Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovslagare, Veterinärer och Försäkringsbolag.

Jag har kvitton på allt. Haken är väl mest att försäkringsbolaget aldrig någonsin begärt in ett enda bevis på att hästen verkats/skotts av någon specifik.

Det finns inget i försäkringsvillkoren heller ang hovslagare.

Jag har dock kvitton sparade ifall det av en eller annan anledning skulle behöva bevisas. Men so far ligger en gedigen bunt hovslagarkvitton, från många år tillbaka, och ingen har nånsin ens visat intresse för dem.

Veterinärkvitton vill ju bolaget bara se i fråga om reglering, i övrigt struntar de ju id em med. De sparar jag dock med, och kvitton som i sig där och då saknat betydelse har faktiskt fått betydelse sen i försäkringshänseende, te x resultat av hälsokontroller.

Jag har kvitton på allt. Haken är väl mest att försäkringsbolaget aldrig någonsin begärt in ett enda bevis på att hästen verkats/skotts av någon specifik.

Det kan komma i händelse av att livdelen ska betalas ut, vid te x en utdömning samt orsaken till det.

Jo, absolut. Samtidigt, så jag är förvånad att f-bolaget aldrig velat se ändå. Det är tråkigt att de utan knot betalar ut för hältor t ex, utan att fundera på vem som verkat/skott hästen etc. Iofs så står det nästan alltid under 'allmäntillstånd' att 'bra skodd/verkad' ang mina, men ändå.

Samma sak nu med fånget. Distriktsvet är ut akut. I rekommendationerna där står det 'kontakta hovslagare för att korta tårna om 3-4 dagar om hästen klarar att lyfta benen då'. Eller ngt liknande. Det står dock i klartext att distriktsvet har rek att om några dagar korta tårna som ett led i den akuta behandlingen av fånget. Samt att hon rek rtg om 7 - 10 dagar om hästen är transportabel.

Denna räkning har bolaget betalat.

10 dagar senare är hästen på klinik, och de får en räkning därifrån. Som de betalar utan knot.

Där tycker man ju är ett stilexempel på att de borde be att få se ett kvitto på att en hovslagare kortat tårna så som DV rekommenderade. Dvs se att jag följt DVs rekommendation. Endera genom att begära ett kvitto, eller kontakta kliniken och fråga hur det var med tårna på hästen när den kom in till klinik.

Men icke. Tårna kortades 3 dagar efter DV:s besök, jag har kvitto från det besöket. Klinikens hovslagare konstaterade att det var helt rätt verkat och bra att tårna var kortade in till lamellranden etc. Men det framgår ingenstans i journalen (den här vet är ingen vän av långa journalanteckningar om man säger så *S*)

Och om jag hade struntat i att korta tårna, så är ju det en sån sak som kan ha STOR inverkan när det gäller fång. Speciellt som hästen fortfarande var rejält besvärad vid klinikbesöket, och även på återbesöket 1 mån senare tyvärr. Nu på senaste fakturan från ÅB som de betalt så har klinikhovis verkat runt om, och gipsat fram. Det framgår inte i klartext dock, det står bara 'gipsning XXXX kr' samt 'gipsbandage, 2 st á XXX kr'. En slutsumma på över 2000 spänn för de två posterna.

Men försäkringsbolaget har inte ens frågat om ponnyn som haft fång sen slutet av juli övht har träffat en hovslagare sen dess, eller om DVs inledande rek om att korta tårna har följts.

Och jag tycker att det är ett typexempel på när de verkligen borde fråga iaf om hovslagare/hovvård. Men nej.

Det finns inget i försäkringsvillkoren heller ang hovslagare.

Det beror väl främst på att du aldrig ägt en häst som kan försäkras i A:1.

Detta fenomen kommer ofta som en chock för många hästägare som antingen köper "billiga" hästar eller väljer en "billig försäkringsform i tron om att individen aldrig kommer utsättas för förslitnings skador.

Jo, absolut. Samtidigt, så jag är förvånad att f-bolaget aldrig velat se ändå. Det är tråkigt att de utan knot betalar ut för hältor t ex, utan att fundera på vem som verkat/skott hästen etc. Iofs så står det nästan alltid under 'allmäntillstånd' att 'bra skodd/verkad' ang mina, men ändå.

Samma sak nu med fånget. Distriktsvet är ut akut. I rekommendationerna där står det 'kontakta hovslagare för att korta tårna om 3-4 dagar om hästen klarar att lyfta benen då'. Eller ngt liknande. Det står dock i klartext att distriktsvet har rek att om några dagar korta tårna som ett led i den akuta behandlingen av fånget. Samt att hon rek rtg om 7 - 10 dagar om hästen är transportabel.

Denna räkning har bolaget betalat.

10 dagar senare är hästen på klinik, och de får en räkning därifrån. Som de betalar utan knot.

Där tycker man ju är ett stilexempel på att de borde be att få se ett kvitto på att en hovslagare kortat tårna så som DV rekommenderade. Dvs se att jag följt DVs rekommendation. Endera genom att begära ett kvitto, eller kontakta kliniken och fråga hur det var med tårna på hästen när den kom in till klinik.

Men icke. Tårna kortades 3 dagar efter DV:s besök, jag har kvitto från det besöket. Klinikens hovslagare konstaterade att det var helt rätt verkat och bra att tårna var kortade in till lamellranden etc. Men det framgår ingenstans i journalen (den här vet är ingen vän av långa journalanteckningar om man säger så *S*)

Och om jag hade struntat i att korta tårna, så är ju det en sån sak som kan ha STOR inverkan när det gäller fång. Speciellt som hästen fortfarande var rejält besvärad vid klinikbesöket, och även på återbesöket 1 mån senare tyvärr. Nu på senaste fakturan från ÅB som de betalt så har klinikhovis verkat runt om, och gipsat fram. Det framgår inte i klartext dock, det står bara 'gipsning XXXX kr' samt 'gipsbandage, 2 st á XXX kr'. En slutsumma på över 2000 spänn för de två posterna.

Men försäkringsbolaget har inte ens frågat om ponnyn som haft fång sen slutet av juli övht har träffat en hovslagare sen dess, eller om DVs inledande rek om att korta tårna har följts.

Och jag tycker att det är ett typexempel på när de verkligen borde fråga iaf om hovslagare/hovvård. Men nej.

Frågan är väl då om du även har begärt ersättning för hovslagarens fakturerade arbete på fältet.

Har du det och fått ersättning???

Skit i klinikens hovis,, här är frågan om man får ersättning från hovslagaren på fältet och vad som krävs för att man ska kunna åberopa den ersättningen.

Du kanske e lika smart som en annan,, utför egen hovvård och kräver ersättning med stöd av att man har F-skattsedel och kan visa upp kvitto.

Ett kvitto är väl inget bevis på att just den hovslagaren dragit in en söm i hoven så hästen blev halt.. Det finns ju många "hemmapulare" som envisas med att byta söm själv och slår på tappskor.

Jag förstår inte syftet med tråden,, det är väl självklart att hovslagare och veterinär innehar F-skatt., Den som påstår ngt annat verkar inte ha rent mjöl i påsen eftersom den/dom verkar ha kännedom om detta.:angel:

Vad gäller försäkringsbolagets utbetalningar som hänvisas till sko/hovrelaterade problem så gäller det enbart för A:1 försäkrade hästar och där ska styrkas att hovvården är utförd av kompetent yrkesutövare samt med vilka beslag och vilka intervaller arbetet utförts.

Vid skador som leder till utdömd häst som inte är försäkrad i A:1 utan i lägre försäkringsform så skiter bolagen i vem som utfört hovvården,, dom skiter oxå i att utbetala ersättning med motivationen. Förslitnings skada!

Bara som en ( jag känner till flera hästägare som bedriver rörelse som själva inte är så där jätte noga med kvitton) Host host :angel:

Kanske vissa borde sopa rent framför egen dörr först.:idea:

Nej de är såklart inget bevis men du har papper på att hovslagaren varit där. Sen vad man ska med det till när man väl är på klinik är ju en annan femma. Det lär bli svårt att få "skadestånd" för felslagen söm.

Vad menar du med att sopa rent framför sin egen dörr? Var det riktat mot mig?:confused: Vad jag känner till så har vi välstädat både utanför dörren och bland papprena gällande företaget.

Detta fenomen kommer ofta som en chock för många hästägare som antingen köper "billiga" hästar eller väljer en "billig försäkringsform i tron om att individen aldrig kommer utsättas för förslitnings skador.

Samtliga mina hästar har varit A:1 försäkrade, de flesta med utökad försäkring.

ALDRIG har f-bolaget frågat efter hovis-kvitto. Inte ens de gånger det stått råd om hovvård i förrättningsunderlaget/journalen. Det har handlat om en tidig fångkänning på en häst, och en äldre häst med pålagringar i kronlederna.

Nu krävde jag inte ersättning för hovvården från f-bolaget, heller. Men det var aldrig något problem med att få ut livvärdet på hästen med pålagrinarna när den till slut blev utdömd.

Norrland

Vad menar du med att sopa rent framför sin egen dörr? Var det riktat mot mig?:confused: Vad jag känner till så har vi välstädat både utanför dörren och bland papprena gällande företaget.

Ursäkta,, jag uppfattade inte att det va du som startade tråden så du kan sluta sopa nu.. Du har rent hus och vita papper..

Ursäkta,, jag uppfattade inte att det va du som startade tråden så du kan sluta sopa nu.. Du har rent hus och vita papper..

nej jag startade inte tråden men du skrev detta till mig;) Strunt samma, du får gärna kolla mitt välstädade hus, har även fina kvitton från sista besöket från hovslagaren som inte sorterats ännu.

Nu krävde jag inte ersättning för hovvården från f-bolaget, heller. Men det var aldrig något problem med att få ut livvärdet på hästen med pålagrinarna när den till slut blev utdömd.

Norrland

Eftersom du aldrig kräft ersättning för hovvården, sjukbeslag så förstår jag att du heller aldrig blivit nekad den ersättningen.

Att du fått ersättning på livdelen på en A:1 a kan bero på att försäkringsbolaget inte ansett att pålagringarna uppkommit p.g.a. hovvården utan annan "yttre förslitnings skada"

Livvärdet på en försäkrad häst i försäkringsformen A:1 är väl inte det samma som värdet hästen i försäkringsformen A:1 är försäkrad för??

Jag ställer här en fråga eftersom jag inte har full kännedom om hur det förhåller sig för dagen.

Gode Gud om jag har fel nu,,Tack i så fall till den som kan ge mig information och förkovra mig i mitt yrke.

Eh, nu yrar du igen?

ALLA mina hästar har varit försäkrade i A1. Utan undantag.

Livvärdet på en försäkrad häst i försäkringsformen A:1 är väl inte det samma som värdet hästen i försäkringsformen A:1 är försäkrad för??

Vad menar du?

Man får försäkra upp hästen till köpesumman (det går att höja sen iof). Beroende på om man vill/har råd att ha hästen försäkrad till fulla summan, ibland väljer man att ha den försäkrad för en lägre summa. Livvärdet på hästen är försäkringssumman.

Dock får man ju inte ut exakt hela livvärdessumman i pengar, men en stor del av den.

Norrland

Frågan är väl då om du även har begärt ersättning för hovslagarens fakturerade arbete på fältet.

Har du det och fått ersättning???

Skit i klinikens hovis,, här är frågan om man får ersättning från hovslagaren på fältet och vad som krävs för att man ska kunna åberopa den ersättningen.

Du kanske e lika smart som en annan,, utför egen hovvård och kräver ersättning med stöd av att man har F-skattsedel och kan visa upp kvitto.

Nej, jag har inte krävt ersättning för det. Det jag säger, försäkringsbolaget har inte ett enda bevis på att den rek följts. Och de har inte bett om det heller. Vilket jag tycker är djupt beklagligt, då det borde ligga i bolagets intresse att kontrollera och förvissa sig om att rekommendationen följts.

Men de har som sagt betalat ut tusenlappar efter tusenlappar, utan att bry sig om att kontrollera om tårna kortades som DV rek, och utan att bry sig om att kolla om hästen övht träffat en hovslagare på de 5 v som gått sen han fick fång.

Dvs, bolagen tycks inte bry sig speciellt. Vilket är tråkigt.

Samtliga mina hästar har varit A:1 försäkrade, de flesta med utökad försäkring.

ALDRIG har f-bolaget frågat efter hovis-kvitto. Inte ens de gånger det stått råd om hovvård i förrättningsunderlaget/journalen. Det har handlat om en tidig fångkänning på en häst, och en äldre häst med pålagringar i kronlederna.

Norrland

Exakt likadant här som sagt.

Jag får alltid fakturor och kvitton av hovslagare och veterinärer. Det får väl alla? Bara att spara.

*KL*

Jag har sagt det förr, för flera år sen - men jag skulle tycka att det var ett krav för att få ut för hältor (förutom rena olycksfall) på försäkringen att hästen skotts/verkats av en utbildad hovslagare. En hake är ju att det finns fler hästar än de utbildade hovslagarna räcker till. Men med en sådan klausul i försäkringen så skulle det blir betydligt bättre för hästarna anser jag.

*kl*

En liten fundering bara.......

På mina hovslagarfakturor står inte hästens namn angivet någonstans, bara mitt. Det är ju inget bevis på att hovis skott just en speciell häst.

*kl*

På mina hovslagarfakturor står inte hästens namn angivet någonstans, bara mitt. Det är ju inget bevis på att hovis skott just en speciell häst.

Nej, dock så kan ju hovslagaren kontaktas och tala om vad h*n gjort den aktuella dagen.

*kl*

Eftersom vem som helst i Sverige enligt lag får sköta hovvården på våra hästar har jag svårt att se att Försäkringsbolagen kan kräva in kvitton långt bak i tiden på att hovvården skötts korrekt.

Jag skulle tro att i de fall de har vägrat betala ut ersättning har det varit uppenbar vanvård.

Om f-bolagen ska kunna kontrollera om hovis är utb eller inte krävs ett helt annat system än vad vi har idag. Hovslagarföreningen räcker inte.

I såna fall krävs en legitimation, ung som läkare. Så att f-bolagen snabbt kan slå i registren och kolla om hovisen är legitimerad.

Utbildningen måste också byggas ut. Så att det finns tillgång till utb hovisar över hela Sverige. Vad ska vi i Norrland annars göra? Låta bli att sköta hovvården på våra hästar? Framförallt i Norrlands inland skulle det bli svårt.

Norrland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
F
Hästmänniskan Jag har köpt en häst där vi gjorde en klinikbesiktning samt röntgen. Röntgen visade en lös benbit som satt på ett bra ställe som...
2
Svar
33
· Visningar
4 399
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar