Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inte_Ung

Trådstartare
De flesta har ju sina hästar försäkrade och måste då följa avtalet för att försäkringen skall gälla.
Bl.a. så måste man sköta hästen väl och följa veterinärers ordinationer.

Och om det blir dåligt så måste man ju kunna visa att man har följt avtalet.
För att kunna visa att man har använt hovslagare och anlitat veterinär vid behov så behöver man ju då kvitton på besöken.
Det skulle ju innebära att alla hovslagare och veterinärer skulle vara tvungna att hålla sig med F-skattsedel och vara momsregistrerade.
Samt skriva detta kvitto då.

Jag har mina hästar i företag och måste därför ha kvitton.
Men hur gör ni?
Ser ni till att ha kvitton på alla åtgärder som görs av hovslagare och veterinär?
För att sedan kunna visa försäkringsbolaget att ni har skött er del av avtalet.

Sv: Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Oj, det var en hemskt bra fråga inte får man kvitto av hovslagaren varje gång inte några av mina vänner heller (trots att det gör regelmässigt och att människan ifråga är hovslagare och innehar f-skattsedel osv osv) Kvitto av vet ja det har man från var gång men senaste gången var i mitt förra stall och där får vi alltid klumpfaktura så det är stallägaren som ha de kvittona. Men när det gäller hovslagare kanske du tänker på om man åtgärdat något på ordination av ex veterinär då skulle jag nog tänka på att ta kvitto.

Ser ni till att ha kvitton på alla åtgärder som görs av hovslagare och veterinär? För att sedan kunna visa försäkringsbolaget att ni har skött er del av avtalet.

Ja, faktiskt. Nu har ju mina hästar fång, och det är väl därför som jag blivit extra noggrann...

Ja absolut alltid kvitto. skulle aldrig våga anlita en hovis svart...
Betalar över internetbanken till både vet och hovis så då får jag fakturor, ifall de inte vill skriva kvitto..

Jag har ju aldrig behövt använda försäkringsbolaget så min fråga är , frågas det efter kvitton på hovslagare? Är det ersättning för det? I vilket läge då, sjukskoning eller?

Japp, får alltid faktura direkt efter skoning av hovslagaren (har dator i bilen) dessa sparas ihop med kvittot på betalning och samma med veterinär.
'Skulle aldrig våga något annat. Dessa sparas i en pärm.

Senast ändrad:

Jag har såklart kvitto av veterinär och hon intygar säkert att mina svartskodda hästar alltid sköts på hovarna helt OK, skor var 5:te vecka, ibland var sjätte.

Jag får alltid faktura hemskickad av min hovslagare. Det räknas väl som kvitto?
Från veterinärerna får jag inte kvitto om de kommer till stallet däremot om jag åker till klinik får jag antingen kvitto när jag betalar direkt eller faktura hemskickad.

kl

kvitto av just hovslagare kan vara bra att ha om hästen skulle bli skadad. Det kan ju hända att han drar i en söm in i hoven och hästen blir halt.

Har du inget kvitto så har du inget som bevisar att han skott din häst.

I en annan tråd var det en användare som skrev om ett fall där en hästägare inte fått ut på försäkringan för att hovarna inte var skötta av en riktig hovslagare.
Och hur kan man visa det om man inte har kvitto?

Och en annan som skrev om en hovslagae som nekade till att ha varit inblandad.
Men det kan man ju bevisa med ett kvitto.

Jag har aldrig varit med om att försäkringsbolaget har frågat efter kvitton från hovslagare vid skador/sjukdomar. Inte vid hältor eller annat. Inte heller att f-bolag frågat efter vem som skott, utb eller outb hovis.

Det jag skickat in är förrättningsunderlaget man får från vet, inget annat. Jo, kvitton på medicin då det funnits (om man har utökat försäkring).

Vet att något bolag har så att man får ersättning för equiterapeutbehandling om veterinär ordinerat det. Då måste man få kvitto från et såklart för att få ersättning.

Norrland

Jag har ju aldrig behövt använda försäkringsbolaget så min fråga är , frågas det efter kvitton på hovslagare? Är det ersättning för det? I vilket läge då, sjukskoning eller?

Agria ersätter upp till 5000 kr för sjukbeslag, bl.a. vid fång. Då måste man ha kvitton från hovslagaren som man skickar in. Dessutom behövs remiss från veterinär.

jag får kvitto om jag vill från hovis, sparar aldrig fakrutoror från vet, har aldrig behövt uppvisa några kvitton. Men anlitar jag vet åker jag alltid till klinik o då sköts ju allt det där automatiskt.

Jag har aldrig bett om kvitto från hovslagare. Har tidigare betalat kontant men de senaste åren över internetbank.
Veterinärkvitton sparas i hästpärmen.
Jag har haft hästarna försäkrade, undantaget två gamlingar.

Ja, men det är en annan sak. Det är samma som bolaget som ersätter för et-behandling. Då måste man ju lämna in kvitto, precis som man lämnar in förrättningsunderlaget och kvitto på medicin. F-bolag ersätter inget de inte får kvitto på.

MEN - det är skillnad på att f-bolag frågar vem som skott osv när en häst kommer in för hälta eller liknande. Alltså ifrågasätter vem som skott, kan hästen ha blivit halt av det? Det har jag aldrig varit med om eller hört att f-bolag gjort.

Angående det förstnämnda - HAR f-bolag krav att hovis ska vara utb? Vilken utb då?

Norrland

Vet ej angående utbildning. Det står bara på agrias hemsida att arbetet antingen kan utföras på hästklinik eller att veterinären remitterar till "hovslagare i fält".

Sparar inte alltid kvitto från hovis men i det fallet är jag inte särskilt orolig, jag har haft samma hovslagare i hundra år, han är ansvarsförsäkrad och jag vet att han skulle ta sitt ansvar om något skulle hända och om han skulle råka göra något fel. Dessutom har han samarbete med klinikveterinär dit han skickar "sina" hästar om hästen har något problem som han eller ägaren anses behöva kollas upp.
Han ska t ex följa med mig till kliniken nästa vecka med min halta häst.

Om jag skulle behöva byta hovslagare hade jag nog varit noggrannare med att behålla alla kvitton när man inte vet vad det är för en typ, man för för mycket skräckisar om hovslagare som hitar på en massa skit och sen går upp i rök.
Likaså om jag skulle hamna i ett läge där min häst behöver sjukbeslag i sådan omfattning att det skulle bli aktuellt att utnyttja försäkring (nu täcker inte min försäkring sjukbeslag men om) då hade jag givetvis också sparat kvitto på dessa.

men om försäkrningsbolagen är så himla på om kvitton från hovisar, varför skor/verkar folk sina hästar själva? det borde dom väl inte acceptera då?

Det beror väl på? Om man har en häst med hovarna som problemområde så att man kan anta att man kommer att behöva utnyttja försäkringen för den sakens skull så låter man förmodligen inte vem som helst verka/sko den hästen?

Min hovslagare är inte "utbildad" i dagens bemärkelse eftersom det inte fanns utbildningar när han började, men han vet vad han gör, och han är ansvarsförsäkrad och har registrerat företag. Jag skulle aldrig tveka att låta honom sko min häst vare sig hästen har problem eller ej, men jag är heller inte orolig för att jag ska få problem med försäkringsbolaget av den anledningen.

Och om man låter "vem som helst" sko så får man väl stå sitt kast om det blir en försäkringsfråga. Det är väl till att väga för och emot innan man gör det.

Jag lämanr alltid kvitton till mina hästägare, både kvitto på betalningen och en kopia på mina journalanteckningar där det står tydligt precis vad som är gjort och vilket datum.

Själv är jag mycket noga med att ta kvitto på alla utgifter rörande hästarna- inte så mycket för försäkringen som för att förhindra svartarbeten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
F
Hästmänniskan Jag har köpt en häst där vi gjorde en klinikbesiktning samt röntgen. Röntgen visade en lös benbit som satt på ett bra ställe som...
2
Svar
33
· Visningar
4 399
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025