Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vissa hästägare väljer hovslagare enbart för att dom är så trevliga eftersom det verkar vara det viktigaste..
Jag har många ggr från massor av hästägare (och t.o.m. några här på forumet) ansetts som otrevlig men brukar alltid förundras över att dom inte förstår att jag är inte är där för att vara trevlig mot dom utan det viktigaste är att jag är trevlig mot min skohäst..
För mig är hästen kund och hästägaren något som hästen inte valt.
Hade det varit så att jag va där för hästägarnas skull så hade jag inte utbildat mig till hovslagare utan psykoterapeut.
SuckDet handlar inte bara om ojusta metoder. Utan om att man lär ut ett helt annat ridsystem än man själv använder sig av. Varför rider man inte så om det nu funkar bra nog för elever?
Varför lär man inte ut det som man själv uppenbarligen tycker funkar bättre?
Och att man ber någon som använder sig av andra ridsystem utbilda ens hästar och regelbundet rida till dem. För att själv sen fronta ngt annat och låtsas att man utbildat själv.
Det kommer definitivt inte fram helt med de rent ojusta sakerna!
Jag är ju runt bland folk en del, känner andra som är det. Inte fasen vet de flesta vad som pågår!
En del blir avslöjade - absolut! Men långt från alla!
Och tyvärr kan det också börja snackas om folk som faktiskt inte är ojusta. Om det går bra för någon är det inte sällan det sker.
Dock inte av de andra som det gått bra för för det mesta.
Då gäller det att man har förtroende för hovisen o att den inte dunkar klubban i magen på hästen. Det finns ett antal hästar som av en anledning fått hovisskräck. Jag menar nu inte de icke-alls-uppfostrade.Vi är där för att sko hästen och göra den brukbar.
Ett tips från ett gamle hovslager:
är det besvärlig att har hästägren med i stället, man kan snällt säjer:
"Du, kan du sätta på en kanna kaffee, jag kommer när jag är färdig"
Jag förstår vad du menar ,och jag tror vi alla har samma mål hur hoven skall se ut när den är perfekt för hästindividen.Fast vi har olika sätt att förklara.Du skriver att hästar aldrig kan röra sig optimalt om de har felaktiga vinklar, och även att det finns en mängd andra problem som inte beror på felaktiga vinklar. Ridning och träning går dock ändå alltid ut på att hästen ska röra sig som en gymnast, felaktiga vinklar borde då alltid vara prio ett att korrigera. Även för hovslagaren som har till uppgift att hålla hästen brukbar.
Rörelsestörningar påverkar hela hästens kropp och en stor del av dessa andra problem är därför sekundära pga osynkroniserad mekanik, överbelastningar och felbelastningar. Liksom många rid och träningsproblem är sekundära.
Orsaker till felaktiga vinklar är i huvudsak två. Dels att hoven är utfluten framåt vilket ger en bakåtriktad vinkel mellan hoven och kotan.
Dels att hovens undersida har en felaktig vinkel som gör att hoven inte står rakt på marken utan lutar bakåt. Den bakåtvinklade hoven förekommer ofta tillsammans med en utfluten, för lång hov, men även lika ofta på en normalt lång eller nästan för kort hov.
Om hoven lutar lite bakåt kommer en bakåtriktad vinkel att uppstå mellan hoven och kotan. Om hoven lutar mer bakåt kommer kotan av bakvikten tvingas sänka sig, det ser då ut som den är rak med hoven men den är nu BAKOM hoven! Lutar hoven ännu mer bakåt sjunker kotan ner ännu mer och det bildas en framåtriktad vinkel mellan kotan och hoven.
Ridproblemen börjar direkt när hoven är det minsta bakåtlutande, det är som att tvärt kapa toppen för hästens förmåga. Borta är den briljanta lätta elegansen som utmärker alla rörelsefria hästar när de visar upp sig. Kvar är en medioker individ som helt enkel har svårt för sig, även om kroppen och härstamningen lovar mycket mera. Och det får ofta hästen betala dyrt för.
Därför är det så tragiskt att det idag inte finns en synlig regel för vad som är rakt på marken för en hov. Att det är bortglömt att strålen är en vågrät trampdyna och därför visar i vilken vinkel hoven står rakt på marken. MVH
Håller verkligen med om att de inte är hovslagaren uppgift att uppfostra eller vänja hästen att lyfta på fötterna!Måste hålla med Coari om det här.
Hovslager har betalt för att sko hästen, inte att uppförstra den, (är det uppförstring syfftet då ska h_n ta tim betalat). Hästen ska vara uppförstrad innan hovslagern kommer!