Hov fråga

Sv: Hov fråga

Ja skulle vara väldigt intressant att se den källan speciellt med tanke på att hovledsinflammation vanligast härstammar från vrickningar och feltramp som inte har uppmärksammats. Det är också vanligt att man ser det som sekundärproblem efter ligamentskador fram pga snedbelastning vid smärta från dessa. Även en inte helt ovanlig sak som ofta dyker upp vid skador på strålbenen fram. Så skulle som sagt vara väldigt intressant att se denna väldigt omvälvande forskning som går helt emot veterinärernas kunskap om hovledsinflammation.

Hovledsinflammation är ett ex.

Om du bara vågar svara konstruktivt kanske detta kan utvecklas till
en intressant kunskapsgivande tråd!

Lite kort om hovleden och dess strukturer.

I hovleden ingår hovbenet, kronbenet samt strålbenet.
Sidoligament som stabiliserar och håller leden på plats.
Ligament Impar mellan hovben och strålben.
Navicular suspensory ligament mellan strålben-kronben-djupa böjsenan.
Strålbensbursan mellan strålbenet och djupa böjsenan.

Hovleden är en led som påfrestas under samtliga faser i hästens rörelse.
Landningsfas, belastningsfas, överrullningsfas samt även i svävmomentet.
Lämnar detta öppet för dig att beskriva vad som händer i hovleden i de olika
momenten om du vill.

Hovleden tillsammans med kronleden och kotleden tillåter en flexning på ca 20 grader medio/lateralt förutsatt att det är balanserade jämna parallella ledytor.
Av dessa 20 grader står kotleden för ca 1 grad, kronleden för ca 4-5 grader och hovleden för ca 14-15 grader.

Att påstå att inga av dessa komplicerade strukturer i hovleden kan vara orsaken till en primär hälta, med tanke på krafterna som de utsätts för, tyder enligt mig på en ganska stor okunskap och förståelse gällande hovledens uppbyggnad och funktion.

En så enkel sak som en obalanserad hov där ena ledytan är komprimerad kan vara en grundorsak till hovledsproblem. Likväl som de orsaker som Gylle beskrev.

Googla gärna ”Distal interphalangeal joint pain in horses” om du vill fördjupa dig ämnet så att vi kan föra diskussionen vidare.

Vidare har jag valt att se det som en utmaning i mitt yrkesutövande att få individen att fungera och prestera utifrån dess förutsättningar gällande exteriör och miljö samt ryttarens skicklighet istället för att alltid skylla ett mindre lyckat resultat på dessa omständigheter.

Tillägg.

Du har varit "ute efter" mig ända sen jag noterade att du inte hade F som merit, fast du har antytt att du haft det i många år o att SHF inte hänger med.

Nu vet ju inte jag, men om jag förstått det hela rätt så är väl coari godkänd av jordbruksverket (har läst det i någon tråd) vilket innebär att hen måste ha ett F.

Om du bara vågar svara konstruktivt kanske detta kan utvecklas till
en intressant kunskapsgivande tråd!

Lite kort om hovleden och dess strukturer.

momenten om du vill.

Hovleden tillsammans med kronleden och kotleden tillåter en flexning på ca 20 grader medio/lateralt förutsatt att det är balanserade jämna parallella ledytor.
Av dessa 20 grader står kotleden för ca 1 grad, kronleden för ca 4-5 grader och hovleden för ca 14-15 grader.

Att påstå att inga av dessa komplicerade strukturer i hovleden kan vara orsaken till en primär hälta, med tanke på krafterna som de utsätts för, tyder enligt mig på en ganska stor okunskap och förståelse gällande hovledens uppbyggnad och funktion.

En så enkel sak som en obalanserad hov där ena ledytan är komprimerad kan vara en grundorsak till hovledsproblem. Likväl som de orsaker som Gylle beskrev.

Googla gärna ”Distal interphalangeal joint pain in horses” om du vill fördjupa dig ämnet så att vi kan föra diskussionen vidare.

Vidare har jag valt att se det som en utmaning i mitt yrkesutövande att få individen att fungera och prestera utifrån dess förutsättningar gällande exteriör och miljö samt ryttarens skicklighet istället för att alltid skylla ett mindre lyckat resultat på dessa omständigheter.
Vilket informativt inlägg- tackar! Det ska jag spara o begrunda vidare o kanske även få en uppföljning av.

Det sista stycket rimmar med hur alla som behandlar o förebygger ohälsa hos hästar tänker- helheten:bow:
Vi vill alla våra hästar väl o gör så gott vi bara kan.

En allmän fråga eftersom Magnussons bok nämns som ett föredöme. Det finns bilder på sid 36 och 70 som man aldrig sett förut och som skiljer sig från hans gamla bok (och andra böcker). Hovar med OLIKA normala belastningsförhållanden. Om någon kan få hit bilderna vore intressant, tyvärr kan inte jag ordna det.

Hur ska dessa bilder tolkas jämfört med de gamla vanliga tre hovarna, den normala med rak tåaxel, den bakåt brutna och framåt brutna, och hur de två sista korrigeras tillbaka till den första.MVH

Nu vet jag inte riktigt vem som påstår att jag skrivit att det finns klara forsknings resultat att ta del av utan att det under senare åren startat flertalet forskningsprojekt på frambens hältor som man tidigare ansett som kroniska.

Kronisk hovledsinflammation är bara ett ex som jag nämnde.

Exempel på primära skadan som sekundärt orsakad dessa frambensskador är bäckenrotation, bäckenfraktur, höft/länd övriga kors skador orsakade av trauma. SI leden har man under senare år börjat förstå att den i större utsträckning än man tidigare trodde har en stor inverkan.

Naturligtvis finns det även en minoritet av skador som uppkommer i dom ex som gylle poängterar precis som VAT så ingående har förklarat. Grundorsaken är dock alltid ett bakbensfel.

Man måste dock utgå i från att detta enbart grundar sig på fysiologiskt skodda hästar som under lång tid regelbundet kontrolleras av veterinär expertis och i samarbete med varje enskild hästägares hovslagare.

Det samarbete mellan olika berörda djurvårdare som under senare åren visat sig vara så viktigt för den enskilda individens välbefinnande leder oxå till att alla inblandade får en mängd nya erfarenheter från varandra som ger förståelsen för att ensam är inte stark tillika ingen hovis i världen kan lyckas i sitt yrkesutövande om man inte intresserar sig för hur övriga involverade yrkesgrupper resonerar i det enskilda fallet.

Nog om detta,, jag är förmodligen minst 5 år före min tid här och det va en jätte miss att nämna det.

Senast ändrad:

Sorry Singer, jag har inte Lars Erik bok, den kom ut efter jag gick i skolen, jag läs under Lars Erik när han var chef för hovslagerskolen i Skara 76, det var då han hål på med sitt doktoran om Hästens Hålbarhet.

Den bakåt bruten axel sett vid siden är när hoven har förvuxet sig i tån.
Framåt när trakten är förvuxen eller hög.

Åtgärdet är att verka ner den förvuxen delar så att hoven få det normal rak vinkel av 45-50grader fram och 50-55grader bak.

Nu vet jag inte riktigt vem som påstår att jag skrivit att det finns klara forsknings resultat att ta del av utan att det under senare åren startat flertalet forskningsprojekt på frambens hältor som man tidigare ansett som kroniska.

Kronisk hovledsinflammation är bara ett ex som jag nämnde.

Exempel på primära skadan som sekundärt orsakad dessa frambensskador är bäckenrotation, bäckenfraktur, höft/länd övriga kors skador orsakade av trauma. SI leden har man under senare år börjat förstå att den i större utsträckning än man tidigare trodde har en stor inverkan.

Naturligtvis finns det även en minoritet av skador som uppkommer i dom ex som gylle poängterar precis som VAT så ingående har förklarat. Grundorsaken är dock alltid ett bakbensfel.

Man måste dock utgå i från att detta enbart grundar sig på fysiologiskt skodda hästar som under lång tid regelbundet kontrolleras av veterinär expertis och i samarbete med varje enskild hästägares hovslagare.

Det samarbete mellan olika berörda djurvårdare som under senare åren visat sig vara så viktigt för den enskilda individens välbefinnande leder oxå till att alla inblandade får en mängd nya erfarenheter från varandra som ger förståelsen för att ensam är inte stark tillika ingen hovis i världen kan lyckas i sitt yrkesutövande om man inte intresserar sig för hur övriga involverade yrkesgrupper resonerar i det enskilda fallet.

Nog om detta,, jag är förmodligen minst 5 år före min tid här och det va en jätte miss att nämna det.

Vill inte förkasta det som jag har inte läs fysiologisk terori på länge men jag har svårt att se hur bakdels skada vill påverka framdel på det sätt vi prata om utan att hästen kan mjoligvis förflytta mer vikt till fram ben,

Ingen miss Coari att ta upp nåt man har inte tänkt på.

Halvt knapplån fast mest till dig Coari . Vet att du tidigare kommenterat min reflektion att hovleds inflammation verkar vara otroligt standard senaste åren i min Erf . Seriöst så i mina kretsar har de senaste åren var och varannan häst hovledsinfl här . Jag har haft hästar i 35 år i runda slängar och aldrig stött på just denna frekventa diagnos tidigare än 5 år tillbaka så frekvent .

Har du ngra tankar runt det för jag är mkt intrigerad så absurt som det nu låter , över att hovledsinfl nu förefaller vara en standardiserad diagnos mer eller mindre , dvs otroligt frekvent förekommande ?

Kl
Singer jag har förstått sen länge att uppenbarligen vill du ha ngt sagt som är viktigt för dig . Det blir väldigt svårt dock att förstå riktigt vad det är . Snälla utveckla och adressera de trådar du kommenterar i mer specifikt om det är ngt du vill ha fram för du har kommenterat ang hovar i typ femtielva trådar helt orelaterat till ämnet så därmed tror jag folk avskriver dig tyvärr i mycket . Om du förklarar och håller dig till specifikt ämne tror jag du får betydligt mer respons :)

Senast ändrad:

Jag har inte lika lång erfarenhet som de flesta i den här tråden. Och jag är ju inte hovis, utan tränare som sysslar en del med rehab och problemlösning.
Så jag möter ju en del hästar som måste skickas vidare till vet. Alt träffar dem efter de varit där.

Däremot har även jag reagerat över alla hovledsinflammationer alt sulläderinflammation etc.
Förr tyckte jag det var fler kotledsinflammationer om det var frambensproblematik.

Jag har också märkt att vissa vet och vissa kliniker är mer förtjusta i vissa av dessa diagnoser.
Jag har också varit med en del till olika kliniker och sett olika vet utreda.
Ibland känns det som lotto ärligt talat, var de behandlar.

Sen finns det givetvis hästar med så diffusa symptom att det är svårt att säga varifrån det kommer! Men en del har jag ju upplevt att jag sett var det är. Eller att jag sett ATT det är ngt och vet släppt igenom. Varvid häst senare lir ännu värre och annan vet hittar saker som funnits länge.

Jag upplever att problemet med diagnosticering är att man utöver inpluggad kunskap behöver feeling/öga. Det går inte att lära alla.
Sen går det "trenddiagnoser" på kliniker eller öht i världen kanske.

Ev har vi ju också avlat fram hästar som är känsligare. De är högre i blod, större, större gång och tyvärr kanske också inte lika bra fötter.
Jag ser rätt många hästar idag med lite mer fullblodsfötter. Såna som har kass kvalitet och gärna vill flyta ut. Dessutom ska de bära en häst som väger betydligt mer än fullbloden gjort och har mer gång.

Jag kan ju också se rätt många tränare som inte säger ett pip om att hästarna ser ut som skit i fötterna och behöver byta hovis.
Och om man säger sånt är det inte alltid säkert att det landar väl, även om man formulerar det mkt trevligare och mer informativt kring vaaaarför långa tår och understuckna trakter är dåligt.

Jag tror ganska mycket frambensproblematik kan komma från bak eller högre upp.

Det finns en del skador som kommit av yttre trauma eller vrickning tex. Då vet man ju att bak inte kunnat rädda.

Annars är jag med dig om att det ganska ofta är en sekundär grej.

Och jag tycker sånt sammarbete mellan yrkesgrupper är guld!
Dock finns det redan! ;)
Vi är ett par stycken här och var som gör så.

Jag som tränare har hovis, vet, kiropraktor som jag använder mig av i team. Min vet använder sig gärna av kompetent folk i andra yrkesgrupper, som komplement.
Jag lär mig massor av dem!

Men hur man rider idag tror jag påverkar många hästar till det negativa, tyvärr!
Jag vet många utdömda hästar som gått att rädda med annan träning.
Jag tror få fattar hur viktigt den där timman vi tränar den är för resterande 23 h.
Är man kompetent nog kan man lära in ett nytt rörelsemönster i en häst som har ett osunt sådant. Till slut rör den sig hälsosamt även resterande 23 h.

Tyvärr lärs inte det ut på Strömsholm/Flyinge etc.

Om jag för sticka in här Taup.
Det skulle vara av interest hur mycket kan ligga i aveln och för tidig start?
Jag tycka många av våra varmblod hästar är valdig stor nu för tiden, minns för inte så länge sen jag och en kompis stog och titta på en flock mamma och babis, vi gjöda oss lustig över dom småtingars sätt att äta, vi tyckt dom likna mer Geraff än hästar, hur dom stå sprid ben fram för att nå till backen. Det måsta vara ett valdig på frestning på leden (i dom syvesta riktning).
Sen med tänken på hur tidig dom ska komma igång för sitt 3-års test!

Food For Though

På tidigt 90tal blev jag utskälld för jag började rida in min unghäst när hon var 3 år och 2 månader gammal.
Alla sa då att det var alldeles för tidigt, men hästen blev sen en uppskattad lektionshäst som tyvärr dog i förtid efter en spark på bogen som gav en fraktur.... Hon blev bara 20 år

Nu rider dom människorna in sina unghästar sommaren dom fyller 2 år och tränar hoppning och dressyr för tränare under hela hösten fram till 3årstesterna....

Och gissa vem dom skäller på för att inte ha börjat rida in 3 åringen utan sålde den oinriden för en del år sedan ;)

På tidigt 90tal blev jag utskälld för jag började rida in min unghäst när hon var 3 år och 2 månader gammal.
Alla sa då att det var alldeles för tidigt, men hästen blev sen en uppskattad lektionshäst som tyvärr dog i förtid efter en spark på bogen som gav en fraktur.... Hon blev bara 20 år

Nu rider dom människorna in sina unghästar sommaren dom fyller 2 år och tränar hoppning och dressyr för tränare under hela hösten fram till 3årstesterna...

Och jag har för mig att statistiken från försäkringsbolagen är en snittåldern på 7 levnadsår.

Har jag fel får ngn gärna komma in med rätt information.

Ja det är fel ang ridhäst eftersom även trav och galopphästar var inräknade i den statistiken .

Halvt knapplån fast mest till dig Coari . Vet att du tidigare kommenterat min reflektion att hovleds inflammation verkar vara otroligt standard senaste åren i min Erf . Seriöst så i mina kretsar har de senaste åren var och varannan häst hovledsinfl här . Jag har haft hästar i 35 år i runda slängar och aldrig stött på just denna frekventa diagnos tidigare än 5 år tillbaka så frekvent .

Har du ngra tankar runt det för jag är mkt intrigerad så absurt som det nu låter , över att hovledsinfl nu förefaller vara en standardiserad diagnos mer eller mindre , dvs otroligt frekvent förekommande ?

Det verkar gå mode i både den veterinära och hovis yrkesgruppen..

Förr va det poppis med kotledsinflamationer och PG beslag, sedan hade plötsligt alla hästar strålbenshälta och skulle ha ringskor med tåriktning.

Dagens mode är som du säger hovledsinflammation och överrullningssko med tåsidokappor.

Ok vi åker på en hältutredning och efter en låg bedövning säger veterinären att det är en hovledsinflammation och behandlar hovleden

VAT gav en väldigt utförlig förklaring till vad som ingår i hovleden och jag tar mig friheten att här citera:Lite kort om hovleden och dess strukturer.

momenten om du vill.
slut citat.

Varför envisas i så fall många veterinärer att behandla i själva hovleden när dom inte ens har har tagit reda på exakt var skadan sitter???

Jag vet mer än en häst som återkommande blivit behandlad i hovleden utan resultat och det senare från en annan veterinär visade sig att det inte alls fanns ngn skada i själva leden, däremot det mediala sidoligamentet som nu för all framtid fått en kronisk skada från all cortison och numer går som fölsto.

Konstigt nog så upptäckte denna andra veterinär även avsprängningar i det diagonala bakknät som va långt äldre än hovledsinflammationen.

Ligger det någon sanning i det som gylle poängterade vilket jag oxå tänker citera: Ja skulle vara väldigt intressant att se den källan speciellt med tanke på att hovledsinflammation vanligast härstammar från vrickningar och feltramp som inte har uppmärksammats.

Om jag förstår gylle rätt så beror väl en hälta som inte "uppmärksammats" någon form av bristande hästkunskap.

Givetvis är det så att man måste se till helheten.

Men för att återgå till påståendet om att 90 % av frambenshältorna hade sitt ursprung bak samt 100 % av hovledsinflammationerna, vilket faktiskt rimmar illa med helhetsperspektivet eftersom man då helt utesluter att en frambenshälta kan vara primär.

Varför har man en helhetssyn när man påstår att alla hältor har sitt ursprung bak men anses snäv i sitt helhetstänk om man påstår att hältan kan ha sitt ursprung fram eller bak?

När det gäller att diagnostisera en hälta så har veterinärerna idag bättre teknik att tillgå.
Vid en hältutredning så tittar man på hästen i rörelse, rakt fram, på böjda spår, mjukt underlag samt på hårt underlag. Vidare så använder man sig av böjprov och bedövningar för att lokalisera en hälta.
Utöver det har man röntgen, ultraljud samt idag även MRI och Datortomografi samt höghastighetskameror, löparband, tryckplattor i golvet osv.

Att man upplever en viss diagnos som betydligt vanligare idag kan bero på, förutom förändringar i hästen levnadsförhållanden, att veterinärerna med hjälp av denna teknik har blivit bättre på att lokalisera hältorna. Hältor som kanske tidigare varit fel diagnostiserade, alltså är det inte nödvändigtvis så att det går mode i en viss diagnos.

Men givetvis ställs det, trots all teknik och framsteg, fel diagnoser.
Det är ju trots allt människor som skall tolka informationen och människor gör misstag!

Jag har för mig att snittåldern för det svenska halvblodet ligger på ca 17 år.

Tack för svar och tankar . Jag är benägen att hålla med dig . Tyvärr ;)

Hovledsinfl verkar vara nya "slaskdiagnosen" precis som tidigare strålbenshälta och kotledsinfl .
Min spontana tanke vidare utifrån det du skriver är kanske att eftersom ligamentskador är betydligt svårare att hitta så tar man lättare vägen ut och "provar" med att behandla det området som förefaller vara lokaliserat . Jag vet inte ;)

Du har ju helt rätt i att många fler metoder finns nu mera . Dock knyter det ändå an till min reflektion att behandlingar/undersökningar så som scint, thermografi , shockwave etc på intet sätt ännu är några standard behandlingar som heller inte är vare sig lätt tillgängliga eller ekonomiskt lätta . F bolagen täcker dem inte helt givet ens . De blir därmed "sista val" och kanske är det del av orsaken till varför veterinärer väljer att prova behandla mot den enklare diagnosen i första hand .

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka