Sv: Hovslagarpriser
Min shettis har skadat hovslagaren, gjordes första gången denne skulle sko ponnyn... En spik i handen, ett bett i ryggen, flaxande hovar vid huvudet... En vild ponny som hade ont och inte ville ha spik i foten. Därav lugnande medel, så han inte skadar någon eller sig själv. Nu är han ju mycket bättre och sist gick det ju utan medel.
Håller med. Nu försöker jag hålla mig till vit betalning av ren princip men en hovis skulle jag aldrig betala svart, även av andra skäl. Viktigast är kanske frågan om försäkring och ansvarsförsäkring. När det gäller försäkring: Hovis arbetar vid hästens ben/hovar, vilket medför stora risker även med den snällaste häst eftersom de är flyktdjur. Händer det hovis något medan hen skor din häst i en svart verksamhet riskerar du att få problem. När det gäller ansvarsförsäkring vill jag ha ett försäkringskrav för det fall hovis gör ett misstag som skadar min häst (med medföljande ganska stora kostnader för mig). Även den skickligaste yrkesman gör misstag ibland, så det handlar inte om att misstro sin hovis.
Min shettis har skadat hovslagaren, gjordes första gången denne skulle sko ponnyn... En spik i handen, ett bett i ryggen, flaxande hovar vid huvudet... En vild ponny som hade ont och inte ville ha spik i foten. Därav lugnande medel, så han inte skadar någon eller sig själv. Nu är han ju mycket bättre och sist gick det ju utan medel.