Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Skoning runt om: 700:-
Verkning: 200:-
Sko enbart fram/bak: 400:-

När jag lånat sällskapshäst till min häst under sommarbetet så brukar jag alltid få verkningen gratis!

Har du för dina 92 spänn/timme en obekväm arbetsställning, svåra och stora djur att hantera, dålig belysning, kallt och dragit och fysiskt tungt jobb? Får du de pengarna även när du åker till och från jobbet, eftersom en hovslagare får de ca 100 kr/häst och inte per timme. Blir du sjukskriven får du då sjukersättning, vilket hovslagaren inte får om h*n inte ordnar med dyra försäkringar? Behöver du hålla såväl material, verktyg, transport mm själv? Behöver du åka och fixa material själv, utan ersättning, eller finns det redan på ditt jobb, tillhandahållet av din arbetsgivare? Behöver du sitta och slita med papperna själv över helger, kvällar och om/när du är sjukskriven för att kunna skicka in rätt moms mm?

Hur var det nu, en rörkrökare får i timersättning? En hovslagare får 100 kr/häst och inte timme?

Betalar 400kr för skoning å verkning tillsammans, då köper jag mina egna skor.

Har haft tre olika hovslagare har aldrig fått kvitto en enda gång, tror ni verkligen en hovslagare åker ut o skor för 80-100:- per häst.
(dom är nog lätt räknade :smirk: )
Visst är det dåliga arbetsställningar men det har man ändå valt om man har blivit hovslagare, precis som alla andra yrken.
Det finns många som har egna företag det är likadant för alla med obekväma arbetställningar, dragit, tungt fysiskt jobb och med sjukersättning osv.
Jag beundrar verkligen det jobb dom gör men nån måtta får det väl vara man ska väl inte behöva bli ruinerad för att man har häst. ;)

Jag är INTE missnöjd med min hovslagare, han är väldigt duktig på det han gör men en sådan höjning måste man iaf få ifrågasätta.

Jag har VIP-pris hos hovslagaren. Betalar INTE resa och betalar samma pris för skoning som innan höjningen.

Så jag betalar 720 kr för skoning runt om, inkl skor. Och 250 kr för verkning. Ord pris för skoning är jag osäker på vad det är just nu, men 800 kr eller strax över.

Mot kvitto!

Visst svider det i plånboken, men tycker ändå inte det är dyrt. Betänk liksom följande:

*Hovis kuskar kommunen runt i sin bil, och tar förvisso (normalt) reseersättning för det. Men resersättningen täcker bensin och lite slitage på bilen. Det ger inte spec mycket betalt för tiden, och kostnaden för dessa mil när värdeminskning, bensin, bilförsäkring och slitage räknats in är lägre än reseersättningen de de facto tar här. Här går inte ta några 100 kr/mil i resa eftersom avstånden är oftast såpass långa här att en hög reseersättning ger en resekostnad högre än skoningen och då betalar inte folk utan tar svarta hovslagare.

*Det är oftast en dålig arbetsmiljö, tungt, trång, leriga hästar, bråkiga hästar och dålig belysning. Min hovis vägrar dock sko ouppfostrade hästar samt vänder i dörren om de står med leriga ben eller än värre går kvar i hagen.

*På de pengar de får in ska sociala avgifter betalas (dvs arbetsgivaravgifter, pensionsinbetalningar etc) och så ska det skattas osv. Det blir inte många kronor kvar på en hundralapp sen.

*Det är ett OTRYGGT arbete. Min hovis ligger för lågt i kunder plötsligt. Från att ha haft mer än han velat ha eg har han nu mindre. Folk har flyttat och hästar har dött.

*Blir hovis sjuk eller skadad blir inkomstbortfallet gigantiskt och då vill det till att det finns pengar i företaget för att betala sjuklöner osv.

*Kroppen brukar ta slut innan pensionsåldern inträffar för de som åker runt och skor.

JAG skulle aldrig vilja vara hovslagare just för att det är TUNGT arbete och så den ekonomiska biten.

Min hovslagare funderar faktiskt på att se om han inte kan jobba med något annat två dagar i veckan. Han trivs fortfarande med arbetet som hovslagare, men som han säger: 'Jag är snart 40, och kroppen orkar inte hur länge som helst, och det är ju det här jag vill fortsätta med resten av livet, men då måste jag nog se till att dra ner på takten om kroppen ska orka tills jag är 65'.

/Alexandra - som gillade julklappen från hovis. Han skodde valacken runt om, INKL snösulor, och verkade unghästen. Normalt VIP-pris (dvs mitt pris, ord-ord är ännu högre) skulle blivit 1200 kr. På min räkning står det '500 kr' och God Jul. Bara MATERIALET han använde gick på 400 kr.. :love:

snigelfarmor skrev:
100 spänn i timmen är väl bra!!

själv ligger jag på 92 och sliter häcken av mig! Ingen egen tid kan jag bestämma heller utan måste lyda chefen. Några hästar ser jag tyvärr inte heller till..

Jag har förresten 100 kr/h i lön, plus semesterersättning och plus OB. Jag har ingen formell utbildning. Och jag har förvisso slititgt jobb och kassa arbetsvillkor. MEN..

Mina 100 kr/h blir ändå en mycket bättre inkomst än den min hovslagare har. Jag får ju 100 kr + sem.ersättning på 12%. Sen dras skatt (räkna på 33%). Resten av pengarna är mina, dvs det får jag ut. Då har jag också sjuklön från arbetsgivaren om jag är sjuk, jag har pensionsförsäkringar via arbetsgivaren etc. Jag får förvisso betala mina arbetsresor själv, men drar ju av för det som överstiger 7000 kr i deklarationen och får där tillbaka en del (åker med egen bil och det blir en förlust sett per mil, men jag får ju tillbaka något iaf)

Så när man tittar på vad som hamnar i plånboken hos mig resp hovslagaren så får jag rejält många fler kronor per timme.. Även om hans timersättning kanske i realitetn på PAPPRET är högre.

Är ni ihop?Är det kanske ngt jag missat... ;)
Ta honom om du e singel annars, så sparar du in pengar ;) :devil:

chrysler skrev:
Är ni ihop?Är det kanske ngt jag missat... ;)
Ta honom om du e singel annars, så sparar du in pengar ;) :devil:

Haha, nej nej nej, vi är absolut inte ihop. Fast HAN skulle gärna vilja det. JAG vill dock INTE det!

Hade han varit ung och snygg så, men det är han inte så näääääääää!

Sen, du vet väl att hovslagarens egna hästar blir sist skodde? :devil: En bekant har en make som är hovslagare och hon blev så less p att han aldrig hade tid att sko hennes att hon tillslut lessnade, ringde upp honom och sa att 'hej, jag skulle vilja BOKA IN en skoning' :D Det blev bättre efter det dock ;)

2 isisar skrev:
Har haft tre olika hovslagare har aldrig fått kvitto en enda gång, tror ni verkligen en hovslagare åker ut o skor för 80-100:- per häst.
(dom är nog lätt räknade :smirk: )
Visst är det dåliga arbetsställningar men det har man ändå valt om man har blivit hovslagare, precis som alla andra yrken.
Det finns många som har egna företag det är likadant för alla med obekväma arbetställningar, dragit, tungt fysiskt jobb och med sjukersättning osv.
Jag beundrar verkligen det jobb dom gör men nån måtta får det väl vara man ska väl inte behöva bli ruinerad för att man har häst. ;)

Jag är INTE missnöjd med min hovslagare, han är väldigt duktig på det han gör men en sådan höjning måste man iaf få ifrågasätta.

Hej.

I dagsläget är det så att alldeles för många som går en hovslagarutbildning inte orkar försörja sig på yrket, eftersom det är tungt, och i vissa (stora) delar av landet dåligt betalt.

I citatet från 2isisar nämns att andra yrken också har dålig arbetsmiljö och det kan jag hålla med om. Men eftersom jag själv har ett förflutet inom byggbranchen, som är ett av de tyngsta jobben man kan ha, så påstår jag att det är ett vilohem jämfört med att sko hästar hela dagarna.

Detta skall ej anses som gnäll, då jag personligen är väldigt förtjust i mitt arbete. jag har förmånen att ha kunder som begriper vad de betalar för, nämligen ett gott arbete och ett långsiktig samarbete. (snittet på mina kunder är att jag skott / verkat deras hästar i ca 8 år)

Snigelfarmor har i tidigare inlägg räknat upp en del av en hovlagares utrustning, och det verkade ju inte va så kostsamt enligt henne.

Personligen har jag min utrustning försäkrad för 30 000:- men borde nog höja den till 40 000:- om jag blir av med allt i bilen.

Mvh stuv, som inte skäms för att ta betalt, så att jag kan få lika hög lön som en industriarbetare har, trots att jag är hovslagare.

Jag skulle ALDRIG gå med på att betala höjningen förrän till nästa skoning! Han kan ju inte sko först och berätta sen! :devil:
Jag betalar 500 kr för helskoning med kvitto. Brukar köpa sulor och brodd själv.
Min hovslagare är SUPERBRA! Han kommer när han ska, ringer ifall han någon gång skulle vara lite sen. Kommer snabbt och slår på tappskor utan att ta extra för det. (Har knappt haft någon tappsko sedan han började sko mina.)
Han kom till och med ut en lördag när det krisade.
Jag måste inte ens vara hemma. Han släpper ut i hagen efteråt och så. :love:

Jag beundrar verkligen det jobb dom gör men nån måtta får det väl vara man ska väl inte behöva bli ruinerad för att man har häst.
Nävisst, hovslagarna ska helst jobba gratis så hästägarna får råd till viktigare saker, rosa täcken t.ex. :devil:

Iofs, min mamma är frisör å har knappt tid å färga mitt hår :smirk:

Alla de som betalar en 5-600kr har säkert hovslagare som gör det rakt ner i fickan utan kvitto (och/eller ej är utbildade). Min hovslagare tar 800kr för en vanlig sommarskoning. Jag tror säkerligen att det behöver ligga där och närmre 1000kr för en vinterskoning för att det skall gå ihop överhuvudtagat. Fy vilket slit att vara hovslagare.
Hälsning Maja

stuv, jag håller med om att 10000 är i minsta laget, men jag vet inte hur jag ska lyckas lösa det, för jag vill inte att hästar bara ska vara för folk med laxpaté på frukostmackan.
Nu tror jag inte att hovslagare bara får in det, kanske inte du, men "alla" andra kroppsarbetande folk har sidan om tjänster. ex rörmokare, snickare, och trädgårdsmästare (jag) Många hovisar har ett annat jobb oxå.

Höjer min hovslagare taxan från 700 inkl skor så bytar jag absolut, för det han kan det kan alla andra oxå som gått utbildning. Problemet är ofta att hitta någon som vill ta en ny kund, och det kanske är därför vi blir utnyttjade som pengamaskiner?

min lön är förresten 92, innan skatt. Hovisen har ju 100 efter skatt, plus tid att lyssna på talböcker i bilen :)

och: så vill jag även säga att jag förstår vad hovisen går igenom när han börjar sin skokarriär, för jag verkar ju mina själv och jag är helt slut efter 20 minuter! Har fått höra att man bygger upp sin rygg o ben och teknik så att det blir bättre sen, men fy för början. Min skånehovis har gördel, och så har han låång semester på senhösten då älgjakten sätter igång. Sen är han nöjd o glad igen :)

Jag förstår att det är ett jobb som sliter, o jag beundrar verkligen hovslagare, o vem har sagt att jag vill ha xtra pengar till tex ett rosa täcke, men man har trots allt ett annat liv oxå utanför hästar.

Men jag tycker att 1000:- för att sko utan papper är verkligen för mycket, jag kan förstå att man får ta mer betalt om man tar det vitt men ärligt talat så är det inte många som gör det iaf inte dom som jag har haft, o det är inga dåliga hovslagare har varit väldigt nöjd med dom.

Det är inget som säger att dom som sätter pengarna rakt ner i fickan inte är utbildade, dom som jag har haft har varit det, det säger sig självt dom siffrorna som ni visar upp, självklart är det svårt o livnära sig på det.
Jag förstår att dom stoppar pengarna rakt ner i fickan, tycker inte att det är nå konstigt.

Jag vet inte hur mycket pengar ni har till övers men jag har iaf ett liv utanför hästar oxå, o jag säger inte att dom ska jobba gratis o det gör dom inte heller.

;) Har du försökt slipa en rasp/verktång ngn gång..? i så fall har du min djupaste respekt för då har du lyckats med något som ingen hovslagare har lyckats med..
Och vad beträffar att köpa snösulor mm själv, javisst det skulle min man tycka vara enormt bra för då skulle han slippa ligga ute med en massa pengar i lagerkostnader..MEN då händer sig detta att hästägarna lyckats köpa 2 baksulor/framsulor eller 4 bakskor mm mm... eller helt fel storlek.. ojoj..det är tillräckligt jobbigt med en del kunder ändå. Som dom här som tror att han bara skor just deras hästar, att han jobbar dygnet runt, att han inte har några andra intressen än just deras hästar, att han inte har familj, att han tjänstgör även på juldagen, att han tycker att deras hästar är alldeles särskilt speciella ( undrar om man någonsin tänker på att det är ett serviceyrke och att han kanske är extra trevlig just för att behålla kunden för att det kanske är viktigt för hans försörjning..) *suck* om ni bara visste.....ibland är vi alldeles särskilt trötta på allt vad hästägare heter...

:d ett par snösulor kostar ca 80:- så för en skoning runtom blir det 160:- du sparar 40 :- på att köpa själv..om du tycker att det är värt 40:- att slippa besväret att leta rätt sula osv ( och kommer undan med priset, jag vet att det kan kosta ända upp till 90:-paret) så förstår jag inte varför du verkar tycka att hovslagaren "kör" upp dig..?
Eller varför inte lära sig sko själv, tänk vad du skulle spara pengar då!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar