Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Är dom så dyra nu alltså? eller är det skillnad var man bor? ska det fortsätta så här så har man inte råd o ha häst snart.

:idea: Det var alltså hovslagare man skulle bli! :)

Jag betalar 700 kronor med kvitto och vill jag ha det på faktura kostar det 50 kronor extra. Sist valde jag snösulor runt om och då kostade det 200 kronor extra. Det är ju inte billigt men jag betalar gärna extra för en bra hovslagare som alltid kommer i tid, är trevlig, har bra hand med hästen osv. :bow:

det är väl för att han skor för vintern?
vinterskor är dyrare, brodden kostar, i skruvning av brodd kostar, snösulor kostar.
då blir det extra.
min låtsaspappa som är hovslagare, tar tror jag 850 för en "vanlig helskoning" inkl. skor. (KW-skor)
på vintern om man ska ha hela kittet med 4 brodd/hov och snösulor, samt vinterskor går en helskoning på 1250.
sen är han förstås utbildad och mkt kunnig, och då kan man ta så pass betalt.
sen är det jättemånga som står på kö för honom och han har nöjda kunder så skulle hans skoning inte vara värd det, skulle det märkas.

men som någon annan skrev så är inte hovslagare sånt välbetalt jobb, med all bensin, alla verktyg som är väldigt dyra plus hur mkt det sliter på kroppen.

:smirk: Nej det blir verkligen inte många kronor över när allt är betalt! Min man skor och han tar enligt hovslagareföreningens riktpriser, vilket många menar är för dyrt. Men EN rasp i månaden räcker inte, här går det åt ca 3-4 st.. bara verktången kostar ca 3000 om du ska ha en av bra kvalite'. Och den brukar vara slut efter ett par månader.
Visst finns det billiga hovslagare MEN - de är i regel oförsäkrade och jag undrar hur många som vet att de ska betala arbetsgivareavg. om de tar ut en som kör utan kvitto? Och vad som händer om en "svart" hovslagare förstör hästen, här gäller inte en enda försäkring..!
Prishöjningar ska aviseras minst 1 skoperiod i förväg - så gör min gubbe och det tycker jag är vettigt, då får kunden tid på sig att ev. leta annan hovslagare om kunden vill.
Visst är det dyrt med häst; det är kanske därför man ska tänka sig för innan man skaffar sig en..? Så att man inte gör som en av min mans kunder..hon har sammanlagt 14 hästar men verkar dom bara 2-3 ggr/år, det blir för dyrt annars...Hm, 14 x 200 = 1.800. Ja, det är ju förskräckligt dyrt.. Men varför skaffar man sig då 14 ponnyer????

Betalar 800 vid sommarskor och 900 för vinterskoning, broddar själv då hästarna går obroddade så mycket som möjligt.

Betalar 800 kr för en runtomskoning och 1100 kr för en runtomskoning men snösulor och brodd..

Halloj!

Min hovslagare tar 770.- för en helskoning med kvitto, utan kvitto tar han 600:- för skoningen.

300:- per verkning på ponnyerna.

200:- extra för snösulor.

Skor bra men är svår att få tag i, måste börja ringa 2-3 veckor innan. Vid tappsko är han tyvärr omöjlig att få tag på. Funderar på att byta ut honom just därför.

Tycker det är väldigt dålig stil att göra en prishöjning och tala om det EFTER skoningen är genomförd..! Det var ju dessutom ingen dålig höjning heller...

Stardust

650 kr på sommaren för skoning inklusive skor. (ej kvitto)
På vintern tillkommer snösulekostnad. Brodd har vi själva (elitbrodd).
Verkning enbart kostar 200 kr.

hejhej..

jag betalar 550 kr för skoning på min stora häst, hon skos med gummiskor på alla fyra hovarna, hovslagaren tar 150 för min lille shettis...så det är inte så värst dyrt nu när man läser vad alla andra betalar...// jessica

Vi betalar 525 kr för skoning det är minis skor då. Finns en liknande tråd på hästverksamhet

Insåg efter en genomläsning att en annan har det bra... Om jag anlitar den utbildade hovslagaren som nyss flyttat till byn betalar jag 350 per skoning (inga skor ingår) och om jag anlitar exet så betalar jag 100 (!)kr per skoning. Vissa har det bra. Shettisarna verkar exet mot en påse bullar och en kakburk!

Jenny

Min sambo är hovis och tar 500:- för helskoning helt utan extra saker.. Han har blivit uppringd av andra hovslagare och utskälld för att han tar för lite....Snacka om att bli paff. De runt omkring i dessa trakter anser att man ska ta 1000:- för helskoning och gör man inte det tas man inte på allvar...
Jag tycker det är jättekonstigt.

ensam, ingenting. men hovslagarna är experter på lobbyism och att hålla ihop, varför är inte vi hästägare det?

hur kan veterinärer komma ut och sy ett sår får 800, medans en hovslagare med knappt ett års utbildning och ett fåtal verktyg. (mina hovslagare köper då inte ny klubba varje månad, deras klubbor är flera år gamla, raspen ser ibland ny ut..) Man kan väl slipa hovtången, kniven etc..behöver ju inte slänga när det blir slött?
Veterinärer har ett mycket riskfyllt arbete och lång utbildning. Hovslagare har ibland inte ens utbildning men/och har även de ett riskfyllt arbete. Men de kan iallafall välja bort de jobbiga hästarna.
Vad tar andra yrkeskategorier som jobbar med kroppen, som ex rörmokare? (de har flera års lärlingsutbildning innan de får kallas rörmokare)

Varför låter ni er luras av hovis när de tar 200 för snösulor? Ni kan köpa billigare själv och att slå på dem tar väl nån minut extra med tillklippningen.

600 tycker jag är en rimlig summa.
Och om inte lönerna stiger i takt med hovslagarnas krav på mer pengar får jag väl lära mig sko själv.
Har min barfota så mycket som möjligt så rent ekonomiskt skulle jag kunna betala 1000 /skoning då jag ju har budget över på sommaren, men det är en princip sak.

/jenny

Man är ju beroende av dom ingen hovslagare inga hästar :(
Men har nog fått tag på en annan :) dom växer liksom inte på träd, men han hade lite praktik kvar (så jag tänkte ge honom en chans iaf)

Oj! det var mycket pengar det, måste säja att antingen har jag tur eller så är det billigare här. Betalar 150 för verkning, nu har hon gått barfota länge men för typ 2 år sedan gav jag 450 och då var skorna med i det priset. Samtidigt så kostar det inget X-tra om det blir tappsko inom 3 veckor, samma sak gäller hovböld /hälta.

snigelfarmor skrev:
ensam, ingenting. men hovslagarna är experter på lobbyism och att hålla ihop, varför är inte vi hästägare det?

hur kan veterinärer komma ut och sy ett sår får 800, medans en hovslagare med knappt ett års utbildning och ett fåtal verktyg. (mina hovslagare köper då inte ny klubba varje månad, deras klubbor är flera år gamla, raspen ser ibland ny ut..) Man kan väl slipa hovtången, kniven etc..behöver ju inte slänga när det blir slött?
Veterinärer har ett mycket riskfyllt arbete och lång utbildning. Hovslagare har ibland inte ens utbildning men/och har även de ett riskfyllt arbete. Men de kan iallafall välja bort de jobbiga hästarna.
Vad tar andra yrkeskategorier som jobbar med kroppen, som ex rörmokare? (de har flera års lärlingsutbildning innan de får kallas rörmokare)

Varför låter ni er luras av hovis när de tar 200 för snösulor? Ni kan köpa billigare själv och att slå på dem tar väl nån minut extra med tillklippningen.

600 tycker jag är en rimlig summa.
Och om inte lönerna stiger i takt med hovslagarnas krav på mer pengar får jag väl lära mig sko själv.
Har min barfota så mycket som möjligt så rent ekonomiskt skulle jag kunna betala 1000 /skoning då jag ju har budget över på sommaren, men det är en princip sak.

/jenny

Hello.

Har ni nån aning om hur mycket det blir kvar att leva på om en skoning runt om skall debiteras med endast 600:-???

Först försvinner momsen. då är det sen 480:- kvar. skorna kostar ca 100:- , = 380:- kvar - 32% skatt = 258:- kvar, - sociala avgifter, då blir det ca 175:- kvar.

Ett normalt företag har sen omkostnader på bil, bokföring o en massa annat.

Jag påstår att av de 600:- blir det endast 100:- kvar att ta ut i lön för hovisen.

Detta räkneexempel är inte så proffsigt, men ger en någorlunda bild av hur det ser ut i sverige idag.

En hovis som jobbar hårt, skor kanske 5 hästar om dan, vem kan försörja familjen på 10 000 i månaden???

Mvh stuv, 950:- + resekostnad 100 per mil

100 spänn i timmen är väl bra!!

själv ligger jag på 92 och sliter häcken av mig! Ingen egen tid kan jag bestämma heller utan måste lyda chefen. Några hästar ser jag tyvärr inte heller till..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar