Sv: Hov fråga
Nja, jag kan inte hålla med.
Stigar med rötter och stenar är utmärkt för hästar. Ännu hellre inte ens en stig! Rejäl terräng är toppen för hästar att gå i.
De får röra sig, balansera sig själv fysiskt iom de hinder naturen placerat ut och de måste också mentalt balansera sig för att röra sig i rejäl terräng.
De lär sig ha koll på sina lemmar och sin kropp.
Visst! Man börjar inte med en import från Holland som stått i sandlåda eller box och ridits i ridhus med att ge sig ut så. Då dör båda.
Men man vill ha det som mål med alla hästar - tycker jag!
Sen får man likt allt annat börja smått med rimliga saker.
De hästar som rids så är friska både fysiskt och psykiskt oftast.
De känner av sin kropp så väl att de inte slår på sig så lätt i andra miljöer heller, tex hage.
Och de är ofta också mentalt ok så pass att de inte få urladdningar och därför slår sig.
Är hästen redan defekt permanent kanske de dock inte tål sånt, om de tex har pålagringar och ligamentskador..
Men en frisk häst ska inte gå sönder av sånt -tvärtom!
Däremot kan man ju som ryttare inte balansera upp hästen och rida varje steg a la dressyr i terräng. Man måste släppa lite på formkrav etc.
Ang hagar så beror det ju helt på vad för hovproblem man har.
Har de felaktiga vinklar är det givetvis toppen så fort de är i mjukt underlag.
Dock är ju det rätt lätt åtgärdat med en bra hovis.
Men annars är väl lera sällan bra.
Det blir halt(risk för spänningar, fläkskador etc), det blir för blött för hovarna och bakterier frodas i det blöta i leran. Hovböld, mugg etc etc..
Nja, jag kan inte hålla med.
Stigar med rötter och stenar är utmärkt för hästar. Ännu hellre inte ens en stig! Rejäl terräng är toppen för hästar att gå i.
De får röra sig, balansera sig själv fysiskt iom de hinder naturen placerat ut och de måste också mentalt balansera sig för att röra sig i rejäl terräng.
De lär sig ha koll på sina lemmar och sin kropp.
Visst! Man börjar inte med en import från Holland som stått i sandlåda eller box och ridits i ridhus med att ge sig ut så. Då dör båda.
Men man vill ha det som mål med alla hästar - tycker jag!
Sen får man likt allt annat börja smått med rimliga saker.
De hästar som rids så är friska både fysiskt och psykiskt oftast.
De känner av sin kropp så väl att de inte slår på sig så lätt i andra miljöer heller, tex hage.
Och de är ofta också mentalt ok så pass att de inte få urladdningar och därför slår sig.
Är hästen redan defekt permanent kanske de dock inte tål sånt, om de tex har pålagringar och ligamentskador..
Men en frisk häst ska inte gå sönder av sånt -tvärtom!
Däremot kan man ju som ryttare inte balansera upp hästen och rida varje steg a la dressyr i terräng. Man måste släppa lite på formkrav etc.
Ang hagar så beror det ju helt på vad för hovproblem man har.
Har de felaktiga vinklar är det givetvis toppen så fort de är i mjukt underlag.
Dock är ju det rätt lätt åtgärdat med en bra hovis.
Men annars är väl lera sällan bra.
Det blir halt(risk för spänningar, fläkskador etc), det blir för blött för hovarna och bakterier frodas i det blöta i leran. Hovböld, mugg etc etc..