle hästen ha tagits om hand av en JB godkända hovisar. Så blev det inte, och då uteblev ersättning.
Okej, var det efter att skadan upptäckts eller var det innan hästen skulle blivit skodd av en sådan hovis? För jag antar att dom fick instruktioner om hur hästens vård skulle se ut och om man inte följer det, då kan jag förstå om ersättningen utesluts.

500:- för verkning av alla fyra
750:- för sommarskoning
950:- för vinterskoning

Vitt med kvitto :)

jag betalar 1050 för en helskoning. då ingår extra tjocka skor och reseersättning (reseersättning är 40 kr då han egentligen inte skor i mitt distrikt men jag flyttade pålle och då fick han följa med :P ).

får kvitto, helt vit verksamhet.

Fast det är ju inte själva kvittot som är det viktiga utan att kvittot intygar vad som skett i hovvård och detta kan hovslagaren lika gärna göra med ett skriftligt intyg att hästens hovar har skötts av en ubildad hovslagare och med en kontinutet !

Mia

Antagligen, ingen har nog påstått något annat. Det funkar säkert bra för en journal förande hovis, värre är det för den som inte journal för.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 511
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 001
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka