Sv: Hovslagare??
bobo skrev:
Men snälla tjejer! Läs först igenom vad som står skrivet innan ni hänger upp er på vissa saker och kallar mig naiv och så vidare.
Jag har väl bara en förunderlig tur med mina hästar då. Eller kan det vara god skötsel, god hantering och erfarenhet i valet av individer?
Just nu har jag 7 hästar i stallet. Veterinären kommer regelbundet för vaccineringar, tanskötsel och dylikt. Jag minns inte när jag fick ringa om något akut, tänker efter... tror det var 3 år sen när mitt halvblod slog sönder en framtand som vet fick komma och dra ut. För 13 år sen fick jag köra en häst akut för en bukoperation.
Gör en liten enkel matteoperation och räkna ut hur mycket pengar jag skulle gett försäkringsbolaget alla dessa skadefria åren. Med mellan 7 och 9 hästar i stallet.
Jag föredrar att ta smällen om en häst blir sjuk eller skadad mot att skänka bort så mycket pengar i onödan. Jag vet att jag inte är ensam om att resonera så här även om ni tror det :smirk:
Jo jag tror det är lite naivt att tänka som du! jag tar han om mina hästar på bästa sätt med vaccinationer, tänder varför tror du jag sitter o åker in till strömsholm en gång i månaden om jag inte brydde mig om mina hästar, o det är just därför man har en försäkring annars hade jag inte kunnat gjort det jag gör idag.
Javisst man sitter o betalar en summa om året ja men det är det värt, det är såna här gånger som man får andvändning för den, hästarna kan ju ramla i hagen få en rejäl spark ja va fan som helst o det handlar ju inte om hur man tar hand om sin häst genom att förebygga sjukdomar osv olyckan kan hända när som helst om man inte låter hästen stå i minimala hagar så dom inte kan röra sig eller har skydd från topp till tå.
Men vadå ta smällen då? om du skulle få en häst som var riktigt sjuk eller skadad skulle du ha råd att kanske betala 20-30000:- o inte bara en gång utan kanske två gånger.
Vaddå? val av individ? har du nå mirakel hästar som inte kan bli sjuk eller skadad isåfall skulle jag vilja veta vad det är för nå.
Snigelfarmor- anser du att bara elit hästar har ett värde? som då är värda o försäkra dom andra stackarna då, tar du bort dom om dom blir sjuka eller skadade, hur mycket pengar hinner man få ihop på ca 2-3 månader inte är det nå 10-20000:- iaf då står man ju där med skägget i brev lådan, när man kunde ha en försäkring som gällde från första början, vem som helst kan ha otur.
Vi prioriterar ju olika men om jag kan en hovslagare som passar hästarna o mig o som dessutom är billig då spar jag hellre in där.
För försäkringen är i mina ögon det som man inte snålar in på, jag tänker inte leka rysk rolett med mina hästar, det är allt för många som spar in på försäkringen för dom tycker det är en onödig utgift, men då står man där sen.
Kanske utan häst o inga pengar o köpa en ny för om det vill sig illa. :smirk: