Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Hag betalade sist 1200 för mina 2 hästar
Verkning på den ena. Vintersulor och skor runt om,
Utan kvitto.
Jag tor ialla fall att en del blir svarta pengar rakt i fickan.
De som kräver kvitto mm De rigistrerar dom
Jag vet hur de går kring lagarna.
Fast min hovis är så duktig så jag kommer att ha kvar honom.

gejsa skrev:
Ja, det där har vi också pratat om. Har du samma hovslagare som jag? :D
Dom kommer aldrig att kunna genomföra det för andra saker också.
Jo då, det kommer alltid att finnas utbildade hovslagare och utbildade som tar svart, som min gör. Du behöver nog inte oroa dig.
Men jag väljer iaf den billigaste för han är suverän i att sko. Har inga problem med honom.
Han har nyss varit här idag. :)
Vet du vad han ville ha. Han skodde om min ena häst. En ny sko, samma snösulor som sist, verkade alla fyra hovarna, nya brodd 4 st på varje sko??? 250 kr.
Jag gav honom 300 kr. :angel: :bow:

Jag har sagt det förut o jag säger det igen! jag skulle nog bo ute vid dig, fan vad du har det bra (lite avundsjuk faktiskt) ;)

Jag håller med dig till punkt o prickar,. har fått noga av hovslagare som skor dåligt, gör så det blir spricker i hovarna, verker snett, m.m...

vår hovslagare köper nya verktyg ofta tex så köper man en rasp i veckan.. för annars ser blir inte hovarna riktigt bra..

jo..här i skåne är det rätt många fast jag har två hovslagare en som bor 5 km från mig o en som bor 1mil.. som har gjorts så mycket fel som det går i skoning..den ena verkade ner till vita linjen och skodde sen..tog över ett år att få ponnyn bra o vet vad han sa?? äcsh det är ju bara en jävla ponny finns ju nya o köpa..

ja där fick dom känna på hur det kunde bli om man inte vill betala för en riktig hovsalagre..

ha d bra // Malin

Men så där kan man väl inte resonera! du hade otur, det kan väl hända vem som helst även om man har en "dyr" hovslagare.
Det handlar nog mer om tur än skicklighet att hitta en som passar just din häst o det handlar inte om att hovslagaren är dyr eller billig.

Har man hittat en hovslagare som skor sin häst jätte bra o allt funkar runt om kring o som dessutom är billig,det är väl ändå det ultimata, det må hända att en dyr hovslagare skor snabbare o mer på rutin men det är inget jag värderar. :smirk:

2 isisar skrev:
Jag har sagt det förut o jag säger det igen! jag skulle nog bo ute vid dig, fan vad du har det bra (lite avundsjuk faktiskt) ;)

Jo, jag vet att jag har det bra. Det är nog många som är avundsjuka här på listan. Det märks faktist.
Alla inackorderingar som kommer hit är oftast skeptiska när jag säger hur billiga mina hovlsagare är. Då vill dom först se hur han jobbar och hur det ser ut innan dom byter till min.
Alla har hittills bytit utom en. Hon är kompis med en annan hovlslagare och får gratis hovvård. :)

Men jag tror att eftersom jag känner mycket hästfolk häromkring så blir det ju att man får höra vilka som är bra och billiga. Man måste ju även förhandla med tex höleverantörer osv.....Vi köper ju så mycket så jag får ju oftast billigare än alla andra häromkring. :rofl:

Senast ändrad:

Ja det gäller ju o ha kontakter men det går mycket genom ryktes vägen vilka som är bra, har varit nöjd alla förutom den jag hade senast som då var "dyrare" det funkade inte alls med min ny importerade som jag hade o den hästen som jag har nu blir nervös när han kommer.

Det är det jag menar med att det är nog mer tur än skicklighet o hitta en som är bra just för din häst.

Så du tror att bara för att man betalar mycket så får man en bra hovslagare? (näää det argumentet håller inte)

Detta var riktat till en person som var beredd att byta sin hovslagare mot en billigare i de fall den nuvarande höjde sitt pris, är den personen bra och man byter till en billigare så vet man ju inte vad man kan få. Då kan det bli rysligt dyrt om det vill sig illa, du anar inte hur många sådana hästar jag har träffat där ägaren har bytt till billigare outbildad hovslagare för att sen få åka till klinik med dyrbara utredningar som följd.

Sen tror jag att det är dags för dig att läsa i högra hörnet, där står det på vilket inlägg svaret avser.

Jag vet att du inte menade mig! men jag ville svara ändå men det kanske inte är tillåtet eller?

Men nu är du inne på outbildade hovslagare igen vem har sagt att vi anlitar såna?

Det är väl klart dom stoppar pengarna rakt ner i fickan men det bryr väl jag mig inte om dom är vuxna o bestämmer över sig själva.

Självklart, jag missunnar inte någon att tjäna en krona extra. Men det man skall försäkra sig om är att när problem uppstår, såsom att hovslagaren har begått ett fel i samband med skoning. Då är det viktigt att personen kan påta sig det ansvaret och inte skyffla över resterna på dig, för vissa saker kan bli knepiga att få ut på föräkringen numera. Det är något som inte många tänker på, det är först när man drabbas av det som man inser hur korkat det kanske kan bli.

Det finns många sådana exempel inte bara på skoningen, jag tänker på foder mm där snålheten bedrar visheten.

Men nu är du inne på outbildade hovslagare igen vem har sagt att vi anlitar såna?

De är med stor säkerhet inte anslutna till hovlagareföreningen, varför jag vet det tänker jag då däremot inte berätta.

Jo det kan jag hålla med om det är en risk man tar!
Men jag känner det att det kan vara värt o undersöka olika saker, jag är inte snål på nått vis men kan jag spara en krona så gör jag gärna det.

Boj skrev:
De är med stor säkerhet inte anslutna till hovlagareföreningen, varför jag vet det tänker jag då däremot inte berätta.

Nä det kanske dom inte är men dom har gått en utbildning det är jag där emot noga med, men om man inte kan tänka sig o anlita en som nyss har gått utbildningen så kan vi ju inte få fler hovslagare jag sponsrar gärna såna om jag har hört att dom är bra o seriösa

Nä det kanske dom inte är men dom har gått en utbildning det är jag där emot noga med,

Hur vet du det då? Frågar du personen efter bevis eller? Och visst kan du använda dig av en outbildad men med stor erfarenhet, men fortfarande kvarstår den viktiga punkten nämligen ansvaret när/om olyckan är framme under skoningen.

Ja ! för det första så får jag höra mycket av min gammla hovslagare som tyvär bor för långt bort nu, o sedan genom kontakter.
Man får höra ganska mycket i en liten håla, jo det är fortfarande en risk man tar, det är jag medveten om.

2 isisar skrev:
det må hända att en dyr hovslagare skor snabbare o mer på rutin men det är inget jag värderar. :smirk:

Hovslagaren jag anlitar, du vet han den dyyyyre som jag har för jag är så cool och viftar med tusenlapparna :smirk: , tar nästan 2 timmar på sig när han skor. Varför? Jo för att han vill se hästen i rörelse på löpargången bla, han varmskor och smider till "specialare" till min häst och är väldigt petig, vill veta hur hästen fungerar i ridningen etc etc om jag upplevt några problem eller så.

RUTINEN är omfattande och tack vare det så VET han att inget går på rutin eftersom varje hov är unik. Har sett hästar bli skodda av väldigt populära hovslagare men dom har sett för djävliga ut om fötterna, en har som sin speciallitet att trångsko hästarna för att undvika att dom trampar av sig skor tex, säkert skitsmart.

Så utav vilken anledning tror du att en dyr hovslagare skor fort och på rutin?

kristel skrev:
Hovslagaren jag anlitar, du vet han den dyyyyre som jag har för jag är så cool och viftar med tusenlapparna :smirk: , tar nästan 2 timmar på sig när han skor. Varför? Jo för att han vill se hästen i rörelse på löpargången bla, han varmskor och smider till "specialare" till min häst och är väldigt petig, vill veta hur hästen fungerar i ridningen etc etc om jag upplevt några problem eller så.

RUTINEN är omfattande och tack vare det så VET han att inget går på rutin eftersom varje hov är unik. Har sett hästar bli skodda av väldigt populära hovslagare men dom har sett för djävliga ut om fötterna, en har som sin speciallitet att trångsko hästarna för att undvika att dom trampar av sig skor tex, säkert skitsmart.

Så utav vilken anledning tror du att en dyr hovslagare skor fort och på rutin?

Jag menar inte generellt att dyrare hovslagare gör så men o samtidigt så är det inte generellt så att billigare hovslagare skor sämre.
Jag tycker det är tur att du har hittat en som du är nöjd som du oxå har råd med.
Det handlar om tur i mina ögon, om jag då hittade en som fungerade felfritt som både mina hästar o jag fungerade bra men som kanske var något dyrare då skulle det inte vara något snack om saken, då hade jag väl fått svalt en gång xtra o betalat.

Det är bara det att jag är inte imponerad av alla som är dyrare som ni hyllar så väldigt, kom ihåg att det var ni som skällde ner oss som då valde en billigare o inte tvärtom.

2 isisar skrev:
Det är bara det att jag är inte imponerad av alla som är dyrare som ni hyllar så väldigt, kom ihåg att det var ni som skällde ner oss som då valde en billigare o inte tvärtom.

Det är väl ingen som är imponerad av de som är dyrare?
Jag har inte skällt ner ngn för att välja en billigare hovslagare, jag tycker bara inte att man ska stödja svartmygel som på sikt ställer till med fanskap. Det har jag sagt och det tycker jag fortfarande, dels för att det ställer till STORA problem för de personer som faktiskt vill ha hovslageri som sitt yrke och kunna leva av det, dels ställer det till problem om din häst råkar ut för något som är hovslagar relaterat och du behöver reklamera, tex felverkade vinklar med senskada som följd. Kan förvisso hända vita hovslagare också men som ägare har du större chans att få upprättning om du kan påvisa att det är X som skott och när X skodde din häst. Sen har vi ju biten med taxorna, tror du inte att det varit lättare att få ett "bra" pris om yrkesutövarna hade varit tvingade att föra kvitton och ha en vit verksamhet, det är jag övertygad om. Förståd du hur jag menar?
Jag vill inte kalla det för tur men väl ett brinnande intresse och väldigt lång efterforskning som gjorde att jag nu har den hovslagaren jag har.
Kom på att jag inte svarat på ditt orginalinlägg eftersom jag inte riktade mitt svar till någon, vilket det verkar som du uppfattat som. Jag tycker att det var skit av din hovslagare att inte informera om höjningen innan han skodde, skitdåligt gjort.

2 isisar skrev:
Nä men jösses det var det dummaste jag har hört alla hästar blir sjuka nångång mer eller mindre.
Så då menar du att man inte sak ha en försäkring o kanske stå där med en nota på 10- 20000:- som man ska betala rakt av om du visste hur många som resonerade så dom får ju ta bort hästarna för att dom inte har råd, är det bättre tycker du?
Dom kanske inte skulle skaffa häst från början :angel:
Alla hästar blir inte sjuka eller skadade, det läser man vittnesbörder om dagligen här på Buke t.ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar