Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

2 isisar skrev:
Men varför tror ni! att billiga hovslagare inte är utbildade?, det har dom varit som jag har haft men sen har dom precis börjat skott..

Och sen då, de höjer inte priset när de fått lite rutin i kroppen?

De flesta nyutbildade ligger på under normalpriset dels för det tar längre tid för dem att sko (vilket hästägaren inte är så road över) och dels för att få in en fot. Men kolla tre år senare - då är de uppe i samma pris somd e andra utbildade.

Fast det är klart, då går det ju att leta upp en ny nyutexaminerad...

Jag fattar inte denna otroligt snålhet som finns när det gäller hovslagare. SJÄLVKLART skulle jag helst betala svart pris för skoningen. Men jag vill gärna att det ska finnas hovslagare kvar även för de hästar jag har om tio år, och då lär jag se att genom att NU anlita svarthovslagare så gräver jag min egen grav på lång sikt.

Däremot köper jag inte ett täcke för 2500 kr, finns inte en chans i världen. man kan få alldeles utmärkta täcken för en tusenlapp t ex.

Hästar kostar, de kostar hutlöst mycket - men det får man ju ta, ska en hel yrkeskår subventionera hästägandet?

Mjaa, vår veterinär går att förhandla med ibland! :angel: fast det är sällan! ;) men sen behövs dom ju på ett annat vis också..

gejsa skrev:
Men att ta bort försäkring som du skriver det är ju det dummaste man kan göra. Blir hästen sjuk avlivar du den då eller? Det är ju inte många som har råd att betala en djursjukhusräkning utan försäkring.
Om du visste hur gott försäkringsbolagen lever på de som resonerar som du. Jag själv har inte mina hästar försäkrade, har inte råd. Jag föredrar att lägga pengarna på hovvård och sånt som förebygger skador och sjukdomar. Är olyckan framme så får man se till att skaffa fram pengar, lite har man ju sparat in genom att inte betala dyra försäkringspremier på alla hästarna. Jag har en godvän som har ett stuteri med över 100 hästar. Tänk om han skulle ha alla dom försäkrade?

Jag håller fullständigt med dig, VARFÖR skulle man ta bort försäkringen, då är man ju rent ut sagt dum?
Det är verkligen skönt att ha den där försäkringen när hästen gör illa sig..Annars hade vi nog varit ruinerade nu och inte haft någon häst tex.

Sen tycker jag att det är synd att det blir så dyrt med försäkringar att många hästar inte går försäkrade för ens i närhet av vad de är värda!

Bobo: Det är väl inget som säger att man ska ha det senaste modet tex, men om jag ska få mina ridbyxor att hålla i 10 år så får jag nog sluta rida. Jag har då aldrig lyckats med det. Man lägger som sagt pengarna på det som behövs, behöver min pålle ett nytt täcke för att det andra släpper igenom så mycket vatten att han är dygnblöt, eller det är söndert å inte går att laga, då köper jag nytt såklart.. Men som Alexandra sa, inge 2500:- täcken här inte.
Hovarna är bland det viktigaste, ja! Men samma sak ändå, om du har en perfekt skodd häst, men en illa passande sadel, så kan du väl förmodligen inte heller rida, samma sak om du har en halt häst och en bra anpassad sadel.. Det hänger ihop det mesta liksom.. Hästens välbefinnande före allt annat..
Och även om hästen inte MÅR BRA av en försäkring, så gör inte vi människor det heller, men vi har rätt många försäkringar ifall vi skulle skada oss, så varför skulle inte hästarna ha det också?

Du får så gärna försäkra din häst för mig :smirk:
Jag tog fram exempel på poster där man kunde spara in pengar istället för på hovslagaren, som är mycket viktig för hästens hälsa och välmående.
Försäkringen är egentligen bara viktig för hästägarens plånbok :angel:

Den blir ju faktiskt viktig för hästen när man kommer till en sån dyr behandling att man inte har råd att betala den, har man då en försäkring som täcker så kanske pållen blir bra igen..
jaja, jag förstog faktiskt hur du menade, ville bara påpeka att försäkringar faktiskt är viktiga..

Varför måste man utgå ifrån att hästen blir sjuk eller skadar sig?
Alla hästar blir inte det.
Man kan lika gärna sätta in de pengarna man betalar i försäkringspremie på banken, skulle då inte hästen någonsin behöva någon dyr sjukvård så har man sparat alla dom pengarna och kan använda till något mycket trevligare.

Alexandra_W skrev:
Det här med kvitton är en historia för sig.

Jag pratade med min hovis som det där (han skor bara mot kvitto, eller jag tror jag fått en verkning utan kvitto någon gång), och frågade VAD som egentligen hindrar honom från att 'tappa' halva kvittobunten i papperskorgen när han går förbi. Och hans svar var - INGENTING. Han har inte numrerade kvitton, så det finns inget som hindrar honom från att vad kunden uppfattar sko vitt, och sen bara redovisa hälften av intäkterna.

Samma sak gäller nog de flesta som skriver kvitto för hand ute på fältet. Vill de kan de fuska vilt (genom att inte numrera, genom att felnumrera osv).

Så kvitto är nog egentligen ingen garanti på att just den skoningen du betalade för verkligen redovisas (dvs är vit skoning) utan kan lika gärna vara lika svart som den helt utan kvitto..

Ja, det där har min hovslagare och jag också pratat om. Det är väldigt många som "tappar" sina kvitton.
Man måste oftast ha ett annat arbete vid sidan om (som min har) för att kunna försörja sig. Om man tar allting svart och inte jobbar så har man ju inte några poäng till man blir pensionär. Vilket många hovslagare blir tidigt pga denna hårda belastning.

bobo skrev:
Om du visste hur gott försäkringsbolagen lever på de som resonerar som du. Jag själv har inte mina hästar försäkrade, har inte råd. Jag föredrar att lägga pengarna på hovvård och sånt som förebygger skador och sjukdomar. Är olyckan framme så får man se till att skaffa fram pengar, lite har man ju sparat in genom att inte betala dyra försäkringspremier på alla hästarna. Jag har en godvän som har ett stuteri med över 100 hästar. Tänk om han skulle ha alla dom försäkrade?

Du! Jag tror nog att försäkringsbolagen skulle leva mer gott om det fanns fler som resonerade som du. Då slipper dom ju betala ut några försäkringspengar när hästarna blir sjuka. :bump:

För dom blir ju inte bara sjuka av dåliga hovslagare. Herregud har du inte haft någon sjuk häst förut.

Alexandra_W skrev:
jo, jag bryr mig. vet du varför? För att jag vill ha min häst skodd av utbildad hovslagare. Och när det inte går att försörja sig på yrket längre för svarthovslagarna dumpar priserna, så kommer det tillslut inte finnas utbildade hovslagare och då sitter jag där.

Så, jag bryr mig, för mina hästars skull.

Sen, det går lösa rykten och har så gjort ett par år om att försäkringsbolagen vill kräva att hovvårdsarbete görs av utbildad, gödkänd hovslagare, annars ska inte försäkringen gälla ben och hovar. Men att det inte går att genomföra pga bristen på utbildade hovslagare i landet.

OM det är sant vet jag inte, men gissa om jag HOPPAS att det är sant!

Ja, det där har vi också pratat om. Har du samma hovslagare som jag? :D
Dom kommer aldrig att kunna genomföra det för andra saker också.
Jo då, det kommer alltid att finnas utbildade hovslagare och utbildade som tar svart, som min gör. Du behöver nog inte oroa dig.
Men jag väljer iaf den billigaste för han är suverän i att sko. Har inga problem med honom.
Han har nyss varit här idag. :)
Vet du vad han ville ha. Han skodde om min ena häst. En ny sko, samma snösulor som sist, verkade alla fyra hovarna, nya brodd 4 st på varje sko??? 250 kr.
Jag gav honom 300 kr. :angel: :bow:

bobo skrev:
Varför måste man utgå ifrån att hästen blir sjuk eller skadar sig?
Alla hästar blir inte det.
Man kan lika gärna sätta in de pengarna man betalar i försäkringspremie på banken, skulle då inte hästen någonsin behöva någon dyr sjukvård så har man sparat alla dom pengarna och kan använda till något mycket trevligare.

Visst finns det många hästar som inte blir sjuka på länge. Men en vacker dag står du där och hästen kanske behöver opereras. Då står du där med dina sparade si så där 5-6000 kr. En operation går på mycket mer än det om du inte har en försäkring. Jag gissar på 50-60000 kr. Får du fram det då?

BOJ!

Eftersom du undrade...enligt skattemasen MÅSTE kvitton vara numrerade, det är faktiskt lag. Men visst...risken att DITT kvitto dyker upp hos skattemasen är typ obefintlig.

Ja jag har läst mitt inlägg och jag tycker inte att det är särskillt argt faktiskt. Tycker fortfarande att det gnälls på en yrkeskår utan att ha befog för det. Faktiskt har jag haft en handfull hovslagare ute som varit billiga OCH kassa. Nu har jag inte det, jag har en kille som skulle kunna smida ett par skor från grunden om det behövdes, en som ÄR värd varenda krona det kostar.
Sen tycker jag att det finns bättre ställen att spara in pengar än på hovslagare
Jag tar ju hellre en hovslagare som jag har råd med som skor hyfsat bra än en som är för dyr så man inte har råd att ta ut dom när det behövs.
DÄR säger du något som går HELT emot vad jag anser vara en bra hästhållning!
En som skor HYFSAT BRA, ja så kan man också resonera, själv föredrar jag att få min häst skodd på ett korrekt och riktigt sätt så ofta som det behövs. Anser inte att det (OBS i mitt fall, du gör som du vill) är försvarbart att tulla på en så viktig del av en hästs välbefinnande som hovvården är.
Finns bättre sätt att spara in slantarna på. Halvera eller slopa livförsäkringen tex :idea: .

Boj skrev:
Du, en BRA hovslagare är värd sin vikt i guld. För den kronan du kan spara genom att göra ett felaktigt val pga priset, kan kosta dig flerfalt om hos vetrinär. Att människan är utbildad borgar inte för ett bra arbete, bara att personen vet hur man skall göra men kanske inte alla gånger varför.

Här kör jag en Buke klassiker till dig Boj :bow: :bow: :bow: !

BOJ! Eftersom du undrade...enligt skattemasen MÅSTE kvitton vara numrerade, det är faktiskt lag. Men visst...risken att DITT kvitto dyker upp hos skattemasen är typ obefintlig.

Nej jag undrade inte alls, jag vet att om det skall gå rätt till så måste kvitton vara numrerade. Är ju själv behandlande, om än inte av hovar så kroppen i övrigt. Det finns ju liksom inget underlag annars, och då slipper man ju bokföring och annat trams. Så det är säkert många som tillämpar dessa metoder, och då är det ju lätt att hålla priset nere.

Boj skrev:
. Det finns ju liksom inget underlag annars, och då slipper man ju bokföring och annat trams. Så det är säkert många som tillämpar dessa metoder, och då är det ju lätt att hålla priset nere.

:rofl: Ha, ha! Vad är det med er igentligen? Är ni avundsjuka på att folk har hittat hovslagare som är billigare än er är eller???
Sitta här som små barn och skriva typ "min hovslagare är mycket bättre än din, för han tar vitt"
Det låter som "min pappa är mycket starkare än din" osv....

Det är ju ingen här som kan sitta och skriva att bara för att hovslagaren betalar moms osv är mycket bättre än en som inte gör det. Ge er nu vet jag.
Vill ni betala mer? Bra, gör det då. Men vi andra som inte vill det ska inte behöva klankas för det. Det här är ju en löjlig grej att bråka om.
Ingen kommer att tycka som du, eller jag eller vem som helst. Alla har vi olika tyck och smak osv man kan ju inte tvinga min hovlslagare tex att du måste betala moms.
Herregud finns det ingen här som tex passat ett barn hemma hos den när föräldrar varit ute och dansat. Vad fick ni betalt då? Svart,va? Tänkte väl det. Är det ingen som har jobbat svart någonsin här? Otroligt säger jag bara. :rofl:

Ha, ha! Vad är det med er igentligen? Är ni avundsjuka på att folk har hittat hovslagare som är billigare än er är eller???

Inte alls, jag har en unik förmån nämligen den att kunna välja vilken hovslagare jag vill anlita, många behöver tyvärr leta efter hovslagare samt nästan böna och be för att få hästen skodd. Så är det inte i mitt fall, så jag har gjort mitt val och orsaken är att just denna hovslagare skor fruktansvärt bra och för mig är det viktigt att hästarna får en god hovvård. Det kostar, visst men blir billigare i längden.

Skulle det hända något med en kvittolös hovslagare, kan man få mycket svårt att kräva sin rätt. Och har man då en riktig otur så står man där sen med skägget i brevlådan, det är lika enkelt som att reklamera en vara man inte har kvitto på. (Prova får du se)

Min otroligt kompententa hovslagare tar 800 kr för en skoning och 225 kr för en verkning, alltså ligger min hovslagarkostnad på 1025 kr i månaden inklusive moms, material och restid (tilläggas bör att hovslagaren bor fem minuter från stallet). Detta är verkligen inget jag klagar över utan tycker är synnerligen rimligt med tanke på tjänsten som utförs och kvaliteten av denna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar