Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Samma problem här.. fast jag har bara en häst iofs :angel:
Men han blev också upprepande halt, sulöm så vi var tvungen att behandla, sur på hovis osv.
Nu älskar han hovis ;) Och är en helt ny pigg pålle!
Så jag håller fullständigt med dig, man chansar verkligen inte.. Tyvärr finns det få av dem, iaf i norrland..

Förr betalade jag 900 kr för vanlig skoning runt om. Men den hovslagaren kom ALDRIG i tid och inte var han bra heller. En tapp sko här en tapp sko där . . . :mad:
Bytte då till en gubbe som inte ens kom på rätt dag. Han ringde inte ens och sa till. Och dyr var han också:mad:
Men till sist har jag hittat en som "bara" tar 700 kr som kommer i tid och skona sitter som berget :bow: Har aldrig haft en enda tapp sko sen jag bytte hovslagare. Sen är han riktigt trevlig oxå ;)

Betalar ca 700 för helskoning, då broddar hon också och sätter i snösulor.

Vissa av er betalar ju faktiskt ganska rimliga priser, vet inte om det har o göra vart man bor eller så men jag tycker ni verkar haka upp er på "billiga" hovslagare.
Eller så har ni bara haft otur har anlitat fel hovslagare,jag har anlitat två stycken som är sk "billig"
men som nyligen har gått ut utbildningen jag måste säga att jag var imponerad av hans jobb, han var så noggrann.
Då min ena häst hade jätte dåliga hovar så tog han sig verkligen tid med honom, o nu har han jätte fina hovar som inte har gått sönder nånting.

Självklart så är dom väl värda de pengarna dom tar o man får ju prioritera som hästägare, men jag har iaf varken råd eller lust o betala hur mycket som helst, jag har iaf inte sett sån stor skillnad mellan en nyutbildad eller en som har jobbat länge, tycker nästan att den nyutbildade har varit mer noggrann o tagit sig mer tid att få det bra.

Det handlar inte om snålhet utan nånting som jag har lagt märke till, jag skulle vilja lära mig o sko men jag litar inte på mig själv o göra det , skulle vara mer för skojs skull.

Tack alla som har skrivit :)

*lånar knapp*

Jag betalar 1300 för att få min häst skodd och det är ta mig fan värt varenda öre!
Här gnäller man på hovslagare i den här tråden så jag blir näst intill mörkrädd, har ni inte insett vilken enorm resurs och kunskapsbank en skicklig hovslagare är?!?!
Jag är förbluffad, folk köper saker för flera tusen till sina små "älsklingar" och sen gnäller man för att hovis kostar pengar och att "han minsann har 100 kr i timme". Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle ta ett så tungt och slitigt jobb för den misserabla lönen.
Jag AVGUDAR min hovslagare och jag har en enorm respekt för honom och hans personal, skulle väl aldrig drömma om att komma dit med en lerig/blöt häst. Det är deras arbetsmiljö!!!
Jag KÖR till smedjan med min häst och får ALL den hjälp en häst kan behöva, han har lite egendomlig benställning så han kräver enormt mycket kunskap av den som skor honom. Jag har haft hovslagare som skott honom för ca 700 utan kvitto i stallet men varför stötta personer som ställer till skit för andra yrkeskollegor?

Vilket blir nästa schackdrag från oss hästägare, att betala veterinären svart, skippa försäkringar, skita i att ha passande utrustning för det är dyrt att köpa nytt, allt för att "spara in" på slantarna! Våra hästar har inte bett om att få oss till ägare, det minsta man kan göra är att ge dom det som behövs annars kan man lika bra skaffa sig en hamster som inte kostar så mycket. Eller en undulat :idea:

Nä fy fan säger jag bara..... jag kan bara säga en sak: TACK KÄRE MATS för att du står ut med oss och gör ett såååååååååååå fantastiskt jobb :bow: :bow: :bow:

I min hästbudget är faktiskt skoningen en av de större posterna...
Men då har jag jobbat av mitt hö så det får jag "gratis".
Jag har tre stora poster i min hästbudget och det är faktiskt stallhyra, skoning, försäkring, i den ordningen.

Dessa priser är inte de jag såg senast jag såg en prisrekommendation (som väl fö är lite sådär med tanke på konkurrenslagstiftningen?). De priserna låg högre och då tillkommer reseersättning plus ev. ersättning för tung eller besvärlig häst.
Jag har inget emot att betala för det arbete hovslagaren utför. Inom rimliga gränser förstås, men då vill jag också bli behandlad som en kund. Dvs få bokad tid på vilken han kommer, och ringer om han får förhinder eller blir mer än typ en kvart försenad.

Vill bara klargöra att jag inte klagar på hovslagare, men jag tycker det behövs en motvikt så att inte priserna skjuter i höjden för att det finns folk som gladeligen slänger ut en tusenlapp var 6.e vecka när man kan slänga ut 700 och få en lika bra skoning.
Hovslagarna har ingen arbetsgivare som säger nej till lönehöjning, så nån får väl göra det.

Jag avgudar inte min hovis men han gör ett bra jobb som jag själv inte vill göra. och 600 för 40 minuter plus 20 minuter bil tycker jag han är värd.

Någon sa att hovslagarkostnaden inte är den största. För mig är den det.
för mig blir det 4500 om året plus 200 för sulor. 4700
mitt hö kostar 3800 om året
stallplats 1800 om året. (billigt )
Skulle han höja till 1000 skulle det bli 7500 ca om året istället Ganska stor skillnad! (fast jag har 4 månader oskott.
Varför betala bilmekanikern 1000 istället för 600? Huvudsaken är att lyset fungerar.
Sen kan ju inte alla bedöma om hovisen gör ett bra jobb pga ointrsse för hovar och dess byggnad etc.

Många hakar upp sig på att de har 100 i timmen. Det var inte jag som sa det utan en hovslagare här. kanske stuv? orkar inte kolla, men ni är välkomna.

Senast ändrad:

Bubbla skrev:
Dessa priser är inte de jag såg senast jag såg en prisrekommendation (som väl fö är lite sådär med tanke på konkurrenslagstiftningen?). De priserna låg högre och då tillkommer reseersättning plus ev. ersättning för tung eller besvärlig häst.
Jag har inget emot att betala för det arbete hovslagaren utför. Inom rimliga gränser förstås, men då vill jag också bli behandlad som en kund. Dvs få bokad tid på vilken han kommer, och ringer om han får förhinder eller blir mer än typ en kvart försenad.

Precis! skulle jag betala dom priserna jag betalade senast så har jag rätt att bli behandlad som kund, dvs att han kommer i tid och på avtalad tid (vilket har hänt en gång) sedan ska jag ha kvitto vilket heller alldrig har hänt har inte ens blivit tillfrågad.

Men om du är legitimerad hovslagare och har papper på det så borde du väl få rabatt med 50 % som alla andra hovslagare???

Alltså rabatt på allt inom skoning. Såsom brodd, sulor, skor, verktyg osv osv
Det får dom här hemma i min stad iaf. :)

Senast ändrad:

Jag betalar endast sommartid verkning och nya skor 325 kr.
Vintertid nya skor, sulor och 4 nya brodd per sko 500 kr.
Mina 2 unghästar som inte har skor verkar han gratis när han ändå kommer och skor dom andra.

Hade en hovslagare som nästan tog samma pris i 3 års tid men han var inte lika duktig som den här. Men å ena sidan så tar min veterinär samma så dålig kan han ju inte vara.

kristel skrev:
*lånar knapp*

Jag betalar 1300 för att få min häst skodd och det är ta mig fan värt varenda öre!
Här gnäller man på hovslagare i den här tråden så jag blir näst intill mörkrädd, har ni inte insett vilken enorm resurs och kunskapsbank en skicklig hovslagare är?!?!
Jag är förbluffad, folk köper saker för flera tusen till sina små "älsklingar" och sen gnäller man för att hovis kostar pengar och att "han minsann har 100 kr i timme". Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle ta ett så tungt och slitigt jobb för den misserabla lönen.
Jag AVGUDAR min hovslagare och jag har en enorm respekt för honom och hans personal, skulle väl aldrig drömma om att komma dit med en lerig/blöt häst. Det är deras arbetsmiljö!!!
Jag KÖR till smedjan med min häst och får ALL den hjälp en häst kan behöva, han har lite egendomlig benställning så han kräver enormt mycket kunskap av den som skor honom. Jag har haft hovslagare som skott honom för ca 700 utan kvitto i stallet men varför stötta personer som ställer till skit för andra yrkeskollegor?

Vilket blir nästa schackdrag från oss hästägare, att betala veterinären svart, skippa försäkringar, skita i att ha passande utrustning för det är dyrt att köpa nytt, allt för att "spara in" på slantarna! Våra hästar har inte bett om att få oss till ägare, det minsta man kan göra är att ge dom det som behövs annars kan man lika bra skaffa sig en hamster som inte kostar så mycket. Eller en undulat :idea:

Nä fy fan säger jag bara..... jag kan bara säga en sak: TACK KÄRE MATS för att du står ut med oss och gör ett såååååååååååå fantastiskt jobb :bow: :bow: :bow:

Nä vet du vad!
Nu får du lugna ner dig du pratar om hovslagaren som om han vore en gud, vem f*n har sagt att en dyr hovslagare är alltid en bra hovslagare.
Du kanske har tusingar o vifta runt med men det har inte alla, ska vi då inte få nöjet att äga en häst för vi är då "odugliga" o inte kan betala en dyr hovslagare, nä då ska vi få hålla oss till en hamster.

O vem har sagt att vi som då väljer en billigare hovslagare, vi tar inte hand om våra hästar vi har inte råd med något nä dom blir mer eller mindre vanvårdade.
Är det då vi som kunder som ska sitta o bestämma om dom ska ta vitt eller svart, dom är väl vuxna människor som bestämmer själva jag är bara en kund som alla andra.

Nä vet du vad ! nån måtta får det vara jag är chockad att ingen annan har reagerat över vad du har sagt, för det är inget mindre än ett på hopp.

Du har mer eller mindre kallat oss för några "oduglingar" som inte ska få äga häst. :mad:

gejsa skrev:
Men om du är legitimerad hovslagare och har papper på det så borde du väl få rabatt med 50 % som alla andra hovslagare???

Alltså rabatt på allt inom skoning. Såsom brodd, sulor, skor, verktyg osv osv
Det får dom här hemma i min stad iaf. :)

En undran! var det till mig!

Nej oh nej. Det var inte till dig. Det förstår du väl. Det var till trollhjan. Han är tydligen hovslagare och har svarat dig.
Det andra var bara en förklaring hur mycket jag betalar och är väldigt nöjd med min. Bara för att han är billig så är han inte dålig hovslagare. Har själv gått på en tappskoskurs så jag kan också sätta på skor om jag har lust. Men min kommer ju inom 24 timmar oftast vid tappskor så jag behöver inte göra det själv.

gejsa skrev:
Nej oh nej. Det var inte till dig. Det förstår du väl. Det var till trollhjan. Han är tydligen hovslagare och har svarat dig.
Det andra var bara en förklaring hur mycket jag betalar och är väldigt nöjd med min. Bara för att han är billig så är han inte dålig hovslagare. Har själv gått på en tappskoskurs så jag kan också sätta på skor om jag har lust. Men min kommer ju inom 24 timmar oftast vid tappskor så jag behöver inte göra det själv.

Men gud vad smidigt! själv får man vackert vänta nån vecka, han har då inte brottom det är ju bara det att hästen blir avställd, vilket inte är så bra alltid.

Nej och det vet min hovis så därför kommer han nästan alltid inom 24 timmar. Fast han har ca 3.5 mil att åka. Han bor i en annan stad nämligen.

gejsa skrev:
Nej och det vet min hovis så därför kommer han nästan alltid inom 24 timmar. Fast han har ca 3.5 mil att åka. Han bor i en annan stad nämligen.

Ja du ser vissa har det bra :D
Hoppas det blir en förändring när jag byter hovslagare nu; kan ju alltid hoppas.

Nä vet du vad!
Nu får du lugna ner dig du pratar om hovslagaren som om han vore en gud, vem f*n har sagt att en dyr hovslagare är alltid en bra hovslagare.
Jag är lugn och nej en dyr hovslagare är inte alltid bäst men hittils så har det varit så.
Du kanske har tusingar o vifta runt med men det har inte alla, ska vi då inte få nöjet att äga en häst för vi är då "odugliga" o inte kan betala en dyr hovslagare, nä då ska vi få hålla oss till en hamster.
Nix, jag har inga tusingar att vifta med, önskar att fallet var så, tror inte att man blir bättre hästägare för att man viftar med pengar, gör du det? Blir bara fundersam över varför just hovslagaren ska vara det man snålar in på.
O vem har sagt att vi som då väljer en billigare hovslagare, vi tar inte hand om våra hästar vi har inte råd med något nä dom blir mer eller mindre vanvårdade.
Ja vem har sagt det??? Inte jag.
Är det då vi som kunder som ska sitta o bestämma om dom ska ta vitt eller svart, dom är väl vuxna människor som bestämmer själva jag är bara en kund som alla andra.
Upp till dig om du vill bidra till att underminera yrkeskåren på sikt, jag gör det inte.
Nä vet du vad ! nån måtta får det vara jag är chockad att ingen annan har reagerat över vad du har sagt, för det är inget mindre än ett på hopp.
Synd att du var så lätt chockad, påhopp var det inte. Jag har skrivit MIN åsikt precis som du.
Du har mer eller mindre kallat oss för några "oduglingar" som inte ska få äga häst. :mad:
Är det detta som får dig att reagera så?
Vilket blir nästa schackdrag från oss hästägare, att betala veterinären svart, skippa försäkringar, skita i att ha passande utrustning för det är dyrt att köpa nytt, allt för att "spara in" på slantarna
Det är ju en fråga och eftersom du nu blivit personligt förnärmad över mitt inlägg så undrar jag igen: Ska vi betala veterinären svart också eller skippa försäkringar o dyl.

Och du, jag har inte kallat ER (vem nu det är) oduglingar, har ju isåfall inkluderat mig själv i den kategorin eftersom jag refererar till
oss hästägare
och jag förstår inte varför du skulle känna att NI är odugligare än någon annan :confused: .

Alla hovslagare som inte är legitimerade ställer inte till skit för de utbildade hovslagarna.Jag vet många som gått som lärlingar å skott massor med år å som är mkt duktigare än såna som kommer från utbildningarna, just pga att de både har kunskap å erfarenhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar