Hovslagare kostnader (sammanslagen tråd)

Sv: Hovslagare??

Lånar knapp..

Det här med billiga, outbildade hovslagare soms kor lika bra som de dyrare utbildade.

Lite saker kring det.

1. De outbildade FÖRSÖRJER sig sällan på yrket. Dvs de kan ta 400 spänns vart (exkl skorna) och få en riktigt fin inkomst, för huvudinkomsten (vit) kommer någon annanstans ifrån. Detta dumpar priserna och gör att det blir svårt att ta det som krävs för att försörja sig.

2. Någons oms ett riktlinjespriserna från Svenska Hovslagarföreningen? De är skyhöga, men uträknade på att kunna försörja sig och stanna i yrket till pensionen UTAN att kroppen pajar långt innan. Häruppe går det övht inte att ta det priset, då blir du arbetslös.

3. Att billiga skor lika bra.. Tänk det trodde jag med. Hade haft outbildad (fanns ingen annan att få tag) i och hästarna var bram jag var nöjd, de hade varit på klinik utan att någon klagat på hovslageriet etc. JAG kan dock bara se skillnad mellan en hyfsad skoning och en katastrofal, så av rent intresse frågade jag en erkänt duktig klinikhovslagare vad han ansåg om skoningen, och efter att ha krupit omkring på golvet och studerat vinklar och i 20 minuter kollat skoningen så sa han att 'Jag hade aldrig sagt något om du inte frågat, skoningen är okej, men det finns brister'. Och så visade han på att sulan inte var helt plan utan att det var en skillnad på en mm, dvs en minimal liten snedhet. Att det var en aniiiingen olika utlägg och sådana saker. Dvs inget som man inte upptäcker om man inte är proffs själv sas. Klinikhovslagaren ansåg väl inte att jag BEHÖVDE byta, men konstaterade att VISSA individer kan reagera på även så smååå skillnader.

No need to say att jag bytte hovslagare, för hu fasiken ska jag veta INNAN om mina hästar är en av de individer som reagerar? Så jag fick från att betala 300 kr + skor per skoning till att betala 720 kr inkl skor per skoning. Jag hade två skodda hästar så det blev mer än DUBBLA priset. Men jag har aldrig ångrat det. (och mina hästar får hos veterinären under 'allmänt intryk' alltid beröm för hovarna. Valacken hade 'Mycket fint skodd!!' i sitt och vet undrade om han var nyskodd. Då hade han gått 6 av 7 veckor på en skoperiod, dvs det var precis dags för ny skoning. Unghästen har fått 'Mycket välskötta hovar!' i sina kommentarer.

För mig så det jag strävar efter i ALLT när det gäller hästarna är att det ska vara så perfekt som möjligt. Även omd et kostar. Och jag är INTE rik och jag försakar MYCKET för att kunna ge hästarna det bästa så långt det går. Helt enkelt för att jag aldrig vet om näst-bäst kommer funka bra, eller ge problem i framtiden.

kristel skrev:
*lånar knapp*

Jag betalar 1300 för att få min häst skodd och det är ta mig fan värt varenda öre!
Här gnäller man på hovslagare i den här tråden så jag blir näst intill mörkrädd, har ni inte insett vilken enorm resurs och kunskapsbank en skicklig hovslagare är?!?!
Jag är förbluffad, folk köper saker för flera tusen till sina små "älsklingar" och sen gnäller man för att hovis kostar pengar och att "han minsann har 100 kr i timme". Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle ta ett så tungt och slitigt jobb för den misserabla lönen.
Jag AVGUDAR min hovslagare och jag har en enorm respekt för honom och hans personal, skulle väl aldrig drömma om att komma dit med en lerig/blöt häst. Det är deras arbetsmiljö!!!
Jag KÖR till smedjan med min häst och får ALL den hjälp en häst kan behöva, han har lite egendomlig benställning så han kräver enormt mycket kunskap av den som skor honom. Jag har haft hovslagare som skott honom för ca 700 utan kvitto i stallet men varför stötta personer som ställer till skit för andra yrkeskollegor?

Vilket blir nästa schackdrag från oss hästägare, att betala veterinären svart, skippa försäkringar, skita i att ha passande utrustning för det är dyrt att köpa nytt, allt för att "spara in" på slantarna! Våra hästar har inte bett om att få oss till ägare, det minsta man kan göra är att ge dom det som behövs annars kan man lika bra skaffa sig en hamster som inte kostar så mycket. Eller en undulat :idea:

Nä fy fan säger jag bara..... jag kan bara säga en sak: TACK KÄRE MATS för att du står ut med oss och gör ett såååååååååååå fantastiskt jobb :bow: :bow: :bow:

Har du vekligen läst igenom ditt inlägg ! detta är iaf vad jag uppfattade, ett argt inlägg om oss som kanske inte har råd o betala hur mycket som helst.

Jag missunar inte mina hästar bra vård jag har både försäkring rätt utrustning, o vetrinärer har en häst som går hos strömsholm en gång i månaden.
Jag har till o med bra hovslagare fast dom inte är "dyra" så har dom gjort underverk med hovarna på en av mina hästar som såg för bedrövlig ut från början.
Mycket kan man säga om oss som varken har råd eller lust o betala hur mycket som helst, men jag tycker det är tråkigt att man kanske inte ska ha råd att ha häst bara för att hovslagarna är för dyra, o ja man får prioritera "självklart" men sen ska det finnas pengar om hästen blir sjuk.
Som alla vet så är det en kostsam historia även om man har försäkring. :crazy:

Nej jag har inga tusingar o vifta med (även om man önskar sig det) jag har iaf råd o betala normala priser, o sen kanske man skulle vilja ha nån krona till övers nångång. :)

Men varför tror ni! att billiga hovslagare inte är utbildade?, det har dom varit som jag har haft men sen har dom precis börjat skott.

Men jag tycker nästan dom är mycket mer noggrannare att få det bra, har till o med haft en annan hovslagare som har berömt deras jobb det är därför jag anlitade dom.
O har själv sett att det har fungerat bra, annars skulle jag kanske ha varit mer skeptisk.

men alexandra, din utbildade duktiga hovslagare tar 720, det är ett pris jag skriver under på. Synd jag inte bor i din närhet så jag kan låna honom :)

/jenny

Man behöver inte alltid ta den som är dyrast för att det ska bli bra.
Min(a) är/var ju så billiga. Det ser jag ju nu när jag läser vad ni betalar. Men ändå är det ingen som har klagat när jag kommit till Strömsholm. Mina hästar har alltid fungerat bra i ridning utan hälta osv tack och lov.
Jag förstår inte varför ni ska skälla ned oss som har billiga hovslagare. Om dom sedan tar det svart eller inte. Vad fan det behöver väl inte ni bry er om. Huvudsaken ni får era hästar skodda.
För det ska jag säga er, att hovslagaren är vuxen och gör vad dom vill. Det är ingen här som tvingar dom att ta svart eller vara billiga.
Som min tex han tycker att det är kul att få komma ut och få prata med folk. Det prioriterar han högst säger han. Det är inte pengarna i sig. Tänka sig, att det finns sånt folk än. Inte bara giriga som ska ha så mycket som möjligt. Antagligen är jag bara lyckligt lottad. Vem vet. Jag behöver inte slänga ut alla mina sparpengar bara för att hästarna ska bli skodda. Det tycker jag känns skönt. Då kan jag unna mig lite annat emellanåt.

Ps. min veterinär brukar jag också betala svart oftast! ds

Fan gejsa! jag skulle nog bo hos dig tror jag, du verkar ha det hur bra som helst.
Hade ut en kille som var nyutbildad men han bor väl ca 5 mil härifrån o han kände att det var för långt o åka, det kan jag förstå,
men han tog 2 timmar på sig o sko för 500 :-
Sedan hittade jag den här som jag har nu, som har hållt på mer o han var faktiskt imponerad av hans arbete, nu förtiden så har han jätte fina fötter. :)

Vi har både haft såna som är alldeles nyutbildade, såna som är "experter" och såna som inte är utbildade.
Experten & den ej utbildade funkade pållarna bäst med, nackdelen med den ej utbildade var att den aldrig kom..
Så vi bytte, fick en nyutbildad, och det var inte kul. 4 TIMMAR! tog det att sko 1½ häst..(inte för att hästarna är dumma de stod som ljus).. Sen hinner jag inte mer än lasta hästen på transporten, lasta ur den och gå ett par steg så är skon helt lös. SUCK.. Då vi ej var på hemmaplan fick vi låna mormors hovslagare, som inte skulle gjort det om det inte var för att det var mormor, och dessutom skulle jag tävla 4 dar senare..
Han kunde då konstatera att denna nyutbildade hovslagare hade gjort massor med fel, huggit bort saker som skulle vara kvar, och sen var vinkeln helt fel. suck..
SÅ vi tar aldrig en nyutbildad på direkten igen, då får han allt ha ett bra rykte för att man ska våga prova..
Men den hovis vi har nu, han lever på sitt yrke om jag fattat det rätt, för han blev sjuk sist han skulle komma, så då passade mamma på att fråga hur det blev för dom när de är sjuka.. så om jag fattat det rätt är han egen..
600 tror jag vi betalade sist, då satt han i brodd som lossnat(som vi hade), fick nya snösulor fram.
660 betalade andra pållen, han fick nya skor bak + snösulor bak + isättning av brodd bak.
Nånting sånt..
Jag är verkligen nöjd med honom vi har nu.. Men det tror jag att jag har skrivit en gång förut i denna tråd med..
Min häst är som ny, pigg & sprallig och villig att jobba.. förut var han halt jätteofta..
Dessutom så ökade han 2 stl i skor när vi bytte hovslagare, och när han va här sist sa han att nästa gång när vi byter skor ska han få 1 stl större till. 3 stlr alltså, inte konstigt att han var halt och ömfotad. AJ. Men den där :devil:-la hovslagaren vi hade förut vägrade byta till större stl trots att vi var säkra på att det var rätt.. Han ville knappt sko med sulor fast det var på rekommendation från veterinären..

Då har du nog haft väldig otur, han som var nyutbildad som jag anlitade tog längre tid på sig men skorna satt som berget.
Jag tror det handlar mer om tur än skicklighet att hitta en bra hovslagare, tror inte på det där att en dyr hovslagare alltid är bra.

Men om man skulle dra in på kostanaderna nån annanstans vart skulle det bli då? hästarna behöver bra mat går inte att dra in där. strö?, går inte heller o dra in om man inte vill att dom ska stå på betonggolvet, försäkring ? måste betalas, vetrinär? måste oxå betalas, utrustning? ja kanske men man vill väl ändå att det ska passa för hästen annars blir det problem i framtiden, men det är samma där dyr utrustning är inte alltid bäst.
Hovslagaren är den enda som man kan förhandla med,som jag ser det, o än så länge har jag bara haft med såna som är duktiga o göra med.
Varför betala mer än vad man behöver har man hittat en som skor bra o till rätt pris så ska man nog hålla fast vid den.

Ja självklart, KUNDE jag välja mellan en bra billig och en dyr bra. så tar man ju den billiga.. För vi hästmänniskor är väl sällan gjorda av pengar..
Visst har priset stigit för oss med, men vi tycker att det är värt det nu när vi hittat "rätt" som du säger mer tur än skicklighet.. Här uppe är det väldigt ONT om hovslagare dessutom, så jämarns om det skulle hända den här något, då står vi där!
Jag tycker inte heller att de ska få ta HUR mycket pengar som helst av oss, va tusan.. Om hästägarna håller ihop som nån tidigare sa så kanske man kan få bra priser?!..
Men jag tycker inte att nån av de vi har haft har varit speciellt dyra, men visst, den vi har nu kostar mer eftersom han lever på det.. men som sagt, när det inte finns någon annan bra här som dessutom kan ta sig an fler.. så måste man punga ut.. sad but true tycker jag, är glad att mor&far betalar, annars fattar jag inte hur jag skulle kunna få pållen skodd!

Precis! har man väl hittat nån som fungerar så ska man vara glad över det, o som du sa vi häst folk är inte direkt gjorda av pengar. ;)

Jag tar ju hellre en hovslagare som jag har råd med som skor hyfsat bra än en som är för dyr så man inte har råd att ta ut dom när det behövs.
Som jag ser det så är hovslagare dom ända man kan förhandla med!

2 isisar skrev:
Men om man skulle dra in på kostanaderna nån annanstans vart skulle det bli då? hästarna behöver bra mat går inte att dra in där. strö?, går inte heller o dra in om man inte vill att dom ska stå på betonggolvet, försäkring ? måste betalas, vetrinär? måste oxå betalas, utrustning? ja kanske men man vill väl ändå att det ska passa för hästen annars blir det problem i framtiden, men det är samma där dyr utrustning är inte alltid bäst.
Hovslagaren är den enda som man kan förhandla med,som jag ser det, o än så länge har jag bara haft med såna som är duktiga o göra med.
Varför betala mer än vad man behöver har man hittat en som skor bra o till rätt pris så ska man nog hålla fast vid den.
Visst går det att dra in på andra kostnader än hovslagaren. En bra hovslagare är livsviktigt för hästen. Har du en dålig, kanske billigare hovslagare som skor fel får du ju högre veterinärkostnader då veterinären måste behandla de skador som uppstått av felaktig skoning.
Sen går det att hitta bra foder till olika priser också. Det kanske inte är nödvändigt för hästen att äta det dyraste mueslifodret och alla dyra tillskott, den kan leva lika bra på havre och hö och lite annat.
Försäkring? Helt frivilligt, ingen som tvingar en hästägare att försäkra sin häst. Försäkringen är inget som gör att hästen mår bätrre eller sämre, så det är verkligen något som kan undvaras och läggas på hovslagaren istället.
Utrustningen behöver naturligtvis passa hästen, men det behöver inte vara svindyra märken, inte heller är det nödvändigt för hästen att ha 5 olika täcken, och nya varje vinter. Täcken går att laga. Ryttaren kan också rida lika bra i 10 år gamla byxor och jackor, behöver inte vara sista modet.
Det går att spara in på mycket onödigt och lägga pengarna på det som verkligen behövs. Riktig hovvård är något av det nödvändigaste för att hästen ska fungera, dyrt foder och dyra sadlar hjälper inte ett dugg när man har en halt häst.

Men att ta bort försäkring som du skriver det är ju det dummaste man kan göra. Blir hästen sjuk avlivar du den då eller? Det är ju inte många som har råd att betala en djursjukhusräkning utan försäkring.
Men visst har du rätt i det andra. Det viktigaste en häst har är fötterna. Dom måste man vårda och vara rädd om. Precis som en bra sadel som sitter rätt osv. Men vi som har en bra och billig hovslagare har försäkrat och en sadel som sitter bra iaf jag. Inte det dyraste av allt. Jag har t o m övertagit en annans häst täcke i vinter. Men ändå har jag en billig hovslagare som är BRA.
Och ang fodret är det också så att behöver man fodra upp med mycket protein så kan man ju tex ta soja till hjälp osv...Det där vet nog dom flesta hästägare.

Min sambo är hovis och tar 500:- för helskoning helt utan extra saker.. Han har blivit uppringd av andra hovslagare och utskälld för att han tar för lite....

Allvarligt talat, 500 spänn kan knappast vara vita pengar. Skattar man på dessa pengar samt sociala avgifter, lägger ut för matrial och bensin lär det inte ens bli 80 spänn kvar. Att han blir utskälld av andra hovslagare beror nog mest på att de betalar sin avgifter, samtidigt som dom har konkurrans av en som inte gör det.

100 spänn i timmen är väl bra!!

Det hade väl varit bra om det varit en sanning, det tar väl knappast bara 1 timme att sko hästen. Restiden vem betalar den, om det är hovisen så reducerades 100 lappen med en väldig fart.

Höjer min hovslagare taxan från 700 inkl skor så bytar jag absolut, för det han kan det kan alla andra oxå som gått utbildning. Problemet är ofta att hitta någon som vill ta en ny kund, och det kanske är därför vi blir utnyttjade som pengamaskiner

Du, en BRA hovslagare är värd sin vikt i guld. För den kronan du kan spara genom att göra ett felaktigt val pga priset, kan kosta dig flerfalt om hos vetrinär. Att människan är utbildad borgar inte för ett bra arbete, bara att personen vet hur man skall göra men kanske inte alla gånger varför.

Stämmer ej! Jag betalar som sagt 700 för en vinterskoning inkl. skor, sulor & brodd. Min hovslagare är utbildad och jag får alltid kvitto...

Ja nu vet jag hovslagare som ger kvitto till varannan-var tredje kund, men de andra pengarna då som inte kommer i form av ett kvitto?

snigelfarmor skrev:
men alexandra, din utbildade duktiga hovslagare tar 720, det är ett pris jag skriver under på. Synd jag inte bor i din närhet så jag kan låna honom :)

/jenny

820 egentligen, jag har VIP-pris ;) Fast bodde du här kunde jag ju avslöjat hur mans kaffar sig VIP-pris =)

Fast, det här är landsbygd och ödemark, hade det varit i storstad hade hans äkert varit dyrare. SÅ man ska nog tänka på det i jämförelsen med, att det generellt är dyrare i städerna (när man jämför pris alltså)

Måste man betala bensinkostnaden när de åker ut oxå????hur mkt får ni betala för det?

Ja tyvärr så flyger dom inte till en precis, själv betalar jag 900 kr för normalskoning inklusive resa. För extra broddhåll typ 4-broddat får jag betala 10 kr extra per sko, men då skor våran hovis flera hästar på samma ställe samtidigt och behöver sällan åka någon annanstans samma dag.

Boj skrev:
Ja nu vet jag hovslagare som ger kvitto till varannan-var tredje kund, men de andra pengarna då som inte kommer i form av ett kvitto?

Det här med kvitton är en historia för sig.

Jag pratade med min hovis som det där (han skor bara mot kvitto, eller jag tror jag fått en verkning utan kvitto någon gång), och frågade VAD som egentligen hindrar honom från att 'tappa' halva kvittobunten i papperskorgen när han går förbi. Och hans svar var - INGENTING. Han har inte numrerade kvitton, så det finns inget som hindrar honom från att vad kunden uppfattar sko vitt, och sen bara redovisa hälften av intäkterna.

Samma sak gäller nog de flesta som skriver kvitto för hand ute på fältet. Vill de kan de fuska vilt (genom att inte numrera, genom att felnumrera osv).

Så kvitto är nog egentligen ingen garanti på att just den skoningen du betalade för verkligen redovisas (dvs är vit skoning) utan kan lika gärna vara lika svart som den helt utan kvitto..

gejsa skrev:
Man behöver inte alltid ta den som är dyrast för att det ska bli bra.
Min(a) är/var ju så billiga. Det ser jag ju nu när jag läser vad ni betalar. Men ändå är det ingen som har klagat när jag kommit till Strömsholm. Mina hästar har alltid fungerat bra i ridning utan hälta osv tack och lov.
Jag förstår inte varför ni ska skälla ned oss som har billiga hovslagare. Om dom sedan tar det svart eller inte. Vad fan det behöver väl inte ni bry er om. Huvudsaken ni får era hästar skodda.

jo, jag bryr mig. vet du varför? För att jag vill ha min häst skodd av utbildad hovslagare. Och när det inte går att försörja sig på yrket längre för svarthovslagarna dumpar priserna, så kommer det tillslut inte finnas utbildade hovslagare och då sitter jag där.

Så, jag bryr mig, för mina hästars skull.

Sen, det går lösa rykten och har så gjort ett par år om att försäkringsbolagen vill kräva att hovvårdsarbete görs av utbildad, gödkänd hovslagare, annars ska inte försäkringen gälla ben och hovar. Men att det inte går att genomföra pga bristen på utbildade hovslagare i landet.

OM det är sant vet jag inte, men gissa om jag HOPPAS att det är sant!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar