Hovslagarpriser

Sv: Hovslagarpriser

Håller med. Nu försöker jag hålla mig till vit betalning av ren princip men en hovis skulle jag aldrig betala svart, även av andra skäl. Viktigast är kanske frågan om försäkring och ansvarsförsäkring. När det gäller försäkring: Hovis arbetar vid hästens ben/hovar, vilket medför stora risker även med den snällaste häst eftersom de är flyktdjur. Händer det hovis något medan hen skor din häst i en svart verksamhet riskerar du att få problem. När det gäller ansvarsförsäkring vill jag ha ett försäkringskrav för det fall hovis gör ett misstag som skadar min häst (med medföljande ganska stora kostnader för mig). Även den skickligaste yrkesman gör misstag ibland, så det handlar inte om att misstro sin hovis.

Min shettis har skadat hovslagaren, gjordes första gången denne skulle sko ponnyn... En spik i handen, ett bett i ryggen, flaxande hovar vid huvudet... En vild ponny som hade ont och inte ville ha spik i foten. Därav lugnande medel, så han inte skadar någon eller sig själv. Nu är han ju mycket bättre och sist gick det ju utan medel.

Men ansvarsförsäkringen gäller ju inte för det, då får hovis pynta ur egen ficka. Försäkringen gäller vi en stämning, och skadestånds krav.

I övrigt så håller jag med, man ska vara försiktig och se till att papper/kvitto finns då det finns exempel på hästägare som inte fått ut på försäkringen när det har blivit strul med ben och/eller hovar som krävt åtgärd av veterinär.

Senast ändrad:

Jag tyckte inte att det var några problem med priset innan, snarare tyckte jag att det var bra pris. 900 för helskoning och 300 för verkning. Men när det blir svart och jag vet att hon får 1200 rakt ner i fickan för en halvtimmes jobb och jag står där utan kvitto så känns det lite dyrt :crazy:

Det kan bli en dyr läxa för dig om det händer något. Typ hästen blir långvarigt halt och vid utredning så framkommer det att att i grund å botten beror på felaktig hovvård.

Då kommer försäkringsbolaget kräva in kvitton som styrker vem som har utfört hovvården, vilka intervallar hovvården är utförd under, vilken typ av hovvård som är utförd, vilken typ av beslag som använts och vilken utbildning den som utfört hovvården innehar.

Det har hänt förr och kommer bli mera vanligt att om ägaren inte med kvitto kan styrka att man anlitat utbildad hantverkare o/e att hovvården har varit eftersatt så kommer heller ingen ersättning att utbetalats, trots att hästen är fullförsäkrad!!

Lyckas man sedan på en halvtimme både utföra en helskoning och en verkning så borde en klocka ha ringt långt tidigare om att byta till en mera seriös hantverkare.

Jag ser inga problem med att du valt att starta tråden, hoppas många andra oxå kan lista ut vem denna oseriösa person är för den typen av hantverkare ska inte arbeta med levande djur.

kl

En bra hovslagare är en intresserad hantverkare som inte hafsar iväg och skor som om vore det på ackord.

Folk vill ha så billigt som möjkigt och det verkar som om snabbhet är ett plus.
Inte i min bok.
En bra skoning får kosta pengar!

kl

En bra hovslagare är en intresserad hantverkare som inte hafsar iväg och skor som om vore det på ackord.

Folk vill ha så billigt som möjkigt och det verkar som om snabbhet är ett plus.
Inte i min bok.
En bra skoning får kosta pengar!

Dit jag ville komma är att förmedla det gamla välkända ordspråket

snålheten bedrar visheten.

Tycker din hovslagare att det är okey att du skriver på sveriges största hästforum att hon jobbar enbart svart?

Tycker du att det är okej att någon jobbar svart?

Att lura pappa staten på skattepengar är brottsligt. Varför skall sånt beteende hållas om ryggen?

mvh Eva

Kunde inte sagt det bättre själv!( Svartjobbare tar risker på många sätt)
Vi betalar 900 kr. med kvitto!
Utbildad och väldigt skicklig hovslagare.

Min hovslagare är utbildad, duktig och har eget företag. Jag betalar 1000 kr för en helskoning. Stallkramratens halvskoning kostar 7- eller 800 (minns inte vilket).

Jag har ingen koll, men försäkringar är bra att ha oavsett. Jag är glad att jag äntligen hittat en hovslagare som kommer tillbaka och svarar när jag försöker få tag på människan.

För det första så har det bara hunnit bli en gång svart. Och jag är helt inne på att byta! Det är första gången jag anlitar hovslagare svart och hade aldrig gjort det om det varit svart från början. Anledning till att hon fortfarande är kvar är för att hon är så himla bra med hästarna och hon har varit här i så många år, det är så synd. Och jag märker inte av någon stress när hon är här som du påstår. Jag har inte stått och klockat henne så en halvtimme är nog överdrivet, men det har inte tagit 1,5 timme som med tidigare. Tidigare hovslagare har sprungit in och ut genom stallgången flera gånger med samma sko för att rikta medans hon formar den perfekt på första. Hästarna står som ljus medans dom med tidigare varit lite smånervösa. Skaffade henne från början pågrund av hennes goda rykte! Så tro inte att jag inte bryr mig om vem som skor mina hästar för det gör jag. Tycker det är jättesvårt att hitta någon bra som allt stämmer in med. Därför hänger jag än så länge kvar.. Men jag hade inte startat tråden om jag inte haft funderingar! Intressant att veta vart priserna ligger och vad man kan räkna med hos en ny hovis. Tråden skulle inte startats ifrån första början, har skickat pm till moderator men vad hjälper det..

Rätt tänkt. Och om man väljer att jobba svart, så har man ju också tagit risken att det kan komma ut? Det är kanske mer fel att jobba svart än att skriva på ett forum att ens hovis inte längre ger kvitto? Jag har inget i mot att betala samma eller lite mer för en hovslagare men jag vill i så fall ha kvitto på det. Betala dyrt och dessutom stå utan nytta av försäkring känns inte bra även fast jag är jättenöjd med jobbet som utförs. Kan ej höra med mina kontakter om tips på bra hovslagare eftersom alla har samma som mig.. Mycket lättare att hitta någon med bra rykte genom kontakter.

Senast ändrad:

1150 med nya skor runt om. Hon tar väl runt 1,5 timmar på sig och har en resväg på ett par km bara.

Senast ändrad:

Min tar 1250 kr (med kvitto) för en helskoning. Detta är en hovis med väldigt mycket utbildning och erfarenhet (bl.a. från klinik).

Jag har för mig att jag betalar 1100 kr för skoning runt om med nya skor. Verkning 375 kr. Det är vitt med kvitto.

Jag betalar gärna detta och om nödvändigt mer för min suveräna hovis!
Jag vill inte bli av med honom!

Jag var magsjuk då han var här nyss. Kunde då inte åka ut och vara med. Så bad en tjej ta in ena hästen som är nära stallet. Men min andra går 10 min bort. Så han fick vara.
Bad en annan verka honom ist när denne ändå är där för andra kunder.
Inte riktigt lika nöjd m resultatet trots att han är välutbildad och välkänd.
Han tog 400 kr för en snabb verkning.

KL

Min hovis tar 900kr för sommarskoning och 1200kr för vinterskoning.
Tror han tar 6-700kr för halvskoning och ca 500kr för verkning.
Han skor vitt och är helt suverän vid tappskor, kommer samma dag eller dagen efter :love:
Snäll, trevlig och kommer i tid, är han sen så ringer han.
Tar god tid på sig med hästarna och stressar inte.

KL

Min hovis tar 900kr för sommarskoning och 1200kr för vinterskoning.
Tror han tar 6-700kr för halvskoning och ca 500kr för verkning.
Han skor vitt och är helt suverän vid tappskor, kommer samma dag eller dagen efter :love:
Snäll, trevlig och kommer i tid, är han sen så ringer han.
Tar god tid på sig med hästarna och stressar inte.

Exakt samma priser och uppförande min, honom håller jag hårt i! :laugh:

Vad betalar ni för eran hovslagare?
Helskoning
Halvskoning
Verkning?

Har varit nöjd med min hovslagare och hennes priser men nu har hon lagt ner företaget och därför börjat ta utan kvitto/svart. Trodde då att det skulle bli billigare för mig men det blev det inte. Får betala samma pris som när jag fick kvitto. Så har börjat kolla runt lite... Men jag vet inte om hon kanske ändå är ganska billig. Har haft henne så länge så har inte koll på priserna. :laugh:

Jag hade hållit i tills jag hittat en som jag var lika nöjd med.

Man vill ju gärna veta att nya hovslagaren har bra rykte och att man känner till några som anlitar han eller hon. Idag ska jag försöka få tag på min gamla hovis som jag hade för en himlans massa år sen och hoppas att hon fortfarande håller på och har tid. Bytte till nuvarande när jag flyttade in i ett inackorderingsstall men där står vi inte kvar nu.

Vad betalar ni för eran hovslagare?

Helskoning 1000-1100,-
Halvskoning Ingen aning, men skulle gissa på hälften, lär jag märka när ponnyn ska skos..;)
Verkning? 300,-

Utbildad, trevlig, bra hand med mitt egensinniga sto, kommer alltid, är han minsta sen ringer han, även om det bara är 5 min.

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 513
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 001
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka