Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Lycanthrope skrev:
oj.. tycker det låter billigt :eek:
Jag betalat 1050 runt om med skor o snösulor..

vart finns denna hovis :angel:

Det var väl inte så särskilt billigt. Det var ju bara skor fram som hon betalade för.
Jag betalar för alla fyra, verkning, nya skor, snösulor, och 4 brodd per sko endast 500 kr. Har du inte sett att jag har skrivit det? :rofl:

gejsa, hur får den hovisen det att gå ihopa? bara sulorna kostar ju 160, om du inte har såna billiga för 80? brodd kostar ju ungefär 4 kr styck=64kr, skor 100. Har han företag så får han det antagligen billigare, men då skor han ju dubbelt så mycket svart känns det som.
Jag förstår om ingen vit kan konkurrera där.

bobo skrev:
Men snälla tjejer! Läs först igenom vad som står skrivet innan ni hänger upp er på vissa saker och kallar mig naiv och så vidare.
Jag har väl bara en förunderlig tur med mina hästar då. Eller kan det vara god skötsel, god hantering och erfarenhet i valet av individer?
Just nu har jag 7 hästar i stallet. Veterinären kommer regelbundet för vaccineringar, tanskötsel och dylikt. Jag minns inte när jag fick ringa om något akut, tänker efter... tror det var 3 år sen när mitt halvblod slog sönder en framtand som vet fick komma och dra ut. För 13 år sen fick jag köra en häst akut för en bukoperation.
Gör en liten enkel matteoperation och räkna ut hur mycket pengar jag skulle gett försäkringsbolaget alla dessa skadefria åren. Med mellan 7 och 9 hästar i stallet.
Jag föredrar att ta smällen om en häst blir sjuk eller skadad mot att skänka bort så mycket pengar i onödan. Jag vet att jag inte är ensam om att resonera så här även om ni tror det :smirk:

Jo jag tror det är lite naivt att tänka som du! jag tar han om mina hästar på bästa sätt med vaccinationer, tänder varför tror du jag sitter o åker in till strömsholm en gång i månaden om jag inte brydde mig om mina hästar, o det är just därför man har en försäkring annars hade jag inte kunnat gjort det jag gör idag.

Javisst man sitter o betalar en summa om året ja men det är det värt, det är såna här gånger som man får andvändning för den, hästarna kan ju ramla i hagen få en rejäl spark ja va fan som helst o det handlar ju inte om hur man tar hand om sin häst genom att förebygga sjukdomar osv olyckan kan hända när som helst om man inte låter hästen stå i minimala hagar så dom inte kan röra sig eller har skydd från topp till tå.

Men vadå ta smällen då? om du skulle få en häst som var riktigt sjuk eller skadad skulle du ha råd att kanske betala 20-30000:- o inte bara en gång utan kanske två gånger. :confused:

Vaddå? val av individ? har du nå mirakel hästar som inte kan bli sjuk eller skadad isåfall skulle jag vilja veta vad det är för nå. ;)

Snigelfarmor- anser du att bara elit hästar har ett värde? som då är värda o försäkra dom andra stackarna då, tar du bort dom om dom blir sjuka eller skadade, hur mycket pengar hinner man få ihop på ca 2-3 månader inte är det nå 10-20000:- iaf då står man ju där med skägget i brev lådan, när man kunde ha en försäkring som gällde från första början, vem som helst kan ha otur.

Vi prioriterar ju olika men om jag kan en hovslagare som passar hästarna o mig o som dessutom är billig då spar jag hellre in där.
För försäkringen är i mina ögon det som man inte snålar in på, jag tänker inte leka rysk rolett med mina hästar, det är allt för många som spar in på försäkringen för dom tycker det är en onödig utgift, men då står man där sen.
Kanske utan häst o inga pengar o köpa en ny för om det vill sig illa. :smirk:

snigelfarmor skrev:
gejsa, hur får den hovisen det att gå ihopa? bara sulorna kostar ju 160, om du inte har såna billiga för 80? brodd kostar ju ungefär 4 kr styck=64kr, skor 100. Har han företag så får han det antagligen billigare, men då skor han ju dubbelt så mycket svart känns det som.
Jag förstår om ingen vit kan konkurrera där.

Han har ett annat jobb vid sidan om. Han sköter det mesta på en stor ridskola. Bor visst där också. Vet inte hur mycket han betalar i hyra då. :)
Han skor mest för att han såg hur dåliga hovslagarna var när dom kom och skodde på "hans" ridskola. Sedan tycker han om att åka runt och prata. Är ensam. Så har han sagt till mig iaf.
Men dom andra 2 som jag hade innan var också lika billiga. Det är inte så dyrt i den här staden. Men min första började åka och sko i Stockholm i stället för att han kunde ta ut över dubbelt så mycket mot här hemma. Så han hade knappt inte tid att komma och sko mina hästar. då bytte jag.

gejsa skrev:
Det var väl inte så särskilt billigt. Det var ju bara skor fram som hon betalade för.
Jag betalar för alla fyra, verkning, nya skor, snösulor, och 4 brodd per sko endast 500 kr. Har du inte sett att jag har skrivit det? :rofl:

Vart finns alla dessa billiga hovslagare :confused: :cry:

första tecknet på att en nyutbildad hovslagare inte är bra är att han skor snabbt.. de har inte så mkt rutin att kunna sko snabbt o bra.. det andra är att d sätter 4 sömmar i skon och det tredja är att dom sätter sömarna olika högt...min hovslagare som jag har nu har 5 års utbildning, de som kommer ut nu har 1års utbildning!!! :mad: never ever en nyutbildad hovslagare igen!!! han hade kunnat förstöra min hästar!!

Försäkrad??

Hm...jag anser inte att det är någon större skillnad på Butterfly Flip och grannens gamla russ. Men fakta är ju att det är ekonomisk skillnad på de två hästarna för så många har satsat så mycket.

Sen, och nu får jag väl ta skiten, så anser inte jag att flera månaders behandling är något jag vill utsätta min häst för, eller ett benbrott, eller något annat långvarigt som smärtar. Jag tar bort hästen då, om jag så fött upp den i mina armar. Varken mitt samvete eller min ekonomi tillåter mig att åka och få dyra behandlingar på en svåroddsad häst. Jag har ett val och det är jag glad för.
Sen om man väljer att ha en försäkring eller inte, det spelar väl ingen roll? Så länge man inte utsätter hästen för onödig smärta.
Jag har alltid haft mina hästar försäkrade, men funderar allt oftare på om det har varit värt det. Under 15 år har jag haft ett sjukhusbesök, och en senskada. Inga dyra behandlingar alls. 15 gånger 10000 kr (2 tävlingshästar i snitt) blir 150.000 kr. Så nu skulle jag kunnat ha ett splitternytt hästsläp (har inget) och en Maratonvagn! Men nej.. :)

Var snälla och kom ihåg att detta är mina åsikter, inget jag påtvingar andra, och andras åsikter ang långvarig behandling respekteras fullt ut.
mvh jenny

bobo: jag hade ALDRIG låtit min hästar gå utan någon försäkring.. allt kan ju hända.. vi har inte våra försäkrade i pengar men i det veterinära och katastrof försäkring..

Men då undrar jag vad de lär sig på skolan egentligen???

Jag skiter i deras utbildning och går på hörsägen och mina egna ögon såklart.

Vi har ny hovslagare fr.o.m i dag, han verkar vara toppen!
En som jag känner, känner i sin tur hovslagaren väldigt väl och hon har gjort det i princip hela sitt liv. Men han är toppen, för han älskar djur och speciellt hästarna, har jätte mycket erfarenhet (har varit med i flera olika sammanhang där jag sett honom) och kunskap men han är samtidigt bestämd och säger till på skarpen om det behövs...

Han är utbildad hovslagare då, och med i hovslagarföreningen tar 500:- för en helskoning med verkning. Jättebilligt!! med andra ord.

Den förra han tog 800:-, och var inte lika bra, så den nya hovslagaren verkar vara lite av ett kap. :) :p

Det håller jag med om,
hör man att det är en bra hovslagare från olika håll, och man kanske kollar nån han skott och det ser okej ut, då väger de ändå mer än om de gått 1år eller 5år.
Men jag tänker även som du ang. lånvarigt behandlande, jag låter inte en häst som det är minimal chans att den blir okej och med stort lidande utsättas för det. Vi har varit tvugna att ta bort 3 av våra pållar, 2 st för att de led även om de var gamla. Den tredje även för att den led, men också för att den var.. knäpp/farlig eller vad man ska säga. SÅ jag håller med dig på det, MEN.. vi behandlade ändå så länge vi såg att det blev bättre, sen när det inte blev bättre och man såg att pållen hade stor smärta, då fick man ta beslutet.. Och enkelt är det ju inte.. Men, man får hoppas de har det bra nu.. Men jag har inte släppt det själv.. Glömmer aldrig..
oj, lite off topic sry.
Men jag förstår att om man har "tur" och inte har några skador, att man då tänker att man inte behöver någon försäkring. Men vi hade inte klarat tex. pållen jag har nu utan försäkring, för han är rätt mycket behandlad, den andre pållen med. jaja, nu ska jag inte tjata vidare om det här, jag ville bara säga att jag tyckte lika som du ang. långvarig behandling, men jag blev visst lite off topic sas.

Till Lancet, och allmänt:
Men visst, det är ju konstigt egentligen att nått så viktigt som hästarnas hovar går att lära sig på 1 år. Jag har själv funderat på att bli hovslagare, och fick då rådet att jag skulle gå i Skara för det var enda skolan som var bra. Men då när jag kollade var inte utbildningen på bara 1 år, man har rätt mycket praktik också. Sen skulle man även avlägga gesellprov för det är ett hantverksyrke

Lancet skrev:
första tecknet på att en nyutbildad hovslagare inte är bra är att han skor snabbt.. de har inte så mkt rutin att kunna sko snabbt o bra.. det andra är att d sätter 4 sömmar i skon och det tredja är att dom sätter sömarna olika högt...min hovslagare som jag har nu har 5 års utbildning, de som kommer ut nu har 1års utbildning!!! :mad: never ever en nyutbildad hovslagare igen!!! han hade kunnat förstöra min hästar!!

Ha,ha man kan väl vara flink i fingrarna. :rofl:

Betalade 300 kr för en helskoning (egna skor) i går. Verkade shettis för 100 kr. Är helnöjd med jobbet och får ofta frågan om vem som gjort det (så bra).

900kr.
Varmskoning med nya skor.
Då åker jag med hästen till hovslagaren.
Han är också den enda som fått skorna att sitta
kvar på hästen men då tar det också 2 timmar för honom att sko.

:banana: :angel: :angel: :angel:

Sv: Vad kostar hovslagaren?

Min nuvarande hovslagare tar 550 för att sko,verka söm och allt.dessutom slår han på tappskor helt gratis även ifall vi måste sätta på en helt ny.Men tyvärr så ska vi inte ha kvar honom som hovis pga att han inte hör av sig eller kommer när han ska.Så den vi ska byta till tar 400 kr för att sko alla hovar. :banana:

Min hovis har hela tiden tagit 500 för helskoning och 400 för halv och 200 för verkning men nu höjde han helskoningen till 600:- han är inte utbildad på nått fint institut men han började som lärling för 30 år sen och har skott sen dess skor KANON! Har 6mil enkel resa till mig men tar ingen milersättning tar 50:- för tappsko om man tvingar honom man får lägga in pengarna lite diskret i bilen.

Han brukar få ett par plattor öl varje sommar som tack för all servce det tar han alltid imot utan gnäll:):)

Helskoning 800:- och Halv 600:-, med nya skor, lite billigare om de gamla är tillräckligt bra för en skoperiod till. Verkning 350:-.

Varmskor alltid, är utbildad, mycket kompetent och skor vitt. Han är guld värd! :bow:

Min tar 560 för helskoning (760 med snösulor)
Endast verkning 180

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar