Sv: Hovslagare??
snigelfarmor skrev:
100 spänn i timmen är väl bra!!
själv ligger jag på 92 och sliter häcken av mig! Ingen egen tid kan jag bestämma heller utan måste lyda chefen. Några hästar ser jag tyvärr inte heller till..
Nä nu tänker du nog lite fel..100kr i timmen?
Finns ingen hovis som orkar sko 8 hästar per dag..tänk oxå på att 1 timme per häst är om det är normalskoning med normala hovar och snäll häst..utan strul..
Är du anställd "normalknegare" är du berättigad till 5veckors betald semester..
Det gäller inte om du har eget företag.. du får själv bekosta din ledighet, alltså eftersom du är din egen chef!Detta skall alltså ingå i skoningspriset egentligen..
Det finns fördelar med att vara anställd oxå,tex om du blir sjuk, det får man inte bli som hovis bara.. och hur skall man hinna ikapp allt jobb..
Som anställd får du oftast vidareutbildning och div kurser gratis, hovis får bekosta det själv..
Sen har vi all dötid i bilen..samt gratis rådgivning kvällar (och helger) ..samt mkt disskutioner i stallarna som tar tid..det är mkt som kan ingå i servicen,tid som det INTE tas betalt för..
Missförstå mig inte nu det är ok men ibland kan det bli tröttsamt att tex höra vissa ringandes på juldan o bortförklara varför fånghästen "glömts" bort som nu tappat en sko...tex
Det är inte bara fysiskt jobbigt med att vara hovis.. mkt energi går åt att oroa sig för hästar hit o dit,hur man skall få nån att förstå att deras häst behöver veterinärvård osv , det är inga maskiner vi jobbar med och ibland får man byta ut kunder som är oseriösa, man kan inte rädda alla hästar ,men de hästar som ingår i min kundkrets vill jag kunna se i ögonen.. man har inte detta yrke enbart för pengarna utan för att man känner att man gör nytta och att man faktiskt träffar på både underbara hästar och trevliga ägare.De är för dem man jobbar!
Säger din chef till dig varje gång du får lön att "oj det var dyrt"??Känner du dig uppskattad då??
Som oxå sagts förut verktyg,lager ,el, telefon osv är inte gratis..det är inte bara moms och skatt som kostar..
samt en viktig sak till om man vill hålla i kroppen..många hovisar lägger mkt pengar på friskvård, går till kiropraktor ,massör eller osteopat o rättar till sneda ryggar mm.
Det räcker med att en häst rycker till sig hoven så kan hästen dra en så man blir sned i kroppen, ofta helt i onödan för att nåt runtikring hästen skrämmer den, tex lös hund ..
Det finns fördelar och nackdelar med allt,visst det är helt ok att va sin egen chef.. men det är mkt ansvar man slipper som vanlig anställd!!
Seriösa hovisar tar ansvar,har samvete,skaffar hela tiden ny kunskap, och har medkänsla med djur, tyvärr är det samma sorts människa som lättast bränner ut sig..nåt att tänka på när du är avundsjuk på hovisens "lön"..
Vill inte heller gnälla ,vill bara att man vet vad man pratar om innan man missunnar någon sin ersättning!