Hovisar på Buke!!

Sv: Hovisar på Buke!!

Coari insuinerar att hältan/ryggproblematiken härrör från undermålig skoning och det "primärproblem" som skapat dom fula hovarna.

Nej,, det gör jag absolut inte varför kommer du så snabbt (med påståenden)

Jag menar att det borde väl finnas en logisk förklaring till att det redan tidigare finns en reservation på frambenen, inte framhovarna eller hur???

Om det primära kommer från ryggen eller undermålig skoning är inte intressant,, det intressanta är att hästen redan innan denna tråd startats av försäkringsbolaget redan vid skapande av förra trådstarten hade reservation på B.F. (BENEN)

Detta upprörde tydligen TS så till den milda grad att hon kallade försäkringsbolaget för JÄVLA.

Inte jävla mig utan jävla försäkringsbolag.

Får inte hovis ordning på dessa hovar så blir väl hovis oxå kallad för jävla hovis. Mig veterligt så är det omöjligt för en hovis att få ordning på hovarna hur exakta skoningsintervaller man än anpassar det till omdet primära problemet sitter i ryggen. Mig veterligt så är det oxå omöjligt att utföra fysiologisk skoning fram som läker ryggen.

Väldigt ofta ser man att hästen har ryggproblem genom att endast studera frambenenen och främst den assymetriska hovformen i framhovarna.

Så nu när jag känner till lite bättre om historiken så har jag inget mer att tillföra i denna tråd eftersom det inte är ett hovslagar relaterat grundproblem och så länge inte det primära åtgärdas så kan heller inte det secundära förbättras.

Det är logiskt,, bara man ser till helheten.

Oj oj oj vad folk akn få förutfattade meningar!! Hon fick reservationen på grund av sina sänkningar och inget annat. Där är inget fel på hennes framben. Det var försäkringsbolaget som ville sätta reservation på benen oxå... Jag skrev inte jävla utan j-a och med det menade jag jäkla!! och det var för att de gav mig först en uppgift sedan en annan. och jag fick rätt till slut så försäkringsbolaget erkände sitt fel!! Så benen har inte med någonting att göra!!!:cool:
och varför i hela fridens namn skulle jag kalla min hovis för jävla hovis???:crazy:

Du har ju fått allt om bakfoten coari!! Jag har ju redan utrett problemen med ryggen och vill bara ge hästen bättre hovar..så jag förstår inte alls din reaktion och att det är så himla glasklart...vad är glasklart?? hästen är inte halt och har mindre ont i ryggen nu...det vet väl jag med att skoning inte läker ryggen...vad tror du egentligen att jag var ute efter när jag startade tråden??
min mening var att fråga om mer info och kanske få förslag på hur man kan fixa till hovarna så de blir bättre!! inget annat!!;) Du måste ha missförstått alltihopa!

Här kommer nya bilder på hovarna. Skiljer en vecka i skotid...så på förra hade hon gått i 4 veckor och vid detta foto tillfället har hon gått 3 veckor!

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov1.jpg

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov3.jpg

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov2.jpg

Hon har ju fortfarande en bula eller utbuktning på hoven....men överlag ser de bättre ut! Nu har jag ju kommit till ett vägskäl... Nuvarande klinikhovis tar 2600 kr för en helskoning med sulor och jag har inte råd med det för tillfället! Han har sagt att jag kan prova med någon annan och funkar det inte så får jag ju gå tillbaka och leva på bröd och vatten...;)

Alltså, bilderna i trådstarten såg ju gräsliga ut. Trakten såg helt kollapsad ut och instucken under hoven, inte konstigt att hoven flyter ut och går sönder.

Nu är dina nya bilder väldigt små, men jag vet inte om jag tycker att de blivit SÅ mycket bättre?
Alltså, visst, nu står hästen på trakten och har den inte vikt in under hoven. Men så HÖG trakt? Eller egentligen hela hoven... Är det någon speciell anledning till denna kloss till hov?

Enligt min erfarenhet är det bara "old-school"-hovisar som skor med så höga trakter. De som gått vidareutbildningar och uppdaterat sig pratar mycket om att sänka trakterna... Jag skulle nog inte varit nöjd med utvecklingen efter ett helt år med en klinikhovis faktiskt...

Eller vad säger Coari och Lille Skutt?

(jmf de första "kroniska fånghovarna" i tråden, var det Bettysmattes? DE ser fina ut!)

Jo fast jag tror inte att man kan jämföra så, eftersom hennes häst fick rätt hjälp redan från början. Det fick ju inte min tydligen... Min har gått i många år med dåliga hovar!! Nu är detta ingen ursäkt fast jag tror att det har betydelse. Sen undrar jag vem man ska anlita om man inte ens kan lita på klinikhovis??? Han har ju gesäll brev och vidareutbildning.

Även jag tror problemet ligger i de understuckna trakterna, dvs att hela hoven drar iväg framåt (rätta mig gärna om jag uttrycker mig fel) och att man måste börja med att få balans i hoven, dvs få tillbaka trakterna till sitt rätta läge, och också avlasta utflytningar så att dessa inte förvärras, eller rättare sagt, utflytningarna kommer väl av obalansen där väggen i o m d på sidor och tå får ta onormalt mycket belastning och så flyter de ut som svar på den mekaniska belastningen?

Jag tror att det är korta tå, sänk trakt - i balans - som gäller, men det vore superintressant om några av hovisarna här kan förklara hur de ser på trakterna och åtgärder.

Är också nyfiken på vilka faktorer som kan leda till denna obalans, är det bara bristfällig/felaktig verkning, eller finns det andra kompensationsmekanismer som kan inverka och göra att hästen frivilligt belastar på det sätt som den i dagsläget gör.

Kan Du inte be klinikhovisen skriva ned sitt "tänk" och en skriftlig plan för hur hoven skall verkas enligt dennes förmenande (om Du litar på honom/henne) och kanske även kunna bistå med råd via telefon.

Ja jag tror att de har blivit höga för hon hade inga trakter alls innan... Så det har nog blivit lite väl koncentrerat p det... Nu när du förklarar hur du tänker så sa veterinären sist att hon måste verkas kort i tån fram. Och det tycker jag klinikhovis gjort men tydligen inte tillräckligt... För varje gång han kortat ner henne så har hon blivit halt...

Men detta med inga trakter alls, är det inte bara så att de är såpass understuckna så det ser ut som att hon inte har några trakter, men om Du tänker att Du rätar upp hela det partiet som ligger framåt så borde det bli en del trakt - som är typ på fel plats:).

Jag tror att det är skitsvårt att få till bra för sådana här hovar, man måste vara riktigt duktig på det man gör, vet en "mästerkatt" som är riktigt duktig på att få hovarna i just balans.

Min upplevelse, som inte på något sätt kan jämföras med de duktiga hovisarna här, är att det lätt blir fel när man skall korta tå/få ned trakt. Det är verkligen ett finlir, där det handlar om mm rätt (eller fel), och fel leder då till hälta.

Hon har ju fortfarande en bula eller utbuktning på hoven....men överlag ser de bättre ut! Nu har jag ju kommit till ett vägskäl... Nuvarande klinikhovis tar 2600 kr för en helskoning med sulor och jag har inte råd med det för tillfället! Han har sagt att jag kan prova med någon annan och funkar det inte så får jag ju gå tillbaka och leva på bröd och vatten...;)

Kan du inte få ett intyg av veterinären så att försäkringsbolaget kan ta en del av kostnaden för skoningen?

Hur menar du nu?? Som sjukbeslag går det ju inte... Och sjukbeslag ersätter de bara en gång i vilket fall...

Som sagt, nog hade hon trakter förut, bara att de ligger horisontellt under hoven, längs med skon. Det är vanligt att man misstar understuckna trakter för låga. Så slutar man ta ner där, och då fortsätter trakten in under hoven och skapar obalans.

Att bara korta tån hjälper nog inte, jag skulle ta lika mycket på hela undersidan typ, då skulle både tå och trakt bli kort.

Ska se om jag kan rita sådär fint som några gjort...

DSC00245.jpg

Ok, jag kan tydligen inte rita, så jag får försöka förklara.
Titta noga på ränderna på hoven, uppifrån och ner. Längst till höger ser man att de ritar linjer från kronrand och neråt med en viss vinkel hela tiden, låt blicken glida åt vänster, i höjd med hålet och sömmen, strax efter sidokappan så ser man hur vinkeln på linjerna plötsligt lutar mycket brantare.
Där ser man att trakten kollapsat och som du ser så slutar den brytningen i skador på hoven pga felbelastningar.
Fortsätter man glida åt vänster så ser man hur vinkeln gradvis ökar mer och mer.
Den här obalansen gör att hornrören inte belastas som de ska, vilket gör att de går sönder, orsakar skador i lamellranden mm.
Jämför med att ta en bunt sugrör i handen, om de får stå rakt på underlaget är de jättestarka, men vinklar du bunten så bryts de snart.

Se också hur deformerad kronranden är, den ska ju vara i princip en rak linje, sett från sidan, den här ritar ju en båge.

Pinohov1.jpg

Den här bilden är ju så liten så man knappt ser ränderna, men om man tittar på vinkeln som tådelen av hovväggen ritar, om man tittar en bit upp, och jämför den vinkeln som trakten ritar där bak så ser man att de fortfarande skiljer sig ganska mycket.

Det ser bättre ut, men jag skulle tyckt att det borde gått att korrigera i princip helt efter ett år med klinikhovis...
Kolla kronranden, den ser bättre ut tycker jag.

Om man tog (typ) en centimeter på hela undersidan, så skulle trakten backa betydligt och det skulle tån också. Dessutom borde väl kanske hästen haft mer utlägg bak om man jobbar på att fixa en understucken trakt.

Skulle vara kul med större och bättre bilder.

Mina kommentarer baserar sig på de hovar jag känner väl, men jag är ingen hovis, och det finns kanske fysiologiska skäl till att hovis behållit hovarna som de är.

Om jag var du skulle jag fråga, ta med dig tex det jag skrivit, be hovis förklara och visa varför hoven ser ut som den gör.
En duktig hovis kommer bara att uppskatta att du är mån om din häst, att du vill lära dig och förstå så att du kan se om det börjar gå åt fel håll framöver, om nu inte klinikhovis ska fortsätta sko.

Bortse ifrån hovbenet och att bilden kommer ifrån en barfotasida, min mening var att visa proportionerna på en i mina ögon välbalanserad hov:
benihov1.jpg

Jag tycker att du förklarar väldigt bra! :-) att det inte finns mer utlägg är för att hon trampar av dem annars trots boots runt om... Ska försöka få till bilderna lite större!! :-)

Ingen hovslagare men har studerat många fånghovar...
Jag tycker faktisk det ser ut som hästen ganska nyligen har haft ännu ett fånganfall. Titta på hovväggens vinkel precis nedanför kronranden. Ser ut som den är betydligt rakare där någon cm och sen svänger den ut.

Antigen, så har din hästs verkats så dåligt att ni inte har lyckats rehabilitera hoven och den lång tåväggen fortsätter sträcka ut lamellerna så att en korrekt hovform aldrig får chans att växa ut. Eller så har den haft ett flertal mindre fånganfall under tiden. Om du har för mkt socker i hästens foderstat så kan det bli så. Väggen skall inte fortsätta flyta ut sådär efter att anfallet är över. Min ponny som hade kraftig fång i februari, och ett nytt lättare anfall i maj (pga cushings), ser faktisk bättre ut än vad din gör! Kolla på Bettysmattes bilder, så skall den se ut när nya hoven växt helt ned. Dvs som en helt normal hov.

Förmodligen kan tån kortas upp mer i nederkant. Bästa är att verka efter röntgenbilder, men den nyaste hovvväggens vinkel ger en klar fingervisning om var hovväggen borde ha slutat. Ser också ut att ha för höga trakter och den ser obalancerad ut båda här och där. Håller med de som har rådat dig att ta en 2nd opinion från en hovslagare som är speciellt duktig på just fång!

Tycker de ser rätt lika ut nu som de gjorde för ett år sen... Ni har inte löst problemet vad jag kan se? Det här är en barfotsida, men länkar den ändå eftersom den tydligt med bilder visar hur även rejält deformerade fånghovar kan återställas och få en normal form igen. Är säker på att din häst kan bli mkt bättre i sina hovar om du hittar en duktig hovslagare. www.hoofrehab.com

Senast ändrad:

Hur menar du nu?? Som sjukbeslag går det ju inte... Och sjukbeslag ersätter de bara en gång i vilket fall...

Sjukbeslag tas av mitt försäkringsbolag när det står att hästen har ett sjukbeslag och att hästen behöver just ett sjukbeslag. Min ena har gått med sjukbeslag i 1½år och när vi har haft en självriskperiod igång så har dom alltid tagit det.

http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=24178,24204&pageid=35263

Där kan du se vilka som har vidareutbildat sig.
Ring och prata med några utvalda, berätta lite historia, vem som skott sist osv.
Sedan skulle jag välja en som låter engagerad och som är villig att förklara vad han gör och varför, som vill att du som hästägare ska vara insatt.

Jag tror att en duktig yrkesman tål att argumentera/förklara, en yrkesman som är trygg i sin kunskap är inte rädd för frågvisa och intresserade kunder.

Sedan tycker jag att du och din nya hovis börjar knäppa bilder på hovarna före och efter varje skoning, sedan skriver du ut bilderna och sätter i en pärm.
Efter några skoningar kan ni tillsammans titta tillbaka på hur hoven ändrats, hovis kan visa på vad som blivit bättre och vad som är nästa steg på vägen mot en rehabiliterad hov.

Det kan låta lite överarbetat, men jag tror att när man har ett så långdraget fall så kan det vara väldigt bra hjälp, både för hovis och hästägaren :idea:

Tack för alla dina bra svar och åsikter!! :laugh: den Hovis jag haft nu är ju vidareutbildad men jag ska kolla vilka fler det finns! En annan som
jag vet är duktig sa att han tyckte min jag hade var duktig... : ska klart höra runt lite vem som kan ha mest erfarenhet av just fånghovar!

Ja, förklara att det blivit långdraget och besvärligt, att du behöver någon som är sådär superbra på svåra fall :idea:

Och sen måste du uppdatera här med bilder!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Twinkle
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 626
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 938
Senast: Boj
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka