ensam, ingenting. men hovslagarna är experter på lobbyism och att hålla ihop, varför är inte vi hästägare det?
hur kan veterinärer komma ut och sy ett sår får 800, medans en hovslagare med knappt ett års utbildning och ett fåtal verktyg. (mina hovslagare köper då inte ny klubba varje månad, deras klubbor är flera år gamla, raspen ser ibland ny ut..) Man kan väl slipa hovtången, kniven etc..behöver ju inte slänga när det blir slött?
Veterinärer har ett mycket riskfyllt arbete och lång utbildning. Hovslagare har ibland inte ens utbildning men/och har även de ett riskfyllt arbete. Men de kan iallafall välja bort de jobbiga hästarna.
Vad tar andra yrkeskategorier som jobbar med kroppen, som ex rörmokare? (de har flera års lärlingsutbildning innan de får kallas rörmokare)
Varför låter ni er luras av hovis när de tar 200 för snösulor? Ni kan köpa billigare själv och att slå på dem tar väl nån minut extra med tillklippningen.
600 tycker jag är en rimlig summa.
Och om inte lönerna stiger i takt med hovslagarnas krav på mer pengar får jag väl lära mig sko själv.
Har min barfota så mycket som möjligt så rent ekonomiskt skulle jag kunna betala 1000 /skoning då jag ju har budget över på sommaren, men det är en princip sak.
/jenny