Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min hovslagare tar 850 kronor. Då är han jätteduktig och är utbildad hovslagare och han varmskor. Det fungerar jättebra och jag är nöjd! :banana:

Min hovslagare är underbar!!! :banana: Han har 300 när vi har egna skor, och 500 när vi använder av hans skor. Det är skor runt om.
Verkning beror lite på, men det brukar vara en 100-lapp för det, ibland 50:-

min tar 780 kr för helskoning.
550 för fram, 320 för bara verkning
hon är utbildad.

Min tar 500 kr för att sko hästen runt om (inkl skor, söm) och verka shettisen.

min tar 800kr. i Göteborg. han är inte utbildad på Skara men har gått som lärling hos Micke Westberg i 2 år. det märks att han saknar vissa fakta ibland och man får vara med och styra lite, kan inte riktigt lämna honom själv med hästarna för då trångskor han alla och glömmer kapa tån på fånghästen.
men jag ger honom gärna en chans för han rättar sig så fort jag ber om det/ diskuterar fram det. :)

Har ingen bestämd hovis, hittar aldrig nån (!!).. Men han jag brukar ha tar 740:- för skoning och verkning runt om

Halvskoning hos mig kostar 500:- Helskoning 750:- endast verkning 250:- Tappsko(kund) 50:- tappsko (ej kund) 100 :- hos alla andra då?? :rofl: :banana:

Min hovis tar 300 kronor för att sko runtom. Tror han tar en 100 för verkning. Han är duktig och kan även massage/stretchning.

Hovslagare??

Hej!

Har en lite undran, vad betalar ni för hovslagare? vad anser ni vara rimligt att betala?

Hade min hovlagare ute idag efter han har skott så säger han att han har höjt priserna o ingen dålig höjning heller. :mad:
Förut så betalade jag 600:- för en skoning nu så tog han 1000:- för en vanlig skoning med sulor o 500:- för en verkning.

Vad gör man? är ju bara o betala han har ju redan skott dom.

Betalar ni så här mycket? :confused:

Sv: Hovslagare??

Lite fult att inte tala om när du bokade att han höjt priserna utan väntar tills det är skott och klar. :mad: Priset säger jag inte så mkt om, vår nye hovis tog 900 för skoning, brodd och snösulor. Visserligen mer än vår gamle, men då han dragit ner på verksamheten så gällde det att hitta en ny som vi är nöjda med. :smirk:

aldrig.

Jag tycker vi hästägare ska försöka gå emot denna kommande höjning. Enligt hovslagarna själva är denna höjning på intågande, för de säger att det inte lönar sig att ta 600/ häst längre. Många i stockholmsområdet kan ta mer än 1000 kr har jag hört. Själv skulle jag aldrig betala mer än 600, och då köper jag tom skorna själv.

att ta 1000 spänn för ca 40 minuter är hutlöst, en veterinär med mer än 5 års utbildning har inte så hög taxa.

/bilda klubb?

Sist hovis var här fick jag betala 700 kr för helskoning runtom med nya skor, sulor & brodd.
Verkning kostar 200 kr, utom för shettisen som han tar 160 kr för. :)

Jag tycker visst att hovslagaren själv måste få sätta priserna, men det var definitivt inte "fair play" att inte berätta förrän efter att han skott!
Jag tror att det strider mot konsumentköpslagen för ni hade ju ett införstått pris som han sedan höjde utan att du fick en chans att gå till någon annan.

..klart de ska få sätta priserna själv, men att folk anlitar dem?

har fört denna diskussionen innan med dem och de påstår bara att har man råd att ha häst då har man råd med hovslagare oxå.
Glad att jag bara behöver anlita på vintern, och några 1000 lappar kommer han aldrig få se.

Jag tycker det var väldigt oprofesionellt att göra så, man måste ju faktiskt meddela sina kunder om en höjning så man har ett val o byta hovslagare.
Han kom alldrig på avtalad tid, sist så ringde han en kvart före avtalad tid, tror dom inte att folk har annat o göra än att vänta på dom.

Nä det blir nog till o byta hovslagare

Ja man skulle bilda klubb!!!.............

Dålig stil att inte få veta det innan! Jag betalar 500:- för själva skoningen, sen tillkommer ev. skor,brodd,sulor o.s.v.

Betalade också 1000 kr sist för skoning inkl. brodd o sulor runt om annars tar han ca 700 för verkning o skoning

Hovslagarföreningens rekommenderade prislista är 580 exkl. moms(sist jag kollade)
På de 580 kronorna ska man betala skatt + egenavgifter dvs ca 40% lite beroende på var man bor i landet.
Av de 348 kronorna som återstår per häst, ska man ha råd att tanka sin bil som han/hon kör till dig. Hålla med verktyg( en ny bra rasp kostar ca 200:- vilkea man sliter ut en i månaden, en verktång kostar 2500:-, hammaren 700:- osv), och i de flesta fall ska man ligga ute med ett lager skor och söm osv. Utöver detta ska hovslagaren betala försäkringar, bilskatt/försäkring, moms.
Ni ska inte räkna med att en hovslagare tjänar rakt ner i fickan mer än ca 80kronor per häst när ALLT är betalt. Betänk då att de flesta hovisar skor ca 5 hästar per dag.
5 gånger 80 kronor. Hur mycket tjänar ni själva på en dag?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar