Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

stuv skrev:
Hej. detta är inte riktat åt nåt håll, men stämmer ganska bra med verkligheten. hoppas att länken funkar.

http://www.equerry.se/att/Hovslagaresakerhet.pdf

Håller verkligen med detta. Väldigt bra skrivet faktist.
Den som skrev glömde att skriva att många ska ha hämtat sina hästar när hovslagaren kommer. Jag låter alltid mina stå klara så att han kan börja direkt.
Jag brukar även bjuda på kaffe ifall han vill ha så han kan vila sig mellan hästarna som han ska sko. Inget konstigt i det.
:bow: :bump: :bow: :) :D

inte för att vara petig men det där sista bilden på länken blir jag orolig för om den är nyskodd. den är väldans hög i trakten...
Hoven ser söndertrasad ut oxå..

rätta mig om den ska va istället för på.
Varför värmer han skon med en varmpistol?

Hej.

Bilderna kan jag inte komentera, då jag inte sett pållen IRL.

Faktum är att de va texten på ovansående länk som va av intresse :smirk:

Mvh stuv

Ja alla gör ju som dom vill, men även den friskaste häst kan bli sjuk och då är det bra att ha försäkringen. Jag hade inte kunnat haft häst nu ifall jag inte haft försäkring, det räcker ju med lite småhältor så blir det rätt dyrt..
Så mycket sparar man inte att det är värt det.

Den där check-listan som var längst ner ger jag inte mycket för.:angel: Även om man följer den så blir det ju inte direkt enklare att hitta en hovslagare, men man kanske inte ska läsa den så troget, mer ironi?!

Som en hovslagare skrev: Hovslagaren är en tekniker, inte en gladiator.

:) min är nästan!

han brukar döda björnar med bara händerna! Detta sker givetvis långt in i en Norrländsk skog...

Vad billiga vissa är! För ca 2 år sen betalade jag 500/skoning.
NU i ett nytt stall o ny hovslagare kostar det 750:-, enbart skor.
Inklusive snösulor runt om blir det 1050:-.
Fast nu blir det barfota + boots så det bli billigare, för stallägaren kan verka. :D

jag betalar 400:- för bara skoning och verkning... men behövs nya skor osv blir det lite dyrare men har hittils aldrig betalat mer än 500:-

bobo skrev:
Visst går det att dra in på andra kostnader än hovslagaren. En bra hovslagare är livsviktigt för hästen. Har du en dålig, kanske billigare hovslagare som skor fel får du ju högre veterinärkostnader då veterinären måste behandla de skador som uppstått av felaktig skoning.
Sen går det att hitta bra foder till olika priser också. Det kanske inte är nödvändigt för hästen att äta det dyraste mueslifodret och alla dyra tillskott, den kan leva lika bra på havre och hö och lite annat.
Försäkring? Helt frivilligt, ingen som tvingar en hästägare att försäkra sin häst. Försäkringen är inget som gör att hästen mår bätrre eller sämre, så det är verkligen något som kan undvaras och läggas på hovslagaren istället.
Utrustningen behöver naturligtvis passa hästen, men det behöver inte vara svindyra märken, inte heller är det nödvändigt för hästen att ha 5 olika täcken, och nya varje vinter. Täcken går att laga. Ryttaren kan också rida lika bra i 10 år gamla byxor och jackor, behöver inte vara sista modet.
Det går att spara in på mycket onödigt och lägga pengarna på det som verkligen behövs. Riktig hovvård är något av det nödvändigaste för att hästen ska fungera, dyrt foder och dyra sadlar hjälper inte ett dugg när man har en halt häst.

Ja det vet jag väl att hovslagaren är viktig vem har sagt att jag tar ut en dålig hovslagare?
Jag har inte nå jätte dyra grejer till mina hästar, o vad angående maten så kan jag inte spara in på det, det är den här maten som finns o köpa i närheten o hö är inte lätt o få tag på men där betalar jag inte nå över pris.

Alexandra_W skrev:
Och sen då, de höjer inte priset när de fått lite rutin i kroppen?

De flesta nyutbildade ligger på under normalpriset dels för det tar längre tid för dem att sko (vilket hästägaren inte är så road över) och dels för att få in en fot. Men kolla tre år senare - då är de uppe i samma pris somd e andra utbildade.

Fast det är klart, då går det ju att leta upp en ny nyutexaminerad...

Jag fattar inte denna otroligt snålhet som finns när det gäller hovslagare. SJÄLVKLART skulle jag helst betala svart pris för skoningen. Men jag vill gärna att det ska finnas hovslagare kvar även för de hästar jag har om tio år, och då lär jag se att genom att NU anlita svarthovslagare så gräver jag min egen grav på lång sikt.

Däremot köper jag inte ett täcke för 2500 kr, finns inte en chans i världen. man kan få alldeles utmärkta täcken för en tusenlapp t ex.

Hästar kostar, de kostar hutlöst mycket - men det får man ju ta, ska en hel yrkeskår subventionera hästägandet?

Ja det kan väl hända men vid den tidpunkten har man oftast fått rabbat eller som du säger VIP kund :) :smirk:

bobo skrev:
Varför måste man utgå ifrån att hästen blir sjuk eller skadar sig?
Alla hästar blir inte det.
Man kan lika gärna sätta in de pengarna man betalar i försäkringspremie på banken, skulle då inte hästen någonsin behöva någon dyr sjukvård så har man sparat alla dom pengarna och kan använda till något mycket trevligare.

Nä men jösses det var det dummaste jag har hört alla hästar blir sjuka nångång mer eller mindre.
Så då menar du att man inte sak ha en försäkring o kanske stå där med en nota på 10- 20000:- som man ska betala rakt av om du visste hur många som resonerade så dom får ju ta bort hästarna för att dom inte har råd, är det bättre tycker du?

kristel skrev:
Ja jag har läst mitt inlägg och jag tycker inte att det är särskillt argt faktiskt. Tycker fortfarande att det gnälls på en yrkeskår utan att ha befog för det. Faktiskt har jag haft en handfull hovslagare ute som varit billiga OCH kassa. Nu har jag inte det, jag har en kille som skulle kunna smida ett par skor från grunden om det behövdes, en som ÄR värd varenda krona det kostar.
Sen tycker jag att det finns bättre ställen att spara in pengar än på hovslagare
DÄR säger du något som går HELT emot vad jag anser vara en bra hästhållning!
En som skor HYFSAT BRA, ja så kan man också resonera, själv föredrar jag att få min häst skodd på ett korrekt och riktigt sätt så ofta som det behövs. Anser inte att det (OBS i mitt fall, du gör som du vill) är försvarbart att tulla på en så viktig del av en hästs välbefinnande som hovvården är.
Finns bättre sätt att spara in slantarna på. Halvera eller slopa livförsäkringen tex :idea: .

Nä då undrar jag hur du skriver när du är snäll då? nä nu vet jag inte !
fan vad ni klankar ner på billiga hovslagare, vem har sagt att dom är kassa, om du har en bra hovslagare som är dyr ja! det är ju upp till dig o betala det, men jag anser att bara för att en hovslagare är dyr så är det ingen garanti att det blir bra.

Man har väl egna ögon o se med, ja! jag tar hellre ut en hovslagare som skor bra som fungerar för både häst o mig som dessutom är billig än en som är dyr som kanske gör det snabbare o på rutin.

Om man skulle resonera som endel av er gör att såna hovslagare som precis har börjat skott, är mer eller mindre odugliga o tar lång tid på sig.
Hur fan tror ni att det kommer mer hovslagare om dom inte får praktisera ni som klagar över bristen på hovslagare.
Det säger sig självt inte kommer dom ut från en utbildning o är rent av värdelösa o inte kan sko.

Jag har varit skeptisk till det från början men många mer erfarna hovslagare har rekomenderat många av dom därför har jag anlitat dom o sett att dom är duktiga, sen kan man råka ut för nån som är lite si o så men har alldrig hänt hittils.

Boj skrev:
Allvarligt talat, 500 spänn kan knappast vara vita pengar. Skattar man på dessa pengar samt sociala avgifter, lägger ut för matrial och bensin lär det inte ens bli 80 spänn kvar. Att han blir utskälld av andra hovslagare beror nog mest på att de betalar sin avgifter, samtidigt som dom har konkurrans av en som inte gör det.

Nä det är väl klart att det inte är vitt, har alldrig ens blivit erbjuden kvitto o även jag har haft sk "dyr" hovslagare.

Alexandra_W skrev:
jo, jag bryr mig. vet du varför? För att jag vill ha min häst skodd av utbildad hovslagare. Och när det inte går att försörja sig på yrket längre för svarthovslagarna dumpar priserna, så kommer det tillslut inte finnas utbildade hovslagare och då sitter jag där.

Så, jag bryr mig, för mina hästars skull.

Sen, det går lösa rykten och har så gjort ett par år om att försäkringsbolagen vill kräva att hovvårdsarbete görs av utbildad, gödkänd hovslagare, annars ska inte försäkringen gälla ben och hovar. Men att det inte går att genomföra pga bristen på utbildade hovslagare i landet.

OM det är sant vet jag inte, men gissa om jag HOPPAS att det är sant!

Så du tror verkligen att dom som är billiga inte är utbildade, jag skulle heller alldrig anlita en icke utbildad har blivit erbjuden men där går gränsen.
Jag är inne på strömsholm en gång i månaden med den ena hästen pga av en hälta o alldrig har dom sagt att han är dåligt skodd eller att det pga skoningen som han är halt.
Det är väl klart dom stoppar pengarna rakt ner i fickan men det bryr väl jag mig inte om dom är vuxna o bestämmer över sig själva.

bobo skrev:
Om du visste hur gott försäkringsbolagen lever på de som resonerar som du. Jag själv har inte mina hästar försäkrade, har inte råd. Jag föredrar att lägga pengarna på hovvård och sånt som förebygger skador och sjukdomar. Är olyckan framme så får man se till att skaffa fram pengar, lite har man ju sparat in genom att inte betala dyra försäkringspremier på alla hästarna. Jag har en godvän som har ett stuteri med över 100 hästar. Tänk om han skulle ha alla dom försäkrade?

Ja du då betyder det att din goda vän får ta bort hästarna om dom blir sjuka, för har man så många o mycket utgifter då finns det inte en chans att h*n betalar 10-20000:- för en häst i vet. kostnader.
(nja jag värderar mina häsrar högre än så)

Boj skrev:
Du, en BRA hovslagare är värd sin vikt i guld. För den kronan du kan spara genom att göra ett felaktigt val pga priset, kan kosta dig flerfalt om hos vetrinär. Att människan är utbildad borgar inte för ett bra arbete, bara att personen vet hur man skall göra men kanske inte alla gånger varför.

Nä men att hovslagaren är dyr betyder ingenting heller!

Så du tror att bara för att man betalar mycket så får man en bra hovslagare? (näää det argumentet håller inte)

bollen__ skrev:
Jag håller fullständigt med dig, VARFÖR skulle man ta bort försäkringen, då är man ju rent ut sagt dum?
Det är verkligen skönt att ha den där försäkringen när hästen gör illa sig..Annars hade vi nog varit ruinerade nu och inte haft någon häst tex.

Sen tycker jag att det är synd att det blir så dyrt med försäkringar att många hästar inte går försäkrade för ens i närhet av vad de är värda!

Bobo: Det är väl inget som säger att man ska ha det senaste modet tex, men om jag ska få mina ridbyxor att hålla i 10 år så får jag nog sluta rida. Jag har då aldrig lyckats med det. Man lägger som sagt pengarna på det som behövs, behöver min pålle ett nytt täcke för att det andra släpper igenom så mycket vatten att han är dygnblöt, eller det är söndert å inte går att laga, då köper jag nytt såklart.. Men som Alexandra sa, inge 2500:- täcken här inte.
Hovarna är bland det viktigaste, ja! Men samma sak ändå, om du har en perfekt skodd häst, men en illa passande sadel, så kan du väl förmodligen inte heller rida, samma sak om du har en halt häst och en bra anpassad sadel.. Det hänger ihop det mesta liksom.. Hästens välbefinnande före allt annat..
Och även om hästen inte MÅR BRA av en försäkring, så gör inte vi människor det heller, men vi har rätt många försäkringar ifall vi skulle skada oss, så varför skulle inte hästarna ha det också?

Där måste jag hålla med dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar