Hovslagarkostnad

G

GALOPP

Hur många kronor tar er hovslagare för nya skor r.o. på din häst/ponny?

Sv: Hovslagarkostnad

Hur många kronor tar er hovslagare för nya skor r.o. på din häst/ponny?

Hej,, Jag gör ingen skillnad på häst/ponny då det är samma arbetsinsatts och kostnader. Jag utgår ifrån SHF:s ca riktprislista och för dagen tar jag 1.300:-/ inkl moms och resa för en normal grundskoning. Och då är två trakthål standard!!!

Min nuvarande hovslagare tar 850 kr per häst. Förregående tog 950 kr och hovis innan det tog 650 kr.

Den ena jag har till mitt hbl tar 900kr för runt om och den andra är ny så han tar 600kr runt om. Båda är utb.

får gratis av min farbror men då han bor i norge är de inte så ofta han kan, men min "reserv" hovslagare tar ca 400:- tror jag.. vet inte säkert då de är mamma som betalarxD

Min hovslagare tar 650:- runt om med flap-sulor fram och vanliga bak. Dessutom har han nu varit hos mig en ggr i veckan för att skära upp och göra rent hovbölder utan kostnad. Just nu står min hbl valack med gipssula och läker mkt bra (läggs om en ggr per vecka), hade en kopiös hovböld som krävde ett stort ingrepp och mycket jobb. Enligt hovslagaren så hyr jag hans kompetens och min häst är hans ansvar när det gäller hovarna :love:

WB

PS. Han fick fint vin och påtvingade betalning för material ... mer fick jag inte ge. Han är guld värd!!

DS

Min tar 950 runt om inkl moms. Fast för min häst tar han 1000:- då han brukar behöva svetsa eller nåt annat speciellt. Då är där även broddhål i trakterna, fast det är det väl på alla skor.

Nuvarande ca 650-750 beroende på om vi tar en häst eller två och om vi har sulor fram eller inte.

Sen varierar det mellan 500-1000,- på hovslagare häromkring

nej, det är det faktiskt inte ;) vill vi ha broddhål måste vi säga till innan och även hur många broddhål vi önskar. 4 broddhål per sko ingår hos vår hovis, men eftersom jag ibland vill ha 6 hål per sko vintertid (på en del hästar) betalar jag 20 kr extra/sko

Varför skor du inte med "guldskor" i sådana fall??
Kör det hela vineterperioden på min hbl valack, funkar super.
Kan sko om med samma uppsättning minst två ggr dessutom.

WB

jo då ;) vi använder "guldskor" till vissa av pållarna med. men till en del som varit av större tyngre modell vill jag kunna brodda med 6 kraftigare brodd/sko vid behov. tycker att 80 kr extra är helt ok :D

betalar just nu 800 kr för rundskoning ink. skor (880 för 6 broddhål/sko)

850 kr kr för helskoning r.o. arabvalacken

250 kr verkning. r.o welshen

1000 kr helskoning ro inklusive sulor r.o på fullblodet

Plus resa...

Brukar bli 2200 kr totalt för de tre :eek:

Tillägg: sommarskor/ohålat alla

Var det någon skillnad på hur de tre olika skodde/skor hästarna?

Jodå, det var det. Den första jag hade 8 och billigast) blev det väldigt hafsigt gjort emellanåt.
Den andre är duktig som hovslagare men nu blev det att jag fick byta till min nuvarande hovis då nr 2 inte kunde sko min ena häst, då hon hade semester, och det var rätt akut då hon hade varit iväg på hingststation i 2 veckor och missade när den andre blev skodd, så då "hittade" jag min nuvarande och oj så nöjd jag är.
Han är duktig på detta och så trevlig emot både mig och hästarna ( fast den ena inte alltid vill stå still och hjälpa till :devil:)

Min hovis tog 570 kr för skoning runtom. Alltså med 4 nya skor samt en sula.

Sen kom han tillbaka 2 veckor senare för att byta framskorna till en annan modell. Det tog han 50 kr för.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 929
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38