Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

kunde du inte se på ditt kontoutdrag att du betalat? Jag begärde ut kontoutdrag för 2 år när jag fick en sådan olustig påminnelse. Kunde därmed visa att pengarna var dragna på kontot och när jag bad om att denne gjorde lika dant så fanns de mycke riktigt på kontot. Därmed slapp jag betala runt 4000kr i "bonus"...

Han ville ha betalt på plats och jag glömde be om kvitto i alla röra med hästen :mad:

kl

Rapportera det ni anser är otrevligt, förföljande så kan moderatorn se över era rapporter.
Inte lätt för en moderator att göra något då vi inte läser allt som skrivs.
Ni hjälper till med att hålla Bukefalos trevligt genom era synpunkter som vi tacksamt tar emot.

mvh
moderator men inte här
mysko

Han ville ha betalt på plats och jag glömde be om kvitto i alla röra med hästen :mad:

va tråkigt, då är det mycket svårare att bevisa. En sak är väl positiv iallafall, du lär aldrig göra om samma misstag!:idea:

De flesta har ju sina hästar försäkrade och måste då följa avtalet för att försäkringen skall gälla.
Bl.a. så måste man sköta hästen väl och följa veterinärers ordinationer.

Och om det blir dåligt så måste man ju kunna visa att man har följt avtalet.
För att kunna visa att man har använt hovslagare och anlitat veterinär vid behov så behöver man ju då kvitton på besöken.
Det skulle ju innebära att alla hovslagare och veterinärer skulle vara tvungna att hålla sig med F-skattsedel och vara momsregistrerade.
Samt skriva detta kvitto då.

Jag har mina hästar i företag och måste därför ha kvitton.
Men hur gör ni?
Ser ni till att ha kvitton på alla åtgärder som görs av hovslagare och veterinär?
För att sedan kunna visa försäkringsbolaget att ni har skött er del av avtalet.

Eftersom mitt inlägg försvann av någon anledning så prövar jag igen....

Tar inget kvitto/faktura vid skotillfället utan jag betalar in på min hovslagares PG var 6.te vecka, det borde funka som "bevis" om det skulle behövas.

Hur fungerar det för dig då jag förstått att du verkar dina hästar själv? Du anlitat hovslagare i speciella fall...Men det kanske bara är tappskor du slår på?

Försäkringsbolag har inget specifikt krav på hovslagaren som utför hovvården. De kollar inte om det är en utbildad eller inte, de har inte de kraven idag.

Därför behöver inte I_U visa kvitton. Hennes f-bolag kollar inte om hon verkar själv.

Den enda gång man måste visa kvitton är om försäkringen täcker för sjukbeslag vid ex fång. Då måste man ha kvitto från hovis för att bevisa kostnaden. F-bolag ersätter inget utan kvitto. Det är kostnaden för hovvården f-bolag ersätter, inget annat. Du betalar för försäkringen just för att den ska lösa ut och ersätta kostnader när hästen blir sjuk. Kan du sko och verka själv har du ingen kostnad som f-bolag ska ersätta.

Norrland

Vad säger ditt försäkringsbolag om att du verkar dina hästar själv, utan utbildning?

Återigen så har jag svårt att tro att huruvida det finns kvitto med i bilden eller om hovslagaren är utbildad eller ej har någon som helst betydelse!
Det enda som har betydelse är att hovarna har blivit skötta på ett lämpligt sätt!

Hästen kan ju i praktiken blivit skodd gratis av en granne som råkar vara en fikasugen pratglad pensionerad hovis som skor hästen för nöjes skull!:d

Det finns idag ca 1500 hovslagare i Sverige knappt 500 är anslutna i hovslagarföreningen. Skulle tro att det utöver dessa 500 finns ca 200-250 utbildade som inte vill vara med i SHF.

Det ger minst 750 outbildade yrkesverksamma hovslagare.

Vi hade garanterat haft betydligt fler fall där försäkringsbolagen vägrade betala ut ersättning om de kunde kräva kvitto och/eller att arbetet var utfört av en yrkesman/kvinna.

Hur fungerar det för dig då jag förstått att du verkar dina hästar själv? Du anlitat hovslagare i speciella fall...Men det kanske bara är tappskor du slår på?

Jag har aldrig haft några problem med försäkringsbolagen.
Jag verkar själv, slår på tappskor och skor ibland.
Men mina hovslagare kontrollerar mitt arbete så att det inte blir några större fel.
Och när jag känner mig osäker så tar jag hjälp eller tar råd och instruktioner.

Inga veterinärer har haft några negativa synpunkter på mina hästars hovvård.

Försäkringsbolag har inget specifikt krav på hovslagaren som utför hovvården. De kollar inte om det är en utbildad eller inte, de har inte de kraven idag.

Därför behöver inte I_U visa kvitton. Hennes f-bolag kollar inte om hon verkar själv.

Den enda gång man måste visa kvitton är om försäkringen täcker för sjukbeslag vid ex fång. Då måste man ha kvitto från hovis för att bevisa kostnaden. F-bolag ersätter inget utan kvitto. Det är kostnaden för hovvården f-bolag ersätter, inget annat. Du betalar för försäkringen just för att den ska lösa ut och ersätta kostnader när hästen blir sjuk. Kan du sko och verka själv har du ingen kostnad som f-bolag ska ersätta.

Norrland

Ja i dom fall man har hästen försäkrad, man anlitar vet/hovis vid sjukdom OCH man planerar begära ersättning av F-bolaget så är det väl givet att man begär/spar kvitton.

Vad säger ditt försäkringsbolag om att du verkar dina hästar själv, utan utbildning?

Men å andra sidan - vad är utbildning?
2 veckors Strasser-kurs eller 20 år av instruktioner från mina hovslagare?

Att följa en växande häst och dess hovvård från nyfödd till inriden ger en viss erfarenhet.
En erfarenhet som jag ibland tycker att jag saknar hos vissa hovslagare.
Mina bästa hovslagare har själva fött upp hästar så de har den erfarenheten.

Ja jag vet inte egentligen:) Min är utb, momsreggad o har F-sedel

Har fantastiskt friska hästar, hence en ganska "dålig" försäkring, i de fall de varit sjuka (aldrig hovar) så har det inte varit nåt att begära ersättning för, självrisken är högre än fakturan från vet.

Att följa en växande häst och dess hovvård från nyfödd till inriden ger en viss erfarenhet.

Den frågan har jag också funderat över, som du säkert vet! :)

Norrland

Ja i dom fall man har hästen försäkrad, man anlitar vet/hovis vid sjukdom OCH man planerar begära ersättning av F-bolaget så är det väl givet att man begär/spar kvitton.

I de fall jag som hovslagare tex gör en fölkorrigering eller ett sjukbeslag ordinerat av veterinär brukar jag och den behandlande veterinären/kliniken göra så att jag fakturerar veterinären/kliniken.

Veterinären/kliniken samanställer därefter en faktura vilken inkluderar mitt arvode som skickas till försäkringbolaget.

Jag får betalt av veterinären och veterinären får betalt av försäkringsbolaget och hästägaren.

Inget era skulle jag säga, utbilda dig och examinera dig till hovslagare då har du en korrekt utbildning. Jag har närmare 30 år av instruktioner från min hovslagare, men det ger mig ändå ingen kompetens som jag anser slår en examinerad hovslagare.

Av ren nyfikenhet undrar jag om det händer ofta?

Det låter bra om samarbetet kan vara sådant. Dock har jag inte varit med om det själv.

Norrland

Gesällbrev....

Jag är inte insatt i "barfotaverksamheten" alls så jag kan inte uttala mig....är inget fan sas....

Om man som barfota verkare "får" labba med andras hästar efter två v utb. är det ju nåt som inte stämmer.....

Jag samarbetar med ett par veterinärer och en klinik där vi alltid gör så.

Låter fantastiskt bra. Man kunde önska att det fungerade så överallt.

Norrland

I de fall jag som hovslagare tex gör en fölkorrigering eller ett sjukbeslag ordinerat av veterinär brukar jag och den behandlande veterinären/kliniken göra så att jag fakturerar veterinären/kliniken.

Veterinären/kliniken samanställer därefter en faktura vilken inkluderar mitt arvode som skickas till försäkringbolaget.

Jag får betalt av veterinären och veterinären får betalt av försäkringsbolaget och hästägaren.

Ja det verkar ju vettigt...

Inget era skulle jag säga, utbilda dig och examinera dig till hovslagare då har du en korrekt utbildning.

Ja kanske det - eller inte.
Det känns litet övermaga att göra det bara för att verka egna hästar.
Sko vill jag helst inte göra om jag slipper då mina knän inte riktigt håller för någon större mängd hovar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
F
Hästmänniskan Jag har köpt en häst där vi gjorde en klinikbesiktning samt röntgen. Röntgen visade en lös benbit som satt på ett bra ställe som...
2
Svar
33
· Visningar
4 399
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025