Hovslagarpriser

Sv: Hovslagarpriser

35 euro (~300 kr) för halvskoning vintertid. Helskoning kostar det dubbla. Verkning runtom 20 euro, om jag minns rätt. Bästa hovslagaren jag vet om, skulle lätt betala det dubbla. (Dock åker han inte ut till stallet)

Kanske inte så många, men han lär ju nästan gå back om han verkar en häst för 80 kr exkl. moms.

Har betalat 900 för helskoning på shettis de senaste åren, men nu med vägtullarna och trängselskatt skulle han höja till 1000kr. 50kr billigare om samma skor används. Med tanke på första mötet med ponnyn så är jag förvånad över att han fortsatte sko, men jag har inte många att välja mellan så jag är väldigt glad då han är duktig, trevlig och snäll mot lilleman. Han skodde även när ponnyn hade fång. Och nu är ponnyn såpass bra att han inte är ett monster vid skoning, som han varit de senaste åren, även innan fången.
Han har verkat den andra lille gratis, det var väl max 10 minuters arbete där. Han kollar på hovarna på ponnyn när han skor den andra, sist behövde han inte ta något.

Jag får kvitto och betalar vitt.

Han har nog inte ens någon bil? :p

Vad billiga hovslagare folk har, hur lång tid tar de på sig till varje häst? Lågt pris fordrar fler hästar per dag för att det skall gå runt.

Jag betalade tidigare 1200 NOK för skoning inkl skor, 3 mil resväg. Nu betalar jag 1400 NOK men han har ungefär dubbelt så lång resväg. Möjligt att det går att hitta någon som är billigare lokalt, men jag betalar heller några hundra extra för en hovslagare som är duktig (och som inte trångskor).

Nuvarande tar vitt 1500:- för vinterskoning med sulor plus resekostnad.
Tidigare hovis tog 1100:- svart för samma.
Ytterligare tidigare tog 900:- svart för samma.
Min nuvarande är duktigare än de tidigare o har utbildning för att ta hand om diverse problem vid fång, hovböld etc så det är värt pengarna!

Här tar hovslagaren god tid på sig, inte något stressande med hästen även om han är stressad för att han är sen. Han har varit sen någongång, men han har varit tvungen att vara i tid innan så ponnyn fått lugnande. Nu behöver inte ponnyn det mer eftersom han slutat vara en djävul och står på golvet med de fötter hovslagaren inte håller i. Han stod som ett ljus sist, så hovslagaren frågade om jag gett lugnande (vilket jag inte hade).

Tror det längsta han varit i stallet var 2 timmar..

Fin vet jag väl inte men den går då framåt och bakåt ;)

Hon kommer dessutom från en ort 12 mil från där jag bor men brukar passa på att verka min när hon har flera andra på samma ställe.
Dyraste det kostat var 250 kr men då hade hon inga andra skonigar i närheten :)
Kan tillägga att min shettis är väldigt snäll också, tar max 15 min så är hon klar.

Hur många hovisar har fina bilar då? ;)

Min? :p Nä, men en annan hovis i stallet fällde en sån kommentar om min hovis. "Din hovis är en bra hovis" "Hur vet du det?"- frågade jag, fick till svar: "Han har en fin dyr bil". :D

*kl*

Min hovis tar 1000kr exkl moms för en helskoning. 40kr för extra broddhål runt om.
Fakturerar mig och reseersättning verkar ingå i priset.
Han är godkänd av jordbruksverket.

Senast ändrad:

Vad billiga hovslagare folk har, hur lång tid tar de på sig till varje häst? Lågt pris fordrar fler hästar per dag för att det skall gå runt.

Det har jag också reflekterat över, hur går det runt?!
Min hovslagare tar 40-60 min på sig, beror lite på hur mycket han måste rikta skorna. Han brukar försöka landa på ca 5 hästar/dag.

Min skor på heltid och är bara hos mig 1,5 h. Skor 4-8 hästar per dag. Har flera stall med flera kunder i, och då blir det ju mer tidseffektivt.
Fin bil, eller en pick-up modell nyare!

Min? :p Nä, men en annan hovis i stallet fällde en sån kommentar om min hovis. "Din hovis är en bra hovis" "Hur vet du det?"- frågade jag, fick till svar: "Han har en fin dyr bil". :D

*kl*

Min hovis tar 1000kr exkl moms för en helskoning. 40kr för extra broddhål runt om.
Fakturerar mig och reseersättning verkar ingå i priset.
Han är godkänd av jordbruksverket.

Samma här. Har frågat runt lite här i trakten och det är ytterst få hovisar som jobbar vitt har jag upptäckt.

Det är över lag lite sport inom hästeriet att man ska betala så lite som möjligt för vad det än må vara. Stallplatsen ska inte kosta nåt och hovisar ska helst jobba gratis. :p

Det är över lag lite sport inom hästeriet att man ska betala så lite som möjligt för vad det än må vara. Stallplatsen ska inte kosta nåt och hovisar ska helst jobba gratis. :p

Precis.
Folk måste ju ha pengarna till att köpa matchande schabrak-benlindor-jacka-boots varje månad... :grin:

knapplån

Man får vad man betalar för! En välutbildad, seriös och intresserad hovslagare ska ha bra betalt. Är de billigare så får man nog inte det jag nämnde ovan.

Håller med. Nu försöker jag hålla mig till vit betalning av ren princip men en hovis skulle jag aldrig betala svart, även av andra skäl. Viktigast är kanske frågan om försäkring och ansvarsförsäkring. När det gäller försäkring: Hovis arbetar vid hästens ben/hovar, vilket medför stora risker även med den snällaste häst eftersom de är flyktdjur. Händer det hovis något medan hen skor din häst i en svart verksamhet riskerar du att få problem. När det gäller ansvarsförsäkring vill jag ha ett försäkringskrav för det fall hovis gör ett misstag som skadar min häst (med medföljande ganska stora kostnader för mig). Även den skickligaste yrkesman gör misstag ibland, så det handlar inte om att misstro sin hovis.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 513
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 001
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka