Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

När det gäller veterinärvård så har vi ju en lag som kräver journalförning av veterinären över de djur han/hon behandlat, det måste räcka som bevis på vad som gjorts. Vad det sedan kostat behöver inte stå i journalen, men vad är det för veterinärer som kör svart?

Hovslagare är nog svårare att komma tillrätta med då många faktiskt har detta som "fritidssysselsättning" och därmed skor svart.

Det finns och jag har råkat ut för en och fick efter 1,5 år betala igen eftersom han inte fått betalt sa han = så jag tar alltid kvitto numera!
Det rörde sig om 2,750 :- + ränta - jag betalade bara summan o inte räntan och har sedan inte hört något.
Vet. nekade givetvis att han fått betalt! :mad:

Får fakturor från hovslagaren. Även om vet varit ute så har vi fått fakturor, först förrättningsunderlag direkt vid besöket (distriktarn). I våras hade jag ut en smådjursveterinär för att vaccinera hästarna, betalade kontant mot kvitto.

Sparar allt ordentligt i pärmar.

Jag får faktura hemskickad av hovis och de sparas i en hästpärm.
Måste hästen åka till klinik får man ju papper på vad som gjorts och de sparar jag också, har en hel pärm full på bara en häst. Det är väl kvittot eller liknande, men alla sådana papper sparas för att jag vill kunna visa allt som gjorts etc om det behövs.
När vi åker till tandis får jag fakturan hemskickad och där står det vad som gjorts etc.
Ingen har någonsin bett om att få kika på något vad gäller mina hästar, det enda jag hört dom säga om mina hästars hovar är att dom är fina och i bra skick, bra skodda helt enkelt. Har inte heller haft problem med hältor etc.
Kvitton på medicin etc sparar jag alltid, får det ersatt när jag skickar in till mitt försäkringsbolag.

Summa summarum: jag sparar alla sorters kvitton och fakturor etc på hästarna, det är bra att ha, man kan gå tillbaka och titta etc. Jag sparar det även om hästarna är borta, har som sagt en pärm för en häst, från besiktningen till obduktionsrapporten.

Det finns och jag har råkat ut för en och fick efter 1,5 år betala igen eftersom han inte fått betalt sa han = så jag tar alltid kvitto numera!
Det rörde sig om 2,750 :- + ränta - jag betalade bara summan o inte räntan och har sedan inte hört något.
Vet. nekade givetvis att han fått betalt! :mad:

kunde du inte se på ditt kontoutdrag att du betalat? Jag begärde ut kontoutdrag för 2 år när jag fick en sådan olustig påminnelse. Kunde därmed visa att pengarna var dragna på kontot och när jag bad om att denne gjorde lika dant så fanns de mycke riktigt på kontot. Därmed slapp jag betala runt 4000kr i "bonus"...

Har inte tagit kvitto på hovis tidigare men kommer nog att göra det fortsättningsvis. Nu skos hon på klinik och det var inga frågor ang tidigare hovslagare när detta skulle ersättas. Ska trol fortsätta m samma hovis även sedan men får då köra en bra bit hem till honom. Han har sånt rennomé att jag inte kan tänka mig att han skulle erbjuda att sko svart.

För att få tillbaka pengar så måste jag ju ha kvitton att skicka in till bolaget, så ja. :-)

kl

kvitto av just hovslagare kan vara bra att ha om hästen skulle bli skadad. Det kan ju hända att han drar i en söm in i hoven och hästen blir halt.

Har du inget kvitto så har du inget som bevisar att han skott din häst.

Ett kvitto är väl inget bevis på att just den hovslagaren dragit in en söm i hoven så hästen blev halt.. Det finns ju många "hemmapulare" som envisas med att byta söm själv och slår på tappskor.

Jag förstår inte syftet med tråden,, det är väl självklart att hovslagare och veterinär innehar F-skatt., Den som påstår ngt annat verkar inte ha rent mjöl i påsen eftersom den/dom verkar ha kännedom om detta.:angel:

Vad gäller försäkringsbolagets utbetalningar som hänvisas till sko/hovrelaterade problem så gäller det enbart för A:1 försäkrade hästar och där ska styrkas att hovvården är utförd av kompetent yrkesutövare samt med vilka beslag och vilka intervaller arbetet utförts.

Vid skador som leder till utdömd häst som inte är försäkrad i A:1 utan i lägre försäkringsform så skiter bolagen i vem som utfört hovvården,, dom skiter oxå i att utbetala ersättning med motivationen. Förslitnings skada!

Bara som en ( jag känner till flera hästägare som bedriver rörelse som själva inte är så där jätte noga med kvitton) Host host :angel:

Kanske vissa borde sopa rent framför egen dörr först.:idea:

På howslagarsidan är det kanske kwitto som gäller, men behandlande weterinär för alltid journal och det är den som gäller wid försäkringsärenden. Här framgår äwen debitering, så skulle man ha tappat bort kwittot så är det alltså inte hela wärlden. Ofta tar försärkingsbolaget kontakt med den eller de weterinärer som behandlat hästen och begär in journalkopior (för att se om det finns nåt kryphål så att de slipper betala, skulle jag tro.. :devil:)

Alla weterinärer är naturligtwis skyldiga att ha skattesedel såwida de inte är anställda - och då har ju arbetsgiwarföretaget det. Det finns säkert de som jobbar swart, kanske ffa wad gäller waccinationer och så, och om så är fallet kan man inte få ut pengarna på försäkringen. Lagen om journalföring gäller ju ändå, så weterinären bör ha dokumenterat sina fall äwen om wederbörande betett sig som ett arsle och kört swart, annars kan hon eller han winka ajöss till legitimationen. Om det uppdagas, alltså.

Går någon annan howwård än den som debiteras på djursjukhus/klinik på försärkningen förresten? Ersätts en wanlig uppwerkning aw howböld aw sas wilken howslagare som helst, alltså äwen en utan utbildning? Det trodde inte jag, men jag är inte så insatt i försäkringsreglerna.

Ett kvitto är väl inget bevis på att just den hovslagaren dragit in en söm i hoven så hästen blev halt.. Det finns ju många "hemmapulare" som envisas med att byta söm själv och slår på tappskor.

Jag förstår inte syftet med tråden,, det är väl självklart att hovslagare och veterinär innehar F-skatt., Den som påstår ngt annat verkar inte ha rent mjöl i påsen eftersom den/dom verkar ha kännedom om detta.:angel:

Medhåll. Såg också att du swarat på hur försäkringen täcker för sjukbeslag osw, hade inte läst tråden när jag skrew mitt inlägg.

Dessa som du räknar till gruppen "kompetenta yrkesutöware" - för de journal öwer sina howbehandlingar (alltså äwen normalskoningar osw)? Är det också reglerat i lag?

Men hur annars än med kvitto skulle man kunna bevisa att hästägaren anlitat en proffessionell yrkesutövare?

Förstår inte frågan?

Jo den egentliga frågan är:

Hur bevisar man för försäkringsbolaget att en "Riktig" hovslagare har verkat och skott hästen om de klagar på hovvården inför utbetalning av ersättning?

Om man då inte har kvitto.

Går någon annan howwård än den som debiteras på djursjukhus/klinik på försärkningen förresten? Ersätts en wanlig uppwerkning aw howböld aw sas wilken howslagare som helst, alltså äwen en utan utbildning? Det trodde inte jag, men jag är inte så insatt i försäkringsreglerna.

Min häst fick två hovbölder nu i samband med fången. Den ena bölden verkades upp av min hovslagare (han skor även på Helsingborgs djursjukhus, men detta var i hans smedja). Jag skickade in kvittot (specificerat vad som gjorts självklart) och fick ersättning från försäkringsbolaget. Men då har jag ju redan ett pågående fångfall, med sjukbeslag, annars hade jag nog knappast fått ersättning om jag inte åkt till klinik först. Hovböld nummer två dränerades på kliniken.

Nej, det går ju inte. En seriös howslagar har ju allt i sin bokföring och kan säkert ordna kopia. En oseriös, utan f-skatt, är nog owillig att bli inkopplad i ett försäkringsfall, då ju oegentligheterna uppdagas. Och jag kan aldrig tänka mig att ett försäkringsbolag skulle ersätta för en swartbetalning ändå. Eller alltså, klart att de inte gör det.

Jag har swårt att tro att en seriös howslagare med den kompetens som kräws för sjukbeslag osw inte skulle ha skattesedel.

Men jag menar inte sjukbeslag nu utan den ordinarie hovvården.

Om hästen skulle slås ut p.g.a. undermålig hovvård och försäkringsbolaget då skulle kräva bevis på att hovvården skötts av en "Riktig" hovslagare för att betala ut livvärdet på hästen.

Jag har aldrig hört talas om något dylikt fall men en annan användare här skrev i en tråd att det hade hänt.

Aha! Då har jag fattat fel! Nej, då måste man ha fått kwitto på arbetet. Om man nu skulle ha slarwat bort dem så tar en seriös howis med bokföring fram kopior, har det aldrig funnits kwitton kan man nog stå där med lång näsa.

Näää,, en sketen hvböld brukar leda till att självrisken överstiger yrkesutförarens faktura..

Däremot om vi har ett te.x. fång fall.. Du som veterinär konstaterar traumat och du remiterar mig för individens hovvård . Som vanligt gäller det sammarbete och vi tillsammans efter att irl tagit del av trauma, fallbeskrivning och gemensamt kommit fram till en optimal belastningslösning för denna individ, så skriver du i journalen att du rekomenderar (ditten o datten) och jag utför denna beslagslösning. Hästägaren skickar in detta till sitt försäkringsbolag och dom (flesta) kommer att utbetala ersättning för den första sjukbeslags åtgärden.

En sådan sjukbeslags åtgärd vet ju du lika väl som jag att det överstiger försäkringens självrisk. Tyvärr brukar försäkringsbolagen endast utbetala för EN (den första) beslags skoningen.

Men bättre än ingen ting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
F
Hästmänniskan Jag har köpt en häst där vi gjorde en klinikbesiktning samt röntgen. Röntgen visade en lös benbit som satt på ett bra ställe som...
2
Svar
33
· Visningar
4 399
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025