Hovslagarpriser

Sv: Hovslagarpriser

Vi har två olika hovslagare, den ena gammal lärling till den andra.

den ena tar helskoning 1000 kr, drar av lite om han lägger om skorna eller om vi dragit av dem själva innan han skall sko.

den andra tar 1800 med nya och 1500 om han lägger om. Då är det ringsko fram med silikon i och vanliga bak.

Båda gör ett väldigt bra jobb(med kvitto) och tar sin tid utan att bli sega, Dock är båda lite dåliga på att hålla tider ;)

500 kr helskoning. Skor ingår inte. Han är utbildad och äger stallet där jag står uppstallad men har ett annat jobb så han lever inte som hovslagare men tror det är vitt.

När jag hade häst för några år sedan och stod hemma skodde en tjej båda våra hästar för ca 800 kr om jag minns rätt, helskoning och hon åkte även 2 mil enkelresa. Skor ingick inte men hon köpte hem åt oss om vi ville :) hon var jätte bra. Vi hade aldrig en tappsko på ponnyn eller ens lite lös trots att vi vänta över 8 veckor ibland. På storhästen hade vi en eller två tappskor på 1.5 år.

En annan hovslagaren som skor min svärmors hästar skor också för 500 kr helskoning.

Halv och verkning vet jag inte. Min svärfar verkar lite själv ibland om jag fattat rätt :)

Senast ändrad:

Det är ju inte TS som bryter mot lagen utan hovslagaren och som dessutom är fräck nog att inte dra av ialla fall "momsen".. :cool:

BTW
Betalar 950 + några tior i körersättning. Finns billigare här i trakten men jag betalar nog delvis för hans sällskap och fina tålamod :)

Jo det är nog ganska dyrt men som sagt så är det ringsko med silikon i fram. Hovslagaren vi har nu har tillgång till alla hennes veterinärjournaler och eftersom hon har haft lite problem så känns det väldigt bra.

**kl**

800 hellskoning inl verkning

Ingår inte verkning och hovvård alltid i begreppet skoning? Det gör det iaf för mig... Har alltid gjort.
Minns inte vad jag betalade för helskoning sist, runt 1100 var det iaf. Halvskoning kostar om jag minns rätt 675.

Senast ändrad:

Det är ju inte TS som bryter mot lagen utan hovslagaren och som dessutom är fräck nog att inte dra av ialla fall "momsen".. :cool:
Jag tror att
Eftersom Ts vet att hovslagaren inte har företag och därmed ingen F skatt så är det väll Ts som igentligen skall betala in hovis sociala avgifter, skatt för hovslagaren osv ??
Och därmed bryter även Ts mot lagen ...

knapp.

Angående hur lång tid det tar. Min hovslagare tar ungefär 40-45 minuter på sig på halvskoningen av den gamla hästen, en snäll stabil häst som lyfter på fötterna som hon ska och inte bråkar. Lillan tar väl allt mellan tjugo minuter och en timme, beroende på humör, endast verkning. Hon har inte riktigt lärt sig att man ska göra som folk säger.

Prislista på lite allt möjligt hos min nya (pga flytt) hovis: http://www.grawelli.se/priser.html

Sjukt nöjd med första skoningen! Det är iofs vinter men min ser i princip nyskodd ut fortfarande efter 8 veckor och 2 dagar. 1000 kr helskoning och 300 kr verkning för de två här alltså.

Helskoning 800kr
Halvskoning 600kr
Verkning? 400kr

Är lite osäker på priserna då jag endast verkar mina hästar. Det är vitt och jag får kvitto om jag vill.
Sen tillkommer milsersättning

800:- för helskoning. 400:- för bara verkning med kvitto av en icke utbildad hovslagare. Men utbildad barfotaverkning.

Jo det är nog ganska dyrt men som sagt så är det ringsko med silikon i fram. Hovslagaren vi har nu har tillgång till alla hennes veterinärjournaler och eftersom hon har haft lite problem så känns det väldigt bra.

Det låter som att du har en hovis med lång erfarenhet,, fullgod utbildning/fortutbildning och som även måste vara godkänd av Jordbruksverket.

Bäst av allt är väl att det verkar funka (vilket man i många trådar kan notera att så är inte fallet fast det är billigt:crazy:)

Jag tycker det låter som att du har sökt kvalite före kvantitet och även förtått skillnaden mellan kreti å pleti. ;)

:crazy:

Svindyrt om hovslagaren lägger om ringskor med silikon i + vanliga skor bak? Vad lever ni i för värld egentligen?

Blir bara så nyfiken när du sågar någon jäms med knäskålarna utan att ha en aning om mer än det du själv skriver att du tagit del av.

Vilken värld lever du själv i,,, 500:- inkl resa, moms, milersättning, arbete, verktygsslitage, försäkringar, egenavgifter, kroppsvård, material för inte tror jag att man använde dom gammla sömmen eller???

O.S.V. ????

P.S. I kväll e de fullmåne (appropå vilken värld man lever i.)

Helt ärligt när man läser denna typ av inlägg så blir man inte förvånad över att det är stor brist på yrkesutövare i vissa län i landet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 511
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 001
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka